• Anonym (TS)

Omöjligt att få ekonomi i AB för att köpa och sälja samlarprylar???

Min familj köper och säljer samlarprylar, för enkelhetens skull kan vi säga att det är porslinsfigurer av Lisa Larsson. Grejerna köps typiskt på loppmarknad och då av privatpersoner. Sällan mot kvitto utan betalning bara via Swish. Ofta för en liten peng.

Blir det för mycket hemma säljer man av, på specialloppis, eller Tradera /Blocket. Riktat till rätt målgrupp /rätt samlare kan en figur inköpt för säg 150kr? lätt gå för nån tusenlapp.

Nu till min fråga. Jag skulle vilja starta ett AB-bolag för detta. Mitt syskon säger att det är helt omöjligt att få någon vinst i det pga all skatt och att man ska nöja sig med de 50.000 /år man får sälja skattefritt.

Har hen verkligen rätt??? Hur gör de som driver butiker med mer eller mindre antika prylar?

• Svar på tråden Omöjligt att få ekonomi i AB för att köpa och sälja samlarprylar???
  • Anonym (TS)
    Anonym (xxx) skrev 2021-05-18 14:35:12 följande:

Fel:

Hobby räknas enligt Skatteverket till inkomstslaget tjänst, och i princip alla inkomster från hobbyverksamhet är skattepliktiga. Undantaget är om din sammanräknade inkomst är mindre än 20 008 kr. 

Stämmer för hobbyverksamhet men inte när man säljer egna prylar. Se min länk högre upp eller googla själv.
  • Anonym (TS)
    Anonym (xxx) skrev 2021-05-18 14:30:28 följande:

Läs på skatteverkets hemsida. Han ska skatta för pengarna. 

Om det bara ska vara extraknäck för dina barn, varför ska du då starta ett AB?

Varför inte, vad är det fel på AV?? Mitt syskon skulle kunna jobba kanske halvtid och få lite mer pengar att röra sig med.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (TS) skrev 2021-05-18 14:42:15 följande:
    Varför inte, vad är det fel på AV?? Mitt syskon skulle kunna jobba kanske halvtid och få lite mer pengar att röra sig med.
    Varför skaffar hen inte sig ett AB då, eller enskild firma, om hen nu så gärna vill tjäna mer?

Hen har ju tjänat 40 000 kr svart, så pengar finns ju...
  • Anonym (TS)

Tusen tack all som svarat!! Det är spännande att läsa era svar!

Mitt syskon har jobbat med juridik och har full på koll på vad man får sälja skattefritt så det behöver ni inte ängslas över :) det står dessutom överallt på nätet, här är några länkar:

www.privataaffarer.se/articles/2009/08/11/sa-skattar-du-for-nathande/

unt.se/nyheter/uppsala/sa-har-mycket-far-du-salja-for-utan-skatteplikt-4831454.aspx

unt.se/nyheter/uppsala/sa-har-mycket-far-du-salja-for-utan-skatteplikt-4831454.aspx

• Anonym (TS)
    Anonym (xxx) skrev 2021-05-18 14:50:28 följande:

Varför skaffar hen inte sig ett AB då, eller enskild firma, om hen nu så gärna vill tjäna mer?

Hen har ju tjänat 40 000 kr svart, så pengar finns ju...

För att det inte skulle vara någon idé. Att det inte skulle gå att få ekonomi i det.

Under 50.000 får man sälja skattefritt och pengarna används för att dryga ut en låg pension.
  • Anonym (TS)
    Anonym (TS) skrev 2021-05-18 15:04:07 följande:

Mitt syskon har jobbat med juridik och har full på koll på vad man får sälja skattefritt så det behöver ni inte ängslas över :) det står dessutom överallt på nätet, här är några länkar:

Råkade bli två länkar till unt, här är den som det skulle vara.

www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/inkomster/delningsekonomiinternethandelmedmera/kopforsaljningochspelpainternet/forsaljning.4.7b610ded10741da92fa8000834.html
  • Anonym (xxx)
    Anonym (TS) skrev 2021-05-18 15:04:07 följande:

Du skriver ju själv att det handlar om att köpa på loppisar bl a för att sedan säljas vidare. Så dina länkar stämmer inte med er verksamhet. 

