• Drickerinte

Är det ok att ge önskemål på sin partners utseende?

Till exempel om ens flickvän hade långt hår när man träffades, och helt plötsligt en dag får hon för sig att vara kortklippt. Är det ok då att på ett respektfullt sätt säga att man föredrar henne i långt hår, men att det är hennes kropp och hennes val och att man självklart älskar henne lika mycket ändå? 

Samma sak att om en man vill spara skägg men hon föredrar honom skägglös m.m.
  • Svar på tråden Är det ok att ge önskemål på sin partners utseende?
  • momjanet
    Drickerinte skrev 2021-06-28 19:54:20 följande:
    Jo jag ska skylla allt på dig så fort jag gör ett misstag.
    Du är Trump som lärt dig skriva på svenska?
  • Karlington
    Anonym (Sköt dig själv och skit i andra) skrev 2021-06-28 19:00:23 följande:
    Hur sjutton kunde du läsa in att jag skulle vara förbannad...? Aldrig hört svordomar förr eller? De ingår i mitt normala ordförråd.
    Du kan vara så sarkastiskt du vill, men man undrar ju varför du reagerar så hårt på varje form av ifrågasättande. Är du en sån som har lite svårt att leka väl med de andra barnen i allmänhet?
    (OBS! Metafor! Jag kallade dig inte för ett barn. Du behöver ej bli upprörd över det.)

Med tanke på mängden konflikter du hamnar i här kanske det vore läge att se över hur du kommunicerar med folk. Kommunikation är nämligen inte ett område där man bara kan säga "Acceptera allt," till skillnad från plastikoperationer. :)
  • momjanet
    Drickerinte skrev 2021-06-28 20:09:18 följande:
    Du är nära. Jag är Stefan Löfven.
    Jaha, du menar Ebba Bush. Ja hon är ju en sann psykopat som man kan förvänta sig vad som helst ifrån utom ansvarstagande.
  • momjanet
    Drickerinte skrev 2021-06-28 20:29:13 följande:
    Som Annie Lööf då. Lyckad regeringsbildning det blev där med det andra Lööfvet, så lyckat att han fick avgå. 
    Men lilla Ebba då,  nu ska du inte vara bitter för att du inte får vara med de vuxna och leka.
    *Tjöstkjamiz*
  • momjanet
    Drickerinte skrev 2021-06-28 20:44:28 följande:
    Jag blir bara nöjd om den där gubbjäveln kunde släppa ifrån sig huset till mig snart.
    Klär på lilla Ebba en älska-dig-själv-tröja.

• momjanet
    Drickerinte skrev 2021-06-28 20:50:22 följande:
    Tack mamma för att du uppfostrar mig till att bli narcissist.
    Trycker i liten Ebba antipsykospiller.

Lilla Ebba, det är så sorgligt att du tror att både jag och den rosa plyschelefanten i din säng är din mamma.

• momjanet
    Drickerinte skrev 2021-06-28 20:58:56 följande:
    Ja men ni är ju så lika.
    Trycker i dig ett till antipsykospiller
  • momjanet
    Drickerinte skrev 2021-06-28 21:07:33 följande:
    Tack för att du delar med dig av dina piller som du äter regelbundet.
    Jag vet att du tror det Ebba men jag äter bara vanliga vitaminer.
    Det är därför doktorn gav mig de här pillrena för att ge dig, för att du får för dig de mest konstiga saker.
    Som att alla andra gör fel eller är dementa. Men det är inte så Ebba.
    Seså, ta ett till piller och landa i den riktiga världen.
  • Anonym (Sköt dig själv och skit i andra)
    Karlington skrev 2021-06-28 20:21:14 följande:
    Du kan vara så sarkastiskt du vill, men man undrar ju varför du reagerar så hårt på varje form av ifrågasättande. Är du en sån som har lite svårt att leka väl med de andra barnen i allmänhet?
    (OBS! Metafor! Jag kallade dig inte för ett barn. Du behöver ej bli upprörd över det.)

Med tanke på mängden konflikter du hamnar i här kanske det vore läge att se över hur du kommunicerar med folk. Kommunikation är nämligen inte ett område där man bara kan säga "Acceptera allt," till skillnad från plastikoperationer. :)
    Men herregud... Jag har inte reagerat öht, jag svarar på tilltal och du och ts verkar läsa in sjukt många saker som inte ens finns på kartan. Den "mängd" konflikter du pratar om handlar om EN person, dvs ts som inte tål att bli emotsagd.
  • Xenia
    Anonym (E.) skrev 2021-06-28 11:26:32 följande:
    Ja, långt hår ÄR ju mer glamouröst och feminint än kort. Få kvinnor klär i kort hår, och de man ser i Hollywood-filmer har en hel stab med frisörer som fixar till det mellan tagningarna. Det är mycket svårare att hålla en kort frisyr vacker hela dagen, än en lång - då långt hår på en kvinna är vackert i sig (förutsatt att det är någorlunda tjockt och friskt, rent och borstat). 
    Va, det är ju helt individuellt om man passar bäst i kort hår eller inte.

