• Anonym (Dåliga skulder)

Trafikförsäkringsföreningen värre än SMSlån

Jag förstår inte hur något som är näst intill statligt som trafikförsäkringsföreningen hanterar ärenden så dåligt. Har flera vänner som har skulder resten av livet pga att dom i ungdom en dragit på sig skulder där samt att bilar som är skrotade fortfarande tuggar pengar.

Många säger att SMS aktörerna är oseriösa MEN dom är ju tydliga där dom informerar det är inte trafikförsäkringsföreningen.

• Svar på tråden Trafikförsäkringsföreningen värre än SMSlån
  • Anonym (.)
    Friger skrev 2021-05-31 11:29:26 följande:
    Antar att du föddes med all kunskap förprogrammerad. Alla som gör misstag är så klart idioter. Så perfekt som du är måste du vara otroligt rik och framgångsrik.

Lätt hänt att åka på en mina eller två. Särskilt som ung.

Jag gör misstag mest hela tiden. Både sådana jag kommer undan med, men även sådana jag får betala dyrt för. Orsaken är allt som oftast okunskap, slarv och lättja.

Ja, jag fick en tråkig faktura från trafikförsäkringsföreningen som ung. Efter att blivit lurad på min första bilaffär så skulle jag ta den ur trafik efter det att motorn rasat. Jag trodde det räckte med att säga upp försäkringen så skulle den ställas av automatiskt. Så var det inte. Kostade mig ett par tusen.

Jag kan till skillnad från dig förstå hur trafikförsäkringsföreningen kan bli ett problem. En liten slant kan fungera som en väckarklocka. Problemet är att det finns inget övre tak. Även en svårt skuldsatt människa som ligger i koma på ett sjukhus kommer att ha en skuld som växer snabbt. Det sker ingen kreditprövning och det finns inget stopp.
    Självklart gör många människor misstag, och det blir en dyr läxa. Men vissa gör samma "misstag" om och om igen, de lär sig inte, eller vill inte lära sig. Och vissa, som de i Lyxfällan som TS nämner, de skiter i det. 

Så det handlar inte om att Trafikförsäkringsföreningen är taskig mot någon, man har ett eget ansvar, men vissa har svårt för eget ansvar och vill gärna skylla ifrån sig. Det kostar att vara slarvig och oansvarig, och det är ingen annans fel än individens. 
  • Törstiga tuppen
    Antar att du föddes med all kunskap förprogrammerad. Alla som gör misstag är så klart idioter. Så perfekt som du är måste du vara otroligt rik och framgångsrik.

Jag gör misstag mest hela tiden. Både sådana jag kommer undan med, men även sådana jag får betala dyrt för. Orsaken är allt som oftast okunskap, slarv och lättja.

Ja, jag fick en tråkig faktura från trafikförsäkringsföreningen som ung. Efter att blivit lurad på min första bilaffär så skulle jag ta den ur trafik efter det att motorn rasat. Jag trodde det räckte med att säga upp försäkringen så skulle den ställas av automatiskt. Så var det inte. Kostade mig ett par tusen.

Jag kan till skillnad från dig förstå hur trafikförsäkringsföreningen kan bli ett problem. En liten slant kan fungera som en väckarklocka. Problemet är att det finns inget övre tak. Även en svårt skuldsatt människa som ligger i koma på ett sjukhus kommer att ha en skuld som växer snabbt. Det sker ingen kreditprövning och det finns inget stopp.
    Nej. Däremot hade jag föräldrar som lärde mig hur man klarar sig som vuxen. 
  • Friger
    Törstiga tuppen skrev 2021-05-31 11:41:09 följande:
    Nej. Däremot hade jag föräldrar som lärde mig hur man klarar sig som vuxen. 
    En sak dom glömde lära dig var "ödmjukhet". Slå upp det ordet.

• Törstiga tuppen
    Friger skrev 2021-05-31 11:45:39 följande:
    En sak dom glömde lära dig var "ödmjukhet". Slå upp det ordet.
    Behövs inte när man är perfekt.
  • Anonym (F)

Trafikförsäkringsföreningen är ingen ?nästan-myndighet? . och inte heller ett kreditbolag.

