• Anonym (Nyfiken)

Personer som varit otrogna se hit!

Hej!

Jag har en enkel fråga till personer som varit otrogen mot sin partner. Varför var just du otrogen? Är nyfiken över varför folk är otrogna, är det för att man har en stark attraktion till någon annan än sin partner? Eller handlar det mer om vad man saknar i sitt egna förhållande? Kan förstås finnas andra anledningar, skriv gärna vad just din anledning varit!

Inga dömande kommentarer tack, tråden handlar om varför inte om det är rätt eller fel!

• Svar på tråden Personer som varit otrogna se hit!
  • Ordinär Man
    Anonym (jaha) skrev 2021-07-12 17:08:45 följande:

Absolut, människor KAN förändras men det är långt ifrån alltid det sker.

Som du skriver så finns det UNDANTAG, men det vanligaste är att man fortsätter vara otrogen och denna studie visar varför

www.expressen.se/halsoliv/sex--relationer/darfor-fortsatter-otrogna-att-vansterprassla-/

Precis som du skriver så måste de ske en förändring för att personen ska sluta, men hur ska en sån förändring någonsin kunna ske om den som varit otrogen gör allt för att inte bli påkommen och vill heller ta till sig kritik för det man gör utan gör allt för att undvika även det?

Oddsen för att en sån person ska ändra sitt beteende minimalt. Därför fortsätter beteendet oftast tills personen blir påkommen och många gånger även efter det eftersom personen har vant sig vid att gå bakom ryggen på sin partner istället för att diskutera saker med sin partner.

Men det är väl klart. Men inte ju att märkvärdigaste än sådär var det ju inte. På plussidsn har vi också att man samtidigt blir betydligt mer överseende med partnerns eventuella snedsteg.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Kravlös) skrev 2021-07-07 20:58:20 följande:

Du tog upp det i en relativisering när vi diskuterar något helt annat(ett av dina uppenbara argumentationsfel du matar på med) Påstod att det alltid är fel för alla. Min poäng är att din definition av rätt och fel, moral och etik är inte den absoluta sanningen. Det som är fel för dig, och i det här fallet för mig, är rätt för andra. Det är varken en sanning eller en konstant. Då faller resten av ditt resonemang. 

Ditt svar var lika väntat som banalt. Att påstå att jag skrev den exakta motsatsen. 

Varför tror du att hela den här debatten gått i stå för dig i flera år, oavsett vem du diskuterar det med?

Du får inte mer av min  energi i alla fall. Lycka till.

Din poäng är ganska absurd och det spelar liksom ingen större roll hur många långsökta exempel du försöker dig på... det är fortfarande uppenbart att samtliga dessa personer vet mycket väl att deras agerande inte skulle vara ok för deras partner och gör allt för att personen inte ska få veta något.

Så dina försöka att få detta att låta som MINA moraliska värderingar i nåt klumpigt försöka att försöka normalisera svek och lögner faller ganska platt. För det är ju inte MIG dessa personer går bakom ryggen på utan deras partner, alltså är det deras partners moraliska värderingar som dessa personer är rädda för Drömmer

