• Anonym (Helt slut!)

Njursten, något man kan bli igångsatt av?

Någon som erfarenhet av njursten och graviditet?

Jag fick det i v 17 är i v 31 nu. Har haft ett flertal attacker, varit på gynakuten, förlossingen och legat inlagt.

Men de kan inget göra. Så här kommer det vara tills bebis är ute. Och jag har SÅ ONT! Attackerna är samma grad som förlossningsvärkar. Mot detta äter jag ketogan, citodon och någon annan morfin tablett.

Jag sover inget och äter dåligt. Vet inte hur jag ska klara av de sista veckorna .

Bebis mår jätte bra i magen måste tilläggas.

Till frågan. Kan man bli igångsatt typ i v 38 pga detta?

Tanken på att gå hela vägen ut så här får mig att må psykiskt dåligt! Känner att jag allt mer blir deprimerad och känner ingen glädje.

• Svar på tråden Njursten, något man kan bli igångsatt av?
  • Anonym (Bm)

Det tror jag absolut att de skulle kunna tänka sig att göra. Bara bebisen är fullgången, dvs från v 37+0 så brukar man kunna få igångsättning vid tillstånd som ditt. Ta upp diskussionen med din bm på mvc så du får prata med en läkare och göra upp en plan.

• Anonym (Helt slut!)
    Anonym (Bm) skrev 2021-07-29 12:03:31 följande:

Det tror jag absolut att de skulle kunna tänka sig att göra. Bara bebisen är fullgången, dvs från v 37+0 så brukar man kunna få igångsättning vid tillstånd som ditt. Ta upp diskussionen med din bm på mvc så du får prata med en läkare och göra upp en plan.

Jag måste nog göra det. Tar det med henne när vi ses nästa vecka.
  • Anonym (Helt slut!)

Någon som varit med om samma och fått igångsättning?

• Anonym (S)

Varför ta den risken...? Be hellre om hjälp från vården, om de kan göra nåt?

• lövet2

Njurstenen försvinner ju inte bara vid förlossningen. Vad säger läkarna? Det är en väldigt lång tid att gå omkring med njursten. Tänker de sig att de kan ge dig starkare mediciner när barnet väl är fött?

• Charlieflower
    lövet2 skrev 2021-07-29 14:24:07 följande:

Njurstenen försvinner ju inte bara vid förlossningen. Vad säger läkarna? Det är en väldigt lång tid att gå omkring med njursten. Tänker de sig att de kan ge dig starkare mediciner när barnet väl är fött?

Efter förlossningen kan man behandla njurstenen med tex stötvågsbehandling vilket inte är lämpligt under pågående graviditet. Prata med din barnmorska/läkare TS, det låter som en indikation för igångsättning.
  • Anonym (Helt slut!)
    lövet2 skrev 2021-07-29 14:24:07 följande:

Jo läkaren sa att detta är graviditets njursten . Då försvinner den när bebisen kommer OM det inte skulle vara det kan de operera ut stenarna, vilket inte gå nu när jag är gravid .
  • Anonym (Helt slut!)
    Charlieflower skrev 2021-07-29 14:46:51 följande:

Efter förlossningen kan man behandla njurstenen med tex stötvågsbehandling vilket inte är lämpligt under pågående graviditet. Prata med din barnmorska/läkare TS, det låter som en indikation för igångsättning.

Tack för svar . Jag ska be min bm skicka en remiss till läkaren på förlossingen.
Svar på tråden Njursten, något man kan bli igångsatt av?