Oförsäkrade/avställda bilar är inblandade i mängder med olyckor. Den avgift som de som har oförsäkrade bilar betalar täcket inte de kostnaderna för detta så vanliga försäkringsbolag får lägga till pengar. Så i slutändan får de som har försäkring betala en del för de som inte har.

Så, avgifterna till TFF täcket olyckor som ditt oförsäkrade fordon orsakar andra. Vad skulle du tycka om du blev påkörd bakifrån med stora skador på bilen och din egen nacke av en oförsäkrad bil? Och fick betala allt själv?

Varför ska någon som inte försäkrar sitt fordon ha ett maxtak på skulden? Det handlar om att täcka skada för andra. Hur stor ersättningen ska bli kan inte begränsas av den oförsäkrade bilens ägares betalningsförmåga.

Jag fattar att misstag kan begås, men en bil är en sak som kan orsaka skada och död.

Enligt uppgift finns det ca 60.000 oförsäkrade bilar som används i Sverige. Hur många av dessa av dessa är oförsäkrade av misstag? Hur många personer sätter det i system för de är så jävla snåla och ansvarslösa?

Sen kan jag hålla med om att om en bil skrotas så borde TFF meddelas om det inte är så idag. Skickad det inte ut påminnelser tillräckligt ofta så är det också fel.

Vilka skäl skulle vara legitima för att TFF ska sänka en skuld? Klantighet? Ovilja att öppna sin post? Sjukhusvård? Vad bryr sig motparten med förstörd bil om det?
  • Friger
    Anonym (F) skrev 2021-05-31 13:03:17 följande:
    Trafikförsäkringsföreningen är ingen ?nästan-myndighet? . och inte heller ett kreditbolag.

Oförsäkrade/avställda bilar är inblandade i mängder med olyckor. Den avgift som de som har oförsäkrade bilar betalar täcket inte de kostnaderna för detta så vanliga försäkringsbolag får lägga till pengar. Så i slutändan får de som har försäkring betala en del för de som inte har.

Så, avgifterna till TFF täcket olyckor som ditt oförsäkrade fordon orsakar andra. Vad skulle du tycka om du blev påkörd bakifrån med stora skador på bilen och din egen nacke av en oförsäkrad bil? Och fick betala allt själv?

Varför ska någon som inte försäkrar sitt fordon ha ett maxtak på skulden? Det handlar om att täcka skada för andra. Hur stor ersättningen ska bli kan inte begränsas av den oförsäkrade bilens ägares betalningsförmåga.

Jag fattar att misstag kan begås, men en bil är en sak som kan orsaka skada och död.

Enligt uppgift finns det ca 60.000 oförsäkrade bilar som används i Sverige. Hur många av dessa av dessa är oförsäkrade av misstag? Hur många personer sätter det i system för de är så jävla snåla och ansvarslösa?

Sen kan jag hålla med om att om en bil skrotas så borde TFF meddelas om det inte är så idag. Skickad det inte ut påminnelser tillräckligt ofta så är det också fel.

Vilka skäl skulle vara legitima för att TFF ska sänka en skuld? Klantighet? Ovilja att öppna sin post? Sjukhusvård? Vad bryr sig motparten med förstörd bil om det?
    Jag köper allt du säger om att oförsäkrade bilar orsakar mängder med olyckor.

Läste du mitt förslag om att beslagta bilar som är oförsäkrade så får ägaren lösa ut bilen? När bilen är beslagtagen så stannar skulduppbyggnaden.

Gör man så att bilen inte går att beslagta, ja då får man leva med att skulden fortsätter att växa. Men det är i regel en annan kategori av människor som sysslar med den typen av manövrar.
  • Anonym (F)
    Friger skrev 2021-05-31 13:14:42 följande:

Jag köper allt du säger om att oförsäkrade bilar orsakar mängder med olyckor.

Läste du mitt förslag om att beslagta bilar som är oförsäkrade så får ägaren lösa ut bilen? När bilen är beslagtagen så stannar skulduppbyggnaden.

Gör man så att bilen inte går att beslagta, ja då får man leva med att skulden fortsätter att växa. Men det är i regel en annan kategori av människor som sysslar med den typen av manövrar.

Nja... det skulle nog krävas lagändring för det här, att beslagta en persons egendom. Vem ska beslagta? Någon myndighet? Vem ska stå för kostnad för förvaring (markområde, övervakning, säkerhet).

