Jag önskar att jag varit mer förberedd och påläst. I stället ryckte jag på axlarna och tänkte att det löser sig säkert. Hade någon vag tanke om att det där får barnmorskan fixa.
Mina råd för en "normal" förlossning (blir det komplikationer, så sköter den medicinska personalen det, men en normal förlossning kan du i princip sköta själv):
Lär dig psykoprofylax. Det finns dyra kurser, som säkert inte funkar så bra under pandemin. Det finns en bok som heter "Att föda barn utan smärta", men den kan du bara få tag i på Second Hand. Den passar om du är teoretiskt lagd och lär dig bra från skriven text. Men på ett eller annat sätt borde du lära dig psykoprofylax.
Inse att förlossningen kan starta när som helst och hur som helst. 2 veckor före är normalt, men 5 veckor före är inte ovanligt. 2 veckor efter är också normalt, så fixera dig inte vid BF.
Sätt upp en lista med telefonnummer. Till Förlossningen, till sjuktaxi, till ev kattvakt eller kanske till din chef. Alla du kan behöva ringa när förlossningen startar. Ha även numren i mobilen.
När värkarna inte gör ont, så kan du göra vad sjutton du vill mellan värkarna. Vila, äta, lösa korsord, packa en väska.
När värkarna börjar kännas, då är det dags att använda profylaxen. Slappna av under värkarna och andas lite ytligare och snabbare. Ligg inte om du kan sitta. Sitt inte om du kan stå. Kroppen är gjord för att stå upp under värkarna, men det är svårt att slappna av då, så du behöver luta dig mot en fåtölj eller något.
Kissa ofta. Mycket ofta. Blåsan sitter i vägen för barnet, och om du har för mycket i blåsan, så gör det helvetiskt ont.
Profylaxen hjälper inte mot ryggont, men det gör Alvedon. 2 Alvedon fixar ryggvärken.
När värkarna börjar vara riktigt täta och starka, då är det lätt att ge upp. Du kan inte längre slappna av och du klarar inte att andas tillräckligt fort och lätt. Ge inte upp, utan fortsätt bara, för det är inte långt kvar då.
När krystvärkarna startar, så krysta inte. Öppna munnen och flämta, så kan du låta bli att krysta. Barnmorskan behöver tid att kolla så allt är klart. Krystar du för tidigt, så kan du spricka helt i onödan.
Lycka till!