• Snövit123123

    Vem bestämmer över pengarna?

    Bestämmer ni i er parrelation över era egna pengar eller tar ni gemensamma beslut kring ekonomin?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vem bestämmer över pengarna?
  • Anonym (X)

    Vi lägger in i en gemensam pott till utgifter och sparande, sen gör vi vad vi vill med våra pengar.

  • mammabitch

    Även här  ett alternativ.

    Båda har ok om inte extremt hög lön.
    Vi har separata konton och ett gemensamt servicekonto. Fasta utgifter och nödvändiga inköp  delar vi ungefär lika på, sen har vi det som bli kvar att göra vad vi vill med.
    Vi diskuterar 'ändå med varandra inför större utgifter och sparar gemensamt till ex. resor. Vi betalar i stort sett allt kontant så vi har endast lån på huset.

  • Anonym (Annika)

    Jag har, sedan jag skilde mig för snart 20 år sedan, totalt krav på separat ekonomi.
    Under de drygt tio år jag varit sambo har vi delat 50/50 på allt, förutom min bil som jag betalar för själv. Sambon har fått tanka om han ska använda den.

    Separata sparkonton är självklart, jag har betydligt mer pengar än han. Han kommer däremot i framtiden få ärva en (troligtvis) hyfsad summa.

    Nu när vi efter moget övervägande bestämt oss för att gå  skilda vägar blir allt så mycket enklare! Mitt är mitt, ditt är ditt. Det gäller i stort sett allt vi  äger och har förutom några saker vi köpt ihop. Som tur är så är vi vänner och helt inne på samma spår.

    Själv kommer jag aldrig mer bo ihop med någon, det vågar jag lova.

  • Arsenal90

    Jag är den som placerar och har koll på ekonomin då jag är intresserad och inte min tjej. Hon får såklart köpa vad hon vill. Större inköp (över 10.000 kr) flaggar vi båda för om det inte är presenter. 

  • Anonym (J)
    Anonym (Annika) skrev 2021-06-19 08:50:42 följande:

    Jag har, sedan jag skilde mig för snart 20 år sedan, totalt krav på separat ekonomi.

    Under de drygt tio år jag varit sambo har vi delat 50/50 på allt, förutom min bil som jag betalar för själv. Sambon har fått tanka om han ska använda den.

    Separata sparkonton är självklart, jag har betydligt mer pengar än han. Han kommer däremot i framtiden få ärva en (troligtvis) hyfsad summa.

    Nu när vi efter moget övervägande bestämt oss för att gå  skilda vägar blir allt så mycket enklare! Mitt är mitt, ditt är ditt. Det gäller i stort sett allt vi  äger och har förutom några saker vi köpt ihop. Som tur är så är vi vänner och helt inne på samma spår.

    Själv kommer jag aldrig mer bo ihop med någon, det vågar jag lova.


    Hur är det med egna tillgångar när man är sambo och ska separera?
  • Anonym (PEZ)
    Anonym (J) skrev 2021-06-21 16:08:39 följande:
    Hur är det med egna tillgångar när man är sambo och ska separera?
    Det utgör inte samboegendom utan endast det som är införskaffat för gemensamt bruk.

    Men man kan dela upp det hur man själv vill.
  • Anonym (Z)
    Anonym (J) skrev 2021-06-21 16:08:39 följande:

    Hur är det med egna tillgångar när man är sambo och ska separera?


    Du äger allt själv. Samboegendom är bara bostad som skaffats för gemensamt bruk (oavsett vem som betalat), samt bogrejer, möbler och sånt, som skaffats för gemensamt bruk.
  • Anonym (Annika)
    (J) skrev 2021-06-21 16:08:39 följande:

    Hur är det med egna tillgångar när man är sambo och ska separera?


    Ser att du har fått svar på din fråga.

    För oss hade det inte spelat någon roll oavsett då vi är helt överens om allt angående separationen.
  • Anonym (Rut)
    Jamesdio skrev 2021-06-08 12:51:13 följande:

    JAG bestämmer till stor del över det mesta av pengarna. Tar ändå lite hänsyn till vad min man vill och behöver.


    Samma här

    Han tjänar 70 000

    Jag 32 000

    Lyckligt gift helt enkelt
  • student2013

    Vi har delat upp räkningarna som vi får på e faktura, kivra och mejl som vi betalar dem som kommer in egna kontot. 

    Jag betalar mat, hyra och dagis som är gemensam, sen  betalar han hemförsäkring, bil, hund vatten och avlopp el när dem inkommer pengarna han har kvar för han över till mig så lägger jag dem på sparkonton buffert, pension, resa och barn. 

  • Anonym (Anna)
    Snövit123123 skrev 2021-06-06 16:39:00 följande:
    Vem bestämmer över pengarna?

    Bestämmer ni i er parrelation över era egna pengar eller tar ni gemensamma beslut kring ekonomin?


    Både och. Vi har gemensam ekonomi, så stora beslut tar vi gemensamt. Men saker som kläder, hobbyutrustning osv bestämmer vi själv.
Svar på tråden Vem bestämmer över pengarna?