• Anonym (Namn)

Mitt första namn på listan är redan "taget"

Är gravid och har ETT namn som länge toppat listan om det blir en flicka, men mannens exfru (av alla människor, kunde det inte åtminstone varit en granne eller en kusin, hehe) har använt det som mellannamn till sin yngsta så det känns riktigt svårt att använda det. Har verkligen försökt hitta andra alternativ men kommer alltid tillbaka till det namnet, känns så deppigt! Visserligen har de bara använt det som andranamn, men ändå, vill inte trampa någon på tårna och det känns ju... Lite förbrukat. Eller vad tänker ni?

Namnet är förresten Amelie ifall någon av er skulle sitta inne på förslag till alternativ ????

• Svar på tråden Mitt första namn på listan är redan "taget"
  • Limeblad

Jag tycker inte det är förbrukat. Om man ska tänka så finns det ju inga lediga namn.

• Anonym (Okey)

Om ni inte umgås öht så ta det namnet du. Det är bara namn riktigt närstående har jag tycker man ska undvika.

• Anonym (Namn)
    Anonym (Okey) skrev 2021-05-13 12:51:50 följande:

Om ni inte umgås öht så ta det namnet du. Det är bara namn riktigt närstående har jag tycker man ska undvika.

I nuläget har vi knappt någon kontakt, men jag hoppas att den kanske ska bli bättre i framtiden, om inte annat så för barnens skull. Så jag vill inte att hon ska tro att jag snott namnet liksom. Hade vi haft åtminstone lite bättre kontakt hade jag nog helt enkelt pratat med henne innan, men i nuläget känner jag inte riktigt att jag kan göra det tyvärr. Är mest orolig att det ska bli konstigt. Samtidigt kan det ju faktiskt bli en fin grej som knyter ihop barnen i de "nya" familjerna. Och hennes barn har det bara som mellannamn, ett tilltalsnamn hade jag aldrig ens övervägt att välja samma :)
  • Anonym (Namn)

Kanske skulle förtydligat att de har ett barn sedan tidigare, och sedan har båda skaffat ytterligare barn på annat håll liksom. Så barnet som har det som mellannamn är mitt barns halvsyskons halvsyskon. Vilken beskrivning, men ni fattar säkert, hehe.

• Anonym (Mi)

Halvsyskonets halvsyskons mellannamn är definitivt inte förbrukat. Kör på!!

• Anonym (Okey)

Jag tycker nog det är okey ändå. 

• Anonym (Nja)
    Anonym (Namn) skrev 2021-05-13 13:22:28 följande:

Kanske skulle förtydligat att de har ett barn sedan tidigare, och sedan har båda skaffat ytterligare barn på annat håll liksom. Så barnet som har det som mellannamn är mitt barns halvsyskons halvsyskon. Vilken beskrivning, men ni fattar säkert, hehe.

Det spelar ingen roll om det är ett halvsyskons halvsyskon. Barnet tillhör exets familj och du vill att ni ska kunna umgås friktionsfritt i framtiden. Skaffa ett annat namn eller fråga först om det är ok.
  • Anonym (***)
    Anonym (Namn) skrev 2021-05-13 10:15:25 följande:

Är gravid och har ETT namn som länge toppat listan om det blir en flicka, men mannens exfru (av alla människor, kunde det inte åtminstone varit en granne eller en kusin, hehe) har använt det som mellannamn till sin yngsta så det känns riktigt svårt att använda det. Har verkligen försökt hitta andra alternativ men kommer alltid tillbaka till det namnet, känns så deppigt! Visserligen har de bara använt det som andranamn, men ändå, vill inte trampa någon på tårna och det känns ju... Lite förbrukat. Eller vad tänker ni?

Namnet är förresten Amelie ifall någon av er skulle sitta inne på förslag till alternativ ????

Förbrukat? Det är väl i så fall lika förbrukat om en kusin till dig väljer det, hur tänker du?
  • Anonym (***)
    Anonym (Nja) skrev 2021-05-13 14:12:52 följande:
    Det spelar ingen roll om det är ett halvsyskons halvsyskon. Barnet tillhör exets familj och du vill att ni ska kunna umgås friktionsfritt i framtiden. Skaffa ett annat namn eller fråga först om det är ok.
    Självklart kan man  umgås friktionsfritt även om TS väljer samma namn. Det är ett mellannamn, vem bryr sig? 
  • Panduro

Om det uppstår friktion av en sån sak, så lär ni ha många problem framöver.

• chrissepisse

Om namnet är ett mellannamn för det andra barnet tycker jag inte att det är något problem att använda det. Kör på ????

• Jenny1977

Hej! Tänkte bara säga ett alternativ till ditt namn som jag tycker är väldigt vackert! Det är Emelie! Det heter min äldsta dotter. Hon blir 20 i år! Lycka till och hoppas att det blir till det bästa!

• Anonym (Camilla)

Nej då! Välj det ni vill ha. Exets är ju ett mellannamn. Även om du skulle fråga vad skulle hon ha för invändning? Säga nej låter faktiskt lite fånigt. Vad är det som säger att ingen annan i hennes krets skulle välja just det namnet. Lite jobbigare om det varit ett tilltalsnamn. Det är bergis flera nya familjer med barn på båda håll som tom heter lika. Bonus/plast-syskon som heter lika.

Välj det ni känner för och tycker är fint!

Lycka till med bebisen!

• Anonym (J)

Borde hon inte gilla att ni väljer det namnet..Man brukar väl snarare bli glad.
    Men det är ju bara mellan namn..Jag vet knappt vad min bror heter i mellannamn. 

Emilia eller Emelie är liknande annars. 

Svar på tråden Mitt första namn på listan är redan "taget"