• NightRider

Vad tycker ni om folk som bär munskydd i affärer?

Åsikterna om att använda munskydd mot Covid-19 är många, och det varierar väldigt mycket från plats till plats hur många som använder det.

Själv brukar jag använda andningsmask i affärer och andra ställen inomhus där det inte alltid är enkelt att hålla avstånd. Tycker mig märka att en del ser på en ungefär som att man borde skämmas som skrämmer upp folk. Andra verkar inte bry sig alls, eller har rentav själva munskydd eller andningsmask på sig.

Vad tycker ni om folk som har munskydd eller andningsmask på sig i t.ex. affärer eller andra lokaler där det inte är lätt att alltid hålla avstånd?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker ni om folk som bär munskydd i affärer?
  • Stefan99

Tycker det är nice, man blir dessutom mer anonym på affärn.
    Vill inte vara personlig när jag handlar, man kan liksom sluta in sig i sig själv.

• StemDyke

Här står det skyltat att man ska ha det i affärer och kollektivtrafik, så jag har det.

Det handlar om typ en kvart av min tid - inget att tjafsa om.

Sen får det gärna de töntigt ut, jag skiter i vilket.

Gällivarehäng, mössa på sommaren och tröjor med radikala budskap ser fan så mycket töntigare ut (ja, här är det ungdomarna som inte använder munskydd - för att det ser töntigt ut. Är det några som ser töntiga ut, så är det då fan dom själva, haha).

• Jemp
    NightRider skrev 2021-05-25 15:50:15 följande:

Åsikterna om att använda munskydd mot Covid-19 är många, och det varierar väldigt mycket från plats till plats hur många som använder det.

Själv brukar jag använda andningsmask i affärer och andra ställen inomhus där det inte alltid är enkelt att hålla avstånd. Tycker mig märka att en del ser på en ungefär som att man borde skämmas som skrämmer upp folk. Andra verkar inte bry sig alls, eller har rentav själva munskydd eller andningsmask på sig.

Vad tycker ni om folk som har munskydd eller andningsmask på sig i t.ex. affärer eller andra lokaler där det inte är lätt att alltid hålla avstånd?

Jag har det ibland, men oftast inte på vår lilla mataffär där det är rätt lätt med avstånd och går snabbt att handla.

Tycker absolut inte att man ska skämmas odyl och numera inte ens att det är konstigt. Däremot är jag nog mer benägen att vara extra noga med avstånd till dem med mask/munskydd av ren respekt.
  • Jemp
    AmericanMommy skrev 2021-05-26 05:17:02 följande:

Ni som säger att folk trängs i affärer etc. Har ni inte markeringar på golvet var man ska stå i affären? Bor i USA och här är det markeringar på golvet och enkelriktat i gångarna. Alla måste ha munskydd inne på affärer. Alla har munskydd så att man kan skydda varandra.

Min erfarenhet med folk som har munskydd är att det är dom som håller avstånd plus tar ansvar och vaccinerar sig.

Min erfarenhet med folk som inte bär munskydd är dom inte följer restriktionerna, är ofta antivaxers och tjafsar om sina individuella rättigheter etc.

Som tur är har de flesta vuxna vaccinerats i min stat nu, just nu vaccineras barn 12 och upp, och dom kommer kunna släppa på restriktionerna snart.

Här är det inget krav i matbutiker. Vissa platser, tex veterinären, ber alla ha det innan de går in dock (sådana ställen följer jag på. Där är man dessutom ofta lite längre och ev närmare).

Rekommendation om munskydd i vissa fall har bara funnits i några månader, ett halvår nånting här.

Markeringar i golvet för köplatser kom direkt, men har aldrig sett enkelriktade gångar. Det låtet smart.
  • Jemp
    100wfs skrev 2021-05-26 19:43:31 följande:

Jag bär munskydd på bussen och de få gånger jag besöker mataffären. Tycker inte det är konstigt alls. Dock är vi som bär munskydd i klar minoritet både i kollektivtrafiken och i butiken. Jag upplever att fler håller avstånd till mig just för att jag bär munskyddet, det kanske blir som en visuell påminnelse om att vi har en pandemi? Jag är i riskgrupp så jag är rätt noga med avstånd trots att jag har munskydd. Tycker mig inte heller se att just folk med munskydd skulle ställa sig närmare och skita i avståndet generellt. Däremot är det rätt många utan munskydd som ger blanka fan i att hålla avstånd. 

Sen ser ju jag också att många, särskilt äldre, håller på och fipplar med munskyddet gud förbannat hela tiden. Under hakan, sen drar dom upp det, sen drar dom ner det så att näsan sticker fram, sen ner under hakan igen. Eller alla som nästan tvångsmässigt går och rättar till det. Roligast är ju när gamlingar drar ner(!) munskyddet när dom t.ex. lutar sig fram och ska prata med kassörskan. 

När jag satt på munskyddet så rör jag det inte förrän det åker av. Sätter man på det på rätt sätt så tycker jag det sitter väldigt bra. Har aldrig känt att jag behövt rätta till det.

