• Anonym (Orolig)

Vaccination av 35+ gravida i fas 3?!

På dagens PK säger alltså FHM att gravida över 35 ska erbjudas vaccin i fas 3 eftersom det är en allmän riskgrupp?

Har aldrig hört att gravida över 35 automatiskt är en riskgrupp? Fram till nyss skulle ju gravida ABSOLUT INTE vaccineras eftersom det inte fanns forskning på hur vaccinet påverkar fostret eftersom man inte inkluderat gravida i studier?

Hur ser ni andra på detta? Jag vill vaccinera mig själv men tvekar faktiskt rätt rejält att göra det som just gravid då man inte har underlag på den gruppen i studierna på samma vis som andra, och det är ett foster man kan påverka.

• Svar på tråden Vaccination av 35+ gravida i fas 3?!
  • Anonym (Orolig)

...tycker fortfarande att det är svårt. Pratar med vården som ger en att det är upp till en själv, vilket det ju såklart är. Tror jag funderat på detta nu minst halva dagarna sen de släppte rekommendationerna, vilket inte känns så kul.

Är orolig för okända biverkningar av vaccinet. Är orolig för att FHM inte går ut med en rekommendation för alla utan vill vänta in att fler gravida vaccinerar sig så de kan se mer (vilket får mig att känna som jag har hamnat i testgrupp). Är orolig för covid19. Innan rekommendationen var jag iaf bara orolig för corona.

• Anonym (Jo)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-05-15 11:32:29 följande:

...tycker fortfarande att det är svårt. Pratar med vården som ger en att det är upp till en själv, vilket det ju såklart är. Tror jag funderat på detta nu minst halva dagarna sen de släppte rekommendationerna, vilket inte känns så kul.

Är orolig för okända biverkningar av vaccinet. Är orolig för att FHM inte går ut med en rekommendation för alla utan vill vänta in att fler gravida vaccinerar sig så de kan se mer (vilket får mig att känna som jag har hamnat i testgrupp). Är orolig för covid19. Innan rekommendationen var jag iaf bara orolig för corona.

Din oro är inte sund! Du måste prata med någon om oron, inte om vaccin och covid. Ring till din barnmorska på måndag och berätta om din oresonliga oro och be om en samtalskontakt så snart som möjligt!
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Jo) skrev 2021-05-15 15:17:59 följande:

Din oro är inte sund! Du måste prata med någon om oron, inte om vaccin och covid. Ring till din barnmorska på måndag och berätta om din oresonliga oro och be om en samtalskontakt så snart som möjligt!

Ok. Så vad ska de hjälpa mig med? Ärligt talat. Vad kan de säga som får mig att oroa mig mindre för vaccin eller smitta? Jag undrar bara, även om det låter hårt i text. Jag är en äldre förstagångsförälder som hamnade mitt i dels en pandemi, dels i den grupp gravida som får välja vaccin eller inte utan att ha rejält med studier att gå på.
  • Anonym (Ek)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-05-15 11:32:29 följande:

Är orolig för att FHM inte går ut med en rekommendation för alla utan vill vänta in att fler gravida vaccinerar sig så de kan se mer (vilket får mig att känna som jag har hamnat i testgrupp). Är orolig för covid19. Innan rekommendationen var jag iaf bara orolig för corona.

Det är inget experiment med att en riskgrupp får vaccin före en grupp som inte är en riskgrupp. FHM kan inte stoppa in alla i samma fas för då blir det ingen över, gravida är en väldigt stor undergrupp och då har de satt en gräns. Dina två sista meningar är helt obegripliga med tanke på att det är samma sak.

Att tänka på något halva dagarna i flera veckor är ett tecken på psykisk ohälsa. Du kan inte släppa detta och är ovillig att göra något åt det... Du vill "skriva av dig" fastän inget någon säger spelar roll. Hårt men sant.

• Sockerikaffet
    Anonym (Orolig) skrev 2021-05-15 15:47:10 följande:

Ok. Så vad ska de hjälpa mig med? Ärligt talat. Vad kan de säga som får mig att oroa mig mindre för vaccin eller smitta? Jag undrar bara, även om det låter hårt i text. Jag är en äldre förstagångsförälder som hamnade mitt i dels en pandemi, dels i den grupp gravida som får välja vaccin eller inte utan att ha rejält med studier att gå på.

De ska hjälpa dig att hantera din oro och få dig att känna dig bättre. De ska hjälpa dig att inte grubbla så mycket. Det låter på dig som att du tycker att din oro är nödvändig och att det är synd om dig som har hamnat i den här fruktansvärda situationen. Dina känslor är såklart sanna när du känner dem, men du behöver inte känns så. Det är typiskt för psykisk ohälsa att man tror att en situation eller känsla är oföränderlig men det är inte sant. I den här typen av situation är det väldigt effektivt med t.ex. kbt, mkbt eller samtalsterapi. Jag har själv haft problem med ångest och oro (över andra saker) men det går att må bättre.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Ek) skrev 2021-05-15 16:08:46 följande:

Det är inget experiment med att en riskgrupp får vaccin före en grupp som inte är en riskgrupp. FHM kan inte stoppa in alla i samma fas för då blir det ingen över, gravida är en väldigt stor undergrupp och då har de satt en gräns. Dina två sista meningar är helt obegripliga med tanke på att det är samma sak.

