• Jessnr4

    Mitt barns njurar sitter olika....någon som har erfarenhet?

    Hej!

    I måndags fick jag veta på RUL att min sons njurar sitter i olika höjd. Bm sa att läkaren får kolla på det och att jag inte ska oroa mig i onödan. Jag sitter här med fyra friska barn och en pojke i magen som inte är riktigt frisk vilket gör mig orolig ändå. Jag googlar (vet att man inte ska göra det) men hittar inget om olika höjd på njurarna.

    Det enda jag känner är att visst fan ska det gå åt helvete med vår sista bebis för man kan ju inte ha sån tur att få fem friska barn.

    Någon som har erfarenhet om just njurar i olika höjd?!

    Jag tyckte att den va ganska lika i storlek men den som satt längre ner var lite mindre tror jag. Ska träffa läkaren näst fredag och tycker det är en evighet tills dess!! Ska ha en gender reveal-tårta i morgon och det känns sådär men allt är planerat sen innan så nu sk familjen också får vet osäkerheten samt kön. Känns som att glädjen försvann vid Rul.

  • Svar på tråden Mitt barns njurar sitter olika....någon som har erfarenhet?
  • Jessnr4
    Plupp73 skrev 2021-05-14 17:05:24 följande:

    Bäckennjure innebär att vänster njure inte vandrat uppåt som den ska. Man behöver då kontrollera om den k övrigt har alla funktionssysrem, dvs artär, Ven och uretär. Samt om den fungerar normalt. I stort sett klarar alla sig bra med en fungerande njure.


    Tack snälla för info! Frågan nu är ju om det finns chans att den vandrar upp lite ändå och om den funkar som den ska eller om det måste till en op och enbart en njure. Har haft hand om barn med enbart en njure, mer passande och försiktighet behövs och får som ett slag eller en smäll i magen måste dom upp till sjukhuset direkt. Vet du någon statistik/forskning inom detta? Vill så gärna läsa mer för jag vill gärna kunna ställa relevanta frågor nästa fredag.
  • Nelliee
    Jessnr4 skrev 2021-05-14 16:47:47 följande:

    Egentligen är det väl inte så långt borta. Har fått tid nästa fredag.


    Men dåså, vänta på läkarens utlåtande istället för att skriva här då. Du blir nog inte mycket klokare eftersom ingen här vet hur det är för just din son
  • Jessnr4
    Nelliee skrev 2021-05-14 21:45:09 följande:

    Men dåså, vänta på läkarens utlåtande istället för att skriva här då. Du blir nog inte mycket klokare eftersom ingen här vet hur det är för just din son


    Min fråga är om någon varit med om liknande. Har du varit med om en väntan på 11 dagar? Det är en evighet för någon som känner oro för sitt barn. Så enligt många är 1 vecka kvar inte så länge men ärligt är det en evighet för den som det angår.

    Många på denna sidan har varit med om massor av olika saker/händelser så att skriva ett sånt svar på en fråga som inte handlar om just frågan i sig kunde du låta bli att svara på för jag utgår från att du inte har erfarenhet av just det jag frågar om.
  • Jessnr4
    Nelliee skrev 2021-05-14 21:45:09 följande:

    Men dåså, vänta på läkarens utlåtande istället för att skriva här då. Du blir nog inte mycket klokare eftersom ingen här vet hur det är för just din son


    Jag vet att du frågade innan om när jag fått tid och att jag kan höra av mig till dom för snabbare tid. Jag frågade om tidigare när jag fick denna tiden och bm ursäktade att det inte fanns. Att googla är farligt för det visar alltid det värsta så varför man googlar är väl för att få se variation av svar och skapa frågor inför besöket. Självklart hoppas man på positivt besked och att det går bra! Är tacksam för de svar jag fått här inne idag med angående frågeställningen!
  • Nelliee
    Jessnr4 skrev 2021-05-14 22:19:59 följande:

    Jag vet att du frågade innan om när jag fått tid och att jag kan höra av mig till dom för snabbare tid. Jag frågade om tidigare när jag fick denna tiden och bm ursäktade att det inte fanns. Att googla är farligt för det visar alltid det värsta så varför man googlar är väl för att få se variation av svar och skapa frågor inför besöket. Självklart hoppas man på positivt besked och att det går bra! Är tacksam för de svar jag fått här inne idag med angående frågeställningen!


