• Anonym (Irriterad)

    Den andra vårdnadshavaren ändrar veckor utan mitt godkännande

    Lång historia kort.

    Jag var boendeförälder. Efter vårdnadstvist förlorade jag och den andra föräldern blev då boendeförälder.

    Jag litade på mitt ombud och yrkade aldrig på något umgänge I det fall jag inte skulle vinna, vilket resulterade i att den andra föräldern ska bestämma mitt umgänge. Dock står det att umgänget ska vara omfattande.

    Han yrkade på ojämna veckor. Och nu pga. Att det var skottår ändrades veckorna, vilket innebär att han istället från o Med januari ville ha jämna veckor istället. Han menar på att jobbveckorna för honom ändras i o med skottåret (Han arbetar inte vanliga arbetstider 7-4). Jag gick inte med på det då, och han menade då på att från o med juni när boendet helt går över till honom kommer han ändå att ändra veckorna då det enligt honom inte är praktiskt möjligt för honom att ändra sitt schema pg.a att hans kollegor också då får ändra om.

    Har jag några som helst rättigheter här att säga nej? När han är boendeförälder och jag inte har något domstolsbeslut på umgänge? Jag tycker det är illa att han inte planerat detta från början, och nu bara anser att han kan ändra veckor som han vill..

  • Svar på tråden Den andra vårdnadshavaren ändrar veckor utan mitt godkännande
  • EpicF
    Anonym (Irriterad) skrev 2021-05-16 08:59:34 följande:

    Ja barnet är fortfarande skrivet hos mig, men pappan gjorde ansökan om förskola vilket innebär att han lämnade sin adress! Jag har fått jaga information själv på förskola för att ens få reda på när barnet ska börja!

    Nu blir det inskolning på min vecka och jag kommer vara den som är med, som tur är.

    Angående information om folkbokföringen är det faktiskt så att jag inte fått någonting från skatteverket. Det är pappan som sagt datum och adress. Så får jag inga riktiga dokument eller papper från skatteverket så vet jag inte vad jag godkänner.

    Jo men snälla, berätta för mig vad jag är för typ?

    Och vad du tror dig veta kommer hända om jag går vidare med detta igen?


    Riktiga dokument? Eftersom nu båda är vårdnadshavare godkänner du att barnet skrivs hos pappan. Det är det du bör godkänna. Godkänner du inte görs en utredning och barnet blir skrivet hos pappan ändå.

    Så du anser att pappan inte kan ta hand om en inskolning?
  • Anonym (Flytta tillbaka)

    Mitt råd är att du flyttar tillbaka till orten ni bodde på som ett par. För det är väl där pappan bor och barnet snart ska bli folkbokförd på? Då har du mycket lättare att så småningom få varannan veckas umgänge.

    Om du fortsätter bo ca 20 mil från barnet blir det ju i framtiden så att du förmodligen enbart kan ha umgänge varannan helg/lov etc pga skola.

    Självklart kan det vara enormt jobbigt för dig att flytta tillbaka om du inte kan få ett jobb motsvarande din utbildning/erfarenhet , inte har släkt/ vänner där etc. Det tror jag nog vi alla förstår. Men som situationen nu är måste du anpassa dig.

  • Anonym (Jadu)
    Anonym (Flytta tillbaka) skrev 2021-05-16 22:20:11 följande:

    Mitt råd är att du flyttar tillbaka till orten ni bodde på som ett par. För det är väl där pappan bor och barnet snart ska bli folkbokförd på? Då har du mycket lättare att så småningom få varannan veckas umgänge.

    Om du fortsätter bo ca 20 mil från barnet blir det ju i framtiden så att du förmodligen enbart kan ha umgänge varannan helg/lov etc pga skola.

    Självklart kan det vara enormt jobbigt för dig att flytta tillbaka om du inte kan få ett jobb motsvarande din utbildning/erfarenhet , inte har släkt/ vänner där etc. Det tror jag nog vi alla förstår. Men som situationen nu är måste du anpassa dig.


    Ts har redan flyttat tillbaka
  • Anonym (C)

    Vad tänker du att ska hända med att du inte svarar på hans "duma mail" om föreslagna veckor rörande boende för sonen?
    Är det jämna eller ojämn vecka som är inskolningsvecka?
    Hur tror du att boendet kommer att se ut under resten av året?

