• Anonym (Orolig)

    Vaccination av 35+ gravida i fas 3?!

    På dagens PK säger alltså FHM att gravida över 35 ska erbjudas vaccin i fas 3 eftersom det är en allmän riskgrupp?

    Har aldrig hört att gravida över 35 automatiskt är en riskgrupp? Fram till nyss skulle ju gravida ABSOLUT INTE vaccineras eftersom det inte fanns forskning på hur vaccinet påverkar fostret eftersom man inte inkluderat gravida i studier?

    Hur ser ni andra på detta? Jag vill vaccinera mig själv men tvekar faktiskt rätt rejält att göra det som just gravid då man inte har underlag på den gruppen i studierna på samma vis som andra, och det är ett foster man kan påverka.

  • Svar på tråden Vaccination av 35+ gravida i fas 3?!
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Jo) skrev 2021-04-27 16:00:05 följande:

    Jag hänvisar till vad som sagts. Ålder är en riskfaktor för att försvåra graviditet. Jag gissar att man inte vill ha ännu fler försvårande omständigheter. 

    www.svt.se/nyheter/inrikes/gravida-i-riskgrupp-kan-vaccineras-i-fas-3


    Jo, men vad jag förstod var inte corona något som slog värre mot en viss åldersgrupp gravida.

    Jag är väldigt skeptisk och orolig att ingå i en testgrupp för gruppen gravida, innan det finns studier som tydligt visar att det inte är några extra risker. Det gäller alla läkemedel, skulle inte skriva upp mig att ingå i en testgrupp som gravid för något alls.

    Är jätterädd och upprörd för detta nu och mår dåligt.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-04-27 16:08:07 följande:
    Jo, men vad jag förstod var inte corona något som slog värre mot en viss åldersgrupp gravida.

    Jag är väldigt skeptisk och orolig att ingå i en testgrupp för gruppen gravida, innan det finns studier som tydligt visar att det inte är några extra risker. Det gäller alla läkemedel, skulle inte skriva upp mig att ingå i en testgrupp som gravid för något alls.

    Är jätterädd och upprörd för detta nu och mår dåligt.
    Eftersom ålder är en riskfaktor för graviditet, rekommenderar man vaccination för att inte lägga risk på risk, så att säga.

    Men det är ingen som kräver att du vaccineras. Du får göra som du vill. Pratar du med någon om din ångest och oro?
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Jo) skrev 2021-04-27 16:16:26 följande:

    Eftersom ålder är en riskfaktor för graviditet, rekommenderar man vaccination för att inte lägga risk på risk, så att säga.

    Men det är ingen som kräver att du vaccineras. Du får göra som du vill. Pratar du med någon om din ångest och oro?


    Jag förstår bara inte vad för risker man plötsligt sett för gravida 35+ bara. Hade inte hört att missfall efter v 12, för tidig förlossning eller så är mer förekommande som 35+. Utan att risker för 35+ rörde ökad risk för tidiga missfall och ökad risk för kromosomavvikelse.

    Jag känner bara att detta blev en ökad press på mig att vaccinera mig nu, vilket jag inte velat göra innan barnet är fött just då man inte haft med gravida i de kontrollerade studier som gjorts för vaccinerna ännu. Sammantaget med alla andra graviditetshormoner blev det för mkt.

    Jag vill verkligen vaccinera mig, men inte som gravid med ett vaccin där man inte gjort studier på det för gravida än. Men nu känns det som det förväntas av mig från staten (och vården).
  • Limeblad

    Jag kommer inte ta vaccinet om övriga gravida inkluderas i fas 4 (är inte 35+ så fas 3 är inte aktuellt för egen del). Litar inte på att det finns underlag att bedöma om fostret kan ta skada av vaccinet med tanke på den korta tid som man har vaccinerat. Väntar hellre några månader tills bebisen kommit ut.

  • Anonym (Orolig)
    Limeblad skrev 2021-04-27 16:26:29 följande:

    Jag kommer inte ta vaccinet om övriga gravida inkluderas i fas 4 (är inte 35+ så fas 3 är inte aktuellt för egen del). Litar inte på att det finns underlag att bedöma om fostret kan ta skada av vaccinet med tanke på den korta tid som man har vaccinerat. Väntar hellre några månader tills bebisen kommit ut.


