• JosHed

    Tvillingtråd BF 2022

    Hittade ingen tvillingtråd för BF 2022! Om någon annan är sugen att följas åt lite som också fått info om att de väntar två :)

    Har BF 8 januari men de kommer antagligen innan julafton. Bedömdes var enäggstvillingar på RUL. Är i v.15 nu! :)

  • Svar på tråden Tvillingtråd BF 2022
  • JosHed
    enannanmami skrev 2021-08-19 07:55:00 följande:
    Ja du har ju rätt, jag själv som överanalyserar! Gud jag längtar så mycket tills dom är ute så man slipper denna oro, men då byts den ju ut till en annan oro haha :)

    Åh jag förstår, tycker du det är skönt att dom har så täta kontroller eller blir du stressad av det? Jag själv känner mig liga nervös inför varje besök men tycker att det är betryggande att dom har så bra koll som dom ändå har.

    Så himla fascinerade att det faktiskt ligger TVÅ små bebisar i magen, att kroppen gör så att TRE hjärtan ska pumpa och fungera. Magiskt ändå. Blev du chockad när du fick veta att det var tvillingar? :)

    Ja, jag överanalyserar med! Försöker ge mig själv minst en vecka av lugn innan jag börjar stressa inför nästa ultraljud ;P Tror det kommer kännas bättre sen om man kommer över liksom v.30. Sonen föddes v.33 och allt gick bra med honom så därefter vet jag liksom lite hur gången är. Innan v.30 känns läskigt dock! Vi får hoppas de håller sig inne länge och allt fortsätter se bra ut! 

    Läste att har de inte fått TTS på RUL så är det positivt, bättre överlevnadschans osv. Så det är ju ändå skönt att hålla fast vid tänker jag! 


    Jag är lite kluven inför så många ultraljud. Att RUL är sista i vanliga fall betyder ju att man kan vara oerhört lugn efter det att allt kommer gå bra. Att de vill kolla en hela tiden betyder ju att det finns en stor risk att något ser dåligt ut. Tror man kommer leva i en konstant oro ändå... Men vi får hoppas de kommer ut friska och krya och allt det andra är bortglömt sen <3 

  • TiigerS

    Heej. Här kommer en till med tvillingar, BF i mars ????

    Vi har börjat titta på vagnar och insett att de är så otroligt stora, så vilka vagnar är ni inne på att köpa och vad kör ni för bil?? Vi tänker mycket på det praktiska och vill kunna lasta mer än bara barn, babyskydd och vagnar i bilen ????

  • JosHed
    TiigerS skrev 2021-09-11 14:55:46 följande:

    Heej. Här kommer en till med tvillingar, BF i mars ????

    Vi har börjat titta på vagnar och insett att de är så otroligt stora, så vilka vagnar är ni inne på att köpa och vad kör ni för bil?? Vi tänker mycket på det praktiska och vill kunna lasta mer än bara barn, babyskydd och vagnar i bilen ????


    Vad kul att vi blir fler!

    Vi har en bugaboo donkey, den är begagnad. Älskar den! Bara kört mono-läge än så länge med sonen men så smidig att fälla ihop och fälla upp. Vi har en seat leon kombi idag. Vi hoppas att babyskydden går in bredvid varandra där bak, sonen sitter bakåtvänt framåt. I så fall klarar vi oss tills de är typ 8 månader isch då vi byter och måste ha tre bakåtvända xD försökt kolla sjusitsiga, så fruktansvärt dyra!!!
  • Ayle

    Här är en till blivande, bf 29/5 (v15)

    skönt att hitta fler som väntar två????

    Själv är jag både nojig och nervös för det mesta

    då jag haft jobbiga graviditeter innan.

    Har en fråga med till er som är längre gången än jag:

    Jag har som ?stickningar? ?växtvärk i magen till

    Och från, någon mer som haft?

  • JosHed
    Ayle skrev 2021-11-30 12:36:46 följande:

    Här är en till blivande, bf 29/5 (v15)

    skönt att hitta fler som väntar två????

    Själv är jag både nojig och nervös för det mesta

    då jag haft jobbiga graviditeter innan.

    Har en fråga med till er som är längre gången än jag:

    Jag har som ?stickningar? ?växtvärk i magen till

    Och från, någon mer som haft?


