Anonym (Ek) skrev 2021-05-15 16:08:46 följande:
Det är inget experiment med att en riskgrupp får vaccin före en grupp som inte är en riskgrupp. FHM kan inte stoppa in alla i samma fas för då blir det ingen över, gravida är en väldigt stor undergrupp och då har de satt en gräns. Dina två sista meningar är helt obegripliga med tanke på att det är samma sak.
Att tänka på något halva dagarna i flera veckor är ett tecken på psykisk ohälsa. Du kan inte släppa detta och är ovillig att göra något åt det... Du vill "skriva av dig" fastän inget någon säger spelar roll. Hårt men sant.
Jo, jag har svårt att släppa något när jag inte ser hur jag skall kunna välja.
Det jag menade med formuleringen var att jag innan enbart oroade mig för covid19. Nu oroar jag mig både för covid19, och vaccinvalet. Så det var fler än de två meningsarna som skulle jämföras med varann, men det blev nog inte tydligt i text.
Och jag förstår också att FHM behöver indela. Men indelningen nu är inte mellan ?vissa gravida får i fas3, resten i fas4?, utan indelningen är att vissa gravida får i fas3, och övriga avråds ifrån vaccinering i väntan på mer kunskapsunderlag. Jag tycker det är en stor skillnad. De sa också till SVT från FHMs håll att de är väldigt försiktiga med att vaccinera just gravida och väntar med en allmän rekommendation till de hade större grupper gravida som vaccinerat sig. Det är där min olustkänsla kommer ifrån för valet. Samtidigt är det ju pågående studier om hur covid19 påverkar ett barn i magen med, och det är också en risk att ta ställning till.
Alla gravida efter v 20 är väl också klassade som riskgrupp med tanke på möjlighet till graviditetspenning så det är inte som att bara vissa gravida har risker för covid.
Skall nog hålla mig borta från forum som detta just nu tror jag, eller ta en paus från det iaf.