    Jag menade bara att ingen kan veta hur det förhåller sig för just din son, så att läsa och fråga på forum kan leda till falska förhoppningar eller ökad oro. Men om du känner dig lugnare av de svar du fått så är det ju bra.
  • Nattviol

    Kanske inte mycket till svar men ändå lite hoppas jag. 

    Dels att googla efter detta det är lite lurigt. Säg att du har något problem under graviditeten som ex tillväxtproblem. Googlar man på det så får man upp väldigt många negativa svar där det kanske inte alltid varit bra på olika sätt. Det är få gånger som folk skriver typ "ja, vi hade tillväxtproblem men ut kom en helt normal lite bebis" just för att då behöver folk inte skriva av sig på samma sätt. (Det gäller typ allt i livet egentligen, problem = skriv på nätet, livet är gott = man behöver inte skriva av sig). 

    Så se det positivt att det kanske inte finns så mycket om det. 

    Svar 2 - mitt syskon hade problem med ena njuren som liten. Den är bortopererad och det har aldrig varit några problem att leva med en njure. Att inte få göra lumpen var nog det närmsta "problem" som var ett icke-problem ändå.  

  • Jessnr4
    Nattviol skrev 2021-05-15 00:23:53 följande:

    Kanske inte mycket till svar men ändå lite hoppas jag. 

    Dels att googla efter detta det är lite lurigt. Säg att du har något problem under graviditeten som ex tillväxtproblem. Googlar man på det så får man upp väldigt många negativa svar där det kanske inte alltid varit bra på olika sätt. Det är få gånger som folk skriver typ "ja, vi hade tillväxtproblem men ut kom en helt normal lite bebis" just för att då behöver folk inte skriva av sig på samma sätt. (Det gäller typ allt i livet egentligen, problem = skriv på nätet, livet är gott = man behöver inte skriva av sig). 

    Så se det positivt att det kanske inte finns så mycket om det. 

    Svar 2 - mitt syskon hade problem med ena njuren som liten. Den är bortopererad och det har aldrig varit några problem att leva med en njure. Att inte få göra lumpen var nog det närmsta "problem" som var ett icke-problem ändå.  


    Jo iof sant. Det är lurigt att googla men jag förstod inte journalen och vad dom menade. Nu fick jag iaf förklarat att njuren ligger kvar i lilla bäckenet där den inte ska vara och jag är lugn med enbart en njure. Det är ju jättebra att det verkar vara väldigt sällsynt med detta vilket ger oss mer frågor. Är rätt missnöjd med vården pga att jag fick själv läsa mig till ?min? graviditetsdiagnos ang min hepatos. Här var dom inte kunniga i detta och denna gången (5e grav) så har dom äntligen kopplat in specteam och experter från Danderyd inom ämnet. Många svar om hepatos fick jag här så det är väl därför jag fråga/söker liknande med denna fråga.

    Tack för att du delade med dig ang ditt syskon! Lumpen för han nog skippa om det lutar dit ; )
  • FTM2021

    Vi fick också besked på RUL att det fanns avvikelse på njurarna. Vi blev erbjudna fvp och ytterligare ultraljud. Lyckligtvis fick vi svar att de inte kan se något annat, men väntan med ovisshet var hemsk!

    I vårt fall kan de bara se en njure, men kan inte utesluta ev. bäckennjure förrän efter födseln. Finns det en bäckennjure skulle de kolla närmare på urinledarna så att de ser ut som de ska, eftersom det annars kan finnas risk att lättare få infektioner.

    Vi får kontroller med ultraljud graviditeten ut för att se så att njuren fungerar som den ska.

    Läkarna vi träffat säger att så länge det finns en njure med full funktion finns det ingen anledning att oroa sig. Dessutom finns många som inte ens är medvetna om att de fötts med endast en njure eller bäckennjure eftersom det ofta inte ger några problem i livet.

