• Anonym (L96)

Hur gör man slut?

Hej!

Jag hoppas att någon läser detta.

Jag har varit i ett förhållande i 5 år. Jag är 25år. Detta är mitt första förhållande som varat i år.

För 6 år sen träffade jag en fantastisk tjej. Jag blev kär och jag älskade henne. Jag har nu under 1år funderat på att göra slut men inte vågat eftersom jag var osäker på mina känslor. Jag har en känsla av att det kan bli bättre i framtiden. Vi har även pratat lite om barn men jag dom person vågar inte säga rakt ut "nu är det dags för barn" jag måste ha hjälp från hennes håll att ta det beslutet. Jag stannade istället kvar i förhållandet och försökte reparera det. Nu i efterhand så vet jag att jag inte skulle ha stannat kvar, men jag ville få förhållandet att fungera. Idag, vågar jag inte göra slut med henne av rädsla för hennes reaktion. Hon kommer att gå under. Hon säger ofta att han inte kan leva utan mig, att jag är hela hennes liv. Vi har skaffat katt nyligen tillsammans och hon har även flyttat till en ny stad med mig för att jag ska plugga så då känns det taskigt när hon har flyttat hit och sagt upp sig från sitt jobb i sin hemort.

Jag vet även inte hur jag ska lösa allt praktiskt. Med flytt till ny lägenhet och sånt.

Allt i förhållandet går bara på rutin känns det som.

Min fråga till er som har erfarenhet av att göra slut efter flera år tillsammans, Hur går jag tillväga? Jag kommer att krossa hennes drömmar och liv.

• Svar på tråden Hur gör man slut?
  • Anonym (Lis3)

Skicka ett sms, det är det bästa och säg att det är slut, sen flytta dina grejer när hon inte är hemma

• Anonym (Eve)

Sätt er ner och prata. Säg som det är, att dina kärlekskänslor inte längre finns kvar. Hon kommer såklart att bli ledsen men stå på dig. Det är inte farligt att vara ledsen och hennes liv kommer inte att gå under även om det kommer kännas så.

Hon kommer ju inte vilja vara tillsammans med någon som inte älskar henne på ett romantiskt sätt och det kommer hon själv inse även om hon kommer önska att det var annorlunda.

Det praktiska får ni lösa, bered dig på att fortsätta bo ihop tills hon löst det med bostad och jobb, kasta inte ut henne men var tydlig med att boendet måste lösas. Erbjud dig att vara den som flyttar ut om hon vill behålla lägenheten, alternativt att nu båda söker annat och den som hittar först flyttar ut, den andre bor kvar. Har ni en 2 eller 3a kan ni ju byta mot två mindre lägenheter.

• Mandel

Man sätter sig ned och pratar om en sådan här sak. Man förklarar hur man känner och vad man vill. Att man saknar rätta känslorna och att man vill vara lycklig och då behövs det en förändring. Och jag tror verkligen inte att barn är rätt när man tvivlar.

Jag personligen har svårt för människor som ska uttrycka att någon är hela deras liv och att de inte klarar sig utan den personen. Jag skulle få panik och fly direkt.

Självklart kommer det att bli jobbigt för er båda, men det är inte meningen att en person ska vara olycklig för att en annan person ska vara lycklig. Och hur bra känner man varandra om den inte ens märker att sin partner inte är lycklig?

Jag skilde mig efter 25 års förhållande för 2 år sedan och x-maken tittar inte på mig än och säger knappt hej, alla vänner försvann i samma veva både gemensamma och min egen vän. Men jag har överlevt även om jag gråtit många tårar av ensamhet...

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Hur gör man slut?