• Anonym (TS)

Blir galen! Styvis har använt min bil utan att fråga.

Jag måste bara skriva av mig för jag är så förbannad!

I veckan trillade det in inkassoräkning på en ej inbetald bot. Har inte fått några böter och inte stått parkerad på adressen som angivits.

Min man har vresigt skrikit om att det måste vara min son som har snott min bil och fått böter men min son har en egen bil som han köpt för egna pengar o han bor inte ens hemma.

Efter många turer så har det nu krupit fram att det är min mans dotter som har varit ute och använt min bil flera gånger bakom min rygg, utan att fråga och det är hon som har orsakat boten. Har reagerat på att bensinmätaren inte stämt men har liksom skakat av mig det.

Jag är vansinnig! Jag lånar inte ens ut min bil till min man och son och att hon har använt den utan att fråga är helt oacceptabelt.

Kräver att hon ska swisha pengarna till mig direkt och hon gråter och säger att hon kan inte göra det för hon har inga pengar. Har fräst att om hon inga pengar har så ska hon inte köra bil. Min man är arg och tycker att jag ska se mellan fingrarna denna gång men jag vägrar.

Dessutom så ignorerar hon mig helt och talar väldigt illa om mig till nära vänner och familj men det funkar tydligen alldeles utmärkt att använda och stjäla min bil på min bekostnad.

Vet inte vad jag vill med tråden men vill höra lite vad ni andra tycker?

• Svar på tråden Blir galen! Styvis har använt min bil utan att fråga.
  • Anonym (*)
    Anonym (TS) skrev 2021-05-02 06:38:32 följande:

Har inte kommenterat trådar i det här ämnet förr.

Är nog rätt vanligt idag med unga vuxna bortskämda barn skulle jag tro, det är inte alls samma sak som för ungefär 20 år sen.

Ja, så är det kanske. I de trådar jag har läst om ämnet på FL, har det dock uteslutande rört sig om styvdöttrar. Inte en enda styvson. Men döttrar kanske skäms bort mer av sina pappor. Eller så känner sig döttrar mer hotade av styvmammor än vad söner gör.
  • Anonym (TS)
    Anonym (*) skrev 2021-05-02 08:25:22 följande:

Ja, så är det kanske. I de trådar jag har läst om ämnet på FL, har det dock uteslutande rört sig om styvdöttrar. Inte en enda styvson. Men döttrar kanske skäms bort mer av sina pappor. Eller så känner sig döttrar mer hotade av styvmammor än vad söner gör.

Jag tror att det är värre med män som bara har en dotter som i min mans fall för de blir nästan lite som ett gift par.

Nu har det funkat här ändå för jag har varit rätt tydlig och markerat revir rätt tidigt. Har inte tagit en massa trams där vi har med myndiga ungar på kärleksresan och har sagt ifrån tidigt när jag blivit irriterad. Du är inte den som ska bestämma hur din pappa ska klä sig och så, det är jag som är pappas fru och inte du. Därför har jag inte mått dåligt som många andra säkert gör som lever med dessa män och deras döttrar. Hade jag inte varit tuff och sagt ifrån så hade det aldrig funkat.
  • Anonym (Hold my beer)
    Anonym (TS) skrev 2021-05-01 23:06:26 följande:
    Hon är 20 + men vill vara en 15 åring. Fraserna hemma går att hon vill inte bli vuxen och att hon måste känna för att få ett jobb som hon är kompetent för. Att hon är för välutbildad för att ta ett vanligt kneg och är ämnad för något större. Luftslott!

En annan som har vuxna barn vet att det är enbart ursäkter, hon är så långt från arbetsmarknaden så det finns inte. Börjar bli en kuf och det säger jag inte för att vara dum.

Har iallafall sagt till min man att han får börja flytta ut henne eller så får han följa med henne ut. Jag är så less så det finns inte.
    Bra att du sätter ner foten! Det får finnas en gräns för hur långt man kan låta sånt här gå, och han gör henne världens otjänst som låter henne vara barn fortfarande. Jag känner faktiskt också en omtanke bakom dina ord, det vore så mycket bättre för henne om hon och hennes pappa fattade hur det egentligen ligger till med hennes kapacitet. Jättebra att hon har gott självförtroende om sig! Men det räcker inte. Man måste ha gymnasieutbildning minst även för minsta skitjobb, och helst mer, antingen högre studier eller nån yrkesutbildning, om man inte redan gått ett sånt program på gymnasiet.

Jag tror det är bra om du ger dem en deadline när hon ska vara utflyttad, 6 månader kan vara en bra gräns. Jag vet inte vad hon har i bagaget att bygga på men under den tiden borde hon hinna söka sig vidare på ett eller annat sätt. Och fundera på hur du ställer dig till om lilla pappsen vill betala en lägenhet åt prinsessan, ni är ändå gifta som jag förstår så det kan påverka er ekonomi. Då kan han passa på att hyra en riktigt stor så de får plats båda två kanske, för han måste sluta curla och dalta med henne.
  • Anonym (Göran)

Jag försvarar inte henne men många ungdomar gör dumma saker de förstår inte konsekvenserna.

Var istället glad att hon inte kraschade bilen. Självklart ska hon betala. Saknar hon pengar ska hon arbeta av skulden.

