• Anonym (Liv)

Chefen trakasserar mig när jag är hemma och är sjuk

Hej,
    jag vet inte var jag ska ta mig till. Det har varit mycket vabb och sjukdagar den här året. Men nu har jag drabbats av Koronaviruset också och kämpat för livet i två veckor med 40 graders feber. Det är lite bättre nu, men ligger som en död fisk och kippar efter andan varje dag. Min chef skickar långa sms varje dag med listor på allt som jag skulle göra och kräver nästan att jag ska börja jobba hemifrån.
     Jag är mest glad över att överleva varje dag och vet inte hur jag ska få stopp på honom.

• Svar på tråden Chefen trakasserar mig när jag är hemma och är sjuk
  • Anonym (Mm)

Gå inte tillbaka om du inte måste. Du kommer bara må sämre av det. Låt de lösa ut dig och gå vidare bara. Inse att de är idioter och låt de inte knäcka dig.

• Anonym (Liv)
    Anonym (K) skrev 2021-07-02 22:32:47 följande:

Hur länge har du arbetat där?

I fem år.
  • Anonym (Liv)
    Anonym (A) skrev 2021-07-02 23:16:53 följande:

Har du blivit sjukskriven en månad? Bra att du tar hjälp av facket.

Nej, jag har semester nu. Och ingenting är klart. Så måste tillbaka och jobba.
  • Anonym (Liv)
    Anonym (Mm) skrev 2021-07-03 03:48:16 följande:

Gå inte tillbaka om du inte måste. Du kommer bara må sämre av det. Låt de lösa ut dig och gå vidare bara. Inse att de är idioter och låt de inte knäcka dig.

Det är Jo det att jag måste tillbaka efter min semester och fortsätta ha möten och så. Arbetsplatsen är kommunens skola och jag kommer inte få annat jobb inom kommunen med sådana referenser och inte utanför heller.
  • EpicF
    Anonym (Liv) skrev 2021-07-03 11:57:46 följande:

Det är Jo det att jag måste tillbaka efter min semester och fortsätta ha möten och så. Arbetsplatsen är kommunens skola och jag kommer inte få annat jobb inom kommunen med sådana referenser och inte utanför heller.

Gå till läkare och få en sjukskrivning för psykisk ohälsa och trakasering på arbetsplatsen.
  • Anonym (K)
    Anonym (Liv) skrev 2021-07-03 11:54:01 följande:

I fem år.

Då har du tre månaders uppsägningstid:

lagen.nu/1982:80

Uppsägningen kan ogiltigförklaras men din chef verkar ha enskilda händelser nedskrivna? Alltså exempel på att du misskött dig?
  • Anonym (K)
    Anonym (Liv) skrev 2021-07-03 11:57:46 följande:

AHA! Arbetsgivaren har inte saklig grund för uppsägning om du inte får en omplacering först. Och kommunen är en stor organisation.

Är du med i facket? Vad har arbetsgivaren för kollektivavtal?
  • Anonym (Liv)
    Anonym (K) skrev 2021-07-03 16:08:43 följande:

Då har du tre månaders uppsägningstid:

Uppsägningen kan ogiltigförklaras men din chef verkar ha enskilda händelser nedskrivna? Alltså exempel på att du misskött dig?

Det är inget särskilt egentligen: några eller någon har klagat att jag arbetar inte uppsökande, att dörren till mitt rum är alltid stängt, att jag går inte bland eleverna på rasterna och har missat många lagmöten. Nu Så nej han kan inte sparka mig lagligt.

Det är därför jag är orolig. Jag måste gå tillbaka till jobbet där de inte vill ha mig egentligen. Och ingen har erbjudit mig någon annan arbetsplats än.
  • Anonym (Liv)
    Anonym (K) skrev 2021-07-03 16:11:24 följande:

AHA! Arbetsgivaren har inte saklig grund för uppsägning om du inte får en omplacering först. Och kommunen är en stor organisation.

Är du med i facket? Vad har arbetsgivaren för kollektivavtal?

Jag är med i facket. De har frågat vad jag vill själv. Och det är självklart att byta jobb. Men som sagt har inga bra referenser förutom 6-7 år gamla från andra chefer.
  • Egon den stora

Hänger inte alls med på att gå till facket eller spara sms som bevis. Skulle det bli frid och fröjd att jobba ihop efter det sedan? Jag hade bytt i det läget, eller sett till att chefen hade fått byta genom att gå till vdn, vilket också hänt.

• Anonym (Åsa)
    Anonym (Liv) skrev 2021-07-03 17:29:14 följande:
    Jag är med i facket. De har frågat vad jag vill själv. Och det är självklart att byta jobb. Men som sagt har inga bra referenser förutom 6-7 år gamla från andra chefer.

Du vill alltså inte bli omplacerad till en annan tjänst inom kommunen?
  • Anonym (Liv)
    Anonym (Åsa) skrev 2021-07-03 17:59:13 följande:

Du vill alltså inte bli omplacerad till en annan tjänst inom kommunen?

Jag vill det och har sagt det. Men de har inte hört av sig efter mötet den 16 juni vilket betyder att jag måste gå tillbaka till min gamla tjänst den 1 augusti.
  • Anonym (K)
    Anonym (Liv) skrev 2021-07-03 18:06:19 följande:

Jag vill det och har sagt det. Men de har inte hört av sig efter mötet den 16 juni vilket betyder att jag måste gå tillbaka till min gamla tjänst den 1 augusti.

Har du fått ett skriftligt besked på uppsägning, eller vad händer?

Om de absolut vill bli av med dig så kan de genomföra det, även om uppsägningen är ogiltig. De kan helt enkelt vägra. Enligt LAS har du då rätt till 24 månadslöner i skadestånd:

• Anonym (Liv)
    Anonym (K) skrev 2021-07-03 18:30:07 följande:

Har du fått ett skriftligt besked på uppsägning, eller vad händer?

Om de absolut vill bli av med dig så kan de genomföra det, även om uppsägningen är ogiltig. De kan helt enkelt vägra. Enligt LAS har du då rätt till 24 månadslöner i skadestånd:

Nej, jag har inte fått någon besked, ingenting alls. Ingen på jobbet vet något om det heller. Så antagligen måste jag tillbaka och jobba och låtsas som ingenting till kollegor.
  • Anonym (Jo)

Det låter tufft, vad jobbigt.

• Anonym (K)
    Anonym (Liv) skrev 2021-07-03 18:42:29 följande:

Nej, jag har inte fått någon besked, ingenting alls. Ingen på jobbet vet något om det heller. Så antagligen måste jag tillbaka och jobba och låtsas som ingenting till kollegor.

Om du får ett skriftligt besked ska det innehålla:

- Skälet/skälen till uppsägningen.

- Information om hur du ska göra om du vill yrka på att få uppsägningen ogiltigförklarad.

Men säg inget. Det är bättre för dig om arbetsgivaren INTE skrivit ner detta.
Svar på tråden Chefen trakasserar mig när jag är hemma och är sjuk