    Vad är det som är det värsta i hela den här historien?
    Och vad är det värsra som kan hända framöver tänker du? Och vad kan du göra för att undvika det? 

  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Irriterad) skrev 2021-05-14 20:50:06 följande:

    Har jag några som helst rättigheter här att säga nej? När han är boendeförälder och jag inte har något domstolsbeslut på umgänge? Jag tycker det är illa att han inte planerat detta från början, och nu bara anser att han kan ändra veckor som han vill..


    Nej det har du inte. Det jag tycker är illa är att du och din advokat gick så idiotsäkra in i matchen att ni inte ens tänkte på några som helst alternativ - naivt av er båda och sjukt oprofessionellt från din advokats sida. Undrar om hen ens hade någon vidare erfarenhet av vårdnadstvister. Jag är inte förvånad att ni förlorade målet med er inställning. Dessutom säger det tingsrätten en hel del när man inte ens yrkar på umgänge med sitt eget barn (!) ifall man skulle förlora!

    Pappan är boendeförälder och det är han som bestämmer. Han har all rätt att ändra veckor precis som han vill utifrån hur det passar hans liv. Han kommer dessutom med en vettig förklaring kring varför han måste ha det så.
  • EpicF
    Anonym (Anonym 666) skrev 2022-05-28 20:31:51 följande:
    Nej det har du inte. Det jag tycker är illa är att du och din advokat gick så idiotsäkra in i matchen att ni inte ens tänkte på några som helst alternativ - naivt av er båda och sjukt oprofessionellt från din advokats sida. Undrar om hen ens hade någon vidare erfarenhet av vårdnadstvister. Jag är inte förvånad att ni förlorade målet med er inställning. Dessutom säger det tingsrätten en hel del när man inte ens yrkar på umgänge med sitt eget barn (!) ifall man skulle förlora!

    Pappan är boendeförälder och det är han som bestämmer. Han har all rätt att ändra veckor precis som han vill utifrån hur det passar hans liv. Han kommer dessutom med en vettig förklaring kring varför han måste ha det så.
    Du tror inte ts vet det efter ett år?
  • EpicF
    Anonym (Anonym 666) skrev 2022-05-28 20:31:51 följande:
    Nej det har du inte. Det jag tycker är illa är att du och din advokat gick så idiotsäkra in i matchen att ni inte ens tänkte på några som helst alternativ - naivt av er båda och sjukt oprofessionellt från din advokats sida. Undrar om hen ens hade någon vidare erfarenhet av vårdnadstvister. Jag är inte förvånad att ni förlorade målet med er inställning. Dessutom säger det tingsrätten en hel del när man inte ens yrkar på umgänge med sitt eget barn (!) ifall man skulle förlora!

    Pappan är boendeförälder och det är han som bestämmer. Han har all rätt att ändra veckor precis som han vill utifrån hur det passar hans liv. Han kommer dessutom med en vettig förklaring kring varför han måste ha det så.
    Du tror inte ts vet det efter ett år?
  • Anonym (Anonym 666)
    EpicF skrev 2022-05-28 20:40:42 följande:
    Du tror inte ts vet det efter ett år?
    Du tror inte du skulle kunna jobba på din attityd...?
  • EpicF
    Anonym (Anonym 666) skrev 2022-05-28 20:53:44 följande:
    Du tror inte du skulle kunna jobba på din attityd...?
    Du mufter en tråd som är ett år gammal....

    Min attityd har inget med tråden att göra. 
  • Anonym (Anonym 666)
    EpicF skrev 2022-05-28 20:55:39 följande:
    Du mufter en tråd som är ett år gammal....

    Min attityd har inget med tråden att göra. 
    Nej det var inte jag som gjorde det så kolla igen va. Din attityd och dina sura kommentarer hade du kunnat hålla för dig själv, för din kommentar till mig har verkligen inget med tråden att göra!
  • Drottningen1970
    Anonym (Irriterad) skrev 2021-05-14 20:56:22 följande:
    Tack för svar.

    Då behöver jag starta upp en ny process.

    Pappan vill ge mig umgänge. Han har erbjudit växelvist. Men jag vill fortfarande ha kvar mina jämna veckor.
    Varför är det viktigt för dig att behålla just dessa veckor? Krockar det med ditt jobb, eller är det bara för att jävlas?
Svar på tråden Den andra vårdnadshavaren ändrar veckor utan mitt godkännande