• Anonym (Clark)

Gift eller individ? Det som passar staten

www.svd.se/vi-fattar-vinken-min-fru-och-jag-gor-allt-fel

Bra skrivet av Ivar Arpi.

Är man gift är man försörjningsskyldig för sin partner. Gott så, inga konstigheter. Samtidigt så ska man alltid beskattas som individer. Vad är rimligheten i att ett par som tjänar 45k var ska få behålla 68K efter skatt medan ett par som tjänar 90k+0k ska få behålla 56K, dvs 12 000 mindre per månad?

Man har ju fortfarande samma skyldigheter gentemot varandra oavsett hur inkomsten kommer in?

Jag vet att många av er kommer börja tjata om att det är en kvinnofälla om systemet INTE ger ekonomiska incitament till 2 inkomster MEN varför kan man då inte låta en av makarna som har låg inkomst då söka bostadsbidrag eller socialbidrag? Är det inte en ännu värre kvinnofälla att bli beroende av sin man ekonomiskt på det sättet?

• Svar på tråden Gift eller individ? Det som passar staten
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Clark) skrev 2021-05-16 10:31:25 följande:

Jag tycker att alla ska betala platt skatt, oavsett hur de tjänar sina pengar eller hur mycket de tjänar.

OM man ska ha ett system med ersättningar där staten tar hänsyn till din levnadssituation ska man också ta hänsyn till det när man beskattar folk OM man nu nödvändigtvis ska ha progressiv skatt.

Om din levnadssituation ska vara avgörande för hur mycket du får i stöd är det rimligt att man tar viss hänsyn till levnadssituation vid beskattning, tex genom frivillig qambeskattning.

Men hur man än vrider och vänder så blir det aldrig riktigt bra eller rättvist så länge skatten är progressiv.

Ok, det innebär alltså att du anser att om vi har progressiv skatt ska vi ta hänsyn till privata förhållande som tex om man har barn eller ej, vilken hyra man har osv, när man betalar löneskatt? Ska det bara spela in om man är sammanboendde och den ene betalar statlig skatt? Varför i så fall? Levnadssituationen påverkar ju ens förutsättningar oavsett om drn ene är högaavlönad eller ej.

Även vid platt skatt kommer ju staten och kommuner ta hänsyn till levnadssituationen vid behovsprövade bidrag. Varför ska då inte staten ta hänsyn till levnadssituationen Vid löneskatt då? Folk har ju olika förutsättningar beroende på hur många barn de har, hur de väljer att bo osvven vid platt skatt.
  • Anonym (Clark)
    Anonym (Sara) skrev 2021-05-16 12:37:11 följande:

Ok, det innebär alltså att du anser att om vi har progressiv skatt ska vi ta hänsyn till privata förhållande som tex om man har barn eller ej, vilken hyra man har osv, när man betalar löneskatt? Ska det bara spela in om man är sammanboendde och den ene betalar statlig skatt? Varför i så fall? Levnadssituationen påverkar ju ens förutsättningar oavsett om drn ene är högaavlönad eller ej.

Även vid platt skatt kommer ju staten och kommuner ta hänsyn till levnadssituationen vid behovsprövade bidrag. Varför ska då inte staten ta hänsyn till levnadssituationen Vid löneskatt då? Folk har ju olika förutsättningar beroende på hur många barn de har, hur de väljer att bo osvven vid platt skatt.

Det enda staten behöver göra är att beskatta hushåll likvärdigt oavsett hur man tjänar pengar eller om man är en eller flera i hushållet. Förslagsvis ska man ha den möjligheten om man behöver försörja barn. Men som jag sagt flera gånger nu. Du kommer alltid kunna peka på orättvisor så länge det finns progressiv skatt som är djupt orättvis i sig själv.

Med.platt skatt får alla samma förutsättningar att ekonomiskt försörja sin familj. Det spelar ingen roll om man har sned inkomstfördelning, bor i singrlhushåll eller i par. Varför ska ett par som valt att leva ihop få en sådan enorm fördel när de kan anpassa inkomsten för att undvika skatt som ett singelhushåll inte får?