Det står så här (konstigt att juristen inte är läskunnig men men...):

Om man köper och säljer varor som inte omfattar enbart den personliga egendomen kan det räknas som näringsverksamhet och då gäller andra skatteregler.

• Anonym (xxx)
    Varför läser du inte det du länkar:

Inkomsten från enstaka försäljningar av tillgångar som du har haft för personligt bruk, till exempel möbler, hemelektronik, prydnadsföremål och liknande, behöver du inte ta upp i inkomstdeklarationen om den totala vinsten är mindre än 50 000 kronor

Detta handlar inte om enstaka försäljningar, och detta handlar inte om privata prylar. Det ni vill göra är att köpa in och sedan sälja. Och ditt syskon gör detta redan, och vill fortsätta göra samma sak varje månad.

• Anonym (TS)
    Anonym (xxx) skrev 2021-05-18 15:13:03 följande:

Du skriver ju själv att det handlar om att köpa på loppisar bl a för att sedan säljas vidare. Så dina länkar stämmer inte med er verksamhet. 

Det står så här (konstigt att juristen inte är läskunnig men men...):

Om man köper och säljer varor som inte omfattar enbart den personliga egendomen kan det räknas som näringsverksamhet och då gäller andra skatteregler.

Som samlare köper man ofta en del i taget. Man köper kanske två delar på en loppis, har två sedan tidigare, får fem delar av sin moster. Köper två delar ett år senare och så vidare. Till slut har man en komplett samling på kanske 30 delar och det är då den blir värd pengar. Då kan man sälja den och börja samla på något annat.
  • Anonym (TS)
    Anonym (xxx) skrev 2021-05-18 15:18:47 följande:

Varför läser du inte det du länkar:

Inkomsten från enstaka försäljningar av tillgångar som du har haft för personligt bruk, till exempel möbler, hemelektronik, prydnadsföremål och liknande, behöver du inte ta upp i inkomstdeklarationen om den totala vinsten är mindre än 50 000 kronor

Detta handlar inte om enstaka försäljningar, och detta handlar inte om privata prylar. Det ni vill göra är att köpa in och sedan sälja. Och ditt syskon gör detta redan, och vill fortsätta göra samma sak varje månad.

Ja? Det är ju därför jag vill starta ett bolag? Hittills i år har hen sålt en samling för 20.000 och ett par lite mindre samlingar för runt 10.000 så just nu är det enstaka försäljningar. Jag tycker att det borde gå att siza upp och driva bolag med.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (TS) skrev 2021-05-18 15:25:00 följande:
    Som samlare köper man ofta en del i taget. Man köper kanske två delar på en loppis, har två sedan tidigare, får fem delar av sin moster. Köper två delar ett år senare och så vidare. Till slut har man en komplett samling på kanske 30 delar och det är då den blir värd pengar. Då kan man sälja den och börja samla på något annat.
    Fast det är ju inte det ditt syskon gör, eller hur? Hen säljer för 50 000 på tre månader, då handlas det rejält med grejor.

Sedan handlar det inte om hur ni köper in sakerna eller när eller hur mycket. Saken är att ni köper in för att sälja, alltså ska ni skatta. Finns ingen gräns.

Jag avslutar här, vill inte befatta mig med skattefuskare. Att en jurist inte har bättre koll, ja det finns väl en anledning till att hen är fattigpensionär i förtid. 
    Ska rätta mig själv: ni har säkert koll, men låtsas att ni har missförstått.
  • Glinda från Oz
    Anonym (TS) skrev 2021-05-18 14:08:51 följande:

50.000 är som sagt skattefritt, det är ju inte jag som sätter dom reglerna.

Nej, det är det inte, man ska skatta från första kronan.
  • Anonym (Ugglan)
    Anonym (nissen) skrev 2021-05-18 09:31:16 följande:
    Kvitton avser bokföringen.