Om ägaren vill sälja sin oförsäkrade bil, ska den som beslagtagit bilen få betalt först? Vad gör man med bilar som är värda under säg 10.000kr som ägaren bara skiter i? Hur länge ska den vara beslagtagen? Ska myndigheten ha rätt att skrota den om ägaren inte går att få tag på?

Jag vill inte såga idén helt, det är inte det jag menar :). Det är ett straff som kanske biter bättre än att få skulder som bara ökar och som vissa uppenbarligen bara skiter i.

De flesta som äger en bil har körkort. Att i körkortsutbildningen missa att fordon måste vara försäkrade är en gåta. Sen kan kriminella lyckas få till ofrivilliga målvakter men det får domstolen ta tag i det. Fordonet kan fortfarande orsaka skada och det kan bara vara ägaren som är ansvarig. Vem ska annars vara det?
    Anonym (F) skrev 2021-05-31 13:03:17 följande:

Klart man inte ska köra oförsäkrat. MEN är den skrotad så borde ingen försäkring ticka på. 
    Att beslagta den  ( Frigers ide) vore ett bättre alternativ, då kan den inte köras och inte vara trafikfara.
  • Anonym (F)
    Anonym (Dåliga skulder) skrev 2021-05-31 13:44:39 följande:

Klart man inte ska köra oförsäkrat. MEN är den skrotad så borde ingen försäkring ticka på. 

Att beslagta den  ( Frigers ide) vore ett bättre alternativ, då kan den inte köras och inte vara trafikfara.

Precis! Skrotar man en försäkrad bil meddelas försäkringsbolaget. TFF borde också kunna bli meddelade.
  • Friger
    Anonym (F) skrev 2021-05-31 13:42:12 följande:
    Nja... det skulle nog krävas lagändring för det här, att beslagta en persons egendom. Vem ska beslagta? Någon myndighet? Vem ska stå för kostnad för förvaring (markområde, övervakning, säkerhet).

Om ägaren vill sälja sin oförsäkrade bil, ska den som beslagtagit bilen få betalt först? Vad gör man med bilar som är värda under säg 10.000kr som ägaren bara skiter i? Hur länge ska den vara beslagtagen? Ska myndigheten ha rätt att skrota den om ägaren inte går att få tag på?

Jag vill inte såga idén helt, det är inte det jag menar :). Det är ett straff som kanske biter bättre än att få skulder som bara ökar och som vissa uppenbarligen bara skiter i.

De flesta som äger en bil har körkort. Att i körkortsutbildningen missa att fordon måste vara försäkrade är en gåta. Sen kan kriminella lyckas få till ofrivilliga målvakter men det får domstolen ta tag i det. Fordonet kan fortfarande orsaka skada och det kan bara vara ägaren som är ansvarig. Vem ska annars vara det?
    Ja, det behövs lagändring. Det är det jag argumenterar för. Jag anser att det behövs. :)

Tror att många ärenden handlar om folk som inte betalt sina försäkringar och därmed fått dom uppsagda. Då går trafikförsäkringsföreningen in. Sen borde man ju ställa av bilen. Men tittar man på lyxfällan så brukar en vanlig reaktion i dylika lägen vara att inte öppna posten. Säkert för att dom mår dåligt/ångest.

Att beslagta egendom sker ju redan nu. Polis och kronofogden. I för liten omfattning enligt mig då jag tror det är ett bra sätt att få ordning på målvakter.

Kostnaden för bärgning/förvaring landar på ägaren så klart. Hämtas bilen inte ut efter en viss tid så ska den skrotas eller säljas om den har ett värde. Pengarna används till att betala av på skulden.

Poängen är att det ändå blir ett övre tak på hur mycket den skuldsatte blir skyldig. Att skulden inte fortsätter öka snabbt i all oändlighet. När bilen är skrotad så kvarstår visserligen skulden men den byggs inte på.
  • Mandel
    Anonym (F) skrev 2021-05-31 13:50:36 följande:
    Precis! Skrotar man en försäkrad bil meddelas försäkringsbolaget. TFF borde också kunna bli meddelade.
    Kan man ju tycka eftersom de uppenbarligen blir meddelade när en bil är oförsäkrad.

