• Anonym (TS)

Styra sin förlossning, hur mkt får man det i praktiken?

Är gravid halvvägs in i graviditeten och har börjat fundera en del på detta vilka möjligheter/rättigheter man har som kvinna att själv styra sin förlossning.

Har läst många berättelser om kvinnor som tvingas föds på rygg även om de inte alls velat, och det skrämmer mig lite. Jag är förstföderska och hävdar inte att jag kan allt, men reflexmässigt känner jag att jag skulle ha betydligt mindre kraft och kontroll om jag skulle ha ryggläge än tex huksittande/liknande. Det känns också spontant inte lika logiskt sett till gravitation att ligga platt på rygg?

Hur mycket har ni som fört barn känt att ni kunnat vara med och styra er förlossning? Har även läst att finska greppet skulle minska risken för att spricka rätt rejält, men vad om man för en BM som inte kan det?

• Svar på tråden Styra sin förlossning, hur mkt får man det i praktiken?
  • Anonym (H)
    mari123 skrev 2021-05-22 18:59:49 följande:

Så det är vad man ska acceptera för sina skattepengar? Ett lotteri? VINSTLOTTEN är en förlossning med personal men drar man niten så får man ligga i "sköljen" och föda? Kanske i soprummet? Sopgubbarna kommer och engagerar sig.....de andas med en medan man föder sitt barn...! Det är grabbar man kan lita på men de har ju sitt jobb att sköta. 

Nej. Jag trodde jag gjort ganska tydligt i denna tråd att jag anser att dagens förlossningsvård (och eftervård) i allt för många fall är bedrövlig?
  • Anonym (90- talet)
    Anonym (H) skrev 2021-05-22 18:44:03 följande:
    Kört? Det behövs mer pengar och mer barnmorskor.

Det finns de som föder utan barnmorska i rummet redan idag ja. Eller ja. Det är väl ingen som har barnmorska med under hela förloppet utan nu talar jag alltså om krystfasen.

Det är ju knappast fullt varje dag. Man har tur eller otur helt enkelt.
    Varför skulle ens en barnmorska behöva vara med under hela värkarbetet? Jag har inte hört talas om en enda som tvingats förlösa sitt barn på sjukhus helt utan personal.
  • Anonym (H)
    Anonym (90- talet) skrev 2021-05-22 19:06:11 följande:

Varför skulle ens en barnmorska behöva vara med under hela värkarbetet? Jag har inte hört talas om en enda som tvingats förlösa sitt barn på sjukhus helt utan personal.

Det har jag heller inte sagt. Jag ville bara vara tydlig med att det var krystfasen jag syftade på.

Jag har varit i kontakt med flertalet som under krystningarnas lämnats ensamma pga personalbrist. Men även pga misstro från barnmorskor som inte lyssnat på den födande när förlossningen går snabbt och som vägrat undersöka och då heller inte förstått att bebisen faktiskt är på väg ut. (Och denna vägran kan naturligtvis också bero på resursbrist, dock verkar inte detta varit fallet för alla dem jag pratat med)
  • Anonym (H)

Och i ett av fallen kan jag informera om att det bara var ren tur att barnmorskan kom in i rätt sekund och hann fånga upp barnet som annars hade ramlat i golvet...

Dock i de andra fallen så har barnmorskan funnits på plats för att ta emot barnet när det kommit. Men ej varit närvarande under stora delar av krystfasen

• Anonym (XXX)
    Anonym (H) skrev 2021-05-22 18:29:17 följande:
    Skrubb är väl inte ordagrant. Men bara genom att läsa artiklarna om de kvinnor som nekats plats u Stockholm så kan du konstatera att kvinnor föder i rum som inte är

Medicinskt utrustade.

Just nu verkar det inte spela särskilt stor roll vem man röstar på i regionen. Vården är undermålig på de flesta håll i landet och överfulla förlossningsrnheter är ett faktum året runt
    ...och nu ska jag skriva ut vad det beror på, även om mitt inlägg säkert kommer att anmälas och tas bort. Here we go!