Och det är alltså detta som är grunden till cirkel argumentationen dessa trådar hamnar i. För vi har personer som gör saker de VET är omoraliska eftersom de gör allt för att deras partner inte ska få reda på det, deras hemlighetsmakeri är ju liksom ett ganska uppenbart bevis för att de vet mycket väl att de gör fel men som ändå ska försöka rättfärdiga sig själva med alla möjliga bisarra och långsökta "förklaringar" som i sig är inget annat är luft för om deras argument stämde så skulle det ju inte finnas något behov av att ljuga om det för sin partner.
  • Anonym (jaha)
    Ordinär Man skrev 2021-07-12 17:20:56 följande:
    Men det är väl klart. Men inte ju att märkvärdigaste än sådär var det ju inte. På plussidsn har vi också att man samtidigt blir betydligt mer överseende med partnerns eventuella snedsteg.
    Tja, det är väl klart att man själv kommer ha betydligt mer överseende över omoraliskt beteende när man själv beter sig som en omoraliskt. Men nu är det ju inte upp till dig att avgöra vad din partner tycker om ditt agerande utan upp till henne själv, så ditt filosofierande över vad du hade tyckt om hennes agerande OM rollerna hade vara det omvända är ju ganska meningslösa.
  • Ordinär Man
    Anonym (jaha) skrev 2021-07-12 17:29:24 följande:
    Tja, det är väl klart att man själv kommer ha betydligt mer överseende över omoraliskt beteende när man själv beter sig som en omoraliskt. Men nu är det ju inte upp till dig att avgöra vad din partner tycker om ditt agerande utan upp till henne själv, så ditt filosofierande över vad du hade tyckt om hennes agerande OM rollerna hade vara det omvända är ju ganska meningslösa.
    Om det nu är så omoraliskt. Nu tycker inte jag det.

Men för att komma vidare, skulle du i stället kunna analysera Herr och Fru Mårds äktenskap, som jag berättade om i den andra tråden. Du har inte svarat än, utan bara beskrivit det som bisarrt.
  • Elefantmannen2
    Som du skriver så finns det UNDANTAG, men det vanligaste är att man fortsätter vara otrogen och denna studie visar varför

www.expressen.se/halsoliv/sex--relationer/darfor-fortsatter-otrogna-att-vansterprassla-/

Precis som du skriver så måste de ske en förändring för att personen ska sluta, men hur ska en sån förändring någonsin kunna ske om den som varit otrogen gör allt för att inte bli påkommen och vill heller ta till sig kritik för det man gör utan gör allt för att undvika även det?

Oddsen för att en sån person ska ändra sitt beteende minimalt. Därför fortsätter beteendet oftast tills personen blir påkommen och många gånger även efter det eftersom personen har vant sig vid att gå bakom ryggen på sin partner istället för att diskutera saker med sin partner.

Har du läst studien du länkar till? För det första handlar den inte om otrohet, den handlar om ekonomisk vinst. Man får betalt om man ljuger. För det andra visar den inte det du vill påvisa, det gör endast Expressens rubrik och en hänvisning till en annan tidskrift.

Teorin är att ju fler gånger man gör något man själv anser är "oärligt" desto mindre dåligt samvete får man när man gör det. Så det påvisar just detta, om något. Det baseras som sagt på ekonomisk vinning och lögner på en population på endast 80 personer och ett förändrat beteende under själva studien. 
    Teorin visar också att människor som anser sig svikna blir mer försiktiga och i förlängningen utgår från att andra ska svika dem. Många i den skaran är de som skuldbelägger andra på förhand. Något som i sin tur visat sig vara en mekanism bakom otrohet och andra "svek", att om man ändå anses skyldig kan man lika gärna göra det. Eller att iden planteras.

Så, det behövs ingen drastisk förändring med hänvisning till den studien. Tvärtom är det många som lider av allvarliga samvetskval efter en otrohet och gör aldrig om det efter att ha lärt sig den läxan. Learning by doing. 

Så, om du kan länka en studie som faktiskt stödjer att det vanligaste är att man fortsätter vara otrogen och varför kan man diskutera dina utfall om att det är en minimal chans att folk ska ändra beteende och resten av snömoset.

• Anonym (jaha)
    Ordinär Man skrev 2021-07-12 18:21:13 följande:
    Om det nu är så omoraliskt. Nu tycker inte jag det.

Men för att komma vidare, skulle du i stället kunna analysera Herr och Fru Mårds äktenskap, som jag berättade om i den andra tråden. Du har inte svarat än, utan bara beskrivit det som bisarrt.
    Att du tycker det ok är ju uppenbart dock blir ju inte att bedra din partner ok för henne bara för att du tycker det är ok eller hur? 

Som sagt, varför diskutera bisarra hittepåscenarier när du i slutändan ändå vet att det du gör mot din partner är fel eftersom du håller det hemligt för henne?