En kollega hamnade hos TFF just för att han inte förstår sig på saker eller orkar bryr sig eller inte har koll på vad som är normalt.
    Han skulle byta från autogiro månadsvis på hemförsäkring och bilförsäkringen till helår eftersom han aldrig har några pengar så trodde han att det skulle lösa hans problem...
    Sedan hävdar han att han fick en faktura och betalde den och sedan fick han en faktura på 2.800kr från TFF och förstod inte varför.
    Jag sa att det borde han förstått när han bara fick en faktura från försäkringsbolaget för man får aldrig en hemförsäkring och en bilförsäkring på samma eftersom det ena är sakkonto och det andra bil och det brukar oftast vara olika giron man betalar till. Inte ens att beloppet var alldeles för lågt för att vara skäligt för helår på bil och hem ihop kunde han räkna ut. Hur skulle han kunna veta att det fungerar så?
    Jag sa stäm av nu med försäkringbolaget så det blir rätt, men han hävdade att TFF sagt att bara han betalade så skulle allt bli bra. Som tur var så lyssnade han till slut på mig och kontaktade försäkringsbolaget, men det hann ramla in en faktura till från TFF på 3.800kr...
    Han som inte ens hade råd att betala den första...

Skrev teori för MC i fredags och det tjatades väldigt mycket när man pluggade frågor om att man måste ha trafikförsäkring så att hävda att man inte vet det när man har tagit ett körkort fungerar inte.
    Att man däremot inte har förmågan att ta sig tiden för att sätta sig in i vad man måste göra är en annan sak.  Samtidigt så kan jag tycka att har man klarat av att plugga till ett körkort så borde man klara av att förstå att man ska betala trafikförsäkring på sitt fordon...
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.

Några vänner ville verkligen ta tag i sina ekonomiska problem. 
    Dom ringde TFF och pratade med dom, la upp en betalningsplan som var ganska så tuff. 
    Helt plötsligt ramlar det in brev från KF på skult till TFF, när dom då kontaktar TFF får dom till svar att den har legat på efterbevakning ( då går ingen påminnelse till kunden) och det avsåg ett annat fordon.
    Om man ringer och vill göra rätt förutsätter man väl ändå att man får hjälp med samtliga skulder. 
    Bägge fordonen stod på samma ägare, bägge var skrotade sedan länge. 
    Tycker det är fult när människor tillslut tar tag i sina problem och vill lösa dom så blir dom motarbetade på det viset..

• Anonvm
    Anonym (Dåliga skulder) skrev 2021-05-31 15:02:22 följande:

Bägge fordonen stod på samma ägare, bägge var skrotade sedan länge.

Trafikförsäkringsföreningen tar givetvis inte ut avgift för skrotade bilar.
    Det slutar ticka samma dag som skroten skickar in skrotningsintyget och fordonet blir avregistrerat.

Det som ofta istället är problemet är att blåögt folk låter nån "skrotnisse" som erbjuder gratis hämtning av skrotbilar via nån blocketannons bara antar att denna "skrotnisse" sköter allt.... Bara för att det dyker upp nån skitig typ med en biltransport som det står något ang skrot på dörren så betyder det inte autimatiskt att bilen blir "skrotad" i juridisk mening, eller avregistrerad.

När man säljer eller skrotar en bil som man är registrerad ägare på så kommer det en bekräftelse på posten några dagar efteråt.

Som andra var inne på, det är en viss typ av människa som inte alls förstår vad personligt ansvar innebär. Min egen erfarenhet säger mig även att de bara blir fler o fler.
    Ingenting är någonsin deras fel, det finns alltid nån annan.... Ursäkt efter ursäkt efter bortförklaring.....
  • Karlington
    Anonym (Dåliga skulder) skrev 2021-05-30 19:13:20 följande:

Jag förstår inte hur något som är näst intill statligt som trafikförsäkringsföreningen hanterar ärenden så dåligt. Har flera vänner som har skulder resten av livet pga att dom i ungdom en dragit på sig skulder där samt att bilar som är skrotade fortfarande tuggar pengar.

Många säger att SMS aktörerna är oseriösa MEN dom är ju tydliga där dom informerar det är inte trafikförsäkringsföreningen.

Att man behöver ha och köpa trafikförsäkring är ju allmänt känt. Det vet de flesta, och har man läst körkortsteorin borde man definitivt veta det.

