• Anonym (soc.sekr)

Sjukskriven soc.sekr - orolig för FK!

Hej
    Jag jobbar som socialsekreterare sedan 17 år tillbaka. För sex år sedan blev jag utbränd och var sjukskriven ca ett år innan jag kunde gå tillbaka till jobbet.

Jag ÄLSKAR mitt jobb och mina arbetskamrater, det är pga mitt privatliv som orsakar sjukskrivingen.

Jag är nu åter sjukskriven för utmattningssymtom, som jag känner blir värre för varje dag. Är nu sjukskriven en månad till 12 maj, har börjat med medicinering.... men jag har en STOR klump i magen att försäkringskassan ska neka sjukpenning.... och min läkare tror att jag kan jobba halvtid ytterligare en månad efter 12 maj för att sedan gå tillbaka upp på heltid.

Mitt privatliv kan ej ändras, jag har tvillingsöner varav båda är autistiska. Så det tar på samtidigt som det naturligtvis krävs en hel del på jobbet...

Hur stor tror ni risken är att FK nekar sjukpenning?  

• Svar på tråden Sjukskriven soc.sekr - orolig för FK!
  • Citronsaft
    Anonym (soc.sekr) skrev 2021-04-21 10:31:14 följande:

Jag kommer ALDRIG överge mina barn så länge dom är mindreåriga, och om du ens känner så kommer jag hoppas att du aldrig får barn med funktionshinder.

Nä ok. Så vad gnäller du över då? Du verkar helt missat att man är själv ansvarig för sitt liv. Så om ditt liv sliter ut dig så pass att du behöver vara sjukskriven har du ett samhällsansvar att se över ditt liv för att stå till arbetsmarknadens förfogan.

Och det är verkligen inte att överge sina barn genom att ha dom på kortidsboende eller avlastningsfamilj mellanåt. Det är normalt för att man som förälder inte ska gå under och för att barnen ska få ett bra liv. Men kör på. Ditt sätt verkar ju så mycket klokare. Tills den dagen då väggen inte tar emot dig.
  • MsM84

Tycker du har fått många hårda svar. Men jag förstår att du har det väldigt intensivt med barnen, och du säger att du trivs bra på jobbet. Barnen kan man ju inte ta bort, men det borde gå att få avlastning? Via familj eller kommun. Att du är sjukskriven under tiden medicin sätts in borde inte vara konstigt (om läkaren skrivit ett bra intyg), men sen kanske jobbet hjälper dig att må bättre eftersom du säger att du trivs väldigt bra. Men du behöver få en långsiktigt hållbar plan för hur du ska kunna må bra och vara en bra mamma! Mår inte du bra kommer du inte orka ta hand om dina barn på bästa sätt. Lycka till!

• Anonym (Dag180)
    Anonym (Hoppas att det löser sig!) skrev 2021-04-21 09:50:09 följande:

Jag hoppas att det löser sig för dig och alla andra som blir sjukskrivna.

Tycker att det är bedrövligt att Fk kassan går emot läkares sjukskrivningar.

Ofta sitter en person på fk utan medicinsk utbildning och ska avgöra om läkaren har rätt i att sjukskriva en person.

Det är faktiskt en skymf mot läkaren, ungefär som att säga att jag kan mer avgöra vad som är bäst för en person jag aldrig träffat än en utbildad läkare som träffat patienten och ställt en diagnos och därav kan avgöra vad som är bäst för patienten.

Det är att ifrågasätta läkarens utlåtande och nedvärderande både mot läkare och patienten.

Skriv en motion till riksdagen om att du tycker att läkare ska hantera hela sjukskrivningsprocessen kanske? Det borde ju fungera mycket bättre om de sköter hela grejen kring regler, verkställighet och utbetalningar också.
  • Anonym (Hoppas att det löser sig!)
    Anonym (Dag180) skrev 2021-04-21 11:13:12 följande:
    Skriv en motion till riksdagen om att du tycker att läkare ska hantera hela sjukskrivningsprocessen kanske? Det borde ju fungera mycket bättre om de sköter hela grejen kring regler, verkställighet och utbetalningar också.
    Tycker du själv att det fungerar när man ifrågasätter läkares utlåtanden?
    Läkares jobb består numera även av mycket annat än att ta hand om patienter.
    Det tar mycket tid ifrån deras jobb.
    Jag pratade med läkare som berätta att FK kunde ringa honom flera gånger angående patienter.
    Då handlade det inte om dåligt skrivna utlåtanden eller dåligt skrivna journaler utan att han skrivit att vissa sjukdomar för med sig även andra biverkningar.
    Anställda på fk kunde alltså ringa honom 5-6 ggr angående samma patient och fråga saker även om han varit tydlig och sen ändå inte förstå.
    Den personen på fk ska alltså kunna avgöra en sjuk persons sjukskrivning.
    Läkaren sa att detta att så många på fk är så dåligt insatta påverkar hans jobb, han har inte tid med alla dessa frågor som tar tid ifrån hans jobb.
    Det är förstås inte den anställde på fk fel men varför ska medicinskt outbildade personer sitta och ifrågasätta läkares kunskaper?
    Det är klart att det är nonchalant och en skymf mot läkare som har många års utbildning.
    Läkaren jag skriver om är dessutom överläkare.
  • Anonym (Dag180)
    Anonym (Hoppas att det löser sig!) skrev 2021-04-21 11:28:15 följande:

