• Caitline35

Ni som bor långt ut på landet

Hej. Ni som har flyttat till eller med kärleken långt ut på landet, hur upplever ni er tillvaro vad gäller avstånd till olika saker såsom stad, skola, aktiviteter, vänner, släkt och barnens kamrater? För er som har haft familj/släkt på långt avstånd, hur har det fungerat?

• Svar på tråden Ni som bor långt ut på landet
  • Anonym (S)

Öken. För några år sen bodde vi på en liten ort där det var 12 timmar resväg hem för mig. Det låg mitt i ingenstans, 45 minuter till närmsta riktiga ort (som inte heller var särskilt stor), knappt nåt att göra heller, varken i centrum eller utanför tätorten. Det var som att bo i dödens väntrum. Jag blev så deprimerad att jag var tvungen att söka mig till öppenpsyk för terapi och medicinering, jag var självmordsbenägen till och med. Vi hade inga barn då tack och lov.

• Caitline35

I det här fallet är det ca 20 min till närmsta Ica, 10 min till närmsta skola och 30 min till närmsta större stad. Så det är inte ödemarken men ändå bilresa till olika saker och ting. Blir även bilresa för barnen till kamrater och aktiviteter.

• Anonym (S)
    Caitline35 skrev 2021-07-14 20:52:12 följande:

I det här fallet är det ca 20 min till närmsta Ica, 10 min till närmsta skola och 30 min till närmsta större stad. Så det är inte ödemarken men ändå bilresa till olika saker och ting. Blir även bilresa för barnen till kamrater och aktiviteter.

Det låter inte så illa men det som är viktigast: hur långt till era släktingar?
  • Anonym (S)
    Caitline35 skrev 2021-07-14 20:59:22 följande:

Det är ett par timmars bilresa.

Oj... Ja det var ju inte så bra. Hur det än är, om man har en god relation till sina släktingar så vill man ha dem nära. Livet går inte i repris.
  • Anonym (Skogen)

Jag stortrivs! Glad  Bodde redan jättelångt från släkten, inget jag saknar öht. Tar 10 minuter in till samhället med bil- helt överkomligt. 30 minuter till närmaste stad. Barnen är små än så länge och går inte i skola och har inga kompisar. Dessutom har alla barngrupper haft corona-stängt, men det räckte med dom innan.

Vi har inget behov av aktiviteter. Vi flyttade till landet för att vi ville ha lugn och ro, trädgård, ingen granne uppå en och maken ville ha skog. Jag saknar ingenting.

• Caitline35
    Anonym (Skogen) skrev 2021-07-14 21:05:51 följande:

Jag stortrivs!   Bodde redan jättelångt från släkten, inget jag saknar öht. Tar 10 minuter in till samhället med bil- helt överkomligt. 30 minuter till närmaste stad. Barnen är små än så länge och går inte i skola och har inga kompisar. Dessutom har alla barngrupper haft corona-stängt, men det räckte med dom innan.

Vi har inget behov av aktiviteter. Vi flyttade till landet för att vi ville ha lugn och ro, trädgård, ingen granne uppå en och maken ville ha skog. Jag saknar ingenting.

Ok. Men hur gör ni med barnvakt osv? :) Finns det barnfamiljer inom några kilometers radie?
  • Anonym (Skogen)
    Caitline35 skrev 2021-07-14 21:17:34 följande:
    Ok. Men hur gör ni med barnvakt osv? :) Finns det barnfamiljer inom några kilometers radie?
    Vi har inget behov av barnvakt. Nej, det finns inga med små barn vad jag vet. 
  • Anonym (Lova)
    Anonym (Skogen) skrev 2021-07-14 21:19:43 följande:

Vi har inget behov av barnvakt. Nej, det finns inga med små barn vad jag vet. 

Låter inte kul för barnen... hur är planen att de ska hänga med socialt sen när de börjar skolan och det blir superviktigt med kompisar och inte hamna utanför?

Säger detta då jag själv växte upp på landet och hamnade utanför som barn pga att jag inte hade samma möjligheter att leka med vänner på fritiden som många andra.. sämre förutsättningar. Det var hemsk jobbigt
  • Anonym (Skogen)
    Anonym (Lova) skrev 2021-07-14 21:28:19 följande:
    Låter inte kul för barnen... hur är planen att de ska hänga med socialt sen när de börjar skolan och det blir superviktigt med kompisar och inte hamna utanför?

Säger detta då jag själv växte upp på landet och hamnade utanför som barn pga att jag inte hade samma möjligheter att leka med vänner på fritiden som många andra.. sämre förutsättningar. Det var hemsk jobbigt
    Just nu är de små och rätt nöjda med varann. Den äldres barngrupper startar förhoppningsvis i höst igen. När de börjar skolan får vi skjutsa till kompisar. När de får andra aktiviteter får vi skjutsa också. Det får massor med folk göra fast de inte bor på landet. I storstäder kan det vara långa avstånd. 

