• Jagochhunden

500 kr att leva på

Har 500 kr kvar att leva på fram tills den 27 augusti,Går det ens?

Förstår att jag inte kan svälta i en månad så mat måste jag fixa!

Storkok av

köttfärssås

Potatissoppa(kanske för varmt?)

Korvstroganoff

Vad mer är billigt? Och går att laga Storkok av?

• Svar på tråden 500 kr att leva på
  • neverpreggo

Jag tänker att nu när det är sommar så brukar det finnas mycket pantburkar ute. Ta med hunden, kolla runt vanliga grill och badställen :)

• me33

Varför odlar du inte fram din egna mat?

Det gör jag delvis.

• neverpreggo
    me33 skrev 2021-07-28 10:06:23 följande:

Det gör jag delvis.

Haha, vad hjälper det? Ja, det är fantastiskt kul men kräver plats, jord, frön/plantor etc så en hel del kostnader :) Visst, man kan säkert få en hink, nån potatis och lite jord men lite sent nu ;)
  • Litorina
    me33 skrev 2021-07-28 10:06:23 följande:

Det gör jag delvis.

En hint om svaret skulle kunna vara att TS är sjukskriven. Vi vet ju inte varför, men klarar man inte av att jobba är tyvärr risken stor att man inte klarar av att sköta ett grönsaksland.

Dessutom kostar det att odla. Det krävs att man äger eller hyr mark och att man har den utrustning som behövs.
  • Wolfard

Ett råd inför framtiden är att du köper hem ett basförråd av mat som pasta, ris, konserver, fryst kyckling, köttfärs m.m som du äter regelbundet så du har mat som ska räcka i minst en månad gärna 2-4 månader. Det underlättar om du hamnar i en liknande situation igen gör man det under en period av några månader så behöver man inte lägga ut x antal tusen kr på ett bräde utan kan sprida ut kostnaderna över tid.

• Räkan77

Om du klarar av att plocka blåbär så finns de ute i skogen nu, piffar upp havregrynsgröten rejält!

Brukar finnas Facebook grupper där personer erbjuder andra att komma och plocka frukt och bär i trädgårdar.

Är i stort sett bara vegetariskt, komplettera med ägg och kanske någon mejeriprodukt som du köper med kort datum.

Om man är rätt så pigg, orkar gå runt i flera affärer, hitta burkar att panta, plocka bär, laga storkok med mera så går det nog mycket lättare än om man har vacklande hälsa och inte orkar så mycket.

• Räkan77

Ett tips när du får pengar, kolla in matsmart.se, där går det att göra bra matfynd. Gäller bara att låta bli att klicka hem allt billigt snacks.

• Jagochhunden

Odla min egen mat kan jag inte bor i en 1a utan balkong.

Har tänkt ge mig ut i skogen och plocka blåbär.

Jag brukar knapt klara mig i vanliga fall så att handla massa mat å fylla frysen med är svårt.

Har inventerat skafferiet, pasta och ris klarar jag mig med, har fått lite mat till frysen av en kompis.

Åter tack igen för alla tips och att ni

Har tagit er tid till att hjälpa mig!

• Malinn81

Ville bara tipsa om att jag inte heller har balkong men odlar tomater i köksfönstret, sådana små körsbärstomater. Blir inga mängder men någon tomat i veckan ger ju lite extra vitaminer.

• neverpreggo
    Malinn81 skrev 2021-07-29 21:23:35 följande:

Ville bara tipsa om att jag inte heller har balkong men odlar tomater i köksfönstret, sådana små körsbärstomater. Blir inga mängder men någon tomat i veckan ger ju lite extra vitaminer.

Det är en underbar grej att göra men det är ju inte billigt med jord och näring direkt :)
  • Malinn81

Köpte jord o blomstergödning på Ica, häller i vattnet varannan vecka typ. Blir som sagt ingen jätteskönt men piggar upp en lite.. trevligt inte alltför dyrt..

Svar på tråden 500 kr att leva på