Nu har du även du lärt dig något. Göm nycklarna göm plånboken. Ha ett samtal med henne. Upprepas det får du överväga om du ska lämna förhållandet om pappan inte läxar upp henne ordentligt.

• Limeblad
    Anonym (Göran) skrev 2021-05-02 11:17:34 följande:

Jag försvarar inte henne men många ungdomar gör dumma saker de förstår inte konsekvenserna.

Var istället glad att hon inte kraschade bilen. Självklart ska hon betala. Saknar hon pengar ska hon arbeta av skulden.

Nu har du även du lärt dig något. Göm nycklarna göm plånboken. Ha ett samtal med henne. Upprepas det får du överväga om du ska lämna förhållandet om pappan inte läxar upp henne ordentligt.

Ska man behöva gömma nycklar för någon som är vuxen? Hon är ju över 20 år, inget barn direkt.
  • Anonym (Saxen)

Gör som jag, ha bilnyckeln inlåst. Jag har ett kassaskåp med kodlås och lägger ALLTID mina nycklar där. Alltså samtliga nycklar, alltid.

Betala boten så du inte får betalningsanmärkning men kräv att hon betalar dig, alternativt jobbar av skulden.

Jag hade kunna strypa ungfan (nästan) och om pappan försvarar henne så hade han åkt med av bara farten.

Hade jag varit du så hade jag nog lämnat skutan, vad fan har du för att leva i den där soppiga relationen?

• Anonym (Lisa)
    Limeblad skrev 2021-05-02 14:42:52 följande:
    Ska man behöva gömma nycklar för någon som är vuxen? Hon är ju över 20 år, inget barn direkt.
    Nej, det är bättre att låta dom ligga framme, så kan hon ta bilen fler gånger....

Självklart ska man inte behöva det, men som du säkert vet så finns det massor av saker vi måste göra eftersom folk inte har vanligt vett. 
  • Anonym (Hold my beer)
    Anonym (Lisa) skrev 2021-05-02 15:03:44 följande:
    Nej, det är bättre att låta dom ligga framme, så kan hon ta bilen fler gånger....

Självklart ska man inte behöva det, men som du säkert vet så finns det massor av saker vi måste göra eftersom folk inte har vanligt vett. 
    Jag skulle vägra gömma undan nycklarna på det där sättet och istället polisanmäla idioten om hon tog bilen en gång till. På samma sätt ska man inte heller behöva låsa in sina smycken eller andra värdesaker för att en 20-åring inte ska få för sig att stjäla dem av en.
  • Anonym (*)
    Anonym (TS) skrev 2021-05-01 23:06:26 följande:
    Hon är 20 + men vill vara en 15 åring. Fraserna hemma går att hon vill inte bli vuxen och att hon måste känna för att få ett jobb som hon är kompetent för. Att hon är för välutbildad för att ta ett vanligt kneg och är ämnad för något större. Luftslott!

En annan som har vuxna barn vet att det är enbart ursäkter, hon är så långt från arbetsmarknaden så det finns inte. Börjar bli en kuf och det säger jag inte för att vara dum.

Har iallafall sagt till min man att han får börja flytta ut henne eller så får han följa med henne ut. Jag är så less så det finns inte.
    Är det hon själv som säger att hon inte vill bli vuxen eller är det hennes pappa?
  • Occam
    Anonym (Hold my beer) skrev 2021-05-01 16:31:28 följande:

Och skulle du komma på att hon har tagit bilen medan hon fortfarande är ute i den så ringer du polisen och anmäler den STULEN!!

För ordningens skuld så är det inte fråga om stöld, eftersom hon knappast har avsikt att behålla bilen. Dock är det just för fordon lite extra kriminellt att olovligen bruka, och även det brottet, tillgrepp av fordon, kan ge fängelse upp till två år. Jämför 8 kap. 1 och 7 paragraferna i brottsbalken.

lagen.nu/1962:700
  • AnnaSthlm

Din man borde manna upp, betala dotterns bot och ta ett snack med henne.

Fy katten, jag hade också varit helgalen.

• Anonym (Hold my beer)
    Occam skrev 2021-05-03 07:12:25 följande:
    För ordningens skuld så är det inte fråga om stöld, eftersom hon knappast har avsikt att behålla bilen. Dock är det just för fordon lite extra kriminellt att olovligen bruka, och även det brottet, tillgrepp av fordon, kan ge fängelse upp till två år. Jämför 8 kap. 1 och 7 paragraferna i brottsbalken.

lagen.nu/1962:700
    Tack för info iaf. Det är egentligen inte viktigt för ts vad det kallas, huvudsaken är att man anmäler när man upptäcker att ens bil är borta. Det kan lika gärna vara någon okänd som stulit ens bil och man själv inte hittar nycklarna av någon anledning, det kan vara ens mans snorunge som inte fattar att man inte lånar utan att fråga. 
  • Anonym (Hold my beer)
    AnnaSthlm skrev 2021-05-03 08:22:42 följande:

Din man borde manna upp, betala dotterns bot och ta ett snack med henne.

Fy katten, jag hade också varit helgalen.

Jag tycker gott att hon själv får se till att skaka fram pengarna!
Svar på tråden Blir galen! Styvis har använt min bil utan att fråga.