• Thu 24 Jun 2021 18:45
    1050 visningar
    6 svar
    6
    1050

    Jag är orolig över min katt

    Hej!

    För sex dagar sen hämtade jag och min sambo vår efterlängtade katt. Redan från start var han väldigt social och jag upplevde honom som orädd. Han klarade av att vara i sin transportväska utan några problem och vi har den framme hela tiden och då och då hoppar han in där och leker. Vi har även tagit med honom (i sin transportväska) till familjemedlemmar och även där har jag upplevt honom som äventyrlig men orädd (detta för att vänja honom vid olika miljöer)

    Redan från start har han sovit med oss, man kan helt klart säga att han är en väldigt kelig katt.

    Men senaste dagarna upplever jag att han tappat sin ?glöd?. Han reagerar på små ljud, han känns inte lika lekfull och tappar intresset snabbt eller leker utan ?entusiasm? en kort stund. Jag är orolig över att han inte mår bra hos oss.

    Är det någon som vet vad det kan bero på eller som har varit med om något liknande? Jag vet inte vad jag ska göra och känner mig förtvivlad.

    PS. Min sambo har jobbat hemifrån hela veckan alltså har katten inte lämnats ensam hemma.

  • Svar på tråden Jag är orolig över min katt
  • Thu 24 Jun 2021 20:49
    #1

    Om det är en ung katt kanske han har något av separationsångest. Det går säkert över. Han kanske är uttråkad. Tror inte det är något allvarligt. Äter han som vanligt och allt annat är normala beteende så avvakta någon vecka. Annars kontakta veterinär.

  • Thu 24 Jun 2021 21:00
    #2

    Har han fått gå ut än? Endel katter tappar glöden på det viset när de inte får gå ut och utforska utomhus.

  • Thu 24 Jun 2021 21:07
    #3
    +1

    Varför måste han vänja sig med andra miljöer? Det var bland det konstigaste jag har hört om katter på länge

  • Thu 24 Jun 2021 21:16
    #4

    Till att börja med... är det en 13 veckors kattunge vi pratar om eller en vuxen katt?

    Oavsett vad så är sex dagar för en katt i sitt nya hem ingenting. Katter är generellt känsliga för förändringar så jag hade väntat med att vänja den vid några nya miljöer. Även om det är fullt möjligt att göra.

    Gällande kommentaren om huruvida katten fått gå ut så hoppas jag verkligen inte det. Ingen person med minsta kunskap om katter hade släppt ut en katt efter så kort tid (eller under året för den delen). Och ytterst få personer bor på ett ställe där det är lämpligt att släppa ut sin katt.

    Jag skulle tro att katten är överstimulerad. Sakta ner. Men så länge den äter/dricker normalt hade jag inte oroat mig.

  • Fri 25 Jun 2021 05:17
    #5

    Det är en stor omställning att byta hem, ägare och bli trygg utan sina syskon och mamma så låt katten boa in sig hos er och bli trygg i lugn och ro. Att ta med katten runt till nya miljöer låter som en riktigt dålig ide nu i början. Att vänja in den senare hos en tilltänkt kattvakt kan ni göra senare är katten landat hos er.

    Hur gammal är katten och var katten ua på vetbesiktningen som gjordes precis innan leverans?

  • moaguu­un
    Fri 25 Jun 2021 08:24
    #6

    Alltså man miljötränar inte en katt. Om katten är en innekatt så är det rent skadligt, eftersom katten känner sig instängd om den får se andra platser ibland och till vardags bara har en lägenhet. Om den alltid bara har lgh så är den allt den vet om och fattar Därför ej att den är instängd. 


     

Svar på tråden Jag är orolig över min katt