Tycker du själv att det fungerar när man ifrågasätter läkares utlåtanden?

Läkares jobb består numera även av mycket annat än att ta hand om patienter.

Det tar mycket tid ifrån deras jobb.

Jag pratade med läkare som berätta att FK kunde ringa honom flera gånger angående patienter.

Då handlade det inte om dåligt skrivna utlåtanden eller dåligt skrivna journaler utan att han skrivit att vissa sjukdomar för med sig även andra biverkningar.

Anställda på fk kunde alltså ringa honom 5-6 ggr angående samma patient och fråga saker även om han varit tydlig och sen ändå inte förstå.

Den personen på fk ska alltså kunna avgöra en sjuk persons sjukskrivning.

Läkaren sa att detta att så många på fk är så dåligt insatta påverkar hans jobb, han har inte tid med alla dessa frågor som tar tid ifrån hans jobb.

Det är förstås inte den anställde på fk fel men varför ska medicinskt outbildade personer sitta och ifrågasätta läkares kunskaper?

Det är klart att det är nonchalant och en skymf mot läkare som har många års utbildning.

Läkaren jag skriver om är dessutom överläkare.

Jag tycker att det är rimligt att en myndighet vars uppdrag är att bedöma rätten till sjukpenning enligt rådande lagstiftning ställer frågor till läkaren om intyget, ja. Jag tror inte att alla som vill ha sjukpenning har rätt till det, och jag vet att det finns många läkare som inte lämnar all nödvändig information i intyget. Utöver det anser jag att det finns en andel människor som vill ha sjukpenning som inte ska få det utan arbeta istället.
    Anonym (Dag180) skrev 2021-04-21 11:38:30 följande:
    Jag tycker att det är rimligt att en myndighet vars uppdrag är att bedöma rätten till sjukpenning enligt rådande lagstiftning ställer frågor till läkaren om intyget, ja. Jag tror inte att alla som vill ha sjukpenning har rätt till det, och jag vet att det finns många läkare som inte lämnar all nödvändig information i intyget. Utöver det anser jag att det finns en andel människor som vill ha sjukpenning som inte ska få det utan arbeta istället.
    Klart att dom ska få ställa frågor som är oklara det är inte det som det handlar om utan att många gånger är inte personen på FK tillräckligt kunnig, självklart finns det många duktiga personer men det ska inte handla om vilken handläggare man får om sjukskrivning beviljas eller ej utan det ska finnas kompetens på fk som kan avgöra.
    Det är många läkare som som upplever detta som ett problem.
    Du tycker inte att det är allvarligt att så många läkare får ta av sin tid och ifrågasättas av outbildade personer på FK?
    Är inte läkares åsikter viktiga? 
    Du ser inte ett problem med att läkares tid tas upp i onödan?
    Klart att det finns läkare som gör fel men förhoppningsvis gör de flesta läkare korrekta bedömningar och kan i de flesta fall avgöra bättre än en outbildad person. Det finns personer som utnyttjar och ljuger men många blir ju också felbedömda av fk.

Du ser inget problem med att medicinskt outbildade personer ska avgöra om en läkares utlåtande är rätt eller fel?
  • sextiotalist
    Anonym (Anonym) skrev 2021-04-19 14:50:12 följande:

Då var det 10 dagar det handlade om.

Konstigt, eftersom FK inte involveras förrän efter 14 dagar
  • Anonym (Dag180)
    Anonym (Hoppas att det löser sig!) skrev 2021-04-21 11:50:40 följande:

Klart att dom ska få ställa frågor som är oklara det är inte det som det handlar om utan att många gånger är inte personen på FK tillräckligt kunnig, självklart finns det många duktiga personer men det ska inte handla om vilken handläggare man får om sjukskrivning beviljas eller ej utan det ska finnas kompetens på fk som kan avgöra.

Det är många läkare som som upplever detta som ett problem.

Du tycker inte att det är allvarligt att så många läkare får ta av sin tid och ifrågasättas av outbildade personer på FK?

Är inte läkares åsikter viktiga? 

Du ser inte ett problem med att läkares tid tas upp i onödan?

