• Anonym (Ts)

Gravid och gråter väldigt mycket, farligt för barnet?

Är gravid i vecka 10 och jag har varit ganska deppig hela tiden, det är inte alls bra mellan mig och pappan , massa bråk och så är det massa annat som är svårt med ekonomi osv.

Jag tror inte jag klarar att göra abort men jag har funderat på att adoptera bort barnet om det inte blir bättre för han eller hon förtjänar så mycket bättre än det här.

Jag gråter väldigt mycket tyvärr .. idag har jag gråtit floder känns det som.

Pappan blir bara arg och säger att det är farligt för barnet, att jag kommer få missfall eller få ett handikappat barn för att jag gråter så mycket.. läste nånstans också nått med kortisol (stresshormon) och missfall osv.. som att man ska må bättre av sånt , blir bara ännu mer orolig och stressad :(

Vet nån om det är farligt för barnet att gråta mycket? Vet tyvärr inte riktigt vad jag ska göra åt det eftersom min situation just nu inte riktigt går att ändra på .. och så är jag känslig pga hormoner också..

• Svar på tråden Gravid och gråter väldigt mycket, farligt för barnet?
  • Anonym (Syster)

I Sverige kan man inte bara adoptera bort barn hur som helst, då är det bättre du gör abort. Det är iaf inte farligt för barnet att vara väldigt ledsen.

Med tanke på hur ditt liv verkar se ut så rekommenderar jag att du gör abort, du klarar det och du kan dumpa den där idioten som skuldbelägger dig med fullständigt felaktiga påståenden, sen kan du hitta en normal kille att skaffa barn med istället! Om du behåller är ni bundna till varandra för i princip resten av livet, vare sig du vill eller inte och ditt liv begränsas kraftigt, för du kommer inte kunna flytta från honom heller pga umgängesrätten.

Gör det rätta och kontakta sjukvården på måndag för en tid! Du klarar det!!

• Aliona

Nej, att gråta kan verkligen inte orsaka missfall eller skador på barnet! Det är ett fillkomligt ogrundat påstående och jag misstänker att han främst säger det för att såra dig.

Som tidigare person sagt så är det inte helt enkelt att adoptera bort ett barn i Sverige. Förrutom det så kan du inte göra det mot pappans vilja, så det finns stor risk att han blockerar.

Jag tycker att du ska kontakta vården genast, du behöver inte ha bestämt dig än. Jag fick bra hjälp av deras kurator innan jag tog beslutet att göra abort, och man kan också få hjälp efter. Visst, det är påfrestande att göra abort och man är extra känslig när man är gravid pga alla hormoner, men det går, och sen kan man gå vidare med livet och skaffa barn som kan få växa upp i en trygg familj och lyckliga omständigheter.

• Anonym (f)

Deprimerade mammor kan få barn med lägre födelsevikt, men de kan inte få ett skadat barn eller missfall.

Sök någon att prata med via mvc, de har ju psykolog så kanske du kan börja må bättre och reda ut din situation.

• Anonym (M 38)

Men hallå!

Vad är detta för skitsvar ts får??

Ts, du behöver söka stöd och hjälp för ditt mående. Du behöver absolut inte göra en abort om du inte vill det. Din kropp - ditt beslut.

Det första du behöver göra är att förändra din situation. Om du och pappan inte kommer överens måste du komma bort och ta dina egna beslut. Hur ser det ut runt omkring dig? Har du ett kontaktnät med människor du litar på? Hur gammal är du? Har du någon utbildning?

Ta kontakt med MVC på måndag. Berätta hur du mår och att du behöver hjälp att komma på vadd du själv vill. Gå igenom flyttmöjligheter, din framtida föräldrarekonomi och dumpa din sambo/pappan. Kan ni inte hålla sams och inte har det bra tillsammans ska ni inte vara ihop. Dumpa.

Om du inte vill ha barn nu så kan du göra en abort men om du vill ha detta barn måste du lösa det praktiska först. Ta nu steget och gör förändring. Det finns inga hinder till att du forma ditt liv såsom du vill/behöver det.

Börja idag!

Svar på tråden Gravid och gråter väldigt mycket, farligt för barnet?