Prova och analysera det med din partner istället så får du svart på vitt om dina argument håller.
  • Anonym (jaha)
    Elefantmannen2 skrev 2021-07-12 18:21:27 följande:

Har du läst studien du länkar till? För det första handlar den inte om otrohet, den handlar om ekonomisk vinst. Man får betalt om man ljuger. För det andra visar den inte det du vill påvisa, det gör endast Expressens rubrik och en hänvisning till en annan tidskrift.

Teorin är att ju fler gånger man gör något man själv anser är "oärligt" desto mindre dåligt samvete får man när man gör det. Så det påvisar just detta, om något. Det baseras som sagt på ekonomisk vinning och lögner på en population på endast 80 personer och ett förändrat beteende under själva studien. 
    Teorin visar också att människor som anser sig svikna blir mer försiktiga och i förlängningen utgår från att andra ska svika dem. Många i den skaran är de som skuldbelägger andra på förhand. Något som i sin tur visat sig vara en mekanism bakom otrohet och andra "svek", att om man ändå anses skyldig kan man lika gärna göra det. Eller att iden planteras.

Så, det behövs ingen drastisk förändring med hänvisning till den studien. Tvärtom är det många som lider av allvarliga samvetskval efter en otrohet och gör aldrig om det efter att ha lärt sig den läxan. Learning by doing. 

Så, om du kan länka en studie som faktiskt stödjer att det vanligaste är att man fortsätter vara otrogen och varför kan man diskutera dina utfall om att det är en minimal chans att folk ska ändra beteende och resten av snömoset.

Studien, som är gjord vid University College London, föreslår att det som hindrar folk från att vara otrogna är den känslomässiga reaktionen, det vill säga skuldkänslorna. När vi ljuger eller bedrar någon aktiveras den del av vår hjärna som gör att vi känner skuld eller skam. Men forskare har kunnat se att ju fler gånger vi upprepar den typen av beteende, desto svagare blir hjärnans respons. Vi känner helt enkelt inte skulden och skammen lika starkt, vilket gör att det blir lättare och lättare att bedra.

? När det kommer till notoriskt otrogna, skulle det kunna vara så att de från början fick dåligt samvete för att de var otrogna, men de har varit otrogna så många gånger att de anpassat sig till beteende och helt enkelt inte mår dåligt över det längre, säger Neil Garrett, psykolog vid University College London och en av forskarna bakom studien

• Elefantmannen2
    Anonym (jaha) skrev 2021-07-12 18:44:31 följande:

Studien, som är gjord vid University College London, föreslår att det som hindrar folk från att vara otrogna är den känslomässiga reaktionen, det vill säga skuldkänslorna. När vi ljuger eller bedrar någon aktiveras den del av vår hjärna som gör att vi känner skuld eller skam. Men forskare har kunnat se att ju fler gånger vi upprepar den typen av beteende, desto svagare blir hjärnans respons. Vi känner helt enkelt inte skulden och skammen lika starkt, vilket gör att det blir lättare och lättare att bedra.

? När det kommer till notoriskt otrogna, skulle det kunna vara så att de från början fick dåligt samvete för att de var otrogna, men de har varit otrogna så många gånger att de anpassat sig till beteende och helt enkelt inte mår dåligt över det längre, säger Neil Garrett, psykolog vid University College London och en av forskarna bakom studien

Ok. Var svaret på min fråga att klistra in det jag just skrev? Du har alltså noll stöd för dina påståenden. Igen. Som vanligt. 

Studien är liten och handlar om oärlighet. Man kan tjäna pengar om man ljuger för någon. En journalist frågade om det var applicerbart på just otrohet, som man kan uppleva som en oärlig handling, och en av studieledarna svarar att studien inte är gjord på det viset enl. nedan;

"Elite Daily spoke to Neil Garrett, a co-author of the paper and researcher at Princeton Neuroscience Institute.

