Barn nr 1:
Torsdag eftermiddag, småhandlar på den lokala minilivs?en, när jag står vid kassan och ska betala får jag en enorm kramp i magen och jag är tvungen att stanna och vänta ut den. Krampen är helt smärtfri och varar ca 4 sekunder.
Vaknar fredag morgon vid 8-tiden, noterar att jag har fått en kraftig flytning och går och duschar. Jag förstår senare att det är slemproppen, och det visar sig även att fostervattnet sipprat ut hela fredagen men då barnets huvud var så fixerat kom det så lite åt gången att jag aldrig förstod att vattnet gått.
Har regelbundna sammandragningar hela dagen men tar det inte på allvar då de inte gör ont men börjar under kvällen misstänkta att något är på gång då jag inte kan stå stilla och maniskt börjar vandra kök ? vardagsrum ? uppför trappan ? in i sovrummet ? nedför trappan ? kök osv. Lägger mig i sängen och sammandragningarna kommer tätare, jag väntar fortfarande på att värkarbetet ska börja och det ska göra ont men blir lite fundersam och ropar till min sambo att det nog är lika bra att åka till förlossningen så att de får kolla i alla fall. Anländer till förlossningen strax efter 22 på kvällen och vi är båda två övertygade om att de ska skicka hem oss, men då de undersöker mig är jag helt öppen, jag blir inlagd och de sätter elektroder på barnets hjässa. Sammandragningarna fortsätter, jag väntar fortfarande på att de ska börja göra ont då de ändrar karaktär och övergår i krystvärkar. Jag krystar men så fort jag tar sats och ska pressa slutar krystvärkarna och när jag säger detta får jag ett dropp som ska hjälpa krystvärkarna. Det fungerar klockrent och jag tömmer huvudet och låter kroppen arbeta på egen hand. Efter ett kort ögonblick känner jag hur jag ligger högst upp på en våg och när krystvärken börjar surfar jag nerför vågen och när krystvärken börjar ta slut surfar jag uppför vågen och ligger några sekunder högst upp på vågen och hämtar andan innan nästa krystvärk börjar och jag surfar nerför vågen igen och jag tänker att det här är det häftigaste jag varit med om. Jag väntar fortfarande på att det ska börja göra ont. Barnmorskan eller sköterskan säger ?nu ser jag huvudet? och en röst säger i mitt huvud ?när huvudet syns ska du inte krysta för då är du så uttänjd som du någonsin kan bli och krystar du då kan du spricka uppifrån och ner, syns huvudet kommer bäbisen ut vare sig du vill eller inte?, och jag andas med korta tag utan att jobba med krystvärkarna och känner helt plötsligt hur något lämnar kroppen och jag blir konstigt tom och någon säger ?en liten flicka blev det? och kl 23.32 lägger de världens mest perfekta flicka i min famn. Jag väntar fortfarande på att det ska börja göra ont när efterbörden kommer och jag kan inte låta bli att fråga barnmorskan när det ska börja göra ont och hon frågar om jag brukar ha ont när jag har mens. Jag svarar att jag har endometrios och brukar ha ruskigt ont och hon säger att det nog är därför min smärttröskel är hög. När barnmorskan rullar ut sängen från förlossningsrummet säger hon att om jag får fler barn måste jag åka till förlossningen betydligt fortare för det brukar gå fortare och fortare för varje barn.
Barn nr 2:
Vaknar tidigt lördag morgon strax efter 4 och behöver springa på toaletten och tänker att det är ju typiskt att jag ska få maginfluensa när det är 3 dagar kvar till BP (i eftertankens kranka blekhet förstår jag att barnets huvud trycker på den reflexpunkt som gör att man måste springa på toaletten). Jag går och lägger mig igen och känner hur jag har sammandragningar men det gör inte ont. Petar på min sovande sambo och när han vaknar till säger jag att det kommer nog att hända något idag men det är nog inte dags att åka in förrän framåt lunch. Han ställer sig upp och går ut från sovrummet och grymtar halvt sovandes ?jag ringer pappa? och jag säger ?men vi behöver inte åka in än? och får till svar ?vi åker in NU!?. Jag kliver upp, gör mig i ordning, äter frukost, tycker min sambo är fjantig, svärfar kommer, jag kramar om vår dotter och vi åker i väg.
Är framme vid förlossningen 6.15 och jag känner att det var nog ett väldigt, väldigt klokt beslut av min sambo att vi åkte in då sammandragningarna bara blir kraftigare och kraftigare och tätare och tätare, de gör dock inte ont men jag känner hur hela kroppen arbetar och mitt fokus går inåt och omvärlden blir något oväsentligt runt omkring mig. Sambon lämnar mig i väntrummet och åker i väg och parkerar. Han kommer tillbaka och vi blir inskrivna 6.30 och får ett förlossningsrum. Den barnmorska som tar emot och skriver in oss säger att hon inte ska undersöka mig då hon slutar 7.00 och jag då kommer att få en ny barnmorska. Enl deras rutiner måste den nya barnmorskan göra en egen undersökning och det är onödigt att jag ska behöva gå igenom två likadana undersökningar. Barnmorskan lämnar rummet men en sköterska stannar kvar hos oss.
Jag har bytt om och tagit på mig sjukhuskläder och vandrar runt lite planlöst när vattnet helt plötsligt går och jag tittar förskräckt ner på golvet, klockan är då ca 6.35. Sköterskan hämtar barnmorskan som kommer inskyndande och jag säger till henne att nu vill jag krysta, jag väntar fortfarande på att det ska göra ont. Jag lägger mig på sängen, hon undersöker mig och hon säger att jag är helt öppen och det är bara att köra, klockan är då 6.40. Jag krystar, någon ger mig masken för lustgas men det smakar bara apa och då det fortfarande inte gör ont slänger jag bort den. Någon säger ?nu ser jag huvudet?, jag slappnar av, andas med korta andetag och försöker att inte krysta och jag känner hur bäbisen lämnar kroppen och så denna konstiga tomhet och någon säger ?en liten pojke? och kl 6.45 får jag världens mest perfekta pojke i famnen. Efter en liten stund känner jag hur jag får ytterligare en sammandragning och samtidigt som efterbörden kommer ut gör det ont något så fruktansvärt och jag svär i mitt huvud av smärta samtidigt som jag säger åh herregud vad ont det gör! Jag har för mig att jag blev sydd med 2 stygn men jag var så avdomnad att jag inte kände något. De lämnar oss i förlossningsrummet, jag får en bricka med lätt frukost och juice, jag är inte hungrig men petar i mig lite för artighetens skull, resten äter min sambo upp. Strax efter 7 kommer vår barnmorska in tillsammans med vår nästa barnmorska och jag blir presenterad som hennes snabbaste förlossning någonsin.
Jag minns båda mina förlossningar med glädje, och båda gångerna hade jag personal som kunde läste av mig och lät mig sköta förlossningsarbetet som jag själv ville men de fanns där som ett stöd och såg till att allt löpte som det skulle.
Ursäkta novellen men att föda barn var för mig jättehäftigt och jag är liiite avundsjuk på dig! :)