Jag förstår inte riktigt hur de fått sig skulder för livet? Den är iofs medvetet hög, men med begränsning:

"Det är olagligt att ha ett oförsäkrat fordon. Trafikförsäkringsavgiften ska upplevas som en sanktion och vara så hög att ingen kan tjäna på att vara oförsäkrad.

Avgiften baseras på försäkringsbolagens årspremier för trafikförsäkring. Den får dock inte vara mer än 10 procent högre än den högsta trafikförsäkringspremien på marknaden (inklusive premieskatt)."

Sen kostar det ju bara 160 kronor om dagen, eller 4 800 kronor i månaden. Inte helt gratis, direkt, men det ska vara ett kort liv för att det ska bli "skulder resten av livet." :)

Vad gäller skrotade bilar så behöver man inte betala för dem.

• Anonvm
    Karlington skrev 2021-05-31 19:17:40 följande:
    Sen kostar det ju bara 160 kronor om dagen, eller 4 800 kronor i månaden. Inte helt gratis, direkt, men det ska vara ett kort liv för att det ska bli "skulder resten av livet." :)
    Dessutom skickas den första fakturan ut efter bara någon vecka som jag nämnde i mitt tidigare inlägg, det rör sig om hundralappar när man som drabbad blir pinsamt medveten om vad som händer.

För att detta ska rulla på och snöbolla till "skulder för livet" krävs en fruktansvärd ignorans.....

Som sagt, NOLL sympati.
  • Kvittning

Jag tycker nog ändå TS har en poäng. Jag hade ingen aning om hur det funkade när jag köpte min första bil men min man hade haft bil innan så det var inga problem. 

Men det skulle kanske inte vara helt fel att det t.ex. ingick lite om det i körkortsutbildningen. T.ex. lägga in 5 minuter om det i den obligatoriska riskutbildningen. Alla har inte föräldrar, partners eller vänner som kan sådant här eller köper sin första bil från någon som är snäll och uppdaterar. Vissa kanske är första i familjen/bekantskapskretsen som faktiskt köper en bil. Och man kanske inte är så gammal när man gör det heller. 

• Anonym (.)
    Kvittning skrev 2021-06-01 16:04:03 följande:

Jag tycker nog ändå TS har en poäng. Jag hade ingen aning om hur det funkade när jag köpte min första bil men min man hade haft bil innan så det var inga problem. 

Men det skulle kanske inte vara helt fel att det t.ex. ingick lite om det i körkortsutbildningen. T.ex. lägga in 5 minuter om det i den obligatoriska riskutbildningen. Alla har inte föräldrar, partners eller vänner som kan sådant här eller köper sin första bil från någon som är snäll och uppdaterar. Vissa kanske är första i familjen/bekantskapskretsen som faktiskt köper en bil. Och man kanske inte är så gammal när man gör det heller. 

Om du läser inlägg 24 så framkommer det att det ingår i körkortsutbildningen, så även du borde lärt dig det.

Sedan ser du i inlägg 2 att man får information tillsammans med registreringsbeviset. 

Så hur mkt info måste folk ha? De allra flesta fixar detta, min man har ägt många bilar, men har aldrig missat det. 

Men det är enklare att skylla på någon annan för sina egna misstag. 
  • Anonym (F)
    Kvittning skrev 2021-06-01 16:04:03 följande:

Missar man fakturor får det konsekvenser. Det gäller ju liksom allt. Och i det här fallet kan det oförsäkrade objektet skada 3:e part. Vem ska betala de skadorna?
  • Kvittning
    Anonym (.) skrev 2021-06-01 16:32:26 följande:
    Om du läser inlägg 24 så framkommer det att det ingår i körkortsutbildningen, så även du borde lärt dig det.

Sedan ser du i inlägg 2 att man får information tillsammans med registreringsbeviset. 

Så hur mkt info måste folk ha? De allra flesta fixar detta, min man har ägt många bilar, men har aldrig missat det. 

Men det är enklare att skylla på någon annan för sina egna misstag. 
    Ok, jag tror inte det ingick när jag tog körkort men det var ju på 1900-talet så kan ju ha ändrats eller att jag helt enkelt inte kommer ihåg att det gjorde det. 
Svar på tråden Trafikförsäkringsföreningen värre än SMSlån