He said the findings would need to be tested specifically on relationships to determine whether it applies to infidelity, but that a "similar mechanism could apply."

Fast det är just otrohet journalisten undrar över och fortsätter ställa frågor om. Sedan har någon slaskis på Expressen plockat upp det hela och ytterligare missförstått. 

www.elitedaily.com/news/science-says-cheaters-dont-stop/1841409 

Och på det har du valt att ytterligare misstolka och dra konstiga slutsatser. 

• Anonym (jaha)
    Elefantmannen2 skrev 2021-07-12 20:15:07 följande:

Ok. Var svaret på min fråga att klistra in det jag just skrev? Du har alltså noll stöd för dina påståenden. Igen. Som vanligt. 

Studien är liten och handlar om oärlighet. Man kan tjäna pengar om man ljuger för någon. En journalist frågade om det var applicerbart på just otrohet, som man kan uppleva som en oärlig handling, och en av studieledarna svarar att studien inte är gjord på det viset enl. nedan;

"Elite Daily spoke to Neil Garrett, a co-author of the paper and researcher at Princeton Neuroscience Institute.

He said the findings would need to be tested specifically on relationships to determine whether it applies to infidelity, but that a "similar mechanism could apply."

Fast det är just otrohet journalisten undrar över och fortsätter ställa frågor om. Sedan har någon slaskis på Expressen plockat upp det hela och ytterligare missförstått. 

www.elitedaily.com/news/science-says-cheaters-dont-stop/1841409 

Och på det har du valt att ytterligare misstolka och dra konstiga slutsatser. 

Det var ett ganska tydligt svar på ditt påstående om att studien/artikeln INTE handlade om otrohet.

Vad du sen själv hittar på har inget med artikeln i sig att göra utan är helt och hållet dina egna fantasier.
  • Elefantmannen2
    Anonym (jaha) skrev 2021-07-12 20:26:13 följande:
    Det var ett ganska tydligt svar på ditt påstående om att studien/artikeln INTE handlade om otrohet.

Vad du sen själv hittar på har inget med artikeln i sig att göra utan är helt och hållet dina egna fantasier

Det är skrämmande att det finns en liten chans att du faktiskt är så korkad att du tror det. Du kanske inte bara är det sämsta trollet på forumet, det finns en chans att det är på riktigt. 

• Anonym (jaha)
    Elefantmannen2 skrev 2021-07-12 20:41:04 följande:

Det är skrämmande att det finns en liten chans att du faktiskt är så korkad att du tror det. Du kanske inte bara är det sämsta trollet på forumet, det finns en chans att det är på riktigt. 

Haha, du sitter och ljuger om vad artikeln handlar om, och när det blir uppenbart att du sitter och ljuger så är det jag som är korkad?

Jag menar... hur jävla korkad är man inte om man sitter och ljuger om att en artikel inte handlar om otrophet när det står i klartext på flera ställen i artikel att det är precis vad det handlar om Tomte
  • Ordinär Man
    Anonym (jaha) skrev 2021-07-12 23:31:25 följande:

Haha, du sitter och ljuger om vad artikeln handlar om, och när det blir uppenbart att du sitter och ljuger så är det jag som är korkad?

Jag menar... hur jävla korkad är man inte om man sitter och ljuger om att en artikel inte handlar om otrophet när det står i klartext på flera ställen i artikel att det är precis vad det handlar om 

Artikelförfattarna påstår det. Ja.

De seriösa forskarna som gjorde studien, säger att studien inte handlar om otrohet.
  • Anonym (inget ovanligt, mera normalt)

Jag skrev inte till dig.
    Kolla vem jag skrev till och vad jag svarade på innan du kommer med ditt dravlande.
    Det du skriver tyder på att du är en otäck människa och något driver dig att ofta vara otrevlig mot dina medmänniskor. Är du bara alldeles full av sk_t?
    Nej, det är nog bara synd om dig.
  • Anonym (Igen..)