Den svenska mödra- och förlossningsvården, är dimensionerad för den verklighet som har rått i svenska familjer sedan vi fick säkra preventivmedel, d.v.s. att varje kvinna föder i snitt två barn var. Men sedan 1980-talet har vi importerat ungefär en miljon människor, som kommer från en kultur där det är status att föda sin make många söner (döttrarna är en tråkig biprodukt, som man måste utrusta med hemgift och vakta på så att de inte förstör klanens heder).

Importerar man dessa människor och ger dem gratis försörjning, gratis mödravård, gratis förlossningsvård, gratis barnsjukvård, gratis förskola, gratis skola o.s.v. - ja då kan man vara säker på, att det kommer att komma fler födande kvinnor till våra förlossningsavdelningar, än de är dimensionerade för. Alla som har röstat på något annat än Sd, är alltså medskyldiga till situationen.

...och dessutom skickas dessa kvinnor inte runt, eftersom det måste beställas tolk i god tid, samt att de "måste få en trygg och säker förlossning i sin utsatta situation". Det blir de svenska kvinnorna som får föda i diket...
  • mari123
    Anonym (H) skrev 2021-05-22 19:02:48 följande:
    Nej. Jag trodde jag gjort ganska tydligt i denna tråd att jag anser att dagens förlossningsvård (och eftervård) i allt för många fall är bedrövlig?
    Ja kanske är det så!? Vi lever i dataåldern och varenda "move" på BB kan filmas och läggas ut på nätet. OT OT OT  Så var det inte på min tid. 1987 låg jag kvar på BB EN VECKA. Bästa veckan i mitt liv. På morgonen kom sköterskorna in och tog tempen på oss och SEDAN kom "tåget" med glasvagnar. Våra bebisar kom in och så fick vi amma bäst vi kunde. Personalen var där och stöttade och hjälpte! Vid lunchtid stapplade man ut i matsalen och fick mat serverad. Som sagt bästa veckan i mitt liv. 1987 bästa året?
  • Anonym (XXX)
    mari123 skrev 2021-05-22 19:30:07 följande:
    Ja kanske är det så!? Vi lever i dataåldern och varenda "move" på BB kan filmas och läggas ut på nätet. OT OT OT  Så var det inte på min tid. 1987 låg jag kvar på BB EN VECKA. Bästa veckan i mitt liv. På morgonen kom sköterskorna in och tog tempen på oss och SEDAN kom "tåget" med glasvagnar. Våra bebisar kom in och så fick vi amma bäst vi kunde. Personalen var där och stöttade och hjälpte! Vid lunchtid stapplade man ut i matsalen och fick mat serverad. Som sagt bästa veckan i mitt liv. 1987 bästa året?
    Menar du att det fortfarande var så någonstans i Sverige år 1987? Jag trodde att det försvann på 1970-talet någon gång. 

Men visst, även detta kan jag tycka har gått för långt, att en kvinna ibland inte ens kan få sova ut efter förlossningen, för att hon måste börja ta hand om sitt barn på en gång. Ofta är ju pappan med, men alla har inte en pappa till barnen som kan, vill eller bör vara med, och nu i covidtider FÅR han inte stanna hur-eller-hur. 

DET tycker jag att man åtminstone skulle kunna bjuda en utmattad nybliven mamma på - att få sova ut ordentligt, medan hennes barn tas säkert om hand. Men i Sverige ska det alltid gå till extremer - antingen så ska barnen vara på barnsal i en vecka medan modern ligger i sängen och passas upp fast hon haft en lätt förlossning, eller så ska man i en handvändning ut med hela barnsalen, och mamman ska ta hand om sitt barn omedelbart efter förlossningen även om hon inte har sovit på tre dygn...
  • Anonym (90- talet)
    Anonym (XXX) skrev 2021-05-22 19:35:39 följande:
    Menar du att det fortfarande var så någonstans i Sverige år 1987? Jag trodde att det försvann på 1970-talet någon gång. 

Men visst, även detta kan jag tycka har gått för långt, att en kvinna ibland inte ens kan få sova ut efter förlossningen, för att hon måste börja ta hand om sitt barn på en gång. Ofta är ju pappan med, men alla har inte en pappa till barnen som kan, vill eller bör vara med, och nu i covidtider FÅR han inte stanna hur-eller-hur. 

