• MeAndBaby

    Hur få valp att förstå ett förbud?

    Vår 3,5-månaders valp kan verkligen inte "ta" att hon inte får vara i soffan, stå med framtassarna på matstolen när vi äter eller liknande saker. Tar vi vänligt men bestämt ner hennes framtassar börjar hon bitas och bli smått rabiat. Vi KAN ju inte hålla på att mata henne hela tiden för att avleda från saker hon bara måste låta bli, och det är inte jättemånga saker. Soffan, stå mot matbordet/stolarna, hugga oss, det är saker hon bara måste låta bli. "Nej" är inövat, men mer som ett "Avbryt vad du tänker göra så kommer det en godis", inget som funkar när hon försöker komma upp i soffan. Och någonstans måste hon ju börja förstå någongång att det finns gränser och att man måste lyssna på oss även utan godis? Är det för stora "krav" på valp i denna ålder att vi i familjen ska få sitta i soffan utan att bli extremt bitna bara för att hon möter på "motstånd" när hon vill upp i soffan? Ska tilläggas att hon då redan fått något gott att pyssla med på golvet.

  • Svar på tråden Hur få valp att förstå ett förbud?
  • Jemp

    Jag förstår inte det där med leksak och en sekund?

    Triggar den? Eller menar du att hon slutar bry sig om just leksaken? Hur hanterar ni när hon bits?

    Hur leker ni med hunden? Aktiverar? Hur tränar ni hantering? Passivitet? I vilka sammanhang bits hon (eller när bits hon inte, om det är enklare?)

    Snart tappar hon tänderna, de nya är inte i närheten av lika vassa.

  • Aniiee
    MeAndBaby skrev 2021-05-26 16:06:26 följande:
    1. Jag har aldrig skrivit att tålamodet tryter.

    2. Här kommer en lista på en bråkdel av vad hon har att tugga på: (Bitandet av oss som jag nämnde är inte något kli i tänderna, utan ett beteende)

    Horn av olika slag

    Råhudspinnar/ben

    Märgben (Det kan man ju förstås inte ge varje dag om man inte vill paja magen på hunden helt, men tomma Märgben har hon)

    Nylontugg

    Gummileksaker, flosstugg, latexring, mjukisdjur

    Kongar av olika slag

    Men som sagt, ger vi henne något att bita i när hon biter oss så biter hon oss i allafall, det handlar om en sekund (antingen triggar leksaken eller så är den ointressant).
    1 Det var väl mest en känsla jag fick utiifrån vad du skriver.

    2 Ja, det är ju bra att hon har. Och det är bra att ni bryter beteendet och avleder med saker hon får tugga på.  Och det är ju här jag märker att ni har ont om tålamod..... du vill att hon ska kunna NU, men hon är bara 3,5 månad. Hon slutar bita på er när det inte är intressant längre och tänderna inte kliar längre, för självklart är tänderna en del av detta. Så ni måste traggla avbryt, avleda och passivitet. Om och om och om och om och om och.....

    Du svarade förresten aldrig på om det var första valpen, som någon frågade.
    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Anonym (Y)
    MeAndBaby skrev 2021-05-26 15:55:29 följande:
    Ja, men man behöver fortfarande inte ha hunden i soffan. Alla vill heller inte heller ha en hund i ansiktet, eller kanske inte är så säkra kring hundar. Blir bara en massa onödiga konflikter som man kan undvika genom att inte hamna där, genom att inte tillåta hundar i soffan. Säg att vi har gäster. En är ovan och lite osäker kring hundar. En har med sig sitt spädbarn. En får en pisk av en yvig svans på en socialt ivrig hund. En blir plötsligt av med sin bulle för att hunden nappade åt sig den när matte gick ut ur rummet. Inte så roligt kanske. Men det kanske bara är jag.
    Då kanske man inte ska skaffa hund? Bara en tanke
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Y) skrev 2021-05-26 16:59:26 följande:

    Då kanske man inte ska skaffa hund? Bara en tanke


    Jag tycker man kan ha full förståelse för att alla inte vill ha hund i säng och soffa.

