• Linha

Oförklarligt barnlös och IVF

Någon som vet hur chansen är att lyckas med ivf för oss som är oförklarligt barnlös? Lika bra som personer med konstaterade fel eller sämre?

Är orolig för att det är svårare för oss att lyckas eftersom det inte finns några fel som dom har hittat så kanske det finns andra fel som gör att inte heller ivf lyckas.

• Svar på tråden Oförklarligt barnlös och IVF
  • pemi

Är väl samma chans som jag förstått det, dvs ca 30% chans/försök och nästan 70% chans efter tre fulla försök.

pemi

• Heineken77

Från en som undrar: Chanerna att bli gravid borde ju vara samma varje gång? Är det nån som vet hur det hänger ihop att chanserna ökar efter varje gång?

• pemi

Första försöket så vet man inte exakt hur kroppen reagerar på hormonerna. Andra gången kan de finjustera mer. Har läst någon bra statistisk förklaring på detta men är för dålig på statistik för att kunna återge den... Men räknar man med att 30% lyckas första försöket och ytterligare 30% på andra så är man ju uppe i 60% efter två försök.

pemi

• pemi

Ser att jag skrev otydligt i mitt första inlägg. Det är nästan 70% som lyckats bli gravida efter 3 försök.

pemi

• tro hopp kärlek

Ja, det är ju samma chanser på alla försöke hur man än gör.
    men att bli gravid handlar om tur mer än nåt annat.
    Att ägget fastnar osv. ju mer man försker desstu större chans har man,
    som med allt annat i livet.

Men jag fattar hur ni menar..
    läs mer om detta på fertilitetscentrum.se

• Centurion

Ja i slutändan handlar det nog om sannolikhet. Efter 3 försök måste sannolikheten vara ganska hög tycker jag. 3 försök är ändå 3 försök med bästa möjliga förutsättning..

• Linha

Jag var mer intresserad av skillnad i statistik beroende på orsaken till barnlösheten. Hittade själv statistk på Socialstyrelsen som visserligen är ganska gammal men visar på en inte så stor skillnad mellan olika orsaker, ålder har mcyket större betydelse. Om fler vill kolla så är länken här. Sen är ju statistik bara siffror och har ju inget att göra med min chans att lyckas. Men ibland vill man ha siffror att läsa faktaslukare som man är Tack för alla svar och länkar!

www.socialstyrelsen.se/NR/rdonlyres/F4E86304-323A-43B7-993B-91DA9FD0154A/3251/20044213.pdf

• Nickis

Som jag förstått det på HS så bryr man sig inte riktigt om orsaken utan man kör mer eller mindre samma metod för alla. Jag fick där en bestämd uppfattning om att de inte samlar statistik på diagnos och resultat.
    Jag kan sakna att när man kommit så långt som till IVF så upplevera jag att läkarna inte längre är intresserade av orsak utan bara att man skall passa in i deras löpande band. Fungerar inte löpande bandet så "tuff luck" och så får man leva med sin diffusa diagnos "oförklarligt barnlös" när man antagligen i själva verket har något som är fel i kedjan.

Statistiken från Socialtyrelsen var intressant och lika "uppdaterad" ser jag som HS statistik som de har upplagd på sin hemsida. Antar att privata kliniker kanske har bättre nyare statistik- ska genast ut och leta

• Kickan73

Nickis, kan delvis hålla med dig.

På ett sätt så tänker jag att klinikens och mitt intresse är en bra IVF med lagom många befruktade ägg så att man kan hitta ett fint. Och då spelar ju anledningen till barnlösheten mindre roll. Vet man inte vad det beror på - vad kan man annars göra?

Men jag håller med om att det borde finnas statistik på varje klinik som utgår från problem från början.

Vi är från början oförklarligt barnlösa. Har gjort 3 IVF och 1 frys. Alla IVF:erna (ej frys) har lett till graviditet. Så det har fungerat så långt. Tyvärr har 2 lett till missfall. Att bli gravid mha IVF verkar uppenbarligen funka för mig. Mina funderingar just nu är att mina svårigheter att bli gravid naturligt är av samma anledning som att jag får missfall. Har även ett missfall efter en naturlig befruktning.

• Linha

Är ju inte inne i IVF-karusellen än men tror säkert att du har rätt Nickis. Att dom inte anpassar behandlingen utan bli löpande band. Det måste ju finnas så mycket mer orsaker till barnlöshet men det kanske inte finns någon ekonomi att hitta mer fel och ev lösningar Jag har letat runt en massa men det där var det enda jag hittade med ivf-statistik för olika orsaker.

• Nickis

Lina: har kikat runt lite jag också nu och hittar heller ingen mer statistik. Tror som du säger att det är en resursfråga. Man har hittat en metod som funkar för de flesta och har nog inte tid eller pengar att gå djupare än så tyvärr.

• Lilla Hjärtat

Oförklarligt barnlösa har samma statistiska chanser som övriga infertila att bli gravida genom IVF. Ingen skillnad i procent alltså (frågade på kliniken och de säger tvärsäkert att det är så.)

Däremot så har par med enbart manlig faktor någon liten procent ökad chans, då man alltid kringgår problemen genom ICSI.
    Sen är det ju så att man ibland hittar fel på paret vid första IVF:en, sånt som varit omöjligt att se vid en utredning...t e x att spermierna inte kan tränga igenom kvinnans äggskal, eller att flera spermier befruktar samma ägg, eller att man har dålig äggkvalitet. De första två felen går att komma förbi genom mikroinjektion.
    På oss gjorde de mikroinjektion på en del av äggen (fick många ägg den gången) första IVF:en för att utesluta ev såna fel.
    Men om inga fel hittas så är alltså chanserna likvärdiga.
    Vi är oförklarliga, och har blivit gravida två ggr av tre vid IVF.

Men jag vet, man tror gärna att det skulle vara svårare för oss, jag var helt övertygad om att vi hade nåt mystiskt fel som skulle göra att vi aldrig fick barn*S*
    Men nåt fel finns ju, men det som finns går ju uppenbarligen att överbrygga med IVF.
    Fast man hade gärna velat veta vad det var för fel...?

• Cahela

lilla hjärtat: läste din presentation och det ger mig hopp!!! Grattis och lycka till !!!Skrattande

Svar på tråden Oförklarligt barnlös och IVF