• Anonym (Money talks?)

Fertilitet efter 50 hos kändisar?

Blir så förvånad.

Det pratas så mycket om kvinnlig fertilitet och hur den sjunker med åren. Sen kommer såna här artiklar om Hollywoodeliten som fått barn efter 45 eller 50. Är det bara tur? Är det alltid egentligen genom äggdonation? Eller finns bättre behandlingar om man är beredd att betala miljoner dollar?

www.expressen.se/mama/mamaliv/stjarnmammor/kandismammorna-som-fatt-barn-efter-50/&utm_medium=content-display?referrer=rotator-item-1

• Svar på tråden Fertilitet efter 50 hos kändisar?
  • Anonym (ED-mamman)

Det är en oerhört stor skillnad mot att få barn vid drygt 40 uppåt 43-44 eller 49-50. På de åren i princip försvinner fertiliteten och missfallsrisken hamnar på 90%. Jag känner många som fått barn mellan 40 och 44. Både 1 och 2 barn. I min egen släkt har jag inte hittat nån äldre än 46 faktiskt. Så efter 45 är och förblir det ovanligt att lyckas. Undantag finns alltid. Världens äldsta som lyckades spontant var 58. Det är dock ett ytterst sällsynt undantag. Att komma dragandes med undantag hjälper inte utan spär bara på myten att "jodå, man kan visst vänta till 45, sen är det bara försöka och så går det". 

• sextiotalist
    Anonym (Elin79) skrev 2021-05-20 15:28:13 följande:
    Det var knappast fler förr i tiden. Eller tror du det? Jag känner också två som fått barn på naturlig väg som 40+. Sen har jag en avlägset bekant som fick en riktig sladdis vid 46 (hade två barn som då var i 20-års åldern) men där vet nog ingen riktigt. Såvitt jag vet finns ingen närvarande pappa så det kan vara ett ragg, ett medvetet försök med en bekant, en ED utomlands eller precis vad som helst. Kul för henne dock
    Men det var absolut vanligare förr i tiden

www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2013/Aldre-mammor-vanligare-forr/

• sextiotalist
    Anonym (Elin79) skrev 2021-05-20 15:28:13 följande:
    Det var knappast fler förr i tiden. Eller tror du det? Jag känner också två som fått barn på naturlig väg som 40+. Sen har jag en avlägset bekant som fick en riktig sladdis vid 46 (hade två barn som då var i 20-års åldern) men där vet nog ingen riktigt. Såvitt jag vet finns ingen närvarande pappa så det kan vara ett ragg, ett medvetet försök med en bekant, en ED utomlands eller precis vad som helst. Kul för henne dock
    Lägger till, inte tror, utan det finns det statistik på
  • Mrs Moneybags

Det troligaste är väl äggdonation.

Titiyo t ex har ju gått ut med att det handlade om äggdonation.

Modellen Naomi Campbell som nyss blev mamma kanske har fryst ner sina ägg i yngre år för att kunna göra just såhär. Har man hennes ekonomi kan man välja spermier från någon harvardstudent och ta sina egna utsökt vackra ägg  
    Inte behöver hon gå upp på nätterna heller om hon inte vill...enkelt liv som 50-årig mamma! 

• Anonym (Elin79)
    sextiotalist skrev 2021-05-20 15:47:51 följande:
    Lägger till, inte tror, utan det finns det statistik på
    Spännande
    Kan ju vara att man (medvetet eller omedvetet) inte skyddade sig och fick de barn man fick liksom.
  • sextiotalist
    Anonym (Elin79) skrev 2021-05-20 16:01:51 följande:
    Spännande
    Kan ju vara att man (medvetet eller omedvetet) inte skyddade sig och fick de barn man fick liksom.
    Det fanns inte så mycket skydd på den tiden, så det blev som det blev. Det var först kring förra sekelskiftet som man pratade mer om att skydda sig.
  • Mint
    sextiotalist skrev 2021-05-20 14:58:12 följande:

Varför då?

Förr i tiden kunde kvinnor få barn vid den åldern utan hjälp. De jag känner som fått barn vi den åldern har inte haft hjälp. I ett fall var det ett hoppsan, i ett annat fall, så känner jag henne så väl, så jag vet att de inte har gjort det, i det tredje fallet så var det långt innan ÄD fanns som medicinsk behandling (det barnet är numera över 30 år)

Jag vet :)

Men det är väldigt ovanligt, och ännu ovanligare om det är första barnet.

Någon som fick elfte barnet vid 45 1917 - klart att det kom naturligt. Har själv sådant i släkten. .

Sen att jag TROR att en kändis som får barn vid 45 eller 48 eller vad det är fått hjälp spelar ju ingen roll. Det är som det är. Det är ju inget jag har med att göra egentligen och inget jag håller vare sig för eller emot den personen.
  • Limeblad

Vet inte hur det är med kändisarna i artikeln men det förekommer ju också surrogater. Så har Ellen Pompeo fått sina barn och det spekuleras ju kring Naomi Campbell iom att hon inte varit gravid i det offentliga. Då kan hon ju blivit mamma både genom adoption och surrogat.

• Anonym (Anonym)

Dels kan det ju faktiskt vara så att de använt den fertilitetshjälp som finns idag, som ÄD och ET. 
    Sen håller jag inte heller med om att det är så himla konstigt att vara fertil mellan 40-45. Vet många som fått sitt sista barn när de varit 40-43 år. Även några som fått barn mellan 45-50, även om det är ovanligt. 
    Absolut, fertiliteten har kanske sjunkit på gruppnivå, men det säger ju ingenting om enskilda individer. 

• LFF

Surrogat. Frysta ägg.

De har råd att köpa sig ut ur barnlösheten och betala för att tex frysa äggen tills dess att det "passar" eller att de "är på en plats i livet där det passar att få barn". 

• Anonym (Maybe baby)

Gissade också spontant på självdonation med infrysta ägg samt surrogat. Sedan slog det mig att jag inte är säker på vilka regler som gäller för detta utomlands. Jag har själv fryst in egna ägg i Sverige, men dessa fick sparas t o m en maxålder av 46, dvs dagen innan man fyller 46 år. (Valde dock att kassera dem efter att på naturlig väg ha fått tre barn efter 40.)

Läste nånstans att i USA får äggen sparas i upp till 12 år, samt att man inte rekommenderar att frysa in ägg efter 35. Fast det kanske finns något annat land som tänjer på gränserna mer när det gäller detta.

Svar på tråden Fertilitet efter 50 hos kändisar?