Klart att det finns läkare som gör fel men förhoppningsvis gör de flesta läkare korrekta bedömningar och kan i de flesta fall avgöra bättre än en outbildad person. Det finns personer som utnyttjar och ljuger men många blir ju också felbedömda av fk.

Du ser inget problem med att medicinskt outbildade personer ska avgöra om en läkares utlåtande är rätt eller fel?

Den här intervjun känns rätt OT. Ja, det är rimligt är mitt svar på det som är frågor.
    Anonym (Dag180) skrev 2021-04-21 12:14:35 följande:
    Den här intervjun känns rätt OT. Ja, det är rimligt är mitt svar på det som är frågor.
    Ok vi tycker olika och jag förstår att du inte arbetar inom ett vårdyrke och inte träffar läkare.
    Jag anser inte att outbildade personer ska avgöra läkares utlåtanden, jag anser att fk borde ha medicinskt utbildad personal som kan avgöra när oklarheter uppstår, när en handläggare inte kan avgöra och frågor uppstår istället för att själv ta beslut som gör att det inte blir säkert utan att det beror på vilken handläggare man får. 

Jag utgår ifrån att de flesta på fk gör korrekta bedömningar (precis som jag utgår ifrån att de flesta läkare gör rätt bedömning) men tyvärr gör ju inte alla det och då måste det finnas medicinskt kunniga som hjälper till vid beslut.

Vad är det som gör att du tror att alla handläggare på fk gör rätta beslut?
    Du måste ju också förstå att handläggare på fk gör fel bedömningar ibland eller?
    Precis som läkare gör fel bedömningar ibland.
  • Anonym (Dag180)
    Anonym (Hoppas att det löser sig!) skrev 2021-04-21 12:25:17 följande:

Ok vi tycker olika och jag förstår att du inte arbetar inom ett vårdyrke och inte träffar läkare.

Jag anser inte att outbildade personer ska avgöra läkares utlåtanden, jag anser att fk borde ha medicinskt utbildad personal som kan avgöra när oklarheter uppstår, när en handläggare inte kan avgöra och frågor uppstår istället för att själv ta beslut som gör att det inte blir säkert utan att det beror på vilken handläggare man får. 

Jag utgår ifrån att de flesta på fk gör korrekta bedömningar (precis som jag utgår ifrån att de flesta läkare gör rätt bedömning) men tyvärr gör ju inte alla det och då måste det finnas medicinskt kunniga som hjälper till vid beslut.

Du måste ju också förstå att handläggare på fk gör fel bedömningar ibland eller?

Jag påstår inte att alla FKs beslut är korrekta.

Du är OT. Jag lämnar diskussionen.
    Anonym (Dag180) skrev 2021-04-21 12:34:50 följande:
    Jag påstår inte att alla FKs beslut är korrekta.

Du är OT. Jag lämnar diskussionen.
    Ja jag var också klar men hoppas att det löser sig för TS till det bästa som ju tråden handlade om.
  • Anonym (....)
    Anonym (Hoppas att det löser sig!) skrev 2021-04-21 12:25:17 följande:

Om inte intyg är korrekt eller handläggaren har frågor så är läkaren den personen handläggaren skal kontakta. Om läkaren då inte svarar eller inte vill medverka så kam patienten riskera att då avslag.
    Anonym (....) skrev 2021-04-21 12:58:59 följande:
    Om inte intyg är korrekt eller handläggaren har frågor så är läkaren den personen handläggaren skal kontakta. Om läkaren då inte svarar eller inte vill medverka så kam patienten riskera att då avslag.
    Så kan det vara men denna läkare vi pratar om är barn överläkare och får ofta samtal ifrån handläggare angående samma barn många gånger, en gång 10 ggr och han röt ifrån och sa att han både skrivit ordentligt om sjukdomen och följder av den och att visa saker just följer med sjukdomen, han kan inte med varje patient prata med outbildade handläggare som inte tar till sig att det medföljer biverkningar av en sjukdom utan ifrågasätter om och om igen, han har många patienter och kan inte svara om och om igen, han nekade sen handläggaren att ringa fler gånger utan hänvisade fler frågor till andra.
    Alla intyg var helt korrekta och handläggare får naturligtvis ringa och fråga men vissa handläggare skulle behöva ha någon på fk som är medicinsk kunnig i vissa frågor som är utbildade kan svara på när det är generella frågor som medföljer vissa sjukdomar och som inte är speciellt för just den patienten.

Det finns många kompetenta anställda på fk men för mig är det självklart att det borde finnas mer medicinsk kompetens hos fk som faktiskt kan med all rätt ifrågasätta läkaren om dennes läkarutlåtande och läkarintyg.
Svar på tråden Sjukskriven soc.sekr - orolig för FK!