Jag menar... hur jävla korkad är man inte om man sitter och ljuger om att en artikel inte handlar om otrophet när det står i klartext på flera ställen i artikel att det är precis vad det handlar om 

Vad är det som driver dig, varför är du så helt uppslukad av att otrohet förekommer? Vad har hänt dig?
  • Anonym (uhum)

Straxt innan jag skulle säga till min fru att jag ville skiljas så pratade jag en hel del med en fd flickvän. Hon hade nyss separerat hon också. Sen började det glida över till intimare chat och till sist träffades vi. Det hettade till och vi inledde ett löst förhållande medan min skilsmässa pågick. Är det nåt jag är stolt över? Nej. Är det nåt jag behövde då? JAAA.  Jag saknade denna intimitet och dessa kramar. Sååå härligt. Sååå minnesvärt. Det var en stor händelse i mitt liv. Jag var så utsvulten och hade så stort behov av närhet och hon gav mig det.
    Min fru mådde inte bra och jag hade enormt dåligt samvete. 
    Idag mår hon dock bra och hon har det bättre utan mig.

• Anonym (Igen..)
    Anonym (uhum) skrev 2021-07-13 10:33:31 följande:

Straxt innan jag skulle säga till min fru att jag ville skiljas så pratade jag en hel del med en fd flickvän. Hon hade nyss separerat hon också. Sen började det glida över till intimare chat och till sist träffades vi. Det hettade till och vi inledde ett löst förhållande medan min skilsmässa pågick. Är det nåt jag är stolt över? Nej. Är det nåt jag behövde då? JAAA.  Jag saknade denna intimitet och dessa kramar. Sååå härligt. Sååå minnesvärt. Det var en stor händelse i mitt liv. Jag var så utsvulten och hade så stort behov av närhet och hon gav mig det.

Min fru mådde inte bra och jag hade enormt dåligt samvete. 

Idag mår hon dock bra och hon har det bättre utan mig.

Förstår dig. Skulle kunna vara min fd man som skrev det där. Nu träffade han inte ett ex eftersom hon är gift men ev nån annan.

Jag mår bra ju och jag har det bättre utan honom. Han har det bättre utan mig.

Vi hade 25 år tillsammans. Sista 10 var ren förnekelse. Borde skiljt oss tidigare.

Tack för att du delade din historia.
  • Elefantmannen2

Jag menar... hur jävla korkad är man inte om man sitter och ljuger om att en artikel inte handlar om otrophet när det står i klartext på flera ställen i artikel att det är precis vad det handlar om Tomte

Nej, jag skrev vad STUDIEN handlade om och metodiken bakom. The paper, titled "The brain adapts to dishonesty," claims each time a person lies, they feel less guilty about doing so.

Och att ARTIKELN är en spin off och egen tolkning på den studien. 

Och att en av upphovsmännen till STUDIEN uttryckligen talar om det för journalisten: "He said the findings would need to be tested specifically on relationships to determine whether it applies to infidelity, but that a "similar mechanism could apply."

Det finns inga belägg alltså. 

Och det studien faktiskt riktar sig mot har ändå ingen bäring i det du spånar om och de "slutsatser" du drar och med din vanliga självinsikt delar som absolut sanning. Det är en en misstolkning i tredje hand.

Du är ett skolexempel på Dunning-Kruger. Så blåst att du inte inser hur korkad du är. För korkad för att ha dåligt självförtroende för det. För korkad för att inse att du inte borde lägga dig i när vuxna, normalbegåvade försöker föra ett resonemang. Internets baksida är att lågbegåvade troll med trasiga egon tar ära och energi från öppenhet och framåtskridande. 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Igen..)
    Anonym (Mr fakta) skrev 2021-07-15 20:39:26 följande:

Fan vad dryg duär

och knappas rolig.

Jag är försöker inte vara rolig. Inte dryg heller.. bara undrar var all frenesi angående otrohet kommer från.
Svar på tråden Personer som varit otrogna se hit!