• Anonym (TS)

    Blir galen! Styvis har använt min bil utan att fråga.

    Jag måste bara skriva av mig för jag är så förbannad!

    I veckan trillade det in inkassoräkning på en ej inbetald bot. Har inte fått några böter och inte stått parkerad på adressen som angivits.

    Min man har vresigt skrikit om att det måste vara min son som har snott min bil och fått böter men min son har en egen bil som han köpt för egna pengar o han bor inte ens hemma.

    Efter många turer så har det nu krupit fram att det är min mans dotter som har varit ute och använt min bil flera gånger bakom min rygg, utan att fråga och det är hon som har orsakat boten. Har reagerat på att bensinmätaren inte stämt men har liksom skakat av mig det.

    Jag är vansinnig! Jag lånar inte ens ut min bil till min man och son och att hon har använt den utan att fråga är helt oacceptabelt.

    Kräver att hon ska swisha pengarna till mig direkt och hon gråter och säger att hon kan inte göra det för hon har inga pengar. Har fräst att om hon inga pengar har så ska hon inte köra bil. Min man är arg och tycker att jag ska se mellan fingrarna denna gång men jag vägrar.

    Dessutom så ignorerar hon mig helt och talar väldigt illa om mig till nära vänner och familj men det funkar tydligen alldeles utmärkt att använda och stjäla min bil på min bekostnad.

    Vet inte vad jag vill med tråden men vill höra lite vad ni andra tycker?

  • Svar på tråden Blir galen! Styvis har använt min bil utan att fråga.
  • Anonym (TS)
    Anonym (H) skrev 2021-05-01 12:09:25 följande:

    Trots att dottern är vuxen kan jag tycka att du reagerar lite hårt.

    Naturligtvis skall hon betala för boten, men har hon inte pengar så har hon inte. Hon får betala summan till dig direkt hon får pengar.

    Förklara också situationen hon sätter sig u när bötern går till inkasso. Och hur detta agerande påverkar din tillit till henne.

    I framtiden får du helt enkelt se till att nyckeln inte finns tillgänglig för henne


    Jag vet att jag reagerade väldigt hårt men det har varit mycket kaka på kaka sista tiden som jag hållit inne med och nu gick topplocket.

    Hon har talat så illa om mig till våra vänner och familj på ett väldigt fult sätt så klart att jag blir lite mer förbannad.

    Har givetvis fått betala inkassoräkningen men hon eller han får swisha mig.

    Min son skulle aldrig ta min bil utan att fråga men skulle han ha lånat den så hade han tankat den och betalat för böterna för det är så jag har fostrat honom.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Lisa) skrev 2021-05-01 12:14:54 följande:

    TS, jag skulle i fortsättningen se till att  hon inte har tillgång till dina bilnycklar, och bett pappan betala hennes böter, så får hon sedan betala till honom. 


    Hon har tagit extranyckeln men nu får jag ju gömma den också.

    Ja han får göra det ASAP.
  • Anonym (TS)
    Miooo skrev 2021-05-01 12:20:19 följande:

    Visste pappan att hon lånat bilen? Hur har hon fått tag på nyckeln? Jag förstår att du är sur, det hade jag också varit. Om hon inte ens klarar att betala en pbot, vad hade hon gjort om hon råkat ut för en olycka? Varför betalar inte pappan om hon nu inte kan själv?


    Jag tycker att allt låter så mysko och jag har frågat honom om det inte är så att det är han som gett henne nycklarna men han nekar till det.

    Det är bara så fult alltihop för det finns bilar att låna hemma som är hans men det är just min som har använts. Visst finns det förklarliga skäl till det för det är en bil att skryta med men det är inte okej.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Hp) skrev 2021-05-01 12:22:44 följande:

    Inte okej att låna någons bil utan att fråga. Tänk så hade hon råkat skadat den osv. Konstigt också att bara skita i boten, hon måste ju ha tagit bort den från rutan och därmed vetat om att den fanns. 

    Hon får väl låna pengar av pappan och betala tillbaka. 

    .


    Hon tänkte väl att den där rika haggan är gjord av pengar och är så dum så jag bara betalar.

    Det är lite den approachen hon har när hon snackar skit om mig.

    Ska vi vara seriösa så är det heller ingen bil för en nybörjare att köra vilket jag också sagt till min man, det är en ren risk för hennes skull också. Det är ingen bil jag använder till vardags.
  • Anonym (TS)
    chrissepisse skrev 2021-05-01 12:27:11 följande:

    Jag tycker att din man får betala om dottern inte har pengar. Vill han låta henne slippa betala får han göra det i hennes ställe. Att boten har gått till inkasso är det jag hade varit mest arg för eftersom det drabbar den som äger bilen. Inte så kul att få en betalningsanmärkning på grund av att någon annan olovligt lånat ens bil, felparkerat och slängt boten. Hade hon direkt i anslutning till händelsen erkänt och bett om ursäkt hade jag kunnat tänka mig att resonera på ett annat sätt.