Du verker hjärntvättad. Det är snarare stjärnorna i filmerna med långt hår som har frisörer som fixar till det mellan tagningarna. T ex när de utsätts för prövningar och håret i verkligheten skulle blivit smutsigt och fett och hängt i striper men i stället hela tiden ser ut som om hon kom direkt från frisören.

Ett vackert och tjockt hår må vara vackert i sig. Men ofta är det i vägen så man måste ha en stram hästsvans i stället. Det döljer hals och nacke. Och har man inte så tjockt hår är kort hår snyggare.

Det är som 1800-talet kommit tillbaka när alla kvinnor hade långt hår men uppsatt.
  • Anonym (Sofia)

Jag älskar min man i skäggstubb och det skäms jag inte för att be om!

Såååå sexigt!

• Anonym (Hedvig)
    Drickerinte skrev 2021-06-27 21:11:00 följande:
    Till exempel om ens flickvän hade långt hår när man träffades, och helt plötsligt en dag får hon för sig att vara kortklippt. Är det ok då att på ett respektfullt sätt säga att man föredrar henne i långt hår, men att det är hennes kropp och hennes val och att man självklart älskar henne lika mycket ändå? 

Samma sak att om en man vill spara skägg men hon föredrar honom skägglös m.m.
    Jag tycker det generellt är ok, men också att det beror lite på hur väl man känner varandra och vad det gäller!!
    Är det bara frisyrer, skägg och liknande ok, men om det är saker som inte är lika lätt att fixa så nja.

Min man vet exakt vad jag gillar och inte gillar och vice versa efter många år tillsammans genom att jag tidigare sagt tex du passar i rakat hår när han har rakat det osv..

Sen har han sagt till mig att jag gillar ditt långa hår bla, men senare har han sagt "kan du inte gå till frisören -jag betalar och klippa dig lite-det vore bara kul och se dig i något annat än i så långt hår, MEN inte för kort" (jag hade haft långt hår ner till rumpan sen vi träffades)

Jag tog inte åt mig utan tyckte bara det var en bra ide och sa att jag kan ju iaf klippa det lite och kanske slinga håret och annat samtidigt som att färga ögonbrynen, mm, mm om du ändå betalar såSkrattande

Vi känner varandra så väl efter så många år tillsammans
  • Anonym (Hedvig)
    Xenia skrev 2021-06-29 11:19:41 följande:
    Va, det är ju helt individuellt om man passar bäst i kort hår eller inte.

Du verker hjärntvättad. Det är snarare stjärnorna i filmerna med långt hår som har frisörer som fixar till det mellan tagningarna. T ex när de utsätts för prövningar och håret i verkligheten skulle blivit smutsigt och fett och hängt i striper men i stället hela tiden ser ut som om hon kom direkt från frisören.

Ett vackert och tjockt hår må vara vackert i sig. Men ofta är det i vägen så man måste ha en stram hästsvans i stället. Det döljer hals och nacke. Och har man inte så tjockt hår är kort hår snyggare.

Det är som 1800-talet kommit tillbaka när alla kvinnor hade långt hår men uppsatt.
    Jag håller med om att det är ju helt individuellt vad man passar i för frisyr!!
    Jag har inte velat prova kort utan har alltid haft riktigt långt hår, men att det blir mer fett än kort hår stämmer inte - om jag inte missuppfattade dig!?

Jag vet flera med kort hår som får fett hår mycket snabbare än mig med långt hår..
    Vet inte varför det skulle vara i vägen att ha långt hår annat än om det blåser mycket eller när det är riktigt varmt - då blir det som en tjock tröja över axlarna ha ha

Med långt hår (vad dom än gjorde på 1800-talet) så kan du välja långt hår idag= utsläppt "kort" hår imorgon genom att sätta håret i en hästsvans eller sätta det i en knut
    det är omöjligt om man skulle ha kort hår om man inte gillar peruker!!
  • Xenia
    Anonym (Hedvig) skrev 2021-06-29 21:06:11 följande:
    Jag håller med om att det är ju helt individuellt vad man passar i för frisyr!!
    Jag har inte velat prova kort utan har alltid haft riktigt långt hår, men att det blir mer fett än kort hår stämmer inte - om jag inte missuppfattade dig!?