    Vi har det och har alltid haft. Men jag förstår att man kanske föredrar att inte ha det
  • chrissepisse
    Anonym (Y) skrev 2021-05-26 16:59:26 följande:
    Då kanske man inte ska skaffa hund? Bara en tanke

    Efter en heldag i skogen plockade jag ut femton fästingar ur min hunds päls. Han får tabletter som gör att de inte sätter sig på honom men han bär med dem hem. Inget jag vill ha i soffan. Jag tycker inte att en hund som får spåra i skogen hela helgen och ligga på golvet nedanför soffan på kvällarna har dragit någon nitlott i ägarlotteriet.


     

  • Dexter dot com

    Hon låter väldigt uppe varv/stressad när du beskriver henne. Hur passivitetstränar ni henne, får hon någon mental aktivering och kan hon koppla av och sova under dagarna. Sömn, mental aktivering och passivitetsträning är A och O tycke jag för att få en balanserad hund. Har hon varit så här sen ni fick hem henne? Vad är det för ras?

  • Karlington
    Anonym (Y) skrev 2021-05-26 16:59:26 följande:
    Då kanske man inte ska skaffa hund? Bara en tanke
    Nu är ju kanske inte det som avgör om en hund har det bra huruvida den får ligga i soffan eller inte. Det finns gott om bra hundägare som inte tillåter det.
  • Aniiee
    chrissepisse skrev 2021-05-26 17:18:08 följande:

    Efter en heldag i skogen plockade jag ut femton fästingar ur min hunds päls. Han får tabletter som gör att de inte sätter sig på honom men han bär med dem hem. Inget jag vill ha i soffan. Jag tycker inte att en hund som får spåra i skogen hela helgen och ligga på golvet nedanför soffan på kvällarna har dragit någon nitlott i ägarlotteriet.


     


    Alltså, jag kan håll amed om det, däremot så är hon kanske lite väl liten att ha ute en hel dag i skogen och träna spår med. Ni verkar ha väldigt bråttom med denna stackars lilla hundvalp.
    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Jemp
    Aniiee skrev 2021-05-26 17:50:06 följande:

    Alltså, jag kan håll amed om det, däremot så är hon kanske lite väl liten att ha ute en hel dag i skogen och träna spår med. Ni verkar ha väldigt bråttom med denna stackars lilla hundvalp.


    Det är inte ts...
  • Aniiee
    Jemp skrev 2021-05-26 17:52:42 följande:
    Det är inte ts...
    Ah, du har rätt. De hade rätt liknande bild, så jag blandde ihop.
    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • madame8790
    MeAndBaby skrev 2021-05-25 19:59:55 följande:

    Vår 3,5-månaders valp kan verkligen inte "ta" att hon inte får vara i soffan, stå med framtassarna på matstolen när vi äter eller liknande saker. Tar vi vänligt men bestämt ner hennes framtassar börjar hon bitas och bli smått rabiat. Vi KAN ju inte hålla på att mata henne hela tiden för att avleda från saker hon bara måste låta bli, och det är inte jättemånga saker. Soffan, stå mot matbordet/stolarna, hugga oss, det är saker hon bara måste låta bli. "Nej" är inövat, men mer som ett "Avbryt vad du tänker göra så kommer det en godis", inget som funkar när hon försöker komma upp i soffan. Och någonstans måste hon ju börja förstå någongång att det finns gränser och att man måste lyssna på oss även utan godis? Är det för stora "krav" på valp i denna ålder att vi i familjen ska få sitta i soffan utan att bli extremt bitna bara för att hon möter på "motstånd" när hon vill upp i soffan? Ska tilläggas att hon då redan fått något gott att pyssla med på golvet.


    Grejen med hunduppfostran är att hundar inte kan lära sig genom att DU flyttar på hunden.

    Du måste outsmarta hunden och den måste flytta på sig själv. Annars kommer den aldrig lära sig.