DET tycker jag att man åtminstone skulle kunna bjuda en utmattad nybliven mamma på - att få sova ut ordentligt, medan hennes barn tas säkert om hand. Men i Sverige ska det alltid gå till extremer - antingen så ska barnen vara på barnsal i en vecka medan modern ligger i sängen och passas upp fast hon haft en lätt förlossning, eller så ska man i en handvändning ut med hela barnsalen, och mamman ska ta hand om sitt barn omedelbart efter förlossningen även om hon inte har sovit på tre dygn...
    Det handlar om att man anser att det är bättre för anknytningen och uppmuntrar fri amning. Förr fick man inte amma oftare än var 4:e timme om så barnet skrek ihjäl sig. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (90- talet) skrev 2021-05-22 19:44:18 följande:
    Det handlar om att man anser att det är bättre för anknytningen och uppmuntrar fri amning. Förr fick man inte amma oftare än var 4:e timme om så barnet skrek ihjäl sig. 
    Det vet jag. Det var jättetokigt! Men man kastar ut barnet med badvattnet (no pun intended), om man inte kan ha en mindre barnsal ändå, där barnen kan tas om hand. Om det handlar om en utmattad, ensamstående mamma (eller vars man inte kan eller får stanna på sjukhuset), och som verkligen behöver sova och vila efter sin förlossning. 
  • Anonym (H)

Så var det absolut 87. Jag har kollegor på arbetet som beskriver detta.

Jag förespråkar dock inte denna metod. Men tillgången på personal som fanns då hade ju varit högst önskvärd
  • Limeblad
    Anonym (XXX) skrev 2021-05-22 19:30:07 följande:

...och nu ska jag skriva ut vad det beror på, även om mitt inlägg säkert kommer att anmälas och tas bort. Here we go!

Den svenska mödra- och förlossningsvården, är dimensionerad för den verklighet som har rått i svenska familjer sedan vi fick säkra preventivmedel, d.v.s. att varje kvinna föder i snitt två barn var. Men sedan 1980-talet har vi importerat ungefär en miljon människor, som kommer från en kultur där det är status att föda sin make många söner (döttrarna är en tråkig biprodukt, som man måste utrusta med hemgift och vakta på så att de inte förstör klanens heder).

Importerar man dessa människor och ger dem gratis försörjning, gratis mödravård, gratis förlossningsvård, gratis barnsjukvård, gratis förskola, gratis skola o.s.v. - ja då kan man vara säker på, att det kommer att komma fler födande kvinnor till våra förlossningsavdelningar, än de är dimensionerade för. Alla som har röstat på något annat än Sd, är alltså medskyldiga till situationen.

...och dessutom skickas dessa kvinnor inte runt, eftersom det måste beställas tolk i god tid, samt att de "måste få en trygg och säker förlossning i sin utsatta situation". Det blir de svenska kvinnorna som får föda i diket...

Du vet att snittet i Sverige är 1,67 barn per kvinna år 2020?
  • mari123

Sova ut? Visst fick man det. Man hade ju inget annat för sig annat än vila och sova. "Bebiståget" kom in rätt tidigt förstås men ALDRIG har jag någonsin förr eller senare varit så lycklig som när personalen kom med det tåget. Man satte ihop de där "glas/plast-vagnarna" på ngt vis och så drogs hela bebis-tåget in på morgonen.
  • mari123
    mari123 skrev 2021-05-23 01:19:34 följande:
    Sova ut? Visst fick man det. Man hade ju inget annat för sig annat än vila och sova. "Bebiståget" kom in rätt tidigt förstås men ALDRIG har jag någonsin förr eller senare varit så lycklig som när personalen kom med det tåget. Man satte ihop de där "glas/plast-vagnarna" på ngt vis och så drogs hela bebis-tåget in på morgonen.
    OCH så blev det 1993! Liksom bara sex är senare och BORTA var "bebiståg" och all omsorg. ENSAM satt jag på rummet och hade min bebis hos mig. Jag hade så ont så jag inte kunde gå men tog hand om min bebis så gott jag kunde. SJÄLVKLART ska man ta hand om sitt barn..........men liksom vilken kontrast. Åkte hem så fort som möjligt förstås och den vården är ju BILLIG!
Svar på tråden Styra sin förlossning, hur mkt får man det i praktiken?