• Anonym (?)

Skulle ni ha litat på barnmorskan om barnmorskan sa så här angående könet

Vi var på rutin ultraljudet idag och allt såg bra ut.

Våra barn vill gärna veta könet på sitt syskon så vi valde att ta reda på det.

Vår bebis var väldigt livlig och det var svårt att mäta men till slut fick hon till allt. Hon sa ?jag tror som dig, det kan nog vara en flicka.?

Bebis låg med benen i kors då och då så hon kolla lite annat emellan sen återkom hon till att kolla vilket könet igen.

Sen sa hon jag skulle gissa på att det är en flicka. Jag tycker att jag ser tre streck.

Hon kollade kring könet i 15 minuter sammanlagt.

När jag skulle gå frågade jag om jag kunde säga till mannen och barnen att det skulle bli en flicka . Hon sa ?det vågar jag säga? Sen skrev hon grattis till flickan i ett kort till min sambo som inte fick vara med idag.

Skulle ni vågat tro på detta? Vågar vi säga till barnen? Eller skulle ni låta det vara tills bebis är född : )

• Svar på tråden Skulle ni ha litat på barnmorskan om barnmorskan sa så här angående könet
  • EpicF

Att kolla könet kan vara svårt och osäkert. Jag hade väntat tills barnet var född för att inte skapa för stora förhoppningar som kan riskera i stor besvikelse för syskonet.

• Sockerikaffet

På din beskrivning låter hon ju ganska säker på att det är en flicka? Jag skulle definitivt berättat för dem ni hade tänk berätta det för. Och vad är det värsta som kan hända? Är det ett stort problem om det kommer ut en pojke? Då får ni väl bara säga ?opps, vi hade fel?

• Aniiee

Mitt tips är väl att inte ge så tvärsäkert besked. Helt ekelt säg till de andra att du och barnmorskan tittade efter och tror att det är en flicka men kanske är det en pojke ändå. 

Liksom, tro en sak och täck upp för möjligheten att det kan vara något annat.

-Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Anonym (?)
    Sockerikaffet skrev 2021-05-14 17:28:46 följande:

På din beskrivning låter hon ju ganska säker på att det är en flicka? Jag skulle definitivt berättat för dem ni hade tänk berätta det för. Och vad är det värsta som kan hända? Är det ett stort problem om det kommer ut en pojke? Då får ni väl bara säga ?opps, vi hade fel?

Jag känner väl lite så också : ) Vi ska på 2 tillväxt ultraljud så skulle det vara en pojke så ser dem det då.

Barnen vill ha en lillebror så nej det hade inte varit ett problem. Jag har både flickor och pojkar , för mig spelar det ingen roll .
  • Sockerikaffet
    Anonym (?) skrev 2021-05-14 17:47:24 följande:

Jag känner väl lite så också : ) Vi ska på 2 tillväxt ultraljud så skulle det vara en pojke så ser dem det då.

Barnen vill ha en lillebror så nej det hade inte varit ett problem. Jag har både flickor och pojkar , för mig spelar det ingen roll .

Då kan du nog säga att du tror att det är en flicka, men att man aldrig vet säkert :)
  • Anonym (Osäkert)

Min syster fick höra flicka på 3 ultraljud. Köpte klänningar och målade rosa. Ut kom en pojke. Detta var för 3 år sedan

• Gameofthrones

Nej inte i detta fall. Om ni vill vara säkra försök boka tid igen ch säg som det är. Att du kände dig osäker.

Vill ni vänta så får du en suprise när det är dags.

• Gameofthrones

Nej inte i detta fall. Om ni vill vara säkra försök boka tid igen ch säg som det är. Att du kände dig osäker.

Vill ni vänta så får du en suprise när det är dags.

• Anonym (?)

Enligt nubb teorin är det en flicka också.

Jag tror att det är en flicka också.

Vet någon vart i Sthlm man kan göra privat ultraljud utan remiss från mödra ?

