• Anonym (Vill ha barn innan det är försent)

Skaffa barn på egen hand

Hej

Jag har länge funderat och blir nu ännu mer i tanken att skaffa barn utan man.

Har kollat mycket på det och undrar hur det fungerar?

Har någon gjort det och kan förklara om det juridiska.

Jag vill absolut inte ha underhåll utan jag ska försörja barnet med egna pengar.

Jag har bra jobb, karriär och bostad men åldern börjar bli hög och vill skaffa barn så snart som möjligt.

En tanke är hur man gör på familjerätten. Hur skriver man i där får man intyg ifrån kliniken att man genomgått en behandling via dom?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Skaffa barn på egen hand
  • Anonym (puff)
    Anonym (Vill ha barn innan det är försent) skrev 2021-05-02 14:33:40 följande:

Hej

Jag har länge funderat och blir nu ännu mer i tanken att skaffa barn utan man.

Har kollat mycket på det och undrar hur det fungerar?

Har någon gjort det och kan förklara om det juridiska.

Jag vill absolut inte ha underhåll utan jag ska försörja barnet med egna pengar.

Jag har bra jobb, karriär och bostad men åldern börjar bli hög och vill skaffa barn så snart som möjligt.

En tanke är hur man gör på familjerätten. Hur skriver man i där får man intyg ifrån kliniken att man genomgått en behandling via dom?

Tacksam för svar

Har tyvärr ingen koll på detta öht, men puffar lite så att ditt inlägg inte bara försvinner :) Det måste ju finnas nån därute som har koll.
  • MinaBernt

Ja. Jag har skaffat barn på egen hand. Jag fick ett intyg från kliniken att jag tagit emot donerade spermier. Sedan fick jag lämna in en kopia på det till familjerätten. Samt intyga att det inte finns någon annan möjligt pappa till barnet.

Som frivilligt ensamstående har man rätt till underhållsstöd från försäkringskassan.

• Anonym (Vill ha barn innan det är försent)
    MinaBernt skrev 2021-05-02 19:53:22 följande:

Ja. Jag har skaffat barn på egen hand. Jag fick ett intyg från kliniken att jag tagit emot donerade spermier. Sedan fick jag lämna in en kopia på det till familjerätten. Samt intyga att det inte finns någon annan möjligt pappa till barnet.

Som frivilligt ensamstående har man rätt till underhållsstöd från försäkringskassan.

Tack snälla för ditt svar.
  • Anonym (?)

Kan ju verkligen först din barnlängtan men .... du låter iskallt samhället stå för ditt val - eller har jag missförstått??

• Aliona
    Anonym (?) skrev 2021-05-02 20:07:19 följande:

Kan ju verkligen först din barnlängtan men .... du låter iskallt samhället stå för ditt val - eller har jag missförstått??

Varför skulle hon inte göra det? Socialförsäkringen står för en rad medicinska behandlingar och det har tagits ett politiskt beslut att assisterad befruktning ska ingå i det, så varför skulle TS inte använda sig av det? Kostnaden för insemination, eller ivf om det blir det, är försvinnande liten del i kostnaden för ett barn, och barn behövs dessutom samhällsekonomiskt.
  • Anonym (jag har)

Jag skaffade barn på egen hand tidigt, innan 30 faktiskt.. Juridiskt är det inga konstigheter, man lämnar som någon skrev ett intyg till familjerätten från kliniken och intygar även att ingen annan kan vara far till barnet. Att ansöka om underhållsstöd är också frivilligt så det gör du som du vill med.

• Anonym (?)

Nähä .... inga barn kostar något i samhället ....alls.
    Skolgång är ju gratis och sjukvård likaså. 
    Två föräldrar som jobbar och bidrar eller en förälder som  tar x antal % på bidrag?
    Adoptera är ju en rätt bra tanke i stället.

• momjanet
    Anonym (?) skrev 2021-05-02 20:31:11 följande:
    Två föräldrar som jobbar och bidrar eller en förälder som  tar x antal % på bidrag?
    Det är de barnen som någon gång i framtiden kommer att torka dig i röven när du är gammal, skröplig och inte kan torka dig själv..

Ja, barn kostar liksom en fruktansvärd massa andra människor, vuxna människor på olika sätt. Tänker man som du är det smartast att förbjuda barnafödande och istället ta in vuxna, friska invandrare.

Man har i alla tider insett barns värde - det är de som är framtidens skattebetalare och arbetskraft.
    Men inte du. Trist att skolan misslyckats så kapitalt.
    Men du kanske mycket väl förstår och "bara" vill sprida elakheter och hat?

Jag tycker synd om dig.

TS!
    Vill du ha barn så ska du naturligtvis skaffa det. Önskar dig lycka till oavsett hur du gör.
    Ta hand om dig!
  • Anonym (?)
    momjanet skrev 2021-05-02 20:39:11 följande:
    Det är de barnen som någon gång i framtiden kommer att torka dig i röven när du är gammal, skröplig och inte kan torka dig själv..

Ja, barn kostar liksom en fruktansvärd massa andra människor, vuxna människor på olika sätt. Tänker man som du är det smartast att förbjuda barnafödande och istället ta in vuxna, friska invandrare.

