• längtan8282

Får inte ihop detta

Hej kanske nån kan hjälpa mig med detta. Ok börjar från början:

Skulle fått mens runt den 11/3.. kom inget .. istället kom det en annorlunda men ändå en blödning den 26/3... skumt tänkte jag.. ringde gyn som sa att det kan vara en mellanblödning: (ska tillägga att min pappa gick bort hastigt efter ett fall den 13/12.. jag fick ta hand om allt hans lägenhet hans ekonomi m.m.. ).. så tänkte att mensen strular lite kan ha med all stress den senaste tiden.

Men efter ett tag efter den konstiga blödningen så bestämde jag mig för att ta ett test.. NEGATIVT.. ok ringde barnmorskan igen den 19/4 då ingen mens kommit hör i april.. avvakta lite till annars återkommer du.. ok.. tog nytt grav test den 1/5..POSITIVT.. blev jätteglad.. står 2-3 veckor i bruksanvisningen står det att det betyder hos barnmorskan 4-5 veckor.

Nu till min fråga..

Måste det vara just 4-5 veckor? Kan det inte vara 2-3 veckor?

Det testet jag tog 4-5 veckorna sen var negativt..vet att det kan visa det om det är för tidigt..

Hur som helst så kom jag på undersökning o hon räknade from min sista mens första dag..alltså den 26/3.. då skulle jag vara i vecka 9 nu men hon såg inget hjärta.. hon sa att tiden kanske är fel att du inte är så långt gången.. eller så är det missfall.

Är så förvirrad och ledsen samtidigt.. hon såg nån skugga men hade svårt att se kändes det som.. körde runt med den kameran (vul) överallt tyckte jag som att hon inte ens visste var hon skulle kolla..

• Svar på tråden Får inte ihop detta
  • längtan8282

Långt inlägg...jag vet..men hoppas innerligt att någon kan hjälpa mig förstå...vill så gärna att bebis ska vara ok ????

• Rosahimmel86

Du har med största sannolikhet blivit gravid senare än vad du trott

Hade du varit i vecka 9 så skulle det synas ett tydligt foster på skärmen

Däremot om du är gravid i vecka 4-5 så finns det förmodligen bara en hinnsäck än så länge och det stämmer ju med ditt graviditetstest.

• nnnnnnnn

2-3 veckor på grav.testet = 2-3 veckor gammalt foster => lägg till 2 veckor för att veta hur barnmorskorna räknar för de räknar från sista mensens första dag.

Så om ditt foster "tillverkats" för 2-3 veckor sedan så säger BM att graviditeten är i v. 4-5.

TOg du test 1/5  och det visade 2-3 veckor => du var i v. 4-5 enligt BM
    Nu har det gått 3-4 veckor sedan den 1/5 => du är i v. 7-8 enligt BM-beräkningar utifrån ditt grav.test.

Det som ställer till det är att du inte hade en riktig mens där du borde haft en tex 4-5 veckor före ditt positiva gravtest. Du "borde" alltså haft mens runt den 1 april.
    Men eftersom det sista säkra datumet är 26/3 så blir det v.8-9 (inte 7-8 som gravtestet visar).

Så tidigt är det svårt att se så mycket, du får boka in ett nytt om 2-4 veckor och se vad som hänt. Det finns ändå inget du kan göra för att förändra något...

Lycka till!

• nnnnnnnn
    Rosahimmel86 skrev 2021-05-25 14:47:03 följande:
    Du har med största sannolikhet blivit gravid senare än vad du trott
    Hade du varit i vecka 9 så skulle det synas ett tydligt foster på skärmen

Däremot om du är gravid i vecka 4-5 så finns det förmodligen bara en hinnsäck än så länge och det stämmer ju med ditt graviditetstest.
    Gravtestet visade v.2-3 för rätt länge sedan.
    Dvs BM-beräkningen borde vara v. 8 nu då det gått ett tag.
  • längtan8282

Tack snälla för era svar. Två långa veckor att bara vänta. Är 38 år nu med så blir ju inte yngre heller direkt...

Hon såg nåt men var för osäker för att våga säga nåt.

Var en rund fin säck på skärmen...

• längtan8282

Ska tilläggas att oregelbunden mens är inget ovanligt för mig.. o efter min pappas bortgång så har jag inte mått så bra.. så kan ju kanske vara så att mensen som skulle kommit i april uteblev.. lite långsökt men letar halmstrån ????

• cosinus

Testen räknar från befruktning, bm räknar från sista mens.

Det testet du tog 1/5 som sa 2-3 veckor kan då om vi räknar snällt betyda 2 från befruktning och 4 hos barnmorskan. Från det så får du då lägga till tiden från när du var hos bm och gjorde vul till 1a maj. Gissningsvis minst 3 veckor.

Så du borde iaf vara i minst v 7+0 nu även om vi räknar väldigt snällt och då borde man nog se saker på VUL.

• längtan8282

Någon annan som varit med om nåt liknande? Att det inte setts något hinnan så tidigt?

• viljaa
    längtan8282 skrev 2021-05-25 17:55:27 följande:

Någon annan som varit med om nåt liknande? Att det inte setts något hinnan så tidigt?

Det är jättevanligt. Finns hur många trådar som helst om det!
  • längtan8282
    viljaa skrev 2021-05-25 22:43:17 följande:

Det är jättevanligt. Finns hur många trådar som helst om det!

Jaså är det..? Var hittar jag dom trådarna? Hur ska man veta vilken vecka man ligger i?
  • JosHed

Om du fick positivt test den 1/5 och det stod 2-3 så kan vi ju räkna på den kortaste delen. Alltså att du då var i 4+0. Då borde du vara i v7+4 idag typ. Det kan vara på håret att se de veckorna så håller tummen att det bara var lite för tidigt! 

• längtan8282
    JosHed skrev 2021-05-26 15:09:12 följande:

Om du fick positivt test den 1/5 och det stod 2-3 så kan vi ju räkna på den kortaste delen. Alltså att du då var i 4+0. Då borde du vara i v7+4 idag typ. Det kan vara på håret att se de veckorna så håller tummen att det bara var lite för tidigt! 

Ok ja tack.. man letar efter halmstrån fast man samtidigt inte kan göra nåt åt situationen. Fick ny tid efter två veckor... aldrig haft missfall så man mår sådär
Svar på tråden Får inte ihop detta