Tjänar man 45k är det väldigt mycket bättre att låta sin partner son tjänar mindre gå upp i lön än att tjäna mer själv, singelhushåll berövas den möjligheten.
  • Anonym (Clark)
    Anonym (Clark) skrev 2021-05-16 12:51:25 följande:

Det enda staten behöver göra är att beskatta hushåll likvärdigt oavsett hur man tjänar pengar eller om man är en eller flera i hushållet. Förslagsvis ska man ha den möjligheten om man behöver försörja barn. Men som jag sagt flera gånger nu. Du kommer alltid kunna peka på orättvisor så länge det finns progressiv skatt som är djupt orättvis i sig själv.

Med.platt skatt får alla samma förutsättningar att ekonomiskt försörja sin familj. Det spelar ingen roll om man har sned inkomstfördelning, bor i singrlhushåll eller i par. Varför ska ett par som valt att leva ihop få en sådan enorm fördel när de kan anpassa inkomsten för att undvika skatt som ett singelhushåll inte får?

Tjänar man 45k är det väldigt mycket bättre att låta sin partner son tjänar mindre gå upp i lön än att tjäna mer själv, singelhushåll berövas den möjligheten.

Exempelvis hade man kunnat fördubbla barnbidrag för ensamstående hushåll.

Som det är nu får ett sammanboende par med jämn inkomstfördelning enorma fördelar gentemot alla som av olika anledningar har andra konstellationer i sitt hushåll. Ett singrlhushåll med hög lön bestraffas med mycket högre skatt OCH hälften så mycket rot/rut. Hur kan du tycka det är rättvist?
  • Törstiga tuppen

Du som älskar rättvisa. Leif som tjänar 90000, men är ful som stryk och inte har träffat någon att leva med trots, att det är hans högsta dröm ska betala mer i skatt på sin lön än Erik med samma lön eftersom Erik är gift. Tror du inte att Leif känner sig orättvist behandlad då? Han får ju både högre skatt och måste leva ensam.

• Limeblad

På vilket sätt kan man låta sin partner tjäna mer pengar? Är det när man själv anställt sin partner och kan sätta dennes lön?
  • Anonym (Clark)
    Limeblad skrev 2021-05-17 10:30:40 följande:

På vilket sätt kan man låta sin partner tjäna mer pengar? Är det när man själv anställt sin partner och kan sätta dennes lön?

Säg att du sitter med en lön på 45k och får alternativet att avancera, det betyder mkt mer jobb men också 30k mer brutto. I det läget är drt bättre att tacka nej och låta partnern göra karriär (eller gå upp i tid vid deltid etc) med samma lönelyft (förutsatt att partnern tjänar typ 20k) Det tjänar hushållet 8000 i månaden netto på.

Väldigt orättvist att ett hushåll ska få möjligheten till så mycket lägre skatt på samma bruttoinkomst än ett singelhushåll
  • Anonym (Clark)
    Limeblad skrev 2021-05-17 10:30:40 följande:

Drt skulle exempelvis kunna vara två lärare som är tillsammans. En jobbar 100% med 45k i lön den andre 50% med 20k I lön. Den som jobbar 100% får möjlighet att ta en rektorstjänst vilket innebär mkt mer jobb. De får inte ihop familjelivet med en rekotrstjänst och en heltidsarbetande lärare.

Detta hushåll får möjlighet att anpassa sitt liv efter hur den progressiva skatten är utformad och får då en enorm fördel mot ett singelhushåll med samma bruttoinkomst. Hur är det rättvist för singelhushållet?
  • Limeblad
    Anonym (Clark) skrev 2021-05-17 10:49:12 följande:

Säg att du sitter med en lön på 45k och får alternativet att avancera, det betyder mkt mer jobb men också 30k mer brutto. I det läget är drt bättre att tacka nej och låta partnern göra karriär (eller gå upp i tid vid deltid etc) med samma lönelyft (förutsatt att partnern tjänar typ 20k) Det tjänar hushållet 8000 i månaden netto på.

