• Anonym (Natta)

Ska flytta 100 mil, hur lägga fram det till pappan?

Mitt barns pappa är narcissist, trots att han psykiskt misshandlat mig både i relationen och efter tror advokaten på kvinnojouren inte på att jag kan få ensam vårdnad i en rättegång. Socialtjänsten bedömer att han är en bra pappa men ej bra sambo då tydligen.

I alla fall jag har bestämt mig för att flytta hem till min familj 100 mil ca för min egen del vill jag ej bo i denna stad helt ensam med en psykopat runt knuten. Det går ej längre varit sjukskriven och deprimerad pga honom och kommer inte vidare här.

Vi har varit separerade sen barnet föddes hon är 4 år idag. Jag ska flytta, har nämnt för pappan och frågat om vi kan ändra vårdnaden och han sa tvärnej och sa att han tar henne heltid.

Jag har henne mest nu då han jobbar mycket. Jag har henne ofta helger som är hans osv, tror inte att han förstår ansvaret att ha henne heltid han vill bara förstöra mig.

I alla fall hur ska jag gå tillväga för att berätta att jag ska flytta på bästa sätt? (Med det i åtanke att han är narcissist) jag kommer flytta runt årsskiftet, tidigast i höst.

När och hur bör jag säga detta?

Hur vet jag att hon kommer få komma på loven?

• Svar på tråden Ska flytta 100 mil, hur lägga fram det till pappan?
  • Anonym (....)
    Anonym (Lillemor) skrev 2021-05-31 13:08:53 följande:
    TS har gjort en annan tråd om detta och där skrev hon att hon träffat en man från England och skulle flytta dit med honom och hon ville att 4åringen skulle pendla mellan Sverige och England. I den tråden fick hon rådet att inte flytta och att inte lämna det stackars barnet med pappan som är narcissist. Men hon sa att hon och nya vill flytta och slippa exet som trakasserar dom och att dom vill skaffa egen familj?.
    I så fall är det ju precis som jag skrev tidigare, att ts överger sitt barn för en ny man/ familj. Fick lite mothugg där från en annan skribent, men oftast när sånt här händer är det så. Obegripligt dock =/
  • Anonym (Natta)

Jag överger denna tråd nu,

Ni lägger ord i munnen på mig.

Im out bye

• Anonym (Skeptisk)
    Anonym (Natta) skrev 2021-05-31 17:54:44 följande:

Jag överger denna tråd nu,

Ni lägger ord i munnen på mig.

Im out bye

Aha, du blev påkommen med andra ord. Ha så kul i England. Hoppas att nån i dotterns närhet har vett om att göra en orosanmälan eller två.
  • Anonym (Skeptisk)
    Karlington skrev 2021-05-31 18:56:16 följande:
    Har man gemensam vårdnad så krävs den andra förälderns samtyckte vid en flytt som påverkar barnet:

www.familjensjurist.se/fraga-juristen/familj--barn/kan-en-foralder-hindra-den-andra-foraldern-att-flytta-vid-gemensam-vardnad/
    Det gäller bara om man fortfarande planerar att ha ett regelbundet umgänge. Ts planerar att flytta utan sitt barn, det är inte frågan om varannan helg, varannan vecka eller liknande. Ts planerar ju att frånsäga sig i princip allt umgänge, utom att hon vill ses på loven och att hon tänker åka till barnet var femte vecka. Hon behöver inte exets tillåtelse för det. Samtycke kring flytt har att göra med barnets liv, och det förändras inte iom att hon kommer bo kvar i samma stad, på på samma fsk och inte ens besöka sin mamma regelbundet. Länken du la ut pratar specifikt om att barnet ska växla mellan två boenden, och så är det alltså inte här. DÅ krävs samtycke, men hur arg pappan än blir och drar ts till tingsrätten kan ingen hindra henne från att flytta.

www.xn--vrdnadstvist-tcb.nu/vad-hander-med-vardnaden-om-en-foralder-flyttar
  • Wolfie13
    Anonym (Skeptisk) skrev 2021-05-31 20:10:30 följande:
    Det gäller bara om man fortfarande planerar att ha ett regelbundet umgänge. Ts planerar att flytta utan sitt barn, det är inte frågan om varannan helg, varannan vecka eller liknande. Ts planerar ju att frånsäga sig i princip allt umgänge, utom att hon vill ses på loven och att hon tänker åka till barnet var femte vecka. Hon behöver inte exets tillåtelse för det. Samtycke kring flytt har att göra med barnets liv, och det förändras inte iom att hon kommer bo kvar i samma stad, på på samma fsk och inte ens besöka sin mamma regelbundet. Länken du la ut pratar specifikt om att barnet ska växla mellan två boenden, och så är det alltså inte här. DÅ krävs samtycke, men hur arg pappan än blir och drar ts till tingsrätten kan ingen hindra henne från att flytta.

