• Anonym (Bonus)

Sommarsemester och bonusar?

Jag undrar hur ni andra planerar semestern när ni lever med någon som har barn? Kör ni 2 veckor med barn och 2 utan eller varannan vecka som innan?

• Svar på tråden Sommarsemester och bonusar?
  • Anonym (ooo)

Vi har ett avtal från tingsrätten. Där står att barn har rätt till 2 veckors sammanhängande ledighet med varje förälder. Ny är våra barn tonåringar så det blir så att det yngsta barnet följer detta men de äldre gör lite som de vill. I avtalet står att föräldrarna ska turas om vartannat år att vara först med att välja vilka två veckor man vill ha. 

• Anonym (Bonus)

Tycker ni att det är OK att tonåringarna kommer och går lite som de vill under sommaren då?

Om ni planerar att resa nånstans; hur gör ni då?

• Brumma

De första åren meddelade mamman "så här blir det", men efter en del bråk o krav från oss kom vi fram till följande.

Två bokade veckor, vartannat år valde mammas familj vartannat pappans familj. Meddelade i april när semesterlistorna var satta.

Utöver de två veckorna "tog vi det som det blev", dvs inga fasta helger/veckor utan lite flytande. Mamman hade oftast 3-4 veckors semester, medans vi ofta hade möjlighet att dra ut på det hela sommarlovet med lite pusslande, så ofta var bonus hos oss åtta veckor, med mellanlandning hos mamman några dagar emellanåt.

• Brumma
    Anonym (Bonus) skrev 2021-04-23 13:55:53 följande:

Tycker ni att det är OK att tonåringarna kommer och går lite som de vill under sommaren då?

Ja, bara de meddelar innan och vi föräldrar har en öppen kommunikation.

Planerar vi att resa MED barnen bokas resa efter att man "fått" sina veckor, eller om man vill boka tidigare checkar man av med den andra föräldern om de veckorna kommer funka. Likadant om man skall resa utan barn, man bokar de veckorna när barnet är hos sin andra förälder.
  • Anonym (Bonus)

Reser ni utan barn typ varannan resa eller blir det bara någon weekend utan barn?

• Anonym (Malus)

Resa med andras ungar?
    Nej, det skulle jag betala för att slippa.

• Anonym (olika)

Vi har en väldigt okomplicerad relation alla ex emellan så det blir som vi behöver och kan jämka ihop mellan oss. Vi brukar sätta oss ner tillsamman över en fika och plannera semester ihop.

• Anonym (Anna)
    Anonym (Anna) skrev 2021-04-23 17:43:24 följande:

Varannan vecka

Kan tillägga att jag och mitt ex hjälper varandra vid behov om nån ska göra nåt där barnen inte kan vara med, jourtjänst (han är läkare), osv. Han brukar även vara med barnen en vecka hos mina föräldrar. Man kan också ?låna barnen? om något som passar dem inträffar på den andres vecka. Smidigheten framför allt. Vissa saker gör vi tillsammans med barnen också; födelsedagar, avslutningar etc
  • Brumma
    Anonym (Bonus) skrev 2021-04-23 14:57:51 följande:

Reser ni utan barn typ varannan resa eller blir det bara någon weekend utan barn?

Vi reser inte så ofta faktiskt. Innan vi fick gemensamma barn reste vi typ en gång utan bonus, en tvåveckorsresa, efter har det blivit någon weekend i europa typ. Jag har åkt ensam med ett barn också, och med alla barn men inte min man.
  • Anonym (ooo)

Ja de kan gå lite som de vill, för de är mellan 15-21 år gamla). Bara yngsta barnet hänger med oss om vi tex tänker åka till kusten en vecka. Ev kan hen ta med en kompis (hen är 13). 

De två äldsta studerar  (en på annan ort, en hemma på distans) och när de är hemma bor de ca varannan vecka för att de tycker det är ett smidigt sätt att träffa båda oss föräldrar på, så det lär bli så i sommar. 
    Barn nummer 3 tar studenten i år.  Har redan ordnat sommarjobb 8 veckor så hen kommer vi inte se röken av, på ett bra sätt ( jättekul att hen fick så bra sommarjobb, med ev möjlighet till fortsättning i höst). Denna ungdom har bott på heltid här sedan hen var 14 då det blev omöjligt att fortsätta med v.v hos biomamman (därför det finns avtal via tingsrätten). 
    Barn nr 4 är 15, hänger mest med kompisar och är inte intresserad av att åka bort med oss (tråkiga vuxna Flört ), besöker biomamman en helg/månad. Vill hen vara oftare hos mamman bestämmer hen det själv. Upplever väl nu lite nyvunnen frihet med åldern då det här blir första sommaren som hen inte följer med när vi åker bort. Men hen är ju inte ensam hemma, någon av de 3 äldre är ju hemma på något vis, speciellt nummer 3 som bor här på heltid. 

Om vi vuxna vill åka bort med övernattning bara något dygn, så ser vi till att åka när 13-åringen ändå inte är hos oss eftersom övriga sköter sig själva, hen är en del tid hos mamman. Vi har dessutom husdjur så det är bra för oss om någon ungdom ändå ska vara hemma. Ibland hör mina barns pappa av sig och vill att de bor där, för att han + sambo kanske ska åka bort och vill ha husvakt. Det tycker ungdomarna bara är kul och skönt, att få rå om sig själva.  