Du får sälja varor som du köpt på loppis utan kvitto men då får du också räkna med att det kan bli beskattning på hela sälj-summan som vinst.

Har du inköpskvitto får du dra av inköpspriset.

Kortfattat.

Du är inte den första som undrar om detta. Nätet är fullt av svar på samma fråga.

Sök på inköp+loppis+kvitto
    I hela mitt snart 50-åriga liv har ingen frågat mig vad jag har köpt på loppis och sedan sålt, varken Skatte eller någon annan myndighet. Inte ens min man bryr sig.

Så jag undrar lite hur man kommer till läget att det skulle beskattas?
  • Anonym (nissen)
    Anonym (Ugglan) skrev 2021-05-18 18:25:49 följande:
    I hela mitt snart 50-åriga liv har ingen frågat mig vad jag har köpt på loppis och sedan sålt, varken Skatte eller någon annan myndighet. Inte ens min man bryr sig.

Så jag undrar lite hur man kommer till läget att det skulle beskattas?
    TS vill driva bolag. Lite noggrannare kontroller då än vad skatteverket gör spontant mot fru Svensson och hennes loppis-geschäft
  • Friger
    Anonym (TS) skrev 2021-05-18 14:34:36 följande:
    Tack för ditt svar!! Jag har hög lön ja, mer än det du nämner, och jag kommer inte ta ut lön i bolaget. Mitt syskon är pensionär med låg pension (väldigt låg) och borde då kunna ta ut lön, och även tonåringarna?? Är det sammanlagda löner i bolaget som ska uppgå till 537.200 då innan man kan ta ut utdelning? Eller per individ? Var kan jag läsa om detta??

Än en gång ursäkta min okunskap, men jag har faktiskt försökt googla lite planlöst men det är inte så himla lätt att hitta rätt information.

Du får gärna länka om du har någon sida där det står om det där med lön vs aktieutdelning.
    När du är ägare av ett fåmansföretag gäller specialregler för utdelning. Det deklarerar man via blankett K10.

Tanken är att du kan ta ut pengar från bolaget på ett förmånligt sätt via utdelning. Förutsättningen är att du tar ut en lön från bolaget för att få göra det. Minsta beloppet är ett visst antal basbelopp sen är det plus en viss procent av personalens löner i bolaget. Uppfyller man dom kraven så får man ta utdelning och skatta den som inkomst av kapital. Dvs 22%. Tar man ut lön som är mindre än den så får man skatta utdelningen som inkomst av tjänst vilket i regel är mindre förmånligt.

Tanken är att utdelningen inte får ersätta en rimlig lön.

Sen ska man ha i åtanke att även om skatten på utdelningen är låg så får du skatta 30% på vinsten i firman. Pengar som du tar i utdelning är i regel vinst. I förlänningen måste det vara så. Det innebär att pengarna du får ut med 22% skatt har du i regel redan skattat 30% en gång.

Sen finns det en specialregel som heter förenklingsregerln i K10. Där får du ett grundläggande utdelningsutrymme om ett mindre slant. Kommer inte ihåg om du behöver ha någon inkomst för att uppfylla det kravet. Tror inte det.

Den stora vinsten med att starta bolag är inte att du kan tjäna pengar på det. Förmodligen är det väldigt svårt. Det är så otroligt mycket skatter att det kommer döda alla drömmar ni någonsin haft. Men.... Drar ni pengar i ett bolag och ser till att bolaget inte gör vinst. Bolaget köper in telefoner, datorer, betalar resor för inköp av prylar. Ni kan lyfta momsen på allt ni handlar. Då kan det bli lönsamt. Men det kräver nästan att ni klarar av att sköta bokföringen själv eller hittar någon som gör det billigt. Den får ni inte slarva med. För företag är det en dyr historia och skoningslös historia. Dessutom är det är ett lagbrott att inte sköta den.
Svar på tråden Omöjligt att få ekonomi i AB för att köpa och sälja samlarprylar???