Ts tror att en fyraåring bara behöver sin mamma på loven, och kommer uppskatta det så länge mamman är "glad" då.
    Herregud, sjukaste tråden evva... 
  • Anonym (Skeptisk)
    Wolfie13 skrev 2021-05-31 20:26:47 följande:
    Ts tror att en fyraåring bara behöver sin mamma på loven, och kommer uppskatta det så länge mamman är "glad" då.
    Herregud, sjukaste tråden evva... 
    Ja man tappar verkligen tilltron för mänskligheten när man läser såna här trådar... Och inte nog med det du skriver, hon gör detta av beräknande dessutom, att pappan ska bli så trött på ungen att han går med på att hon ska få bo hos mamman till slut. Jag tror tyvärr inte ett dugg på den teorin. Snarare kommer han väl ansöka om enskild vårdnad när det visar sig att ts inte kan vara en närvarande förälder.
  • Wolfie13
    Anonym (Skeptisk) skrev 2021-05-31 20:33:35 följande:
    Ja man tappar verkligen tilltron för mänskligheten när man läser såna här trådar... Och inte nog med det du skriver, hon gör detta av beräknande dessutom, att pappan ska bli så trött på ungen att han går med på att hon ska få bo hos mamman till slut. Jag tror tyvärr inte ett dugg på den teorin. Snarare kommer han väl ansöka om enskild vårdnad när det visar sig att ts inte kan vara en närvarande förälder.
    Man undrar ju också vad barnet redan fått uppleva om hon ska märka sådana skillnader i mammans humör..? 
    Jag hoppas verkligen att det här inte är så illa som det låter, att pappan kanske ändå iaf är schysst (men blir svartmålad av ts för att han lägger krokben för hennes planer). 
  • Anonym (Skeptisk)
    Wolfie13 skrev 2021-05-31 21:07:21 följande:
    Man undrar ju också vad barnet redan fått uppleva om hon ska märka sådana skillnader i mammans humör..? 
    Jag hoppas verkligen att det här inte är så illa som det låter, att pappan kanske ändå iaf är schysst (men blir svartmålad av ts för att han lägger krokben för hennes planer). 
    Med det ts beskrivit av hur pappan behandlat henne så skulle man kunna tänka sig en del iaf, då kan man må väldigt dåligt utan att kunna dölja det heller.

Vet du, jag tror inte det. I så fall måste hon sitta och ljuga rakt av om vissa saker. Såg du att han t ex dödshotat killar hon dejtat? Och en massa annat skit. Den listan räcker långt för att föreställa sig att han säkert inte varit särskilt lugn och snäll.
    Anonym (Natta) skrev 2021-05-29 19:24:59 följande:

Jag har ingen diagnos

Men han har

Stalkat mig i flera års tid

Han har tagit lån i mitt namn via BankID när jag sov

Var så svartsjuk att han körde efter mig med bilen när vi var tillsammans

Kontrollerade min mobil

Hade mitt icloud inloggning utan att jag visste om det

Han har saboterat min bil 3 ggr

Han har dödshotat två olika killar jag dejtat

Han köper inte blöjor eller kläder för han tycker att jag kan stå för det fast han har halva barnbidraget

Han skickar ständigt sms om hur dum och dålig jag är

Skriver att jag är fet

Etc etc

Gick hos en psykolog som sa att hon kände igen honom som en narcissist vilket varken jag eller hon kan sätta en diagnos på, men han är mycket egocentrisk

Ursäkta mitt klumpiga utryck skulle vara ?narcissistiska tendenser?

• Jemp
    Anonym (Skeptisk) skrev 2021-05-31 20:10:30 följande:

Juridiskt tror jag du har helt rätt, även om det blir rätt sjukt att pappan (/nån förälder) inte behöver godkänna att plötsligt ta hand om barnet på heltid. Särskilt ihop med ts egen frågeställning om hon verkligen måste förvarna honom.

Givetvis har man ett föräldraansvar 24/7 men här verkar ju ingen gå att lita på.
  • Anonym (Skeptisk)
    Jemp skrev 2021-06-03 13:10:25 följande:
    Juridiskt tror jag du har helt rätt, även om det blir rätt sjukt att pappan (/nån förälder) inte behöver godkänna att plötsligt ta hand om barnet på heltid. Särskilt ihop med ts egen frågeställning om hon verkligen måste förvarna honom.

Givetvis har man ett föräldraansvar 24/7 men här verkar ju ingen gå att lita på.
    Barnet sitter i kläm... Det är begråteligt verkligen =/ Ingen av föräldrarna verkar lämplig, pappan med sin aggressiva bakgrund och mamman som beräknande lämnar sitt barn i sticket. Usch!
  • Anonym (Samma)

Hej,

Skrev liknande tråd och fick samma elaka kommentarer kastat på mig.

Skriver mer imorgon. Till vilken stad flyttar du om du vågar skriva det här?

?

Svar på tråden Ska flytta 100 mil, hur lägga fram det till pappan?