    Hoppas allt går bra på ert läkarbesök och att du lyckas stilla din oro något!

  • Fliselisan

    Tror som fler skriver att det inte är så allvarligt. Det räcker med en njure för ett normalt liv. Men självklart vill man att allt ska vara 100% och det är svårt att inte oroa sig.

  • Jessnr4
    FTM2021 skrev 2021-05-15 12:22:53 följande:

    Vi fick också besked på RUL att det fanns avvikelse på njurarna. Vi blev erbjudna fvp och ytterligare ultraljud. Lyckligtvis fick vi svar att de inte kan se något annat, men väntan med ovisshet var hemsk!

    I vårt fall kan de bara se en njure, men kan inte utesluta ev. bäckennjure förrän efter födseln. Finns det en bäckennjure skulle de kolla närmare på urinledarna så att de ser ut som de ska, eftersom det annars kan finnas risk att lättare få infektioner.

    Vi får kontroller med ultraljud graviditeten ut för att se så att njuren fungerar som den ska.

    Läkarna vi träffat säger att så länge det finns en njure med full funktion finns det ingen anledning att oroa sig. Dessutom finns många som inte ens är medvetna om att de fötts med endast en njure eller bäckennjure eftersom det ofta inte ger några problem i livet.

    Hoppas allt går bra på ert läkarbesök och att du lyckas stilla din oro något!


    Tack för att du delar med dig! Jag hoppas på mer svar på fredag. När har du bf?
  • Adeves

    Hej! Hur har det gått för er?

    Vi fick veta på RUL att vår dotter ser ut att ha en bäckennjure.

    Mvh

  • Jessnr4
    Adeves skrev 2021-12-02 14:58:36 följande:

    Hej! Hur har det gått för er?

    Vi fick veta på RUL att vår dotter ser ut att ha en bäckennjure.

    Mvh


    Hej!

    Det har gått bra för vår lille kille! Han är 2,5 månad snart 3 månader.

    Det första vi skulle ha koll på var kisseriet på BB och det såg ut att funka bra och var bra tryck i strålen. Han fick utskrivet antibiotika som han ska äta tillsvidare, han får det fortfarande men ev ska vi sluta efter sista kontroll som är en röntgen på njurarna. Efter den så vet vi mer. Man famlar lite i ovisshet rätt länge men han är som vilken bebis som helst.

    Vi har varit på ultraljud på njurar efter 2 veckor och även ultraljud med kontrastvätska när han var knappt 2 månader där de kollade hur han kissar och om det finns en så kallad reflux i njuren vilket visade att han inte har men man ser bättre på röntgen som kommer att vara i januari.

    Två gånger har dom tagit blodprov för att kolla alla värden, jobbigt varje gång men det går oftast fort. Resultaten har varit inom det normala.

    Denna sista kontrollen/ röntgen (på ett tag hoppas vi) är ju med lite strålning så därför måste han vara minst 3 månader.

    Läkaren tror(han kan ju aldrig säga att det är så) att den defekta bäckennjuren har ca 20% kapacitet så den friska kompletterar upp resten finfint. Så vi hoppas att det är så!

    Just nu njuter vi av vår lille kille. Jag hoppas och tror det går bra för er och er lilla tös!
  • FTM2021
    Adeves skrev 2021-12-02 14:58:36 följande:

    Hej! Hur har det gått för er?

    Vi fick veta på RUL att vår dotter ser ut att ha en bäckennjure.

    Mvh


    Hej, vi har nu en en pigg och glad 5-månaders.

    Vi gjorde ett ultraljud när han var en vecka och fick då bekräftat att det fanns en bäckennjure. Under graviditeten såg det ut att troligtvis finnas endast en njure så det blev ju verkligen en bonus. :)

    Vid tre månader gjordes en gammakameraundersökning där de kunde se att bäckennjuren hade något lägre funktion, men som den andra kompenserar för. Eftersom funktionen på bäckennjuren låg under gränsvärdet för uppföljning ska vi på en ny kontroll vid ett år.

    Hoppas ni kan släppa något på er oro och njuta av graviditeten!
Svar på tråden Mitt barns njurar sitter olika....någon som har erfarenhet?