• Fri 21 May 2021 13:09
    1696 visningar
    7 svar
    7
    1696

    Komplicerat förhållande

    Hej! Jag har hela mitt liv varit ganska säker på att jag inte vill ha barn. Men på senare år har jag tänkt att jag kanske ändå vill ha en familj. Nu har jag blivit gravid och är i vecka 9. Det upptäcktes ganska sent, då jag trodde att det var typ omöjligt då jag hade kopparspiral, är 40, och aldrig varit gravid tidigare. Spiralen har inte gått att ta ut, så det är lite av en riskgraviditet. Jag känner nu att jag nog vill ha barn ändå och detta känns lite som kanske sista chansen i så fall.

    Pappan och jag har dejtat exklusivt i knappt ett år men är inte uttalat tillsammans då han inte har velat ta det steget. Jag har starka känslor för honom. Han har absolut känslor för mig också, men inte lika starka. För att komplicera det ytterligare så är han från ett annat land (men bor i Sverige nu), och hade inte planerat att stanna i Sverige mer än några år. Han vill ha barn, men hade tänkt om några år. Vi har varit fram och tillbaka sen vi fick veta om graviditeten för några dagar sen. Nu lutar det åt att vi ändå kommer att göra ett försök och funderar på att flytta ihop och ha ett riktigt förhållande och se hur det går. Är vi helt tokiga? Nån som har varit i nån liknande sits?

  • Svar på tråden Komplicerat förhållande
  • Anonym (F)
    Fri 21 May 2021 13:13
    #1

    Varför kan man inte ta ut spiralen...? Den kan väl inte sitta där under hela graviditeten, för att inte tala om under förlossningen.

    Jag tycker du ska behålla barnet men absolut INTE flytta ihop med pappan!! Ni kan väl börja med att bli ett par först och se hur det går.

  • Fri 21 May 2021 13:53
    #2

    De hittar inte trådarna. De har försökt ta ut den flera gånger, men det går inte utan att gräva för mycket vilket är för stor risk för graviditeten. Att ha kvar spiralen är inte optimalt, men det går. 

  • Fri 21 May 2021 16:38
    #3

    Ja behåll barnet, absolut solklart. Vad roligt för er!

  • Anonym (Dexte­r)
    Fri 21 May 2021 19:21
    #4

    Jag tänkte direkt på Dexter som höll mammans spiral i handen när han föddes för några år sedan: nyheter24.se/nyheter/utrikes/883598-har-ar-nyfodda-bebisen-med-mammans-preventivmedel-i-handen

    Ni är inte galna som behåller barnet. Kanske galna om ni flyttar ihop för snabbt enbart för att ni väntar barn. Men absolut inte galna för att ni eventuellt väljer att gå ut med ert förhållande och behåller barnet.

  • Anonym (Blue)
    Fri 21 May 2021 19:28
    #5

    Kan sluta på två sätt

    Antingen blir ni lyckliga tillsammans och hans känslor blir starkare

    Eller så kan ni bli lyckliga men hans känslor kan svalna för dig, tänk om han bestämmer sig flytta ändå?

    Det är risker man får ta helt enkelt, du måste bara sätta mentalt på att du kan bli ensamstående mamma i framtiden, eller inte.

    Livet är riskabelt

  • Fri 21 May 2021 19:44
    #6

    Ni har dejtat i ett helt år så känns inte tokigt alls. Jag hade bara varit tillsammans med min man i 4 månader när vi blev gravida. Visst är risken att det spricker, samtidigt är du 40 år och vill ha barn så har du i princip väldigt lite tid på dig om ni skulle ta bort det här barnet. Jag hade ju hellre haft ett barn med någon som det inte håller med än inget barn alls.

  • Sun 23 May 2021 20:57
    #7

    Hej...Jag är i liknande situation som dig...Har visserligen ett barn sedan tidigare ...Som.är vuxen...Jag själv är 42 år och väntar mitt 2a barn...Hon är beräknad den 29e juni...Jag blev gravid ganska snabbt .Efter bara någon månad , med denna kille...Hade då känt honom i 3 månader....Nu har det gått 1 år...Han är från Iran....Tänkte om du vill firtsörtqprara med mig...Så kan du skriva på privata meddelanden....Vill inte basunera ut min livshistoria här på forum....Mvh / Monika Paulina

Svar på tråden Komplicerat förhållande