    Välkommen! Tråden har nog dött ut lite haha, men kan svara för mig!

    Är i v.35 nu, så Max 2,5 vecka kvar! Jag har inte haft växtvärk, men det har jag inte haft någon annan graviditet heller! Däremot är det helt normalt att ha det, speciellt med två i magen när de har växtspurt! Låter precis som folk beskriver växtvärken <3 jag har mest fått extrema ligemntsmärtor när de växt som mest, men tror det är olika vad kroppen reagerar på!

    Spännande :) vet du om det är DC/DA eller MC/DA? (Tänker att de är vanligast) :) här väntar jag enäggs!
  • Ayle

    Hihi, va nya ord för mig. Men om jag googlat rätt så e det dc/da, två separata moderkakor???? ska på extra koll den 14de så får fråga lite då????

  • Laurenhannah

    Hej!

    Väntar också tvillingar med BF 28/9 :)

    På KUB fanns två moderkakor och en tydlig hinna mellan dom. Nu längtar man bara till nästa ultraljud vilket är RUL i januari. En evighet..

    Eftersom det är tvåäggstvillingar tycker jag att jag fått otroligt dålig info. Inte fått gå på en enda kontroll eller fått prata med någon sedan KUB ultraljudet.. fick hem ett brev att jag ska äta Trombyl annars har man fått googla allt. Vilket gör en lite nojjig då det står att det är högriskgraviditet.

    Hur är det för er som är på sluttampen?

  • JosHed
    Laurenhannah skrev 2021-12-10 22:09:00 följande:

    Hej!

    Väntar också tvillingar med BF 28/9 :)

    På KUB fanns två moderkakor och en tydlig hinna mellan dom. Nu längtar man bara till nästa ultraljud vilket är RUL i januari. En evighet..

    Eftersom det är tvåäggstvillingar tycker jag att jag fått otroligt dålig info. Inte fått gå på en enda kontroll eller fått prata med någon sedan KUB ultraljudet.. fick hem ett brev att jag ska äta Trombyl annars har man fått googla allt. Vilket gör en lite nojjig då det står att det är högriskgraviditet.

    Hur är det för er som är på sluttampen?


    Ja, dålig info håller jag med om!

    Jag är i v.37 imorgon. Inlagd sen i måndags pga högt tryck. Vi lever lite dag till dag här. Senaste igångsättning är 20/12. Hoppas jag slipper vänta så länge, vill döda dem nu så jag får åka hem till min stora grabb snart ?? Även fått hosta nu sen jag kom hit så känns inte som ett bra ställe att vara på för att hålla sig frisk när de springer in och ut till alla!
  • Laurenhannah
    JosHed skrev 2021-12-11 15:05:47 följande:

    Ja, dålig info håller jag med om!

    Jag är i v.37 imorgon. Inlagd sen i måndags pga högt tryck. Vi lever lite dag till dag här. Senaste igångsättning är 20/12. Hoppas jag slipper vänta så länge, vill döda dem nu så jag får åka hem till min stora grabb snart ?? Även fått hosta nu sen jag kom hit så känns inte som ett bra ställe att vara på för att hålla sig frisk när de springer in och ut till alla!


    Oj vad jobbigt! Då hade man verkligen bara velat dra igång det så man fick åka hem. Vad är anledningen till att man ändå vill vänta till den 20de?

    Är ju mer än en vecka kvar och tänker att du är i vecka 37 nu, borde vara tillräckligt som tvillingföderska.

    Mycket sådant man tänker på också som du säger att man kanske blir tvungen att vara ifrån sina andra barn. Känner med dig!
  • JosHed
    Laurenhannah skrev 2021-12-12 07:59:57 följande:

    Oj vad jobbigt! Då hade man verkligen bara velat dra igång det så man fick åka hem. Vad är anledningen till att man ändå vill vänta till den 20de?

    Är ju mer än en vecka kvar och tänker att du är i vecka 37 nu, borde vara tillräckligt som tvillingföderska.

    Mycket sådant man tänker på också som du säger att man kanske blir tvungen att vara ifrån sina andra barn. Känner med dig!


