• Anonym (X)

Kostnad på att byta fonder hos Avanza?

Jag har ett ISK-konto och ett IPS-konto hos Avanza. Har några fonder i dom som inte gått så bra så därför undrar jag om det blir nån kostnad om jag byter fonder rakt av dvs inte säljer och sen köper utan bara byter. Nån kunnig som vet?

• Svar på tråden Kostnad på att byta fonder hos Avanza?
  • Anotherone

Har du ISK så blir det ju som att du byter. Du betalar inget för försäljningen och det uppstår varken någon vinst eller någon förlust som du deklarerar för.
    Utan om du har fonder värda 5000kr idag som du säljer (oavsett vinst eller förlust) och sen när du har fått pengarna tillgängliga så köper du andra fonder så händer inget särskilt. Du skattar bara på insatt kapital.

• Anotherone

Det finns även en funktion som tillåter att man flyttar värdepapper mellan olika konton inom Avanza. Jag har dock bara flyttat från en ISK till en annan men det tror jag funkade bra. Båda var i mitt personnr.

• Anonym (X)
    Anotherone skrev 2021-08-04 15:58:35 följande:

Har du ISK så blir det ju som att du byter. Du betalar inget för försäljningen och det uppstår varken någon vinst eller någon förlust som du deklarerar för.
    Utan om du har fonder värda 5000kr idag som du säljer (oavsett vinst eller förlust) och sen när du har fått pengarna tillgängliga så köper du andra fonder så händer inget särskilt. Du skattar bara på insatt kapital.

Så om jag har fonder som gått upp låt säga 100% och jag byter dom till andra fonder som går upp ytterligare 10% vad behöver jag då skatta om jag säljer dom? 
  • Sockerikaffet

Om du har fonder i isk så skattar du inget när du säljer, du betalar en schablonskatt på totalsumman varje år istället. Andra kontoformer skattar du på vinsten dvs säljpriset minus inköpspriset.

Men jag vet inte vad du menar med att byta (utan att sälja och köpa) fonder? Mig veterligen är enda sättet att byta att sälja och sen köpa nytt.

• Anonym (Anno Nym)

Du ska inte sälja dina fonder utan placera om dem inom portföljen.

• Anotherone
    Anonym (X) skrev 2021-08-04 16:08:14 följande:
    Så om jag har fonder som gått upp låt säga 100% och jag byter dom till andra fonder som går upp ytterligare 10% vad behöver jag då skatta om jag säljer dom? 
    Om båda kontona/lösningarna är ISK och/eller KF så uppstår ingen effekt vid en försäljning. Du deklarerar vare sig vinster eller förluster utan det är det totala innehavet vid vissa specifika tidpunkter under året som beskattas. Så där kan du helt fritt sälja och byta som du vill för du får ingen sådan effekt.

Däremot om du har satt in 1000kr i fonder i en vanlig depå för 10 år sen och dom idag är värda 5000kr och du säljer - så har du gjort 4000kr i vinst. Den kommer du behöva skatta på. Oavsett om du tar ut pengarna cash till din bank eller om du återinvesterar dem i andra fonder eller i aktier.
  • Anonym (X)
    Anotherone skrev 2021-08-04 18:25:36 följande:

Om båda kontona/lösningarna är ISK och/eller KF så uppstår ingen effekt vid en försäljning. Du deklarerar vare sig vinster eller förluster utan det är det totala innehavet vid vissa specifika tidpunkter under året som beskattas. Så där kan du helt fritt sälja och byta som du vill för du får ingen sådan effekt.

Däremot om du har satt in 1000kr i fonder i en vanlig depå för 10 år sen och dom idag är värda 5000kr och du säljer - så har du gjort 4000kr i vinst. Den kommer du behöva skatta på. Oavsett om du tar ut pengarna cash till din bank eller om du återinvesterar dem i andra fonder eller i aktier.

Men om jag satt in 1000 kr i fonder och dom gått upp till 5000 kr och jag då byter dom till andra fonder som går upp 1000 kr till innan jag säljer dom skattar jag då på 6000 kr?
  • Anonym (Anno Nym)
    Anonym (X) skrev 2021-08-04 18:50:24 följande:
    Men om jag satt in 1000 kr i fonder och dom gått upp till 5000 kr och jag då byter dom till andra fonder som går upp 1000 kr till innan jag säljer dom skattar jag då på 6000 kr?
    Du måste titta på den sparformen du har, har du isk eller kapitalförsäkring så skattar du inte när du säljer.
    Ring dig bank där du har den så kan dom förklara exakt.
Svar på tråden Kostnad på att byta fonder hos Avanza?