Att tänka på något halva dagarna i flera veckor är ett tecken på psykisk ohälsa. Du kan inte släppa detta och är ovillig att göra något åt det... Du vill "skriva av dig" fastän inget någon säger spelar roll. Hårt men sant.

Jo, jag har svårt att släppa något när jag inte ser hur jag skall kunna välja.

Det jag menade med formuleringen var att jag innan enbart oroade mig för covid19. Nu oroar jag mig både för covid19, och vaccinvalet. Så det var fler än de två meningsarna som skulle jämföras med varann, men det blev nog inte tydligt i text.

Och jag förstår också att FHM behöver indela. Men indelningen nu är inte mellan ?vissa gravida får i fas3, resten i fas4?, utan indelningen är att vissa gravida får i fas3, och övriga avråds ifrån vaccinering i väntan på mer kunskapsunderlag. Jag tycker det är en stor skillnad. De sa också till SVT från FHMs håll att de är väldigt försiktiga med att vaccinera just gravida och väntar med en allmän rekommendation till de hade större grupper gravida som vaccinerat sig. Det är där min olustkänsla kommer ifrån för valet. Samtidigt är det ju pågående studier om hur covid19 påverkar ett barn i magen med, och det är också en risk att ta ställning till.

Alla gravida efter v 20 är väl också klassade som riskgrupp med tanke på möjlighet till graviditetspenning så det är inte som att bara vissa gravida har risker för covid.

Skall nog hålla mig borta från forum som detta just nu tror jag, eller ta en paus från det iaf.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-05-15 15:47:10 följande:

De ska hjälpa dig med verktyg för att hantera din oro och verktyg för att växla från ältande till konstruktiva tankar. Det är inte normalt att älta något på det sätt som du gör. Du kan inte ta till dig fakta, för dina katastroftankar tar över. Det är lätt att det glider över också på andra områden. Ta tag i det innan det går för långt!
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Jo) skrev 2021-05-15 20:50:06 följande:

De ska hjälpa dig med verktyg för att hantera din oro och verktyg för att växla från ältande till konstruktiva tankar. Det är inte normalt att älta något på det sätt som du gör. Du kan inte ta till dig fakta, för dina katastroftankar tar över. Det är lätt att det glider över också på andra områden. Ta tag i det innan det går för långt!

Jag förstår att du menar väl, men du kan omöjligt känna mig bra nog för att säga det ovanstående och dra de slutsatser du gör.

Tack för alla råd i tråden, jag hade mest gärna hittat några i samma situation som mig att diskutera tankar med, nu när allt är nedstängt live pga corona.
  • Anonym (Femman)

Jag förstår din oro! Jag är också orolig och vet inte om jag ska vaccinera mig. Det är endast några få länder som rekommenderar gravida att vaccinera sig. Det måste ju finnas en bra anledning till detta. Jag är bara i vecka 16, så jag känner att jag avvaktar lite och följer utvecklingen. För övrigt tråkigt med så många kommentarer om att din oro är överdriven vilket jag inte alls håller med om!

• Mrs Moneybags

Lite nyheter om vaccin för gravida idag på Sveriges radio:

sverigesradio.se/artikel/fhm-utreder-om-vaccin-ska-ges-till-alla-gravida

Alla gravida kvinnor i Sverige borde erbjudas vaccin mot covid-19 ? inte bara de över 35 år, anser Karin Pettersson, docent och chef för förlossningskliniken på Karolinska sjukhuset i Stockholm.
    I dag erbjuds endast gravida över 35 år eller med ett BMI över 30 vaccinet och de som tillhör de andra riskgrupperna.
    Hittills har inga speciella biverkningar av vaccinet rapporterats bland gravida, däremot löper de högre risk för att bli svårt sjuka om de drabbas av corona.
  • Anonym (Orolig)
    Mrs Moneybags skrev 2021-05-19 10:29:37 följande:

Lite nyheter om vaccin för gravida idag på Sveriges radio:

sverigesradio.se/artikel/fhm-utreder-om-vaccin-ska-ges-till-alla-gravida

Alla gravida kvinnor i Sverige borde erbjudas vaccin mot covid-19 ? inte bara de över 35 år, anser Karin Pettersson, docent och chef för förlossningskliniken på Karolinska sjukhuset i Stockholm.

I dag erbjuds endast gravida över 35 år eller med ett BMI över 30 vaccinet och de som tillhör de andra riskgrupperna.