    Innan 37+0 så vill de inte sätta igång då barnen är prematura fram dit som jag fattar det som. Ska fråga läkaren lite mer idag tänkte jag, känner mig förvirrad överlag här inne.
  • Laurenhannah
    JosHed skrev 2021-12-12 10:42:09 följande:

    Innan 37+0 så vill de inte sätta igång då barnen är prematura fram dit som jag fattar det som. Ska fråga läkaren lite mer idag tänkte jag, känner mig förvirrad överlag här inne.


    Hoppas du fått lite klarhet! Man läser så olika kring igångsättande så man blir ju osäker. Verkar ju finnas olika rekommendationer beroende på var man bor.

    Ska bli intressant att höra sen vad som gäller här.

    Önskar dig lycka till med allt ????
  • Anna33333

    Hej,

    Här är en till som väntar tvillingar, har BF 15/6! Tråden har dött ut lite grann men kanske att den kan komma till liv igen :)

    Går in i v 15 imorgon och kommer att gå på ultraljud var 2/3:e vecka (nästa är 28/12) pga att det delar på en moderkaka så kallade MC/DA-tvillingar.

    Hur ofta kommer/gick ni gå på kontroller? :)

  • hopeforaplusa
    Anna33333 skrev 2021-12-14 21:31:57 följande:

    Hej,

    Här är en till som väntar tvillingar, har BF 15/6! Tråden har dött ut lite grann men kanske att den kan komma till liv igen :)

    Går in i v 15 imorgon och kommer att gå på ultraljud var 2/3:e vecka (nästa är 28/12) pga att det delar på en moderkaka så kallade MC/DA-tvillingar.

    Hur ofta kommer/gick ni gå på kontroller? :)


    Jag sitter här med mina tvillingar på 4v som delade moderkaka. Gick varannan vecka på ultraljud! Hur mår du?:)
  • Anna33333
    hopeforaplusa skrev 2021-12-15 01:55:08 följande:

    Jag sitter här med mina tvillingar på 4v som delade moderkaka. Gick varannan vecka på ultraljud! Hur mår du?:)


    Åh så härligt, grattis till tvillingarna :D

    Jag tycker att jag mår ganska bra ändå faktiskt! Är studerande på 100% och gör allting hemifrån så har kunnat vila väldigt mycket, speciellt under de första månaderna när jag varit extreeemt trött.

    Hur länge orkade du jobba?

    Jag har i min utbildning LIA som kommer att hamna i mina graviditetsveckor 28-35 och är väldigt fundersam över hur jag ska lösa ut det!
  • LFF
    Laurenhannah skrev 2021-12-10 22:09:00 följande:

    Hej!

    Väntar också tvillingar med BF 28/9 :)

    På KUB fanns två moderkakor och en tydlig hinna mellan dom. Nu längtar man bara till nästa ultraljud vilket är RUL i januari. En evighet..

    Eftersom det är tvåäggstvillingar tycker jag att jag fått otroligt dålig info. Inte fått gå på en enda kontroll eller fått prata med någon sedan KUB ultraljudet.. fick hem ett brev att jag ska äta Trombyl annars har man fått googla allt. Vilket gör en lite nojjig då det står att det är högriskgraviditet.

    Hur är det för er som är på sluttampen?


    En "ren" tvåäggsgraviditet där du har två moderkakor och fostren ligger i helt separata säckar är ingen direkt högriskgraviditet på så vis (du "råkar" bara bära två graviditeter på en gång för att vara lite krass). Därav så har man inga extra kontroller mellan KUB och RUL, inte heller förrän i v28 börjar man med TUL på bebisarna. Sen är det TUL även i v32 och v36. De flesta landstig/regioner har idag som regel att man sätter igång en tvillinggravid i v38 då det annars är en väldigt förhöjd risk att det blir ett akut kejsarsnitt eftersom livmodern blir så pass uttänjd att den inte orkar med att få ut bebisarna.

    Mina tvillingar fyllde 8 år i början av november. Bedömda som "rena" tvåäggsgrabbar. Då "skulle" man gå tiden ut med igångsättning om man inte satte igång spontant innan dess. Jag blev igångsatt på BF och det slutade med akut snitt då min kropp inte klarade av det hela. 

