• Truestory

Vaccinera sig mot Covid när man är Gravid

Försöker att ta ett klokt beslut när det kommer till att vaccinera sig mot Covid när man är Gravid. Halva graviditeten har gått. Folkhälsimyndigheten rekommenderar det. Men så vitt jag kan läsa mig till så finns det ännu inga studier gjorda. Hur resonerar ni?

• Svar på tråden Vaccinera sig mot Covid när man är Gravid
  • SessanJojjo

Jag fick covid när jag var gravid i v 32, en vecka senare hade min son dött i magen. Efter massa provtagningar o obduktion så visade det sig att min bäbis hade covid, så mamman kan smitta fostret. Vi kunde inte få svar på om det var covid som tog vår son eller ej, finns för lite forskning. Jag var extremt försiktig men man kan inte skydda sig helt när övriga familjemedlemmar jobbar o går i skola. Så efter min tragiska erfarenhet rekommenderar jag att man vaccinera sig!

• Anonym (P)

Jag är gravid i v.35 nu o har tagit båda doser med Pfizer.. bebis mår bra kan tilläggas ????

Vaccinet ändrar inga gener o självklart har studier gjorts - bara o googla ju. Bebis får antikroppar dock vilket är positivt.

• Anonym (Orolig)

Jag är tveksam.. Min väninnas barn dog i magen efter andra dosen, hon var i v 34 och fick föda fram det. Så hemskt. Samma kunde kanske ha hänt om hon fått Covid? Många får ju covidsymptom efter vaccinet så något händer ju i kroppen. Är man försvagad innan blir det kanske starkare biverkningar, på samma sätt som att man eventuellt drabbas hårdare av Covid i det tillståndet. Det är som att välja mellan pest och kolera..

Tänk om man bara kunde få kika lite i framtiden för att få vägledning.. Se hur studier faller ut, långtidseffekter osv. Har ju historiskt funnits en del mediciner som getts till gravida som sedan stoppats då man efter många år sett koppling till sjukdomar/missbildningar etc.

De studier som idag finns är ju så färska och ingen vet något öht om långtidseffekter. Det vet vi ju inte förrän om 20-30 år. Vilket väl är den normala takten för att få ett vaccin godkänt.

• EliS86
    anna tuva skrev 2021-08-10 21:55:51 följande:

Jag är orecis nygravid, vecka 5 och hade tänkt få andra vaccindosen i morgon.

Kanske bör vänta?

Knepigt beslut när det är så pass tidigt. Enligt CDC så rekommenderar de att man tar dos 2 men i kombination med Tylenol (Alvedon kanske blir svenska motsvarigheten)då feber alltid ökar risken för missfall.

Förstår din tveksamhet ändå, hoppas du fattar ett beslut som känns rätt för sig och så hoppas jag att allt går bra i slutändan!

(Källa ifall du vill läsa: www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/vaccines/recommendations/pregnancy.html )
  • Anonym (Julia)

Jag tog första dosen innan jag visste att jag var gravid. Ville vänta med andra dosen tills jag var längre gången. Efter rutinultraljudet fick vi avbryta graviditeten. Vet fortfarande inte vad som var fel på vår flicka, vet inte om jag någonsin kommer få veta. Men kommer aldrig kunna släppa tanken på att det var vaccinet, eller någonting jag gjort som gjorde att det blev som det blev. Troligtvis skulle jag inte kunnat göra någonting annorlunda och det beror säkert inte på vaccinet. Men tankarna finns hos mig ändå.

• Anonym (J)
    Anonym (P) skrev 2021-08-11 14:58:21 följande:

Jag är gravid i v.35 nu o har tagit båda doser med Pfizer.. bebis mår bra kan tilläggas ????

Vaccinet ändrar inga gener o självklart har studier gjorts - bara o googla ju. Bebis får antikroppar dock vilket är positivt.

Vilka studier har gjorts på människor som fick vaccin i fosterstadiet nu har vuxit upp?

Det handlar inte om att vaccinet skulle ändra gener , utan att långsiktig forskning saknas rent allmänt.

Om det är bättre att vaccinera sig som gravid eller ej kan ingen säga med säkerhet idag.

Man får välja vad man vill och hoppas på det bästa.
  • Wzupmf
    Anonym (Inte än) skrev 2021-08-10 21:31:37 följande:

Jag är gravid i vecka 23 och kommer inte vaccinera mig så länge jag är gravid

Vaccinet är nog för mig som vuxen men hur drabbas det lilla barnet i magen av att få i dig så stor dos?

Jag kan isolera mig och har gjort det under hela pandemin.

Så jag tänker som så att jag fortsätter med det i ett par månader till.

Med undantag för mödravården jag går till.

Men då är det spritade händer och munskydd på alla som går in där och det känns okej.

Jaha, jag skulle ge ett svar, så såg jag Ditt. Förutom att jag är i v22 så är det identiskt med vad jag själv tänkte skriva;) Så - jag håller med ovanstående skribent - helt enkelt;)
  • Olna

Men vad hemskt! Vet du vilken vaccin tog hon? Själv är i v. 32, väldigt oro

• Olna
    Anonym (Orolig) skrev 2021-08-16 09:20:30 följande:

Jag är tveksam.. Min väninnas barn dog i magen efter andra dosen, hon var i v 34 och fick föda fram det. Så hemskt. Samma kunde kanske ha hänt om hon fått Covid? Många får ju covidsymptom efter vaccinet så något händer ju i kroppen. Är man försvagad innan blir det kanske starkare biverkningar, på samma sätt som att man eventuellt drabbas hårdare av Covid i det tillståndet. Det är som att välja mellan pest och kolera..

