• Anonym (TS)

Kan ni tillåta otrohet om det gör den andre lyckligare?

Skulle ni kunna tillåta er partner att vara otrogen, eller välja att se mellan fingrarna med det, om ni märkte att det får er partner att må bättre eller vara lyckligare? Inte att det är nåt ni kommit överens om innan alltså utan nåt ni upptäcker och sen ändå accepterar?

• Svar på tråden Kan ni tillåta otrohet om det gör den andre lyckligare?
  • Tukt
    Anonym (TS) skrev 2021-06-14 17:12:35 följande:
    Fast jag har fortfarande inte tillåtit det. Jag funderar på hur jag ska göra om det nu är så som jag misstänker, att han är otrogen. Diskussionen om att det skulle vara okej att ligga med andra har inte varit uppe överhuvudtaget.
    Okej, då missuppfattade jag dig. Men även om du tillåter att han har en otrohetsaffär så kan det vara dumt att kalla det för otrohet, då det är så extremt laddat.
    Jag tror också generellt att det är en dum idé eftersom det är risk det känns som du tar en "kostnad", gör en uppoffring som du sedan inte kommer känna du får igen i samma omfattning.
    Din partner kommer att stå i skuld till dig, så långe du själv inte får något som motsvarar din uppoffring. Och vet inte ens partnern om att du gör en uppoffring blir det än svårare.
    Att ens partner mår bra och är glad tror jag inte är vinst nog för de flesta.
  • mari123
    Anonym (TS) skrev 2021-06-14 17:26:12 följande:
    Att klara mig utan sex med min partner har jag ju inte så mycket val till. Jag vill ha sex med honom men han vill inte ha sex med mig. Då är det ju bara att acceptera. Vad finns det för alternativ liksom?! Men så var det redan innan den eventuella otroheten.

Du har säkert rätt i att det är bättre att vara öppna med det. Jag tror dock, som jag skrev tidigare, inte att han skulle erkänna det i första taget. Så jag vet inte om det är värt att gräva i. Samtidigt vore det såklart skönt att veta med säkerhet.
    Ja VAD finns för alternativ? Jag kan tänka på ett rakt av och det är att LÄMNA! Med en annan man skulle du kunna få känna dig åtrådd och älskad.....men liksom du stannar, tiger och lider. Säg inte att det är för barnens skull!
  • Anonym (TS)
    mari123 skrev 2021-06-14 17:51:04 följande:

Ja VAD finns för alternativ? Jag kan tänka på ett rakt av och det är att LÄMNA! Med en annan man skulle du kunna få känna dig åtrådd och älskad.....men liksom du stannar, tiger och lider. Säg inte att det är för barnens skull!

Det är inte enbart för barnens skull nej utan för att JAG vill leva med honom. Han är en fin man och jag älskar honom.
  • BjornLoddbrok
    Anonym (TS) skrev 2021-06-14 18:52:12 följande:

Det är inte enbart för barnens skull nej utan för att JAG vill leva med honom. Han är en fin man och jag älskar honom.

Intressant situation (läste igenom hela tråden)! Svårt att komma med bra råd men håll fast vid att ni har det bra (det är ju det viktigaste).

Ett sätt att få till diskussion och få veta mer utan att bli "den det är synd om" skulle kuña vara att föreslå trekant.

Spela på lite å börja berätta om att din hemliga dröm är att han delar dig med annan. Att det finns ett gäng ställningar (med två män) du alltid fantiserat om men att du är rädd för hans reaktion (du vill inte skada hans känslor...). Å sen tror du att det är mkt svårt att hitta man som skulle vilja vara tillsammans med er. Du är orolig för att han inte fixar att ha sex med wn annan man i rummet osv....
  • mari123
    Ja men då så. Sex är ju överskattat också. Finns ju så mkt annat man kan pyssla med som par.  Spela spel och lägga pussel. 
  • Anonym (MG)
    Anonym (TS) skrev 2021-06-13 00:41:58 följande:

Skulle ni kunna tillåta er partner att vara otrogen, eller välja att se mellan fingrarna med det, om ni märkte att det får er partner att må bättre eller vara lyckligare? Inte att det är nåt ni kommit överens om innan alltså utan nåt ni upptäcker och sen ändå accepterar?

Och vem är du i relationen, den som vill ha sex med någon annan för att bli lyckligare, eller tycker du att din partner ska ha sex med andra för att bli lyckligare?
  • Xenia

Nej, aldrig. Då får han vara lycklig med denna person och vi gör slut.

Så osjälvisk är jag inte. Han ska föredra mig före andra, annars kan det vara.
  • mari123

Som sagt. Är sex med kreti och pleti det som gör en lycklig så ska man väl inte leva i tvåsamhet? HUR kommer man ens på tanken? Självspäkning? Ut och ligg hejvilt och var LYCKLIG vetja......och håll inte på och tramsa med smygande och "otrohet"! Man lever ju bara en gång! Alla är inte gjorda för monogami. Har man skaffat barn så blir det ju lite knepigare men ingen unge blir lycklig av att ha en deprimerad sexuellt frustrerad förälder! 

• Anonym (Poly/Mono)

Hur har det gått Ts?

Jag tror det handlar om läggning: polygam eller monogam. Jag är monogam och tanken på att inte vara den enda för den jag älskar gör mig så ångestfylld. Men jag tror det finns många som egentligen är polygama men försöker passa in i en monogam relation.

För min del: jag skulle inte kunna vara okej med otrohet ens om jag försökte. Faktum är att jag en gång faktiskt ordagrant kräktes när jag fick veta om en exs otrohet.