    Kroppsspråket är nyckeln till hunduppfostran, har du inte koll på dina rörelser eller hur du håller kroppen så är det inte konstigt om hunden inte lyssnar.

    Och en till grej som mååånga missar när det kommer till hundar; de förstår inte människospråket ????
  • chrissepisse
    Aniiee skrev 2021-05-26 17:54:46 följande:
    Ah, du har rätt. De hade rätt liknande bild, så jag blandde ihop.
    Haha, ja det hade varit lite väl ambitiöst att låta en 3,5 månaders valp köra järnet i skogen en hel helg. Min hund var gräslig som valp så jag är ytterst nöjd med att han är gammal nog att tåla aktiviteter som tröttar ut honom mentalt
  • Anonym (Hundtränare)
    MeAndBaby skrev 2021-05-25 19:59:55 följande:

    Vår 3,5-månaders valp kan verkligen inte "ta" att hon inte får vara i soffan, stå med framtassarna på matstolen när vi äter eller liknande saker. Tar vi vänligt men bestämt ner hennes framtassar börjar hon bitas och bli smått rabiat. Vi KAN ju inte hålla på att mata henne hela tiden för att avleda från saker hon bara måste låta bli, och det är inte jättemånga saker. Soffan, stå mot matbordet/stolarna, hugga oss, det är saker hon bara måste låta bli. "Nej" är inövat, men mer som ett "Avbryt vad du tänker göra så kommer det en godis", inget som funkar när hon försöker komma upp i soffan. Och någonstans måste hon ju börja förstå någongång att det finns gränser och att man måste lyssna på oss även utan godis? Är det för stora "krav" på valp i denna ålder att vi i familjen ska få sitta i soffan utan att bli extremt bitna bara för att hon möter på "motstånd" när hon vill upp i soffan? Ska tilläggas att hon då redan fått något gott att pyssla med på golvet.


    Ja det är förstora krav, men om ni tränar henne rätt så blir det bättre!!
    Det är ju bara en lien valp 3.5 månader är ju ingenting...och alla valpar bits- det är en del av deras uppväxt- dom provar sig fram och biter eller kan bita på allt - som ett barn ungefär som undersöker saker med munnen!!
    Jag har haft hundar i hela mitt liv - 11 hundar tillsammans med våran familje hund vi hade när jag växte upp - i ca 46 år har jag haft olika hundar..
    Har både tränat själv och andra med hund och tävlat i lydnad, agility och blodspår!! Ok om mig!..

    Ni ska inte hålla på att mata henne hela tiden med ben osv för att få bort henne från soffan, matstolen osv..
    Då uppmuntrar ni faktiskt henne - omedvetet så ger ni henne en belöning så fort hon gör sådana saker ni inte vill..
    Och att bli arg på en så liten valp är absolut inte bra (säger inte att ni blir det, men om ni blir det så blir det ännu värre ju äldre hon blir)

    Man ska inte avleda en valp med ben/godis- hon kommer bara bli värre då som sagt - ni måste tänka längre framåt - hur vill ni att hon ska uppföra sig när hon blir äldre..Om ni vill att hon ska hoppa upp i soffan osv så fortsätt med det ni gör hundar är smarta och gör det som gagnar dom= hoppa upp med tassarna på matstol=ben för henne!!
    Ni måste vara smartare och som sagt tänka framåt - inte bara att ni måste få ner henne från soffan snabbt!!..
    Däremot kan ni ha små hund-godisar/köttbitar osv i tex en påse, eller/och i era fickor (speciellt ute) eller liknande nära tillhands..
    +Skaffa en matta/filt som ska vara hennes (om ni inte redan har en speciell matta, filt)
    När hon sen tex hoppar upp i soffan så tar ni lugnt ner henne och för henne till hennes speciella matta (en matta/filt är enkelt att ta med om ni åker hem till någon annan) - stanna kvar en stund - hon är ff så liten så ni kan inte heller begära för mycket!!