Man har i alla tider insett barns värde - det är de som är framtidens skattebetalare och arbetskraft.
    Men inte du. Trist att skolan misslyckats så kapitalt.
    Men du kanske mycket väl förstår och "bara" vill sprida elakheter och hat?

Jag tycker synd om dig.

TS!
    Vill du ha barn så ska du naturligtvis skaffa det. Önskar dig lycka till oavsett hur du gör.
    Ta hand om dig!
    Du är rätt bra på att massuppfitta text ...
    I stället för att skaffa barn på egen hand så kan man ju ta habd om de som redan är födda.
    Du behöver nog hjälp att se din omvärld.
  • Anonym (Ee)

Har du inga barn sedan tidigare kan du få ett visst antal behandlingar bekostat av landstinget. Då ska du vara under 40 år och ligga under ett visst BMI (varierar lite men bmi 30 brukar vara en gräns) för att kunna bli aktuell för behandling. Du får ställa dig i kö (kön kan vara flera månader upp till flera år beroende på var du bor och du måste vara under 40 år vid behandlingstillfället), göra fertilitetsutredning samt en psykosocial utredning där du träffar beteendevetare och pratar om din uppväxt, ev. tidigare relationer, ditt liv nu, ev. tidigare eller nuvarande hälsoproblem (både psykiska och fysiska), kollar hur ditt sociala närverk ser ut, din ekonomi och jobbsituation osv osv. för att de ska avgöra om det är lämpligt för dig att bli förälder nu. Detta måste man göra för att bli godkänd att starta behandling. Läkaren väljer donator och man får själv inte veta i stort sett något alls om honom. De försöker så långt det går matcha donatorn med ditt eget utseende. Barn som blir till genom donation i Sverige har alltid rätt att få reda på donatorns identitet när barnet uppnått mogen ålder.

Om du inte vill stå i kö eller t.ex är över 40 kan du vända dig till privatklinik och bekosta behandlingarna själv. I övrigt är processen där likadan - psykosocial utredning ska göras, läkaren väljer donator osv.

Ett annat alternativ är att vända dig utomlands. Där finns fler typer av behandlingar och medicineringar tillgängliga, åldersgränserna är ofta satta mycket högre, man får själv välja donator om man vill och kan få reda på en väldig massa information om donatorn samt bilder (om man vill). Man kan välja om man vill ha en donator barnet kan få veta identiteten på när barnet blivit 18 eller om man vill ha en helt anonym donator som barnet inte kan få reda på identiteten på. Processen är generellt mycket snabbare utomlands och från att man kontaktar dem kan man i stort sett alltid börja behandling efter nästa mens. De vill dock att man tar olika blodprover och skickar svaren till dem innan, alternativt åker dit och tar blodproverna.

Du kan be om att få intyg från kliniken på om när du varit där för behandling med donerade spermier och detta ger du sen familjerätten/kommunen vid faderskapsutredningen och då läggs utredningen ner.

En del väljer privat donation, alltså hittar en man (kan vara en vän, någon de träffar online för syftet etc) och gör heminsemination. Även om ni bestämt sinsemmellan att han bara ska vara donator så kommer han räknas som pappan enligt svensk lag och av myndigheter. Ett kontrakt, om ni skulle skriva ett sådant om saken, är inte giltigt lagmässigt heller. Gör man detta riskerar man därför som donator att krävas på underhåll och som mamma riskerar man att donatorn kräver delad vårdnad och umgänge, vilket han kommer få rätt till i rätten om han inte anses direkt olämplig för barnet (och det ska oerhört mycket till för det). Barnet har också som hans barn lagmässigt rätt att ärva donatorn om han dör. Om du inte berättar vem donatorn är för myndigheterna kommer faderskapsutredningen pågå och de kommer göra allt för att gräva fram vem pappan (donatorn) är.

• Anonym (Suck)
    Anonym (?) skrev 2021-05-02 20:51:16 följande:

Du är rätt bra på att massuppfitta text ...

I stället för att skaffa barn på egen hand så kan man ju ta habd om de som redan är födda.

Du behöver nog hjälp att se din omvärld.

Hur många barn har du själv adopterat, du som är så nobel? Och hur mycket vet du om adoptionsprocessen, reglerna, lagarna, kostnaderna, bidraget från samhället, de barn som finns tillgängliga (och de som inte är tillgängliga) för adoption och det dessa barn kräver av sina adoptivföräldrar egentligen? Hur mycket vet du kring de etiska aspekterna av adoption och de tveksamheter, grova övergrepp mot familjer och barn och rena kidnappningar som framkommit försigå inom ?branschen?? Det framstår inte som att du är särskilt insatt i ämnet i alla fall, det är en sak som är säker.
  • Anonym (?)

Har gjort egna barn  - de har till 50 % torkat åldringar i röven också.
    Kanske skillnad  att jag är man?
    Eller borde jag vilja sprida mina gener?

• Anonym (h)
    Anonym (?) skrev 2021-05-02 20:31:11 följande:

För att en adoption skulle vara billigare för samhället tänker du? Tänk om. Rejält.

Sen kan man hålla käft istället för att klampa in som elefant i trådar. Skadar ingen.

Svar på tråden Skaffa barn på egen hand