Vi skulle vantrivas till döds själva av att bo nån annanstans och ser idel fördelar för barnen att växa upp med djur och natur inpå knuten. Bara för att du inte trivdes betyder det inte att våra barn inte kommer göra det. De fullkomligt älskar att gå på promenad och titta på växter, plocka blommor, hälsa på hästarna och annat. Barn som växer upp på landet är friskare än andra barn. 
  • Anonym (Rety)
    Anonym (Lova) skrev 2021-07-14 21:28:19 följande:

Mina två väninnor som växte upp i varsin by på landet vittnar om precis detta. Tråkigt och ensamt. Man var tvungen att gilla fotboll annars fanns inget att göra och de andra barnen tyckte att de var konstiga.
  • Anonym (F)
    Anonym (Skogen) skrev 2021-07-14 21:05:51 följande:

Jag stortrivs! 

//

Bodde redan jättelångt från släkten, inget jag saknar öht. Tar 10 minuter in till samhället med bil- helt överkomligt. 30 minuter till närmaste stad. Barnen är små än så länge och går inte i skola och har inga kompisar. Dessutom har alla barngrupper haft corona-stängt, men det räckte med dom innan.

Låter skönt. Jag bor visserligen i hus med stor tomt men alldeles för nära grannarna och jag känner mig instängd. Alla har koll på varandra och jag föredrar egentligen att vara lite mer anonym och hålla mig på min kant, så hade jag kunnat ha kvar mitt hus men flytta huset till en mer avskild tomt hade jag gjort det utan att blinka.
  • Anonym (Lova)
    Anonym (Skogen) skrev 2021-07-14 21:42:18 följande:

Just nu är de små och rätt nöjda med varann. Den äldres barngrupper startar förhoppningsvis i höst igen. När de börjar skolan får vi skjutsa till kompisar. När de får andra aktiviteter får vi skjutsa också. Det får massor med folk göra fast de inte bor på landet. I storstäder kan det vara långa avstånd. 

Vi skulle vantrivas till döds själva av att bo nån annanstans och ser idel fördelar för barnen att växa upp med djur och natur inpå knuten. Bara för att du inte trivdes betyder det inte att våra barn inte kommer göra det. De fullkomligt älskar att gå på promenad och titta på växter, plocka blommor, hälsa på hästarna och annat. Barn som växer upp på landet är friskare än andra barn. 

Jag älskade/ älskar också dessa saker. Skog, natur och djur är otroligt viktigt för mig. Men vi är också flockdjur. Bara för att barnen gillar detta nu behöver inte betyda att det gör det sen. Kompisar är väldigt viktigt för många och det kan mycket väl bli så att de är mer intresserade av att hänga i centrum och festa och flirta än att rykta och rida hästen när de blir större.

Allt jag säger är att man som förälder måste ha ett öppet sinne att ens barn inte alltid blir som en själv eller uppskattar samma. Då måste man vara villig att kompromissa. Mina föräldrar hade svårt att förstå. De ansåg också att man var lyckligare i mötet med naturen. Därför var skoltiden den tid jag minns tillbaka på med en klump i magen, trots att jag hade världens härligaste utsikt och en egen ponny. Ensamhet i allt det där vackra. Den friska luften var betydligt giftigare än stadens avgaser just då.
  • Anonym (oooo)
    Anonym (Skogen) skrev 2021-07-14 21:42:18 följande:
     De fullkomligt älskar att gå på promenad och titta på växter, plocka blommor, hälsa på hästarna och annat. Barn som växer upp på landet är friskare än andra barn. 
    Nu ja - säger jag som är uppvuxen exakt så där och älskade det, tills jag blev tonåring. Då var det till att sova över hos kompisar inne i stan på helger för att över huvud taget kunna hänga med på något. Som tur var hade jag 2 vänner där det alltid var ok om jag sov över. När mina äldre syskon flyttade in till stan i egna lägenheter så kunde jag även sova hos nån av dem ibland. Jag har åkt galet mycket buss i mitt liv eftersom jag alltid haft långt till de skolor jag gått i och det har varit rätt tufft ibland, speciellt på vintrarna, att alltid vara den som stod och frös och väntade på bussen (som bara gick vissa tider). 

Jag menar inte att ni inte ska bo som ni gör, men jag tycker nog du har en rätt så naiv tro på att allt kommer vara som det är nu. Små barn är på ett sätt och äldre barn på ett annat. Inget är statiskt utan saker förändras hela riden. 
Svar på tråden Ni som bor långt ut på landet