    Hade hon bara erkänt där så hade jag givetvis blivit arg men då hade hon vunnit min respekt för jag uppskattar ärlighet. Då hade jag förklarat varför hon inte får använda bilen osv.

    Nu är jag mest arg över att hon försökt mörka och att hon och min man haft mage att skylla ifrån sig på min son när hon vet att det är hon.

    Tack o lov att jag inte får en betalningsanmärkning iallafall, att nästan hamnat där pga någon annans handlande är inte okej.
  • Anonym (TS)
    Anonym (självklart hur du ska göra) skrev 2021-05-01 12:28:58 följande:

    Vilket vidrig man du har

    Han ändrar inställning så fort det är hans barn det gäller. nej vet du vad, spara in både pengar och förstånd och lämna den sopan

    Är det gäller dottern så är det bara att säga att hon får välja mellan att betala eller så kommer du göra en polisanmälan. Gör det klar för både man och styvbarn


    Vi har haft en bra balans tidigare men jag tycker att min man har förändrats till det sämre. Han daltar mer ju äldre hon blir än tidigare och det är faktiskt helt fel taktik.

    Jag har sagt det redan att det är stöld att ta en annan persons bil och att det kan man polisanmält henne för. Jag hade gjort det om jag märkt att bilen var borta.
  • Anonym (TS)
    jordgubbenn56 skrev 2021-05-01 12:35:41 följande:

    Så din man tillåter att hon tar din bil, inte betalar böter OCH pratar illa om dig

    Säg.. varför är du ihop med honom för? Skaffa självrespekt och dumpa både styvdotter och man


    Det här med att hon har baktalat mig är rätt nytt och fräscht och han har inte riktigt smält det. Sista tiden har det på riktigt brakat loss här hemma, tro det eller ej så har vi haft en bra dynamik tidigare.

    Problemen har blivit mer påtagligt sen hon tydligen verkar ha valt att ockupera sig här. Trots att jag är en elak hagga som hennes pappa säkert inte älskar alls men han han står ut, hans stora kärlek är hennes mamma som han dumpade när hon var fyra år gammal. Citerar vissa saker som hon går runt och säger till vänner och familj.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Linn) skrev 2021-05-01 12:40:14 följande:

    Mannen får betala dotterns bot och ta ett rejält snack med henne. Sedan är det upp till honom om hon ska betala av skulden till honom eller slippa. Du ska inte drabbas av detta.

    Och låt mig gissa, om det varit tvärtom och det var din son som lånat mannens bil och mannen fick en inkasso-bot hem så hade nog inte han varit så sugen på att "se mellan fingrarna på det " samt betala boten i tystnad...


    Det hade aldrig skett men då hade det såklart varit en annan femma. För min son är vuxen och då ska man minsann ta ansvar för sina handlingar och bete sig som en vuxen. Såna tongångar är det mot alla andra myndiga förutom när det handlar om henne har jag märkt.

    Han har swishat mig pengarna iallafall. Rätt ska vara rätt men det är inte pengarna det handlar om. Avskyr lögner och när man inte kan ansvara för sina handlingar.
  • Anonym (TS)
    Anonym (H) skrev 2021-05-01 12:50:53 följande:

    Nej det ska man inte. Men i framtiden kommer ts behöva göra det tyvärr. Eftersom styvdottern inte är att lita på.

    När det gäller ts reaktion så är min inställning att hon redan har en skör relation till styvdottern. Den gynnas inte av att ts blir arg på det sättet. Det är pappans jobb. Ts kan istället lugnt och sansat förklara hur besviken hon blir och hur tilliten försvunnit.

    Det handlar inte om att styvdottern skall slippa undan utan att rädda det som går av relationen.


    Jag känner att det är dags för henne att flytta, han får följa med henne om han vägrar.

    Jag sa faktiskt det till henne att hon och jag aldrig har kallat varann för bonusdotter o bonusmorsa men att jag trodde att vi var goda vänner, att jag var en vuxen i hennes liv som har varit ett gott stöd vilket hon höll med om. Att hon sårat mig genom att ljuga och falskt gått och talat illa om mig, jag sa till henne det att bara för att jag nu råkar vara pappas fru så är det inte okej att behandla mig illa. Tog upp vissa saker som jag hört att hon sagt om mig och jag ser att hon skäms ihjäl, hon trodde kanske inte att det skulle komma fram men nu vet hon att det finns många i deras familj och vänner som faktiskt har min rygg.