Jag vet- teoretiskt- hur munskydd ska behandlas. Men jag har jättesvårt att låta bli att pilla, rätta till det odyl.
  • kaffe

Ni som tror att munskydd är lösningen på att minska smittspridningen, hur kommer det sej att de länder som infört krav på munskydd i offentliga miljöer ändå har hög smittspridning?

Jag tillhör också de som jobbar inom vården och har en gedigen utbildning i smittskydd. Har slutat irritera mej på hur folk hanterar och använder munskydd. Konstaterar bara att folk har inte en susning om vad dom sysslar med.

• Aniiee

Jag tycker inte så mycket, men jag konstaterar att det finns 2 kategorier som använder munskydd rätt - gamla tanter och sjukhusanställda. 

Värst är medelålders män som snusar. De tenderar tro att munskydd är samma sak som haklapp.

Och faktiskt är dessa tre kategorier också nästan helt uteslutande de som jag har sett använder munskydd så där till mans. Sen har jag så klart sett diverse andra också med munskydd, men det är enstaka. 

-Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Aniiee
    kaffe skrev 2021-05-26 22:42:38 följande:

Ni som tror att munskydd är lösningen på att minska smittspridningen, hur kommer det sej att de länder som infört krav på munskydd i offentliga miljöer ändå har hög smittspridning?

Jag tillhör också de som jobbar inom vården och har en gedigen utbildning i smittskydd. Har slutat irritera mej på hur folk hanterar och använder munskydd. Konstaterar bara att folk har inte en susning om vad dom sysslar med.

Svaret på det brukar vara "men om de inte hade haft det hade smittan varit ännuuuuu hööööögre!"

Själv skulle jag gärna se en nyare studie likt den danska vad gäller ansiktsskydd, jag vet inte om det finns någon.
    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Emala

Jag tycker att det bara är bra, så länge de också håller avstånd.

• Hyllemor

Jag tycker egentligen ingenting, mer än att det faktiskt ser lustigt ut (jag märker att min blick dras till folk som bär munskydd) men jag är mer än okej om en person med munskydd sätter sig på bussätet bredvid mig än om de inte har munskydd. Om de inte har munskydd så ber jag dem flytta sig.

Själv har jag stora problem att bära munskydd. Jag har en kronisk lungsjukdom och jag kan verkligen inte andas i munskydd. Jag hyperventilerar tills jag blir blå. Nu är jag förvisso vaccinerad, men innan vaccinet så var det bara att gilla läget: svimma på bussen pga syrebrist eller utsätta sig för potentiell smitta.

• Fossil
    Hyllemor skrev 2021-05-26 23:27:22 följande:

Jag tycker egentligen ingenting, mer än att det faktiskt ser lustigt ut (jag märker att min blick dras till folk som bär munskydd) men jag är mer än okej om en person med munskydd sätter sig på bussätet bredvid mig än om de inte har munskydd. Om de inte har munskydd så ber jag dem flytta sig.

Själv har jag stora problem att bära munskydd. Jag har en kronisk lungsjukdom och jag kan verkligen inte andas i munskydd. Jag hyperventilerar tills jag blir blå. Nu är jag förvisso vaccinerad, men innan vaccinet så var det bara att gilla läget: svimma på bussen pga syrebrist eller utsätta sig för potentiell smitta.

Munskyddet skyddar andra från dig, inte dig från andra.
  • mari123

Enda jag noterat, vad gäller munskydd, är att det ALDRIG varit så många som nu som bär dem......och det tycker jag är lite konstigt när många nu är vaccinerade. INNAN vacc. såg man betydligt färre munskydd. Helt okej för min del men lite konstigt! Avstånd i butiken känns självklart nu, och har man inte tvättat händerna innan och lärt sig det av C19 så är det ju toppen. Handsprit finns snart sagt i varje butik och det kan ju gärna få fortsätta! Skyddar mot många andra infektioner också...............men att gå med munskydd som vaccinerad? Nä inte jag. Jag får kvävningskänsla och så immar glasögonen igen, men andra får gärna göra det. Var och en blir salig på sin fason.

• Karlington
    Fossil skrev 2021-05-27 04:57:38 följande:
    Munskyddet skyddar andra från dig, inte dig från andra.
    Båda.
  • elsi
    NightRider skrev 2021-05-25 15:50:15 följande:

Jag tycker inget speciellt. Man får göra som man vill. 

Jag tror inte att de här vanliga munskydden som man kan köpa vartsomhelst har nån effekt på smittan, men om det känns bra och är ett krav så är jag med på att använda det. 

Jag försöker däremot alltid hålla avstånd, det känns som en viktigare regel. 
  • Fossil
    Karlington skrev 2021-05-27 05:52:03 följande:
    Båda.
    Nej, du kan få virus via ögonen också.
    Kanske minskar lite, men det är ytterst marginellt.
  • FDFMGA

En allt större andel bär dem numera på hakan.

Svårt att avgöra vilken tänkt  funktion de tror att munskydden har då - kanske att hindra dem från att tappa hakan.

Svar på tråden Vad tycker ni om folk som bär munskydd i affärer?