Jag vet flera med kort hår som får fett hår mycket snabbare än mig med långt hår..
    Vet inte varför det skulle vara i vägen att ha långt hår annat än om det blåser mycket eller när det är riktigt varmt - då blir det som en tjock tröja över axlarna ha ha

Med långt hår (vad dom än gjorde på 1800-talet) så kan du välja långt hår idag= utsläppt "kort" hår imorgon genom att sätta håret i en hästsvans eller sätta det i en knut
    det är omöjligt om man skulle ha kort hår om man inte gillar peruker!!
    Jag syftar på filmer där kvinnan hamnar långt ute i djungeln/öknen/bergen, långt bort från civilisationen, och håret ändå ser nyduschat och stylat ut hela tiden.

Mitt hår växte ur under pandemin och slängde hela tiden i ansiktet när jag var ute. Det blåste i ögonen och munnen. När man tränar är det långa håret i vägen. Jobbar man i sjukvården kan man heller inte ha långt fritt hängande hår (utom i filmens underbara värld).

Visst finns det flera möjligheter med långt hår. Men i praktiken tvingas man ofta ha hästsvans hela dagen när man jobbar och tränar. Med kort hår är det alltid snyggt, man behöver inte variera. Enda nackdelen är att man får gå till frisören oftare.

Kanske lockar långt hår männen. De ser då direkt att man är kvinna, eftersom långt hår förknippas med kvinnor. Men när man har slutat tänka på att locka män (man har redan den man vill ha), kan man välja den frisyr man trivs bäst i.

Om nu inte mannen är helt fixerad vid hur man såg ut som ung och därför kräver att kvinnan alltid ska se ut så. Men ser mannen själv ut precis som när han var ung?

Jag tycker inte man ska komma med krav eller ens önskemål ang partnerns utseende. Däremot kan man förstås alltid säga "vad snygg du ser ut i den här frisyren".
  • Anonym (Hedvig)
    Xenia skrev 2021-07-03 15:05:22 följande:
    Jag syftar på filmer där kvinnan hamnar långt ute i djungeln/öknen/bergen, långt bort från civilisationen, och håret ändå ser nyduschat och stylat ut hela tiden.

Mitt hår växte ur under pandemin och slängde hela tiden i ansiktet när jag var ute. Det blåste i ögonen och munnen. När man tränar är det långa håret i vägen. Jobbar man i sjukvården kan man heller inte ha långt fritt hängande hår (utom i filmens underbara värld).

Visst finns det flera möjligheter med långt hår. Men i praktiken tvingas man ofta ha hästsvans hela dagen när man jobbar och tränar. Med kort hår är det alltid snyggt, man behöver inte variera. Enda nackdelen är att man får gå till frisören oftare.

Kanske lockar långt hår männen. De ser då direkt att man är kvinna, eftersom långt hår förknippas med kvinnor. Men när man har slutat tänka på att locka män (man har redan den man vill ha), kan man välja den frisyr man trivs bäst i.

Om nu inte mannen är helt fixerad vid hur man såg ut som ung och därför kräver att kvinnan alltid ska se ut så. Men ser mannen själv ut precis som när han var ung?

Jag tycker inte man ska komma med krav eller ens önskemål ang partnerns utseende. Däremot kan man förstås alltid säga "vad snygg du ser ut i den här frisyren".
    Ja i filmer så ska det ju många ggr överdrivas om det ser snyggt ut i djungeln efter en vecka typSkrattande

Det är mer jag som inte tycker att jag passar i kort hår...har provat det en gång för länge sen faktiskt och nej det är säkert snyggt på många, men inte på mig, men jag önskar att jag hade passat i det då det är enklare som du skrev!

Och min man vet precis vad jag gillar och inte gillar genom att jag sagt att han passar i rakat hår när han rakat det och typ att jag sagt att han passar utan skägg eller stubb när han rakat det..Vi kan skoja om sånt typ mustasch är jag allergisk mot...som tur är han det också!!

Alltså ge komplimanger tycker jag är ok om frisyrer,  om kläder och liknande, men jag själv skulle inte bry mig om han bad mig klippa håret en bit åtm och slinga det tex som han har gjort...det är bara kul med lite tips och att han bryr sig!.
Svar på tråden Är det ok att ge önskemål på sin partners utseende?