Jag tycker detta fungera bra. Vi ser till att det finns mat i kyl/frys och duger det inte /räcker inte får de gå och handla nåt. 
  • Anonym (ooo)
    Anonym (Bonus) skrev 2021-04-23 14:57:51 följande:

Vi reser inte mycket, men det lilla vi har rest tillsammans så har mina barn aldrig åkt med om det varit övernattning. De har åkt med om vi tex åkt till Liseberg eller liknande över dagen. Längre resor har de varit hemma själva eller varit hos sin pappa, för att de har velat ha det så. Äldsta bonusen (den jag ovan kallat för nummer 3) var med först men slutade åka med som 15-åring, vilket jag tycker är helt naturligt om man inte vill). Nr 4 och 5 har varit med till västkusten en vecka varje år sen vi flyttade ihop (för 5-6 år sen) + på lite smågrej, tex bott på hotell i Stockholm, gått på Grönan och sånt, men i år blir det som sagt bara yngsta som hänger med till kusten. 

Vi har inte varit utomlands tillsammans och med coronan har vi lagt de eventuella tankarna åt sidan men kanske att vi skulle vilja göra det framöver. Men det är inte säkert att de alla ens vill med på det så vi får se. 

Det finns inga tankar om avundsjuka mellan ungdomarna, eller att vi lägger mer pengar på de som reser med osv. Var och en är med och bestämmer hur de vill ha sin sommar. Är lyckan att ha föräldrafritt hemma mer värt än tvingas bo med oss i stuga på Västkusten så förstår vi faktiskt det Glad
  • Anonym (Isa)

Nej det är inte okej. Om vi reser någonstans får sambons barn vara hos mamma. Fast vi brukar planera att resa när han inte har barn. Det är strikt varannan vecka som gäller.
  • Anonym (Bonus)

Brukar bonusar åka med på resor även när de passerat 18 år?

• Anonym (Linda)

Vi brukar försöka få till en barnfri vecka tillsammans då vi passar på att göra något ihop. Övrig tid har oftast någon av oss barn hos sig.

Hur många veckor i taget det handlar om beror på planer osv. Ska man åka på semester behöver man ju kanske mer än en vecka.

Jag har nuförtiden dock mina barn i princip hela sommaren och pappan har 2 veckor med dem.

• Brumma
    Anonym (Bonus) skrev 2021-05-18 10:39:33 följande:

Brukar bonusar åka med på resor även när de passerat 18 år?

Lika ofta som ett barn i en kärnfamilj får man ju hoppas. Dvs det beror ju lite på barnet/tonåringen, familjens vanor osv. Jag gjorde det inte eftersom jag flyttade hemifrån, sedan när pappa fyllde 50 följde både syskon o respektiven med.
  • Anonym (Bonus)
    Brumma skrev 2021-05-18 21:29:58 följande:
    Lika ofta som ett barn i en kärnfamilj får man ju hoppas. Dvs det beror ju lite på barnet/tonåringen, familjens vanor osv. Jag gjorde det inte eftersom jag flyttade hemifrån, sedan när pappa fyllde 50 följde både syskon o respektiven med.
    I en kärnfamilj så vill båda föräldrarna åka med sina barn, vilket inte är direkt fallet när man är i en styvfamilj. Dessutom brukar barn med skilda föräldrar få dubbelt upp när det gäller resor. Dels med mamman och eventuellt hennes partner och med pappan och dennes partner. Därför kanske de inte kan åka med på alla resor.

Är det vanligt att 18 åringar följer med sin bonusförälder och föräldern på resor?
  • Brumma
    Anonym (Bonus) skrev 2021-05-19 08:42:58 följande:

I en kärnfamilj så vill båda föräldrarna åka med sina barn, vilket inte är direkt fallet när man är i en styvfamilj. Dessutom brukar barn med skilda föräldrar få dubbelt upp när det gäller resor. Dels med mamman och eventuellt hennes partner och med pappan och dennes partner. Därför kanske de inte kan åka med på alla resor.

Är det vanligt att 18 åringar följer med sin bonusförälder och föräldern på resor?

Jag har aldrig påstått att barnen skall följa med på alla resor, vare sig i en kärnfamilj eller bonusfamilj.

Jag vet inte om der är vanligt, det är väl inte vanligt att en 18-åring reser med sin familj alls? Men det borde vara lika öppet i en bonusfamilj som i en kärnfamilj.
  • Anonym (Sommar)

Har och vill ha min dotter under hela min semester.

Sen kan hon åka till sin pappa någon dag / 1 helg under de 4 veckorna.

Min sambo säger inget om det.

Hans barn ( min bonus) bor heltid hos oss.

Åker kanske 1 vecka eller nån helg till sin mamma i sommar.

Och då vill vi helst INTE att han åker på våran semestern.

På semestern vill vi vara alla.

Plus minus någon dag hit och dit.

Kanske skulle velat ha en barnfri vecka under semestern OM barnen var små (under skolålden)

För att kunna njuta av sena kvällar och sovmorgon bara jag och sambon.

Svar på tråden Sommarsemester och bonusar?