• Anonym (Boken)

Trasig lånebok

Vad gäller rent juridiskt? Jag lånade en bok för 1.5 månad sedan när jag lånade boken var en skada tejpad på omslaget, inget jag tänkte så mycket på då det inte stör funktionen direkt.(lånade vida sån självscanningsdisk och hade inte en tanke på att säga till att boken var trasig eftersom den var tejpad, trodde de då visste om skadan. Läste boken och lämnade tillbaka den. Nu kontaktar biblioteket mig och säger att jag måste betala en ny bok då den var skadad på omslaget och att jag själv tejpat denna. Jag har inga bevis på att boken var skadad när jag lånade, samma som de inte kunde visa bevis på att den var hel när jag lånade den.

• Svar på tråden Trasig lånebok
  • Anonym (Enkelt)
    Mammassmå skrev 2021-05-24 17:53:51 följande:
    Det är deras ansvar att bevisa att den var hel när de satte den i hyllan. Bestrid och säg att du inte kommer betala samt att du inte kommer återvända dit (om det är vad du känner).
    Nej det stämmer inte, det är alltid låntagarens ansvar att bevisa att de inte förstört en förstörd bok.
  • Anonym (Qwenty)
    Anonym (Boken) skrev 2021-05-24 17:48:28 följande:

Har lugnt förklarat som ovan och haft en dialog med berörda bibliotek. Jag har mailat och skrivit nästan exalt som ovan att boken hade dessa skador när jag lånade den, i helt trevlig ton och fick följande svar(jag citerar ordagrant från mailet) " Hej, då vi inte spar vilka skador våra böcker har, är det upp till dig att bevisa att boken vmhade skadorna när den lånades och att det är tidigare låntagare som haft sönder boken och inte du. Det är inte vårat ansvar att ha register över vilka skador som tidigare funnits på böckerna. Och tror du något annat så tycker jag att du ska läsa om grundaskolan för du verkar inte besitta grundläggande kunskaper" undertecknat med ett namn från en på biblioteket.

Så alltså kan de ta betalt för nya böcker för varje trasig utlånad bok och sen låna ut dem igen och inte köpa in någon ny bok, för att ta betalt av nästa igen? Kunde i min vildaste fantasi inte tro att om boken står med en skada i hyllan att jag måste gå till disken och få varje skada dokumenterad av dom för att kunna låna en bok. Då kan jag säga att jag aldrig mer tänker låna en bok där.

Kontakta chefen! Inte ok att uttala sig så, oavsett. Så gör man bara inte.

Och OM du åker på att betala boken är den givetvis din och du ska ta med den hem. De får inte behålla en bok du har betalat för.
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Qwenty) skrev 2021-05-24 17:57:19 följande:
    Kontakta chefen! Inte ok att uttala sig så, oavsett. Så gör man bara inte.

Och OM du åker på att betala boken är den givetvis din och du ska ta med den hem. De får inte behålla en bok du har betalat för.
    Ytterligare fel. Man betalar inte för att köpa boken, då måste ju ts betala dubbelt så de kan köpa en ny bok. Det är just inköpspriset man ska betala, eller en viss fast summa som biblioteket bestämt som straffavgift. Man får så klart inte behålla boken i vilket fall.
  • Anonym (Qwenty)
    Anonym (Enkelt) skrev 2021-05-24 18:09:15 följande:

Ytterligare fel. Man betalar inte för att köpa boken, då måste ju ts betala dubbelt så de kan köpa en ny bok. Det är just inköpspriset man ska betala, eller en viss fast summa som biblioteket bestämt som straffavgift. Man får så klart inte behålla boken i vilket fall.

Haha nej!

De måste ju ändå köpa in en ny bok om den är trasig!

Om biblioteket köpt boken för 300 kr och ts betalar 300 kr, så sitter biblan med både bok och 300 kr att köpa en ny för. Biblan har då 2 böcker och ts är 300 kr fattigare för ingenting.

Annars har biblan 1 bok som de köpte för ts pengar, 300 kr, och ts har 1 bok som hon betalat för.

De kan inte tvinga en betala om man sen inte få behålla boken!
  • Anonym (Boken)
    Anonym (ooo) skrev 2021-05-24 17:52:17 följande:

Nä nu hittar du på. Ingen anställd någonstans skulle någonsin skriva detta om grundskolan.

