• Anonym (Money talks?)

Fertilitet efter 50 hos kändisar?

Blir så förvånad.

Det pratas så mycket om kvinnlig fertilitet och hur den sjunker med åren. Sen kommer såna här artiklar om Hollywoodeliten som fått barn efter 45 eller 50. Är det bara tur? Är det alltid egentligen genom äggdonation? Eller finns bättre behandlingar om man är beredd att betala miljoner dollar?

www.expressen.se/mama/mamaliv/stjarnmammor/kandismammorna-som-fatt-barn-efter-50/&utm_medium=content-display?referrer=rotator-item-1

• Svar på tråden Fertilitet efter 50 hos kändisar?
  • sextiotalist
    Anonym (Money talks?) skrev 2021-05-20 13:36:30 följande:

Blir så förvånad.

Det pratas så mycket om kvinnlig fertilitet och hur den sjunker med åren. Sen kommer såna här artiklar om Hollywoodeliten som fått barn efter 45 eller 50. Är det bara tur? Är det alltid egentligen genom äggdonation? Eller finns bättre behandlingar om man är beredd att betala miljoner dollar?

www.expressen.se/mama/mamaliv/stjarnmammor/kandismammorna-som-fatt-barn-efter-50/&utm_medium=content-display?referrer=rotator-item-1

För att det sjunker inte så drastiskt hos alla. Förr i tiden, innan det fanns p-medel, så kunde kvinnor föda barn långt efter 40.
    Jag har släktingar som fått barn när de varit 47-48 helt naturligt. Det är inte vanligt, det vet jag, men det förekommer.
    När det gäller de där kvinnorna, så vet jag inte. 
  • Anonym (ED-mamman)

Ju närmare 50 desto troligare att det är ÄD. Efter 50- garanterat ÄD. 

• Mint

Den är väl precis som hos okända, väldigt låg.

Är någon över 45 skulle jag i princip utgå från att det handlar om embryodonation.

• Anonym (Elin79)

Det är klart att det finns undantag. Det är inte omöjligt att bli gravid på egen hand efter 45. Men de som lyckas är få, så jag skulle också tro att det handlar om äggdonation, embryodonation eller till och med surrogat. 

Det pågår nåt slags debatt om detta på Instagram nu sen man fick veta att hon fått ett barn som 50+
    Att man speglar en verklighet som inte är sann när folk får barn efter 50 som att inget har hänt. Sen om det innebär en skyldighet att förklara att "så här är det, jag har inte klarat detta själv utan har behövt ta massa hjälp på vägen "- det kan inte jag säga att en enskild individ ska behöva dela för hela världen.  
    Samtidigt bibehåller man då en skev bild av kvinnlig fertilitet som att det är helt ok att vänta tills man är 40 och sen börja fundera. Knepigt.

Jag tycker det är intressant för att jag är nyfiken. Finns ju kändisar som varit väldigt öppna med sin resa. Medan andra vill hålla det för sig själva, fullt förståeligt det också.

• Anonym (Elin79)

En skillnad är väl också att de har råd. De kan ta sig råd. De kan resa under-cover till de länder i världen där expertisen finns, har råd att hålla sig undan graviditeten och får den bästa läkarvården som finns.
    De flesta av oss vanliga dödliga har förmodligen inte de resurserna.

• Anonym (ED-mamman)

Jag tror precis som Elin att många går på det där och faktiskt tror att det går få barn lätt efter 45. Det vore inte alls dumt om kändiskvinnor som gjort ÄD faktiskt stod för det. Vad heter hon nu den svenska som faktiskt "erkände" till slut? Var det Tityo?  

Jag känner 3 som fått barn efter 45. 2 garanterat spontant- det var före ÄD ens fanns- och den sista misstänker vi ÄD, men vi vet inte. Det är i vart fall ett ämne som borde pratas mer om.

• Anonym (Money talks?)
    Anonym (Elin79) skrev 2021-05-20 14:23:06 följande:

Det är klart att det finns undantag. Det är inte omöjligt att bli gravid på egen hand efter 45. Men de som lyckas är få, så jag skulle också tro att det handlar om äggdonation, embryodonation eller till och med surrogat. 

Det pågår nåt slags debatt om detta på Instagram nu sen man fick veta att hon fått ett barn som 50+

Att man speglar en verklighet som inte är sann när folk får barn efter 50 som att inget har hänt. Sen om det innebär en skyldighet att förklara att "så här är det, jag har inte klarat detta själv utan har behövt ta massa hjälp på vägen "- det kan inte jag säga att en enskild individ ska behöva dela för hela världen.  

Samtidigt bibehåller man då en skev bild av kvinnlig fertilitet som att det är helt ok att vänta tills man är 40 och sen börja fundera. Knepigt.

Jag tycker det är intressant för att jag är nyfiken. Finns ju kändisar som varit väldigt öppna med sin resa. Medan andra vill hålla det för sig själva, fullt förståeligt det också.

Ja, jag håller med om att det är klurigt. Ingen ska ju pressas att dela sin resa till graviditet och barn. Samtidigt som det blir konstigt när det också pratas om det som om det vore lätt. (Det finns ju t.ex. en realityserie nu där en 41-årig kvinna skulle sålla fram en far till hennes framtida barn, som att det vore superenkelt nu när hon bestämt sig.)

Knepigt som sagt.
  • sextiotalist
    Mint skrev 2021-05-20 13:56:58 följande:

Den är väl precis som hos okända, väldigt låg.

Är någon över 45 skulle jag i princip utgå från att det handlar om embryodonation.

Varför då?
    Förr i tiden kunde kvinnor få barn vid den åldern utan hjälp. De jag känner som fått barn vi den åldern har inte haft hjälp. I ett fall var det ett hoppsan, i ett annat fall, så känner jag henne så väl, så jag vet att de inte har gjort det, i det tredje fallet så var det långt innan ÄD fanns som medicinsk behandling (det barnet är numera över 30 år)
  • cosinus

Som sextiotalist är inne på så är det ju inte alls omöjligt eftersom folk blivit gravid vid 45 och även äldre i alla tider. Min mormor födde sina två sista vid 44 och 45.

Däremot är det såklart svårare men är man känd har man råd med medicinsk expertis och det underlättar såklart. Sen skulle jag absolut inte bli förvånad om många har ägg i frysen sen tidigare, just in case.

Vissa använder såklart donerade ägg men jag skulle nästan bli förvånad om inte en ganska stor mängd av de kvinnliga kändisarna agerat hönor själva i yngre ålder. 

• Anonym (Elin79)
    sextiotalist skrev 2021-05-20 14:58:12 följande:
    Varför då?
    Förr i tiden kunde kvinnor få barn vid den åldern utan hjälp. De jag känner som fått barn vi den åldern har inte haft hjälp. I ett fall var det ett hoppsan, i ett annat fall, så känner jag henne så väl, så jag vet att de inte har gjort det, i det tredje fallet så var det långt innan ÄD fanns som medicinsk behandling (det barnet är numera över 30 år)
    Det var knappast fler förr i tiden. Eller tror du det? Jag känner också två som fått barn på naturlig väg som 40+. Sen har jag en avlägset bekant som fick en riktig sladdis vid 46 (hade två barn som då var i 20-års åldern) men där vet nog ingen riktigt. Såvitt jag vet finns ingen närvarande pappa så det kan vara ett ragg, ett medvetet försök med en bekant, en ED utomlands eller precis vad som helst. Kul för henne dock
Svar på tråden Fertilitet efter 50 hos kändisar?