• Anonym (Hur lyckas man med det?)

Arbetsgivaren fifflar med lönen

Jag känner en killkompis som har sambo med 4 barn. Han har skulder på över 300.000kr och fått jobb. En timanställning och säger att kronofogden inte kan ta någon s. k. a utmätning p. g. a timanställningen och sen att arbetsgivaren fifflar på något sätt så inte kronofogden ser lönen. Jag fattar inte hur man lyckas med detta och min kompis inte vill göra rätt för sig

• Svar på tråden Arbetsgivaren fifflar med lönen
  • Anonym (Månadslön)
    Anonym (M) skrev 2021-07-11 09:20:05 följande:

De gör de visst. De räknar ut hur mycket pengar du får behålla av lönen, resten går till KFM.

Det betyder att om din inkomst varierar så kommer summan som KFM tar att variera. Det betyder också att du får kvar exakt samma summa varje månad. Det kallas förbehållsbelopp. (googla på det).

Det betyder också att om du tjänar mindre än förbehållsbeloppet kommer KFM inte att dra ett öre. (Tekniskt sett är det arbetsgivaren som drar pengarna och skickar de till KFM).

Ja. Men om personen har timlön har dom inget att basera det på.

KF efterfrågar månadslön. Har man inte månadslön blir svaret 0kr.

Då blir det inget beslut om förbehållsbeloppet.
  • Anonym (M)
    Anonym (Månadslön) skrev 2021-07-11 10:44:54 följande:
    Ja. Men om personen har timlön har dom inget att basera det på.
    KF efterfrågar månadslön. Har man inte månadslön blir svaret 0kr.
    Då blir det inget beslut om förbehållsbeloppet.
    KFM efterfrågar inkomst. Inget annat. Timlön ger inkomst det också, du verkar ha missat det?
    De baserar sina beslut på att personen har en inkomst. Punkt.
    Sen om  inkomsten är 0kr eller 100 000 saknar betydelse för själva beslutet.

Som timanställd: jobbar du noll timmar en månad har du noll kronor i inkomst. Då drar inte KFM ett öre.
    Jobbar du övertid en månad får du en inkomst och KFM drar allt över förbehållsbeloppet.

Det betyder, igen, att det kan variera hur mycket KFM drar. Men själva beslutet, att du får behålla en viss summa, den ligger fast och kommer att kvarstå så länge du har en skuld. (Byter du AG kommer KFM se det det även om du inte aktivt berättar det för dem och det kommer ett nytt beslut.)

Läs på KFM hemsida. De förklarar på ett lättförståeligt språk så att alla ska klara av att ta till sig informationen.

Alltså hur tänkte du?
    Om det skulle vara som du TROR skulle absolut ingen med löneutmätning behålla sin fasta tjänst. Alla med mycket stora skulder skulle övergå till timanställning. Tror du verkligen att det är så lätt att slippa betala sina skulder?

Du får tänka ett varv till helt enkelt.
  • Anonym (M)
    Anonym (Månadslön) skrev 2021-07-10 11:54:10 följande:
    Tror att KF efterfrågar månadslön när dom tar in uppgifter om lön. Säger då AG och den anställde att timlönen är 200kr och vi vet inte hur mycket jobb det blir så tror jag inte dom kan ta fram ett beslut.
    Sluta tro så mycket och ta reda på fakta istället.
    Orkar du inte läsa så får du acceptera att andra vet och kan bättre än dig.
  • Anonym (Månadslön)
    Anonym (M) skrev 2021-07-11 18:10:37 följande:

Sluta tro så mycket och ta reda på fakta istället.

Orkar du inte läsa så får du acceptera att andra vet och kan bättre än dig.

Det du skriver är INTE verkligheten. Du behöver inte spela över. Bättre att skriva att man tror eftersom regler och lagar ändras löpande. Så nej jag tror inte du har en susning.

Jag har 2 med löneutmätning som jag hanterar varje månad.

1. Fogden skickar ett brev 1-2 ggr/år och frågar vilken inkomst dom har. Inte vad dom tjänat utan antingen skriver man månadslön eller timlön.

2. Varje månad dras ett bestämt belopp, samt finns det ett minimi belopp som ska betalas ut. OM personen ex varit sjuk så måste jag meddela KF att jag inte kan dra hela beloppet. Har personen jobbat extra ska jag INTE dra mer än beloppet som beslutet avser. Således kan dom få ut mer än förbehållsbeloppet.

3. 1 handläggare på KF sa att jag är skyldig att meddela om lönerna ändras under pågående utmätning, näste handläggare sa att det inte var en skyldighet.

4. Det är skillnad om man har skuldsanering eller löneutmätning om jag förstått KF rätt.
  • Anonym (H)
    Anonym (M) skrev 2021-07-11 09:14:30 följande:

Nej du besserwisser. Du är dåligt påläst för att ta dig det nicket.

Timanställning är aldrig tidsbegränsad. Det är därför det heter timanställning. De kontrakt du pratar om kallas tidsbegränsat vikariat.

Vid en timanställning är du endast anställd de timmar du jobbar, inte annars.

Alltså, en enkel googling hade gett dig korrekt svar på ett antal facks hemsidor... Hur svårt kan det vara?

Jag är tillsvidareanställd med arbetstidsmått 0 %. Så inte bara för de timmar jag jobbar, och endast ett anställningsavtal.
  • Anonym (.)
    Shameless skrev 2021-07-11 00:07:49 följande:

För det är verkligen relevant i dagsläget.

Därav att jag skrev att det var över 20 år sedan..
  • Anonym (.)
    Anonym (Besserwisser) skrev 2021-07-11 03:55:58 följande:

Nej, ett kontrakt för timanställning brukar inte gälla bara för ett arbetspass. Det brukar vara giltigt under en viss tid, t.ex några månader, och när en sådan period löper ut kan du förhandla.

Timanställd är i verkligheten varje nytt arbetspass en ny anställning. I praktiken fungerar dock inte detta och man har då en sk intermittent anställning.
  • Anonym (.)
    Anonym (H) skrev 2021-07-11 22:38:31 följande:

Jag är tillsvidareanställd med arbetstidsmått 0 %. Så inte bara för de timmar jag jobbar, och endast ett anställningsavtal.

Då är du i praktiken timanställd.
  • Anonym (Hur lyckas man med det?)

Att man är anställd och det står timanställd på kontraktet får man göra så? En lön på 25000kr i månaden

• Anonym (Fia)
    Anonym (Hur lyckas man med det?) skrev 2021-07-12 18:32:38 följande:
    Att man är anställd och det står timanställd på kontraktet får man göra så? En lön på 25000kr i månaden

Du kan jobba heltid och få timlön. Det är inget konstigt med det. Vad menar du med timanställd egentligen?
  • Anonym (.)
    Anonym (Hur lyckas man med det?) skrev 2021-07-12 18:32:38 följande:

Lönen beräknas på 100%, sedan får man län utifrån det antalet timmar man har.

Men ja, man kan ha timlön och vara tillsvidareanställda på 100%. Men då står det tillsvidareanställd.
Svar på tråden Arbetsgivaren fifflar med lönen