    Hon har bett om ursäkt iallafall och jag är inte någon som ältar. Men är så sjukt less just nu på allt och alla här hemma.
  • Anonym (TS)
    jordgubbenn56 skrev 2021-05-01 14:22:56 följande:

    Det minsta du ska begära är en ursäkt, från dom BÅDA och ett ändrat beteende från båda

    Du ska inte behöva tolerera vare sig att man tar din saker utan lov eller att man baktalar dig.


    Jag har nu sagt det till båda och det var behövligt. Har fått en ursäkt från båda och jag är inte en person som ältar men jag behöver tid, tilliten är liksom borta.

    Vill inte leva ihop med människor som dolkar mig i ryggen.
  • Anonym (TS)
    Anonym (F) skrev 2021-05-01 14:36:26 följande:

    Dottern verkar ouppfostrad och omogen, och kan också må dåligt? Dock inget försvar för att sätta andra till inkasso och låna dyrbara saker utan att fråga.

    Så länge hon bor hos er måste relationerna fungera rimligt och det åligger alla vuxna att få det dit. Din man måste ta ett allvarligt snack med dottern om hennes beteende, prata om ansvar och vad det faktiskt innebär att låna utan att fråga och vad det innebär att smita från böter. Gör han inte det, eller ännu värre inte tycker det är en stor sak, är han inte en man. Han är en mus.


    Må så vara att hon mår dåligt men det måste hon själv ta itu med. Hon måste bli självförsörjande och självständig, just nu är hon enbart en jättebaby som bara drar och lever på andra.

    Han har sagt det till henne men det är ändå som så att han enbart ser henne som en liten fjortis som gjort lite hyss.
  • Anonym (TS)
    hösthjärta skrev 2021-05-01 21:19:12 följande:

    Står det nånstans om hur gammal styvis är?

    Självklart är allt fel som hon har gjort. Men är hon tillräckligt gammal för att flytta hemifrån? Och varför har hon i så fall inte skaffat jobb efter skolan?

    Har själv 3 barn som alla har flyttat hemifrån när de var 16 pga att de ville gå en gymnasiumlinje som fanns längre bort. De har lärt sig massor om att saker kostar.


    Hon är 20 + men vill vara en 15 åring. Fraserna hemma går att hon vill inte bli vuxen och att hon måste känna för att få ett jobb som hon är kompetent för. Att hon är för välutbildad för att ta ett vanligt kneg och är ämnad för något större. Luftslott!

    En annan som har vuxna barn vet att det är enbart ursäkter, hon är så långt från arbetsmarknaden så det finns inte. Börjar bli en kuf och det säger jag inte för att vara dum.

    Har iallafall sagt till min man att han får börja flytta ut henne eller så får han följa med henne ut. Jag är så less så det finns inte.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Hold my beer) skrev 2021-05-01 16:31:28 följande:

    Och skulle du komma på att hon har tagit bilen medan hon fortfarande är ute i den så ringer du polisen och anmäler den STULEN!!


    Skulle det ske igen så polisanmäler jag.
  • Anonym (TS)
    Anonym (*) skrev 2021-05-02 00:12:32 följande:

    Det har varit så många sådana här trådar om vuxna styvdöttrar som beter sig illa och blir daltade med av sina pappor, så jag måste bara fråga: har du startat en tråd om henne tidigare?


    Har inte kommenterat trådar i det här ämnet förr.

    Är nog rätt vanligt idag med unga vuxna bortskämda barn skulle jag tro, det är inte alls samma sak som för ungefär 20 år sen.
  • Anonym (TS)
    Anonym (*) skrev 2021-05-02 08:25:22 följande:

    Ja, så är det kanske. I de trådar jag har läst om ämnet på FL, har det dock uteslutande rört sig om styvdöttrar. Inte en enda styvson. Men döttrar kanske skäms bort mer av sina pappor. Eller så känner sig döttrar mer hotade av styvmammor än vad söner gör.


    Jag tror att det är värre med män som bara har en dotter som i min mans fall för de blir nästan lite som ett gift par.

    Nu har det funkat här ändå för jag har varit rätt tydlig och markerat revir rätt tidigt. Har inte tagit en massa trams där vi har med myndiga ungar på kärleksresan och har sagt ifrån tidigt när jag blivit irriterad. Du är inte den som ska bestämma hur din pappa ska klä sig och så, det är jag som är pappas fru och inte du. Därför har jag inte mått dåligt som många andra säkert gör som lever med dessa män och deras döttrar. Hade jag inte varit tuff och sagt ifrån så hade det aldrig funkat.
Svar på tråden Blir galen! Styvis har använt min bil utan att fråga.