    Det är precis det här jag känner. Vaccinationen har pågått en väldigt kort tid, och det är inte jättemånga som är gravida i min vecka (v 16) som fått vaccin och hunnit få barn än. Jag känner mig inte trygg att ta ett vaccin på så lite underlag när det inte bara rör mig utan även mitt framtida barn.

    Jag mår väldigt dåligt av detta, just då det sätter en press på en att ta vaccinet och hjälpa till att få stopp på pandemin. Har suttit i tårar efter presskonferensen, säkert också mkt pga alla graviditetshormoner.

    För egen del tar jag gärna vaccinet för stt få slut på pandemin, men som gravid ger det här mig bara skuldkänslor och oro.
  • Limeblad
    Anonym (Orolig) skrev 2021-04-27 16:36:40 följande:

    Det är precis det här jag känner. Vaccinationen har pågått en väldigt kort tid, och det är inte jättemånga som är gravida i min vecka (v 16) som fått vaccin och hunnit få barn än. Jag känner mig inte trygg att ta ett vaccin på så lite underlag när det inte bara rör mig utan även mitt framtida barn.

    Jag mår väldigt dåligt av detta, just då det sätter en press på en att ta vaccinet och hjälpa till att få stopp på pandemin. Har suttit i tårar efter presskonferensen, säkert också mkt pga alla graviditetshormoner.

    För egen del tar jag gärna vaccinet för stt få slut på pandemin, men som gravid ger det här mig bara skuldkänslor och oro.


    Det är nog hormoner. Försök släppa det. Det är frivilligt att vaccinera sig och med tanke på tidigare avrådan avseende gravida tror jag inte så många (finns ju alltid någon) som kommer se ner på dig för att du väntar till oktober/november eller vad det nu blir.
  • Anonym (....)

    Jag undrar mest varför min bm inte sagt ett ord om att min graviditet räknas som en riskgraviditet eller vad det innebär. (är 35+)

  • Anonym (Orolig)
    Tooja skrev 2021-04-27 15:18:11 följande:

    I USA exempelvis har de ju vaccinerat gravida bra länge, förstår inte varför man inte gjort det här tidigare också. Har precis fyllt 35 och är gravid och hade absolut vaccinerat mig om jag blivit erbjuden det. Däremot håller jag med om att det är lite konstigt att man är i riskgrupp bara pga ålder, hade jättelätt att blir gravid coh har en jättelätt graviditet (är i vecka 31) så känns nästan ?dumt? att acceptera vaccin innan andra.


    Dock säger ju CDC på sin websida att de flesta av graviditerna ännu är pågående och att man inte har resultaten än på hur det påverkade barnen?
  • Anonym (Orolig)
    Limeblad skrev 2021-04-27 16:58:22 följande:

    Det är nog hormoner. Försök släppa det. Det är frivilligt att vaccinera sig och med tanke på tidigare avrådan avseende gravida tror jag inte så många (finns ju alltid någon) som kommer se ner på dig för att du väntar till oktober/november eller vad det nu blir.


    Tack. Började verkligen störtgråta av anspänning. Också att de på presskonferensen bara kunde säga att det fanns indikationer på att det inte var någon fara. Har verkligen undvikit allt under den här graviditeten med minsta risk för barnet, är så otroligt försiktig, så att få på sig att man på något sätt sviker genom att inte vaccinera sig nu kändes så väldigt jobbigt. Har också jobbat hemma i över ett års tid, följt restriktioner, och försökt göra allt för att hjälpa till att begränsa smittan.

    Men det känns så svårt att förmå mig till att vaccinera mig med en så otroligt efterlängtad liten bebis i magen med ett vaccin där man saknar bra studier på hela graviditeten fram till förlossning än.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (....) skrev 2021-04-27 17:00:46 följande:

    Jag undrar mest varför min bm inte sagt ett ord om att min graviditet räknas som en riskgraviditet eller vad det innebär. (är 35+)


    Ja, det är information jag inte heller har fått. Har bara hört stt allt ser bra ut och att det bara varit att försöka leva normalt (nåja så normalt det nu går givet läget).
Svar på tråden Vaccination av 35+ gravida i fas 3?!