    Så försök att slappna av. Och grattis till tvillingarna! Hjärta
  • Laurenhannah
    LFF skrev 2021-12-15 11:08:34 följande:

    En "ren" tvåäggsgraviditet där du har två moderkakor och fostren ligger i helt separata säckar är ingen direkt högriskgraviditet på så vis (du "råkar" bara bära två graviditeter på en gång för att vara lite krass). Därav så har man inga extra kontroller mellan KUB och RUL, inte heller förrän i v28 börjar man med TUL på bebisarna. Sen är det TUL även i v32 och v36. De flesta landstig/regioner har idag som regel att man sätter igång en tvillinggravid i v38 då det annars är en väldigt förhöjd risk att det blir ett akut kejsarsnitt eftersom livmodern blir så pass uttänjd att den inte orkar med att få ut bebisarna.

    Mina tvillingar fyllde 8 år i början av november. Bedömda som "rena" tvåäggsgrabbar. Då "skulle" man gå tiden ut med igångsättning om man inte satte igång spontant innan dess. Jag blev igångsatt på BF och det slutade med akut snitt då min kropp inte klarade av det hela. 

    Så försök att slappna av. Och grattis till tvillingarna! 

    //


    LFF skrev 2021-12-15 11:08:34 följande:

    En "ren" tvåäggsgraviditet där du har två moderkakor och fostren ligger i helt separata säckar är ingen direkt högriskgraviditet på så vis (du "råkar" bara bära två graviditeter på en gång för att vara lite krass). Därav så har man inga extra kontroller mellan KUB och RUL, inte heller förrän i v28 börjar man med TUL på bebisarna. Sen är det TUL även i v32 och v36. De flesta landstig/regioner har idag som regel att man sätter igång en tvillinggravid i v38 då det annars är en väldigt förhöjd risk att det blir ett akut kejsarsnitt eftersom livmodern blir så pass uttänjd att den inte orkar med att få ut bebisarna.

    Mina tvillingar fyllde 8 år i början av november. Bedömda som "rena" tvåäggsgrabbar. Då "skulle" man gå tiden ut med igångsättning om man inte satte igång spontant innan dess. Jag blev igångsatt på BF och det slutade med akut snitt då min kropp inte klarade av det hela. 

    Så försök att slappna av. Och grattis till tvillingarna! 

    //


    Tack! Så glad för tvillingarna (nu när man landat lite i beskedet) men det är precis sådan information som du skriver som hade varit bra att få:)

    Fast man har två barn sedan innan känns allt nytt.
  • LFF
    Laurenhannah skrev 2021-12-20 17:56:05 följande:
    LFF skrev 2021-12-15 11:08:34 följande:

    En "ren" tvåäggsgraviditet där du har två moderkakor och fostren ligger i helt separata säckar är ingen direkt högriskgraviditet på så vis (du "råkar" bara bära två graviditeter på en gång för att vara lite krass). Därav så har man inga extra kontroller mellan KUB och RUL, inte heller förrän i v28 börjar man med TUL på bebisarna. Sen är det TUL även i v32 och v36. De flesta landstig/regioner har idag som regel att man sätter igång en tvillinggravid i v38 då det annars är en väldigt förhöjd risk att det blir ett akut kejsarsnitt eftersom livmodern blir så pass uttänjd att den inte orkar med att få ut bebisarna.

    Mina tvillingar fyllde 8 år i början av november. Bedömda som "rena" tvåäggsgrabbar. Då "skulle" man gå tiden ut med igångsättning om man inte satte igång spontant innan dess. Jag blev igångsatt på BF och det slutade med akut snitt då min kropp inte klarade av det hela. 

    Så försök att slappna av. Och grattis till tvillingarna! 

    //


    Tack! Så glad för tvillingarna (nu när man landat lite i beskedet) men det är precis sådan information som du skriver som hade varit bra att få:)

    Fast man har två barn sedan innan känns allt nytt.
    Vad skönt att du landat Själv kunde jag inte fatta det "på riktigt" förrän efter RUL. Det var inte min första graviditet men det blev den första som ledde till levande barn. 

    Ja, det är lite bristfällig info ibland gällande tvillinggraviditeter och man måste googla mycket själv. Du kan också söka upp gruppen "Vi som har eller väntar tvillingar eller fler" på Facebook. Där finns det både erfarna flerlingsföräldrar och de som är gravida med flerlingar. 
Svar på tråden Tvillingtråd BF 2022