• Anonym (Sambos?)

Pojkvännen bor hos mig på heltid.

Hejsan!

Pojkvännen har typ flyttat hem till mig. Jag har två barn på halvtid och nu en jättemysig man boende hos mig.

Men det är dyrt med en person till boendes hos mig, han äter och dricker av det som finns hemma. Han betalar sina luncher själv och sitt snus.

Han har ju räkningar på sitt hus, men eftersom huset ägs av hans föräldrar(föräldrarna bor inte där) så betalar han bara bredbandet och elen på huset.

Jag bor i hyreslägenhet med en hyra på nästan 14000kr/mån. Mat för oss 4 6000kr/mån.

Han har dock längre resväg sedan han flyttade hem till mig.

Vad är rimligt att han får betala för att bos hos mig?

Jag tänker 1/3 av hyran och 1/3 av matkostnaden(snus ingår inte i matkostnaden).

Låter jag snål som vill ha betalt av honom?

Eller hur tycker ni jag ska göra?

Vi är snart 40 år båda, han har inga barn och jag har 2 på 13 och 12 år boende vv.

• Svar på tråden Pojkvännen bor hos mig på heltid.
  • Olympia

Lustigt att vissa i tråden anser att han ska stå för hälften av utgifterna trots att han tjänar 10 000 mindre än ts i månaden.

I trådar där kvinnan tjänar mindre brukar somliga hävda att man ska betala procentuellt av vad man tjänar för gemensamma kostnader. Men det verkar bara gälla i förhållanden där kvinnan har lägre inkomst än mannen.

• Anonym (Zina)

Enklast är väl

1/4 av hyran. Ni är 3, han är 1.

Han betalar maten den veckan det är ni två, och du betalar maten den veckan barnen bor hos er

1/3 av el/vattenräkning (eftersom barnen bara bor haltvid)

• Anonym (Sara)
    Anonym (Sambos?) skrev 2021-06-14 08:40:22 följande:

Vad menar du att han begår ett lagbrott?

Får man inte bo hos någon och ha sin adress på ett annat ställe?

Man ska vara skriven där man har sin huvudsakliga dygnsvila.
  • Ess
    Fiona M skrev 2021-06-14 09:03:05 följande:

Så om en person alltid diskar kan det vara värt en slant?

Nej, fattar inte resonemanget att värdera det man gör för varandra i ett förhållande i pengar.

Bilkörning kostar pengar, sen tar det tid och engagemang att sitta barnvakt. Enstaka gånger kan man ställa upp, men det är ju mer regel än undantag att han kör och passar barnet.

Hade maken utfodrat min häst på morgonen varje dag och även tagit mockningen på eftermiddagen regelbundet, så hade han naturligtvis fått ersättning för både körning och besväret.
  • Lönnsirap
    Olympia skrev 2021-06-14 11:05:51 följande:

Lustigt att vissa i tråden anser att han ska stå för hälften av utgifterna trots att han tjänar 10 000 mindre än ts i månaden.

I trådar där kvinnan tjänar mindre brukar somliga hävda att man ska betala procentuellt av vad man tjänar för gemensamma kostnader. Men det verkar bara gälla i förhållanden där kvinnan har lägre inkomst än mannen.

Fast det är ju ändå rätt få som föreslagit 50/50-delning. De flesta häpnar väl över att en vuxen människa inte föreslagit att ens bära sina egna kostnader!
  • Physalis

Jag tycker att han kan börja med att betala den merkostnad han fört med sig genom att smygflytta in till dig. Sen får ni ta ett riktigt samtal om hur ni ska sköta det ekonomiskt om han ska flytta in på riktigt.

Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Q)
    Lönnsirap skrev 2021-06-14 12:50:04 följande:
    Fast det är ju ändå rätt få som föreslagit 50/50-delning. De flesta häpnar väl över att en vuxen människa inte föreslagit att ens bära sina egna kostnader!
    Jo precis, när jag först läste trodde jag att det handlade om dotterns pojkvän och inte om en etablerad vuxen.
  • Anonym (nja)

Ts fråga honom hur ha ser på det hela, om han vill att det ska vara officiellt att han flyttar till er och blir en del av er familj, men då ska han också ha rätt till sitt utrymme och ta med vissa av sina saker, och självklart betala löpande utgifter som hyra el osv
    och som andra skrivit det är där han har sin dygnsvila som räknas, om du har bostadsbidrag kan dessa påverkas pga av att bon hos er och du kan i vissa fall även bli återbetalningsskyldig i efterhand så ta reda på hur ni ska göra och allt både juridiskt och ekonomiskt

Maten ska han oavsett betala oavsett, du menar att han alltså hittills inte själv sagt något om att bidra till maten? Det tyder på ett obehagligt egoistiskt och snålt beteende. Det är en sak om det händer någon enstaka gång och man inte tänker på det men att vara mer eller mindre boende hos er och aldrig nämna det tyder på att det är medvetet..

Det är ingen konstig sak om du tar upp det, mer konstigt att han inte gjort det.
    Och om han blir sur eller arg eller kallar dig för snål så är det ännu mer uppenbart att han utnyttjar dig.

• Anonym (detta)
    Anonym (Zina) skrev 2021-06-14 11:15:55 följande:

Enklast är väl

1/4 av hyran. Ni är 3, han är 1.

Han betalar maten den veckan det är ni två, och du betalar maten den veckan barnen bor hos er

1/3 av el/vattenräkning (eftersom barnen bara bor haltvid)

Jättebra förslag!
  • Anonym (Lotta)

Ursäkta tjatet! missade att andra tom lagt upp länk till samma artikel.

• Colourfulrainbow

Jösses, han har alltså låtit dig betala mat, el, vatten, hyra medmera så här länge utan att självmant ta upp att han vill betala för sig?

Jag kan knappt gå hem till någon på en middagsbjudning utan att ha med mig en blomma eller chokladkartong. Sover jag över hos en kompis i mer än en natt så erbjuder jag mig att betala en del av maten vi handlar.

Är bara förundrad av hur någon kan bete sig på det här sättet, och du verkar dessutom helt ok med hans beteende.

• Anonym (Sambos?)

Hejsan!

Vi hade ett samtal jag och pojkvännen igår, jag frågade vad han tyckte om ekonomin.

Han kom då själv med förslaget 6000kr/mån i hyra och 2000kr/mån i mat och att han skulle betala mig det varje månad den 25 när han får lön.

Sedan betalar han sina luncher och snus själv.

• Anonym (Steff)

Vad bra! Duktigt av dig att ta upp frågan

• Lönnsirap
    Anonym (Sambos?) skrev 2021-06-15 07:55:40 följande:

Hejsan!

Vi hade ett samtal jag och pojkvännen igår, jag frågade vad han tyckte om ekonomin.

Han kom då själv med förslaget 6000kr/mån i hyra och 2000kr/mån i mat och att han skulle betala mig det varje månad den 25 när han får lön.

Sedan betalar han sina luncher och snus själv.

Toppen! Hoppas han håller det!
  • Anonym (ppp)
    Anonym (Sambos?) skrev 2021-06-14 08:40:22 följande:
    Vad menar du att han begår ett lagbrott?

Får man inte bo hos någon och ha sin adress på ett annat ställe?
    Här är lite kort info:

Grundregeln att utgå ifrån när det kommer till folkbokföring är att du ska vara folkbokförd där du är bosatt. Du anses vara bosatt där du regelbundet sover.

Folkbokföringslagen går det att läsa mer om vilka undantag som finns och mer exakt hur begreppet definieras. Utgångspunkten är däremot att utgå ifrån var du faktiskt bor. Det spelar ingen roll hur du bor, exempelvis om du är inneboende

• Anonym (Lotta)

Det låter ju som en bra lösning. Vad bra att du tog upp det innan det hann bli något att gräla om. Lycka till med samboendet!

Svar på tråden Pojkvännen bor hos mig på heltid.