Tänk om man bara kunde få kika lite i framtiden för att få vägledning.. Se hur studier faller ut, långtidseffekter osv. Har ju historiskt funnits en del mediciner som getts till gravida som sedan stoppats då man efter många år sett koppling till sjukdomar/missbildningar etc.

De studier som idag finns är ju så färska och ingen vet något öht om långtidseffekter. Det vet vi ju inte förrän om 20-30 år. Vilket väl är den normala takten för att få ett vaccin godkänt.

Men vad hemskt! Vet du vilken vaccin tog hon? Själv är i v. 32, väldigt oro
  • Anonym (??)
    Truestory skrev 2021-08-03 21:22:47 följande:
    Vaccinera sig mot Covid när man är Gravid
    Försöker att ta ett klokt beslut när det kommer till att vaccinera sig mot Covid när man är Gravid. Halva graviditeten har gått. Folkhälsimyndigheten rekommenderar det. Men så vitt jag kan läsa mig till så finns det ännu inga studier gjorda. Hur resonerar ni?
    Inga studier? Jo?
  • Anonym (??)
    Anonym (J) skrev 2021-08-17 15:33:46 följande:

Vilka studier har gjorts på människor som fick vaccin i fosterstadiet nu har vuxit upp?

Det handlar inte om att vaccinet skulle ändra gener , utan att långsiktig forskning saknas rent allmänt.

Om det är bättre att vaccinera sig som gravid eller ej kan ingen säga med säkerhet idag.

Man får välja vad man vill och hoppas på det bästa.

Men inga vaccin har väl någonsin givit långtidseffekter på foster i magen, som bara dykt upp långt efter? Varför skulle detta vaccin göra det när inget tyder på skadade barn som fötts?
  • DanneHade

Lider med dig, det är verkligen en pest eller kolera situation. Att få Covid när man är gravid är verkligen ingen höjdare, men just SPECIFIKT dessa nya mrna vacciner känns inte alltför säkra heller.

Bara i Sverige har vi 5870 kvinnor som har rapporterat mensrubbningar efter att de vaccinerats. I Norge har man nu bestämt att man ska studera ifall det verkligen finns en koppling. Sen vet jag att gravida inte rekommenderas att ta vaccinerna i vissa länder.

Det bästa du kan göra är att försöka dig på en riskbedömning. Jobbar din partner hemmifrån? Är du okej med att begränsa både ditt och din partners sociala liv? Kan du och han leva med 9 månader spenderade nästan enbart hemma. Dvs inga julbord, inga fikor med vännerna, ingen nära kontakt med utomstående?

Isåfall hade jag väntat. Om inte så hade jag försökt prata med en läkare.

• Anonym (??)
    DanneHade skrev 2021-12-07 19:27:45 följande:

Lider med dig, det är verkligen en pest eller kolera situation. Att få Covid när man är gravid är verkligen ingen höjdare, men just SPECIFIKT dessa nya mrna vacciner känns inte alltför säkra heller.

Bara i Sverige har vi 5870 kvinnor som har rapporterat mensrubbningar efter att de vaccinerats. I Norge har man nu bestämt att man ska studera ifall det verkligen finns en koppling. Sen vet jag att gravida inte rekommenderas att ta vaccinerna i vissa länder.

Det bästa du kan göra är att försöka dig på en riskbedömning. Jobbar din partner hemmifrån? Är du okej med att begränsa både ditt och din partners sociala liv? Kan du och han leva med 9 månader spenderade nästan enbart hemma. Dvs inga julbord, inga fikor med vännerna, ingen nära kontakt med utomstående?

Isåfall hade jag väntat. Om inte så hade jag försökt prata med en läkare.

Vilka länder har kvar en aktiv rekommendation mot gravida nu?

Hur tänker du att det som ger en mensrubbning skulle påverka ett befintligt foster?
  • Anonym (V 16)

Jag är inte vaccinerad och tänker inte göra det under graviditeten heller, min bm säger att fördelarna överväger eventuella biverkningar även om det är liten chans att bebis skulle få covid, visst har det gjorts forskning men hur blir det i framtiden, eventuella kommande biverkningar, inlärningssvårigheter eller liknande, det är det ju ingen som vet eftersom det fortfarande är såpass nytt.

Men jag kanske tar fel beslut, det går ju inte att veta, men magkänsla säger nej, det är det enda jag vet.

Kan tillägga att jag inte är någon antivaxxer, lite sen var jag och hade tid bokad för första sprutan men avbokade då jag blev gravid. Jag har klarat mig hittills utan att bli smittad och är väldigt försiktig så är inte orolig över att få covid.

Min kusin fick covid när hon var i vecka 20 och sa att det inte var värre än en förkylning

Svar på tråden Vaccinera sig mot Covid när man är Gravid