Anonym (TS) skrev 2021-05-18 14:34:36 följande:
Tack för ditt svar!! Jag har hög lön ja, mer än det du nämner, och jag kommer inte ta ut lön i bolaget. Mitt syskon är pensionär med låg pension (väldigt låg) och borde då kunna ta ut lön, och även tonåringarna?? Är det sammanlagda löner i bolaget som ska uppgå till 537.200 då innan man kan ta ut utdelning? Eller per individ? Var kan jag läsa om detta??
Än en gång ursäkta min okunskap, men jag har faktiskt försökt googla lite planlöst men det är inte så himla lätt att hitta rätt information.
Du får gärna länka om du har någon sida där det står om det där med lön vs aktieutdelning.
När du är ägare av ett fåmansföretag gäller specialregler för utdelning. Det deklarerar man via blankett K10.
Tanken är att du kan ta ut pengar från bolaget på ett förmånligt sätt via utdelning. Förutsättningen är att du tar ut en lön från bolaget för att få göra det. Minsta beloppet är ett visst antal basbelopp sen är det plus en viss procent av personalens löner i bolaget. Uppfyller man dom kraven så får man ta utdelning och skatta den som inkomst av kapital. Dvs 22%. Tar man ut lön som är mindre än den så får man skatta utdelningen som inkomst av tjänst vilket i regel är mindre förmånligt.
Tanken är att utdelningen inte får ersätta en rimlig lön.
Sen ska man ha i åtanke att även om skatten på utdelningen är låg så får du skatta 30% på vinsten i firman. Pengar som du tar i utdelning är i regel vinst. I förlänningen måste det vara så. Det innebär att pengarna du får ut med 22% skatt har du i regel redan skattat 30% en gång.
Sen finns det en specialregel som heter förenklingsregerln i K10. Där får du ett grundläggande utdelningsutrymme om ett mindre slant. Kommer inte ihåg om du behöver ha någon inkomst för att uppfylla det kravet. Tror inte det.
Den stora vinsten med att starta bolag är inte att du kan tjäna pengar på det. Förmodligen är det väldigt svårt. Det är så otroligt mycket skatter att det kommer döda alla drömmar ni någonsin haft. Men.... Drar ni pengar i ett bolag och ser till att bolaget inte gör vinst. Bolaget köper in telefoner, datorer, betalar resor för inköp av prylar. Ni kan lyfta momsen på allt ni handlar. Då kan det bli lönsamt. Men det kräver nästan att ni klarar av att sköta bokföringen själv eller hittar någon som gör det billigt. Den får ni inte slarva med. För företag är det en dyr historia och skoningslös historia. Dessutom är det är ett lagbrott att inte sköta den.