Om det verkligen är sant så kontaktar du givetvis personens chef och visar texten. 

Nej jag hittar inte på varför skulle jag?

• Anonym (Boken)
    Anonym (ooo) skrev 2021-05-24 17:52:17 följande:

Nä nu hittar du på. Ingen anställd någonstans skulle någonsin skriva detta om grundskolan.

Om det verkligen är sant så kontaktar du givetvis personens chef och visar texten. 

Jag har maskerat mitt namn, fakturanummret samt namnet på biblioteket
  • Mammassmå
    Anonym (Enkelt) skrev 2021-05-24 17:55:12 följande:

Nej det stämmer inte, det är alltid låntagarens ansvar att bevisa att de inte förstört en förstörd bok.

Och hur gör man det? Någon tyckte ju tydligen att den dög att ställa tillbaka i bokhyllan. Jag hade bestridit och vänt mig högre upp.
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Qwenty) skrev 2021-05-24 18:21:16 följande:
    Haha nej!

De måste ju ändå köpa in en ny bok om den är trasig!

Om biblioteket köpt boken för 300 kr och ts betalar 300 kr, så sitter biblan med både bok och 300 kr att köpa en ny för. Biblan har då 2 böcker och ts är 300 kr fattigare för ingenting.

Annars har biblan 1 bok som de köpte för ts pengar, 300 kr, och ts har 1 bok som hon betalat för.

De kan inte tvinga en betala om man sen inte få behålla boken!
    Nej det är inte säkert att de gör det, betalningen är till för att man åsamkat skada, det är en straffavgift oavsett. Om boken är oläslig måste de så klart köpa in en ny.

Självklart kan de tvinga en att betala, på samma sätt som de tvingar en att betala förseningsavgifter.

Ditt dåliga skratt kan du behålla för dig själv.
    Mammassmå skrev 2021-05-24 19:53:57 följande:
    Och hur gör man det? Någon tyckte ju tydligen att den dög att ställa tillbaka i bokhyllan. Jag hade bestridit och vänt mig högre upp.
    Man gör det genom att vara vaksam när man plockar ut boken för lån. Det gjorde inte ts, liksom väldigt många andra säkert. Ser man skador ska man påpeka det för biblioteket där på plats så att det kan dokumenteras. Det är enda sättet att skydda sig själv.
  • Mammassmå
    Anonym (Enkelt) skrev 2021-05-24 20:14:32 följande:

Nej det är inte säkert att de gör det, betalningen är till för att man åsamkat skada, det är en straffavgift oavsett. Om boken är oläslig måste de så klart köpa in en ny.

Självklart kan de tvinga en att betala, på samma sätt som de tvingar en att betala förseningsavgifter.

Ditt dåliga skratt kan du behålla för dig själv.Man gör det genom att vara vaksam när man plockar ut boken för lån. Det gjorde inte ts, liksom väldigt många andra säkert. Ser man skador ska man påpeka det för biblioteket där på plats så att det kan dokumenteras. Det är enda sättet att skydda sig själv.

Då borde de ha tydlig information uppsatt gällande det. Sitter något i hyllan utgår jag ifrån att det är okej.
  • Anonym (Enkelt)
    Mammassmå skrev 2021-05-24 20:32:38 följande:
    Då borde de ha tydlig information uppsatt gällande det. Sitter något i hyllan utgår jag ifrån att det är okej.
    Förutom att det borde vara sunt förnuft att ersätta saker man förstör så brukar alla bibliotek ha sina regler utskrivna på t ex hemsidan och det är information som man borde få på ett eller annat sätt när man skaffar sitt lånekort. Det är nämligen då man går med på villkoren, t ex vad som gäller om man lämnar in en bok för sent eller förstör en bok. Vill man inte gå med på det kan man så klart alltid säga upp sitt lånekort i efterhand när man hittar reglerna.