Hittills har inga speciella biverkningar av vaccinet rapporterats bland gravida, däremot löper de högre risk för att bli svårt sjuka om de drabbas av corona.
    Det är väl samma åsikt/kommentar som tidigare? Eller var det baserat på ny data?

Jag är inte oroad för min del, jag är bara oroad för att man inte har längre studier på barnen eller på de som vaccinerats innan sista trimestern.
  • Anonym (Orolig)
    Mrs Moneybags skrev 2021-05-25 15:41:23 följande:

Tänkte på den här tråden när jag nyss läste detta...

www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2021/maj/gravida-kan-erbjudas-vaccination-mot-covid-19-i-fas-fyra/

Efter granskning av det aktuella kunskapsläget bedömer Folkhälsomyndigheten att gravida kan erbjudas vaccin mot covid-19 i fas fyra, i samma åldersordning som övriga individer.

Se där, tack, då får jag läsa in mig på om det är samma forskning som innan som de går på eller om de baserat det på något nytt. Oron för okända biverkningar är ju samma även om rekommendationen ändras, om det inte är på mer kunskapsunderlag än förr; men intressant att läsa!
  • Anonym (Tsk)

Gravid v. 12, 44 år, bmi 28. Jobbar inom vården. Kommer absolut inte vaccinera mig.

• Anonym (Femman)
    Anonym (Tsk) skrev 2021-05-25 17:05:14 följande:

Gravid v. 12, 44 år, bmi 28. Jobbar inom vården. Kommer absolut inte vaccinera mig.

Hej, lite nyfiken på hur du resonerar? Jag tror inte heller jag vill, trots att de nu rekommenderar till alla gravida.
  • Anonym (Orolig)

Lite nere idag, fortsatt stress över det här, även om sommaren lyfter in mycket mer glädje i vardagen med.

Känns som det blivit sån vaccinationsförväntan runt mig eftersom det nu finns allmänna rekommendationer för alla gravida. Upplever en sån press. Att folk går ut med att ?bebisen får antikroppar och jag vill inte missa att skydda mitt barn? får mig att känna att de anser att jag inte skyddar mitt barn om jag inte vaccinerar mig själv trots min oro. Det är lite tungt. Man vet väl inte ens hur lång tid barnet får antikroppar ens, men att det gissats på några månader av passiv immunitet?

Jag är ju fortsatt oroad pga avsaknad av långtidsstudier, har så svårt att våga känna att det nog är säkert, innan man vet det. Det släpper inte. Jag vill inte något dåligt för mitt barn, det är min viktigaste prioritet just nu.

Avskyr den här skitpandemin av hela mitt hjärta.

• Limeblad

Du får försöka bli trygg i din egen uppfattning om vad som är bäst. När min barnmorska informerade om att det nu rekommenderas att jag tar vaccinet sa jag bara att jag tänker vänta till bebisen är född. Det blev inga diskussioner om det. I gravidgruppen jag är med i på Facebook är det vissa som jublar och vaccinerar sig direkt och vissa som skriver att de tänker vänta tills bebisen är född, ingen som ifrågasätter det andra lägret. Så jag kan inte säga att jag känner ingen den här hetsen du verkar uppleva.

För egen del beror mitt val dels på avsaknaden av långtidsstudier, dels på att jag redan haft Corona så om Corona påverkar bebisen långsiktigt så är det inte mycket att göra åt.

• Anonym (Orolig)
    Limeblad skrev 2021-06-03 12:54:54 följande:

Du får försöka bli trygg i din egen uppfattning om vad som är bäst. När min barnmorska informerade om att det nu rekommenderas att jag tar vaccinet sa jag bara att jag tänker vänta till bebisen är född. Det blev inga diskussioner om det. I gravidgruppen jag är med i på Facebook är det vissa som jublar och vaccinerar sig direkt och vissa som skriver att de tänker vänta tills bebisen är född, ingen som ifrågasätter det andra lägret. Så jag kan inte säga att jag känner ingen den här hetsen du verkar uppleva.

För egen del beror mitt val dels på avsaknaden av långtidsstudier, dels på att jag redan haft Corona så om Corona påverkar bebisen långsiktigt så är det inte mycket att göra åt.

Jo, tror jag är lite ensam med mina tankar, eller kanske att jag mest runt mig i mina sociala medier sett kategorin som tar det direkt, lägger ut bildbevis och hur skönt det är att bebis är skyddad nu och hur det var en självklarhet att göra. Så jag känner mig lite tyst och ensam med mina tankar och hoppas att ingen frågar mig.

Har inte haft corona heller än, också för att jag inte har så stor umgängeskrets normalt, dels att jag medvetet isolerat mig rätt mycket och dels säkert lite tur med. Men jag träffar väldigt få personer i min vardag tror jag och har sällan någon fest eller ens middag med vänner liksom... så när alla andra event ställdes in så träffar jag ju nästan ingen alls nuförtiden...
Svar på tråden Vaccination av 35+ gravida i fas 3?!