Anonym (F) skrev 2021-05-31 13:50:36 följande:
Precis! Skrotar man en försäkrad bil meddelas försäkringsbolaget. TFF borde också kunna bli meddelade.
Kan man ju tycka eftersom de uppenbarligen blir meddelade när en bil är oförsäkrad.
En kollega hamnade hos TFF just för att han inte förstår sig på saker eller orkar bryr sig eller inte har koll på vad som är normalt.
Han skulle byta från autogiro månadsvis på hemförsäkring och bilförsäkringen till helår eftersom han aldrig har några pengar så trodde han att det skulle lösa hans problem...
Sedan hävdar han att han fick en faktura och betalde den och sedan fick han en faktura på 2.800kr från TFF och förstod inte varför.
Jag sa att det borde han förstått när han bara fick en faktura från försäkringsbolaget för man får aldrig en hemförsäkring och en bilförsäkring på samma eftersom det ena är sakkonto och det andra bil och det brukar oftast vara olika giron man betalar till. Inte ens att beloppet var alldeles för lågt för att vara skäligt för helår på bil och hem ihop kunde han räkna ut. Hur skulle han kunna veta att det fungerar så?
Jag sa stäm av nu med försäkringbolaget så det blir rätt, men han hävdade att TFF sagt att bara han betalade så skulle allt bli bra. Som tur var så lyssnade han till slut på mig och kontaktade försäkringsbolaget, men det hann ramla in en faktura till från TFF på 3.800kr...
Han som inte ens hade råd att betala den första...
Skrev teori för MC i fredags och det tjatades väldigt mycket när man pluggade frågor om att man måste ha trafikförsäkring så att hävda att man inte vet det när man har tagit ett körkort fungerar inte.
Att man däremot inte har förmågan att ta sig tiden för att sätta sig in i vad man måste göra är en annan sak. Samtidigt så kan jag tycka att har man klarat av att plugga till ett körkort så borde man klara av att förstå att man ska betala trafikförsäkring på sitt fordon...