• Anonym (Flickmamma)

Vår UL-barnmorska sa att det är alltid säkrare när man ser att det är en pojke. Ser man en snopp så finns den där, men ser man ingen kan den ha gömt sig.

• EpicF
    Anonym (Flickmamma) skrev 2021-05-14 19:03:34 följande:

Vår UL-barnmorska sa att det är alltid säkrare när man ser att det är en pojke. Ser man en snopp så finns den där, men ser man ingen kan den ha gömt sig.

Även navelsträngen kan se ut som en snopp. Så det är inte heller ett säkert tecken.
  • Anonym (A)

Jag hade berättat. Det är ju aldrig 100 procent säkert ändå, och som någon innan skrev, vad är det värsta som kan hända? Att det blir en pojke och då får ni väl ta det därifrån

• Anonym (A)
    Anonym (?) skrev 2021-05-14 18:54:39 följande:

Enligt nubb teorin är det en flicka också.

Jag tror att det är en flicka också.

Vet någon vart i Sthlm man kan göra privat ultraljud utan remiss från mödra ?

Crocus
  • Anonym (Bm)
    EpicF skrev 2021-05-14 19:48:50 följande:

Även navelsträngen kan se ut som en snopp. Så det är inte heller ett säkert tecken.

För någon utan erfarenhet kan navelsträngen absolut misstas för en snopp. För en ul-bm, absolut inte :). Det lovar jag..
  • EpicF
    Anonym (Bm) skrev 2021-05-14 20:23:04 följande:

För någon utan erfarenhet kan navelsträngen absolut misstas för en snopp. För en ul-bm, absolut inte :). Det lovar jag..

Jodå, även för en UL-bm somr erfaren.
  • Anonym (Helene)

Självklart ska du berätta för din sambo att BM tror att det blir en flicka men inte kunde se helt säkert. Sen får ni komma överens om ni ska berätta för barnen nu, eller om ni ska vänta.

• Anonym (?)
    Anonym (Helene) skrev 2021-05-14 21:16:08 följande:

Självklart ska du berätta för din sambo att BM tror att det blir en flicka men inte kunde se helt säkert. Sen får ni komma överens om ni ska berätta för barnen nu, eller om ni ska vänta.

Ja sambon vet ju såklart redan nu : ) Men jag tänker på barnen. Ingen kommer bli besviken om det födds en pojke, tvärtom. Så det lutar emot att vi berättar för barnen.

Ska på två tillväxt ul senare så då lär man se om det finns en snopp.

Men jag tycker att barnmorskan måste vara ganska säker om hon skriver på en lapp till min sambo ? gratis till flickan?
  • Anonym (Bm)
    EpicF skrev 2021-05-14 20:47:54 följande:

Jodå, även för en UL-bm somr erfaren.

Nej. Jag har inte jobbat mer än i två år med ul och kan med säkerhet säga att man inte tar fel på det. Sen vet jag av från andra trådar att du alltid ska tjafsa och hävda motsatsen. Du vet liksom alltid allt mIrella.
  • EpicF
    Anonym (Bm) skrev 2021-05-14 22:08:18 följande:

Nej. Jag har inte jobbat mer än i två år med ul och kan med säkerhet säga att man inte tar fel på det. Sen vet jag av från andra trådar att du alltid ska tjafsa och hävda motsatsen. Du vet liksom alltid allt mIrella.

Att du inte misstar dig eller tar fel är du det. Jag har varit med om att en erfaren ul-bm tog fel och även en mindre erfaren ul-bm. Fel kan hända, det är inget ovanligt och absolut en sak som kan hända med den bästa. Det är mänskligt att ta fel på ett köns-ul och oftast inge katastrof.

Mlrella? Någon annan medlem du har problem med? Då får du ta det med denne och inte med mig.
Svar på tråden Skulle ni ha litat på barnmorskan om barnmorskan sa så här angående könet