Men framförallt det jag inte riktigt kan försvara eller stötta är just att föra någon bakom ljuset eller att låta sig själv föras bakom ljuset. Det är såklart lätt sagt från min sida när jag inte är din sits. Men det är det jag skulle ha svårt att acceptera om min vän tex gick igenom det du går igenom.
  • Anonym (Poly/Mono)
    Anonym (Poly/Mono) skrev 2021-06-16 20:44:26 följande:

Hur har det gått Ts?

Jag tror det handlar om läggning: polygam eller monogam. Jag är monogam och tanken på att inte vara den enda för den jag älskar gör mig så ångestfylld. Men jag tror det finns många som egentligen är polygama men försöker passa in i en monogam relation.

För min del: jag skulle inte kunna vara okej med otrohet ens om jag försökte. Faktum är att jag en gång faktiskt ordagrant kräktes när jag fick veta om en exs otrohet.

Men framförallt det jag inte riktigt kan försvara eller stötta är just att föra någon bakom ljuset eller att låta sig själv föras bakom ljuset. Det är såklart lätt sagt från min sida när jag inte är din sits. Men det är det jag skulle ha svårt att acceptera om min vän tex gick igenom det du går igenom.

Ursäkta: jag menade jag skulle inte kunna vara okej med polygami ens om jag försökte. Det är SJÄLVKLART annorlunda än otrohet.
  • Anonym (Aldrig, hade dumpat om hen kände så)

Nej, jag hade gjort slut direkt så att hen kunde vara lycklig och så att jag också kunde vara lycklig.

• Nutid

Jag hade tillåtit, jag tänkte att det i så fall är en otrohet som sedan skulle bli något annat.

Jag har faktiskt haft känslor som överskattat mig själv.

Vi har inte haft sex på flera år och jag frågade henne om hon inte saknade sex. Då svarade hon nej, hade det varit bättre att jag hade varit otrogen. Då kände att det hade varit bättre om hon hade varit otrogen.

• Nutid

Om ni har ett bra förhållande i övrigt och älskar varandra men att han inte är tänd sexuellt på dig och om han nu är otrogen med en man. Kan det då inte vara en bra idé att föreslå ett öppet förhållande. Då kan ni leva i förhållande men hitta sexualiteten på var sitt håll.

• Anonym (TS)

Oj, så många svar jag fått. Ska försöka svara lite..

BjornLoddbrok skrev 2021-06-14 19:44:51 följande:

Intressant situation (läste igenom hela tråden)! Svårt att komma med bra råd men håll fast vid att ni har det bra (det är ju det viktigaste).

Ett sätt att få till diskussion och få veta mer utan att bli "den det är synd om" skulle kuña vara att föreslå trekant.

Spela på lite å börja berätta om att din hemliga dröm är att han delar dig med annan. Att det finns ett gäng ställningar (med två män) du alltid fantiserat om men att du är rädd för hans reaktion (du vill inte skada hans känslor...). Å sen tror du att det är mkt svårt att hitta man som skulle vilja vara tillsammans med er. Du är orolig för att han inte fixar att ha sex med wn annan man i rummet osv....

Tack för tipset men trekant är inte aktuellt här. Han tänder ju inte på mig och lär inte göra det mer för att nån annan är med. Den andra killen är inte bi utan homo så jag skulle nog bli ganska överflödig i det sammanhanget.
    Anonym (MG) skrev 2021-06-14 20:00:28 följande:

Och vem är du i relationen, den som vill ha sex med någon annan för att bli lyckligare, eller tycker du att din partner ska ha sex med andra för att bli lyckligare?

Jag är den som misstänker att min man har sex med någon annan.
    Anonym (Poly/Mono) skrev 2021-06-16 20:44:26 följande:

Hur har det gått Ts?

Jag är också monogam. Jag är inte intresserad av att vara med någon annan än min man. Men sen kan jag på sätt och vis förstå honom. Det ÄR inte roligt att leva utan sex, det tycker inte jag heller. Men jag önskar såklart att han kunde vara ärlig med det. (Om det nu är så som jag misstänker)
    Nutid skrev 2021-06-16 22:05:55 följande:

Om ni har ett bra förhållande i övrigt och älskar varandra men att han inte är tänd sexuellt på dig och om han nu är otrogen med en man. Kan det då inte vara en bra idé att föreslå ett öppet förhållande. Då kan ni leva i förhållande men hitta sexualiteten på var sitt håll.

Det är förstås en tanke, att ha ett öppet förhållande. En bra tanke för att undvika lögner och smygande. Men då måste jag först bestämma mig för om jag fixar att hantera det. Jag kan inte först föreslå öppet förhållande och sen komma på att det är för tungt att ta att han har sex med nån annan. Jag vill ju egentligen vara den som han vill ha, även att jag inser att det är omöjligt vare sig han är otrogen eller ej. Men tack för tipset, det är definitivt värt att tänka igenom.
  • Mandel

Är han olycklig med mig så är det väl bättre att göra slut först?
    Vore en sak om det handlade om något sexuellt som han gick igång på, men som jag bara inte klarade av genomföra, men nu är det jag som är mest på om sex så har väldigt svårt för att se ett sådant behov hos honom.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Ann)

Har man tillåtelse att knulla andra så är man inte otrogen i mina ögon. Då bryter man inga förtroenden.

Men jag skulle aldrig ge min man den tillåtelsen. Vill han knulla andra får han skilja sig först.

• Karlington

Nej, aldrig i livet.
  • Anonym (Nix)

Nä. Det viktigaste är att JAG är lycklig och att han njuter av att göra MIG lycklig.

Svar på tråden Kan ni tillåta otrohet om det gör den andre lyckligare?