Väldigt orättvist att ett hushåll ska få möjligheten till så mycket lägre skatt på samma bruttoinkomst än ett singelhushåll

Hela scenariot låter sjukt för mig. Att en måste stå tillbaka för att en ska göra karriär, väldigt ojämställt! Så för den sakens skull hoppas jag att den med lägst inkomst går upp i tid.
  • Anonym (Clark)
    Limeblad skrev 2021-05-17 11:07:08 följande:

Hela scenariot låter sjukt för mig. Att en måste stå tillbaka för att en ska göra karriär, väldigt ojämställt! Så för den sakens skull hoppas jag att den med lägst inkomst går upp i tid.

Vad är sjukt? Sitter du med flera barn så är det svårt att få livet att gå ihop med två heltidsjobb på ett bra sätt. Det vet alla om. Har du ens barn själv? Har du själv haft ett högkvalificerat jobb med lön på +70k?

Jobb som ger 70k+ kräver i 90% av fallen en arbetsinsats som är betydligt högre än 40 timmar per vecka. Ofta drygt 60timmar. Det är nästan omöjligt att få ihop bra om den andra partnern jobbar heltid. Man existerar inte i ett vakuum särskilda från varandra.

Varför ska paret få jättestora skattelättnader mot singelhushållet trots att de har samma inkomst brutto?
  • Limeblad
    Anonym (Clark) skrev 2021-05-17 12:21:01 följande:

Vad är sjukt? Sitter du med flera barn så är det svårt att få livet att gå ihop med två heltidsjobb på ett bra sätt. Det vet alla om. Har du ens barn själv? Har du själv haft ett högkvalificerat jobb med lön på +70k?

Jobb som ger 70k+ kräver i 90% av fallen en arbetsinsats som är betydligt högre än 40 timmar per vecka. Ofta drygt 60timmar. Det är nästan omöjligt att få ihop bra om den andra partnern jobbar heltid. Man existerar inte i ett vakuum särskilda från varandra.

Varför ska paret få jättestora skattelättnader mot singelhushållet trots att de har samma inkomst brutto?

Jag tycker det är sjukt att göra en av personerna i hushållet så sårbar frivilligt istället för att båda arbetar något mindre om det är nödvändigt. Sticker inte under stol med att jag föraktar s.k. Helgföräldrar (hittills har jag bara stött på pappor, mycket märkligt). Varför skaffa fyra barn om man inte tänkt träffa dem mer än på helgen?

Har inga barn än men ett på väg (ser inte framför mig att det blir fyra barn utan snarare två). Har 80k i lön och min man tjänar ungefär hälften så vi är ju lite utanför din målgrupp med tanke på att vi är två som tjänar över medel. På min arbetsplats är de väldigt måna om att även kvinnor och män med barn ska vilja jobba kvar, vara en attraktiv arbetsplats. Upplever att det är lättare att styra vilka tider man jobbar med ett högkvalificerad jobb än många jobb med lägre löner.
  • Anonym (Sara)

Alla får inte samma förutsättningar vare sig med platt skatt eller progressiv skatt eftersom folk tjänar olika.

Det jag diskuterade var ju ditt argument för sambeskattning där du jämförde kriterier vid bidragsansökan med kriterier vid löneskatt och tyckte att det var ologiskt att de skiljer sig åt. Varför at hänsyn till hela hushållet i ena fallet men inte vid det andra var ditt argument. Du menade att det var ologiskt att ta hänsyn till vissa aspekter som påverkar den sökandes ekonomi när denne söker bidrag om man inte samtidigt tar hänsyn till dessa aspekter vid löneskatt.