På mitt lånekort står det på baksidan att man godkänner de villkor som gäller, man måste ha sin underskrift där annars är inte lånekortet giltigt. Om jag då undrar vilka villkor det handlar om får jag söka upp deras hemsida. Det är nog det absolut vanligaste sättet att förmedla informationen.
  • Anonym (Enkelt)
    Mammassmå skrev 2021-05-24 20:32:38 följande:
    Där sa du förresten en annan sak, det där om att boken står i hyllan. Boken kontrolleras vid inlämning, men den kan lika gärna förstöras av någon besökare innan den lånas ut igen. Det är också en anledning till att man ska kontrollera de böcker man lånar.
  • Mammassmå
    Anonym (Enkelt) skrev 2021-05-24 20:41:38 följande:

Förutom att det borde vara sunt förnuft att ersätta saker man förstör så brukar alla bibliotek ha sina regler utskrivna på t ex hemsidan och det är information som man borde få på ett eller annat sätt när man skaffar sitt lånekort. Det är nämligen då man går med på villkoren, t ex vad som gäller om man lämnar in en bok för sent eller förstör en bok. Vill man inte gå med på det kan man så klart alltid säga upp sitt lånekort i efterhand när man hittar reglerna.

På mitt lånekort står det på baksidan att man godkänner de villkor som gäller, man måste ha sin underskrift där annars är inte lånekortet giltigt. Om jag då undrar vilka villkor det handlar om får jag söka upp deras hemsida. Det är nog det absolut vanligaste sättet att förmedla informationen.

Men det står garanterat inte att du blir skyldig att ersätta något nån annan förstört om du råkar låna den boken innan de upptäckt det. Står det att man ska säga till om man upptäcker att något är trasigt?
  • Anonym (Enkelt)
    Mammassmå skrev 2021-05-24 20:50:24 följande:
    Men det står garanterat inte att du blir skyldig att ersätta något nån annan förstört om du råkar låna den boken innan de upptäckt det. Står det att man ska säga till om man upptäcker att något är trasigt?
    Det står garanterat att man är skyldig att ersätta något som man förstört, däremot kan man ju inte bevisa (som i ts fall) att det är någon annan som gjort det. Därför måste man själv säga till när man ska låna boken, visa den för bibliotekarien hur den ser ut och få det dokumenterat så man slipper avgifterna själv. Nej, den delen står inte med för det borde man fatta själv. Biblioteket lånar ut en bok, som såvitt de vet är helt ok. Den kommer tillbaka trasig. Låntagaren säger att den var så när den togs ut. Ledsen, utan bevis får man stå för det själv. Och visst finns det också bibliotek som tror på en om man säger det men säkrast är ändå att säga till.
  • Hugful80
    Anonym (Enkelt) skrev 2021-05-24 17:55:12 följande:
    Källa? Eller är det här Sydamerika där det råder omvänd bevisbörda i diverse länder?
    För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras
  • Hugful80
    Anonym (Boken) skrev 2021-05-24 19:18:47 följande:

Jag har maskerat mitt namn, fakturanummret samt namnet på biblioteket

Bestrid fakturan. De ska bevisa att boken var eller inte var i det skick de fick tillbaka den i. Det är ju för fan som när man hyr en bil, de går alltid runt och kollar med en vilka eventuella skador som finns.

Idioter.

• Anonym (Enkelt)
    Hugful80 skrev 2021-05-25 23:10:05 följande:
    Källa? Eller är det här Sydamerika där det råder omvänd bevisbörda i diverse länder?
    Du verkar förvirrad. Omvänd bevisbörda existerar i högsta grad i Sverige och är inte tillämplig här. Om ts har lånat en bok som biblioteket anser var hel när den lånades ut och den kommer tillbaka trasig, guess what? De kommer att kräva ts på ersättning, och det har de gjort nu.
  • Karlington
    Anonym (Enkelt) skrev 2021-05-25 23:19:50 följande:
    Du verkar förvirrad. Omvänd bevisbörda existerar i högsta grad i Sverige och är inte tillämplig här. Om ts har lånat en bok som biblioteket anser var hel när den lånades ut och den kommer tillbaka trasig, guess what? De kommer att kräva ts på ersättning, och det har de gjort nu.
    Det finns några områden där Sverige tillämpar omvänd bevisbörda, men inte när det gäller en vanlig sakskada. Det är biblioteket som bär bevisbördan för att TS skadat boken.

Angående det mycket otrevliga meddelandet från personalen så borde det anmälas till vederbörandes chef. Helt absurt skrivet.
  • Hugful80

Hur ansåg de att den var hel? Genomfördes en okulär besktining av bokens tillstånd? Om inte, så skall fakturan bestridas hursom.

Anonym (Enkelt) skrev 2021-05-25 23:19:50 följande:
    Och det finns bevis för hur boken såg ut när den utlånades? "Anser" är inte tillräckligt.
Svar på tråden Trasig lånebok