    Få henne att stanna kvar på mattan (som ska vara hennes matta s.a.s)
    När hon stannat kvar på denna matta en liten stund någon minut el 2 i början när ni stannar kvar i början hos henne- om hon inte klarar att vara kvar på mattan själv i början!! DÅ ger ni henne en godis som BELÖNING (ni kan variera det med roliga hund leksaker senare eller redan nu - beror på vad hon föredrar)
    Sen får ni bara upprepa och upprepa samma sak var hon än hoppar upp-led henne till hennes matta/filt - även när ni har främmande! eller är hos någon annan!!
    Sen kan ni börja lämna henne själv på mattan om så bara 1 minut i början och belöna henne och sen utöka tiden då hon ligger/sitter själv på mattan!!

    En annan sak ni kan ha (prova redan nu) är olika leksaker där man kan lägga in godisar ( en kongen typ eller hund spel - finns enklare och svårare "spel" där vovven ska få fram godiset med munnen, tassar och hjärna- dom blir trötta av det) och speciellt när hon blir äldre och kommer i trots åldern - den perioden kan bli ännu värre på andra eller liknande sätt...Så det bästa är ju att mota olle i grind innan trotsåldern som brukar komma runt 6 månaders ålder..

    Alltså belöna NÄR hon gjort rätt - i början då hon bara är 3.5 månader så kan ni inte begära att hon ska ligga på sin matta mer än nån minut...ni ökar sakta tiden..
    Om hon är extra duktig kan ni belöna med ett ben..och om ni har främmande tex så kan ni belöna när hon varit stilla på sin matta med ett ben eller med något som en leksak med godis i som håller henne sysselsatt längre..

    Gör samma sak när hon ska få mat- vänta tills hon varit lugn- om det så är 10 sek i början och utöka tiden eftersom!!
    Gör likadant med allt, om tassarna ska torkas, klorna klippas, pälsen borstas - om hon skulle vara bitig då med så lägg ngr godisar framför henne som hon inte får en av förrän ni torkat en tass eller klippt en klo osv
    och glöm inte att belöna henne med klappar och rösten också!!
  • Anonym (Hundtränare)
    madame8790 skrev 2021-05-26 18:03:32 följande:
    Grejen med hunduppfostran är att hundar inte kan lära sig genom att DU flyttar på hunden.

    Du måste outsmarta hunden och den måste flytta på sig själv. Annars kommer den aldrig lära sig.

    Kroppsspråket är nyckeln till hunduppfostran, har du inte koll på dina rörelser eller hur du håller kroppen så är det inte konstigt om hunden inte lyssnar.

    Och en till grej som mååånga missar när det kommer till hundar; de förstår inte människospråket ????
    Jag håller både med dig och inte ha ha

    Du har rätt i att kroppsspråket är det viktigaste eller iaf bland det viktigaste!!
    och att man måste vara smartare än hunden - för hundar är mycket smartare än många tror och kopplar ihop saker- bra som dåliga - tex ger man hunden ett ben varje gång hunden/valpen gör något man INTE vill så lär sig hunden att jaha jag får ett ben varje gång jag bits/hoppar upp med tassarna osv eller gör något annat som ägaren inte vill-och då fortsätter dom med det och blir t.o.m värre!!

    Däremot är det bara bra att ta valpen/hunden som inte lärt sig något ännu- lugnt och tydligt och leda dom till en speciell filt tex som är "deras" och belöna efter valpen/hunden varit still eller slutat bita osv..och utöka tiden eftersom..

    Dom kan lära sig genom att flytta på sig själva också, men det tar längre tid - om du inte tänkte på någon speciell träning så kommer ju valpen fortsätta-speciellt om den blir belönad för att "göra fel" s.a s

    Sen lär sig hundar många ord redan som valpar och efter man tränat dom - som godis, olika leksakers namn, deras eget namn, matte, husse, hit, stanna, ligg osv osv...Man ska / bör använda kroppsspråket också speciellt i lydnad, agility och spår om man är bra på att träna hund...då behöver man bara räta på sig, visa en handrörelse, en nick med huvudet osv så fattar dom...
Svar på tråden Hur få valp att förstå ett förbud?