• malakhanna

    Dåligt bemötande från läkare

    Hejsan,
    Jag och min sambo har startat en utredning då vi har försökt bli med ett barn ett tag utan att lyckas. Jag har gjort mitt spermaprov och min sambo har gjort alla de tester och prov hon behöver göra.

    När vi i dagarna fick komma på läkarbesök för att gå igenom provsvaren blev vi oerhört chockade.

    Läkaren berättar endast kortfattat om resultaten från våra provsvar. Min sambo hade exempelvis bra värden men hennes progesteron var "ok" (vad det nu betyder).

    Mitt spermaprov var också bra, men med nedsatt rörlighet. Men värdet var "ok" (återigen). Ok på vilket sätt? Det fick vi tyvärr inget svar på. Vi fick inte ens våra provsvar så vi kunde ta hem dem. Läkaren gick inte ens igenom siffrorna utförligt eller vad resultaten betyder för våran del.

    Jag har nu begärt ut mitt spermaprov i efterhand och sitter nu med ett papper med massa begrepp och siffror som jag inte begriper. Läkaren avslutade mötet med att kort och gott säga: "Den vidarebehandling som nu finns kan inte vi erbjuda, så vi skickar en remiss till Sahlgrenska".

    Vi vet alltså inte vad för "problem" vi har och hur pass allvarligt det är. Är det normalt att det går till så? Att det är först när man kommer till Sahlgrenska eller "den riktiga kliniken" som man får mer hjälp, och går igenom provsvaren och möjligheterna till graviditet mer utförligt?

  • Svar på tråden Dåligt bemötande från läkare
  • Törstiga tuppen

    Förstår inte problemet. Ok betyder att det inte är fel och de skickar en remiss för vidare utredning. Om du inte förstod kunde du väl ha frågat.

  • Anonym (F)

    Kan det vara så att läkaren utgick ifrån att ni förstod eftersom ni inte ställde några frågor eller sa att ni inte förstod? Hur kommer det sig att ni inte sa till att ni inte förstod? Du kan ju alltid kontakta dem i efterhand och be om ett telefonmöte med läkaren som kan förklara utförligare. Vi fick inte heller med oss provsvaren efter vårt möte.

  • Dibella

    Hej,


    Tråkigt att ni känner att ni inte fick gott bemötande och står med frågetecken. Jag upplevde också rätt brysk behandling under vår utredning och en del slarv, de glömde skicka remissen t.ex. Överlag så har läkarna vi haft kontakt med under procressen; utredning och IVFer inte vart de med största empatin, utan oftast varit barnmorskorna och sköterskorna. Inte alltid lätt när man ofta sitter lite med jobbiga känslor och inte vet in eller ut, hur ska man då kunna ställa relevanta frågor eller ens veta vad man ska ställa för frågor..


    Oftast så kan ju saker se "okej" ut, men man har svårt att få barn ändå. Tråkigt att läkaren inte kunde specificera mer vad hen tänkte under mötet. Skickas remiss till Sahlgrenska så tänker jag att er utredning är klar och att ni ska till SU för att komma igång med någon typ av behandling för att få hjälp att få barn, IUI, IVF eller liknande. Hoppas ni kommer få bättre bemötande framöver {#emotions_dlg.flower}

  • Anonym (Blommor o båtar)

    Det var det hemskaste jag hört. Vilket övergrepp. Jag skulle rekommendera er att gå i stödsamtal för att bearbeta detta trauma.

  • Carinrebecca

    När vi först sökte hjälp hos landstinget blev vi bemötta otroligt nonchalant. Vi fick samma svar som er, allt ser okej ut. Inte perfekt men inte heller dåligt. Vi försökte få mer svar kring vad det betydde och vad man kunde förvänta sig för steg härnäst. Fick då svaret att vi är unga (27 och 28, så knappast så unga), ni har inte försökt så länge (1,5 år). Sen fortsatte läkaren med att säga kom tillbaka om ni mot förmodan inte har fått barn när ni har försökt i 3 år, men det lär knappast hända. Jag tror bara att ni tjejer nu för tiden blir så stressade över det här med barn, om du bara slappnar av så ska du se att det kommer att ta sig?

    Gick därifrån och sökte sedan hjälp privat, efter fyra IVF-behandlingar fick vi vår son.

    Jättetråkigt att höra att ni också stött på en nonchalant läkare som inte gett er den hjälp eller engagemang som jag tycker att man borde kunna förvänta sig!

Svar på tråden Dåligt bemötande från läkare