När man söker bidrag tas hänsyn till om man har inneboende, hur stort man bor, om man har barn och barnen bor hos en osv. Desta faktorer påverkas ju inte av sambeskattning. Så varför löses denna ologiska modell genom sambeskattning, eller för den delen med progressiv skatt?

Borde inte lönsekskatten sättas med hänsyn till hur många barn man har eftersom bostadsbidrag och försörjningsstöd tar hänsyn till det? (Om man ska använda samma argument som du använde för sambeskattning).
  • Anonym (Clark)
    Anonym (Sara) skrev 2021-05-17 17:27:45 följande:

Alla får inte samma förutsättningar vare sig med platt skatt eller progressiv skatt eftersom folk tjänar olika.

Det jag diskuterade var ju ditt argument för sambeskattning där du jämförde kriterier vid bidragsansökan med kriterier vid löneskatt och tyckte att det var ologiskt att de skiljer sig åt. Varför at hänsyn till hela hushållet i ena fallet men inte vid det andra var ditt argument. Du menade att det var ologiskt att ta hänsyn till vissa aspekter som påverkar den sökandes ekonomi när denne söker bidrag om man inte samtidigt tar hänsyn till dessa aspekter vid löneskatt.

När man söker bidrag tas hänsyn till om man har inneboende, hur stort man bor, om man har barn och barnen bor hos en osv. Desta faktorer påverkas ju inte av sambeskattning. Så varför löses denna ologiska modell genom sambeskattning, eller för den delen med progressiv skatt?

Borde inte lönsekskatten sättas med hänsyn till hur många barn man har eftersom bostadsbidrag och försörjningsstöd tar hänsyn till det? (Om man ska använda samma argument som du använde för sambeskattning).

Det beror på hur djupt man vill gå givetvis. Om man nu ska ta hänsyn till den sökandes, eller beskattades, förutsättningar är drt rimligt att man så långt som möjligt gör det åt bägge håll. Om din partner exempelvis inte kan arbeta är det rimligt att man ser över en skattelättnad för att kompensera att man ska försörja denne.

Alla har samma förutsättningar att skaffa det jobb man önskar. Sedan kan man tex ha handikapp, men det finns ingen som helst anledning att ha progressiv skatt för det.
  • Anonym (Clark)
    Limeblad skrev 2021-05-17 17:17:19 följande:

Jag tycker det är sjukt att göra en av personerna i hushållet så sårbar frivilligt istället för att båda arbetar något mindre om det är nödvändigt. Sticker inte under stol med att jag föraktar s.k. Helgföräldrar (hittills har jag bara stött på pappor, mycket märkligt). Varför skaffa fyra barn om man inte tänkt träffa dem mer än på helgen?

Har inga barn än men ett på väg (ser inte framför mig att det blir fyra barn utan snarare två). Har 80k i lön och min man tjänar ungefär hälften så vi är ju lite utanför din målgrupp med tanke på att vi är två som tjänar över medel. På min arbetsplats är de väldigt måna om att även kvinnor och män med barn ska vilja jobba kvar, vara en attraktiv arbetsplats. Upplever att det är lättare att styra vilka tider man jobbar med ett högkvalificerad jobb än många jobb med lägre löner.

Det behöver inte vara självvalt. En person kanske har någon form av issue som gör att den bara kan jobba 50% eller hur? Varför ska det hushållet straffas för det?

Ja man kan absolut styra sin arbetstid på högavlönade jobb.. Men på de 3 stora bolag jag jobbat, och me alla 100 tals kollegor, är det i slutändan otroligt ovanligt att man inte jobbar en sekund mer än 37.5 timmar per vecka i dessa jobb..Dessutom måste man alltid vara standby och det blir stökigt med jobb som växer om man är sjuk eller vabbar..Att stänga ner mallen i 5 veckor på sommaren är knappast att tänka på heller mer än i enskilda undantagsfall.

Varför ska staten säga åt folk hur de ska fördela sina arbetstid via beskattning? Varför inte låta vuxna människor bestämma själva?
Svar på tråden Gift eller individ? Det som passar staten