• Anonym (Jobbhataren)

Du som planerar checka ut från arbetslivet tidigare...

Nu när det är dags att gå tillbaka till jobbet efter semestern så inser jag hur mycket jag hatar mitt välbetalda meningslösa jobb. Börjar därför fundera på om det skulle vara möjligt att checka ut tidigare och gå i pension på nåt vis. Är idag 45 år och tänker mig att 10 år till kanske jag kan bita ihop. Jag har 300 tkr i aktier och fonder. Kan det vara nån idé att läsa på lite där för att försöka öka på vinsterna eller är det för lite? Funderar även på saker som att om jag byter boende nån gång kanske skaffa ett boende som delvis kan hyras ut för att få extra inkomst.

Tänker mig att jag skulle kunna vara nöjd om jag har mina katter, en tomt att pyssla med, träna, rida två ggr i veckan, kanske ta några universitetskurser för skoj skull, träffa kompisar. Visst rida kommer kosta säkert 3500-4000 kronor i månaden men övrigt är rätt billigt. Eller kommer man bli less på det livet och sen kolla avundsjukt på alla som har ett jobb att gå till och mer pengar och bara vänta in tills när ens kompisar också går i pension?

Hur resonerar ni andra som vill checka ut tidigt? Har ni nån bra plan? Hur ser era prioriteringar ut?

• Svar på tråden Du som planerar checka ut från arbetslivet tidigare...
  • Steven01
    Anonym (Sophie33) skrev 2021-08-15 08:22:20 följande:

Jag och min man har lite över en miljon i sparande/börsen samt 2,5 miljoner i huset

Vår plan är att kunna ?pensionera? oss vid 50 med det kapital vi har då om vi tar en hyresrätt och säljer/hyr ut huset

Inte för att regna din parad men det blir nog svårt. Om ni vill ha en normal lön räcker pengarna ca 6 år innan dom tar slut. Om det ska fungera bör man istället ha en investeringsstrategi och leva på avkastningen men då krävs mer än 3,5 mille, snarare 7-8 miljoner.

• Anonym (Sophie33)
    Steven01 skrev 2021-08-15 09:51:43 följande:

Inte för att regna din parad men det blir nog svårt. Om ni vill ha en normal lön räcker pengarna ca 6 år innan dom tar slut. Om det ska fungera bör man istället ha en investeringsstrategi och leva på avkastningen men då krävs mer än 3,5 mille, snarare 7-8 miljoner.

Varför inte? Vi har såklart en plan hur vi ska investera och sedan plocka ut pengarna. Sedan har vi en del passiva inkomster som förhoppningsvis forsätter snurra på

Vi investerar ca 15k per månad, har ett hus 20 min från Sthlm city värderat till strax över 6 miljoner, lån på 3,4. Förhoppningsvis har huset gått upp en del i värde om 17 år
  • Steven01
    Anonym (Sophie33) skrev 2021-08-15 11:30:38 följande:
    Varför inte? Vi har såklart en plan hur vi ska investera och sedan plocka ut pengarna. Sedan har vi en del passiva inkomster som förhoppningsvis forsätter snurra på

Vi investerar ca 15k per månad, har ett hus 20 min från Sthlm city värderat till strax över 6 miljoner, lån på 3,4. Förhoppningsvis har huset gått upp en del i värde om 17 år
    Hoppas att du är bättre på ekonomi än på att skriva inlägg. För det du skrev i det inlägget var något helt annat än det du skriver nu.
  • Seven Costanza
    Steven01 skrev 2021-08-15 18:48:16 följande:

Hoppas att du är bättre på ekonomi än på att skriva inlägg. För det du skrev i det inlägget var något helt annat än det du skriver nu.

Fast om man läser med lite välvilja så skrev hon ju med det kapital vi har DÅ - dvs indikerade att hon räknar med att kapitalet kommer att växa (även om hon kunde ha förtydligat att det även skulle sättas in mer pengar). Hon kallade sig ju också Sophie33 så jag läste det som att hon var 33 år nu dvs långt kvar till 50, vilket stämde.
  • me33

Jag gick ut för 2-3 år sedan, är idag 36 år och har fått smaka på den här karamellen ordentligt nu så jag kan dela med mig hur livet numera är. 

Nu nu känner jag att jag borde arbetat in lite mera kapital, jag sålde min lägenhet och fick en lgh inom familjen(ren tur som jag inte räknade med)

Stålarna är investerade i diverse olika värdepapper för att finansiera mitt leverne. 
    Första året tog jag det lite för lugnt medan numera är jag igång ganska ordentligt med odling, jag har 1,5 wolleybollplan(vill ha mer yta) som jag arbetat med nästan året om.
    Men grönsaskaodling är arbete, ett krävande sådant för jag vet inte hur många ton vattenhinkar och jordmassor som jag flyttat på nu.

Utöver det gör jag väl det som jag gillar och det är att jag arbetar med mina bilar och min tävlingssatning inom mtb och det är väldigt kul och stimulerande men kan ibland bli lite ensamt så man behöver stabila umgängeskontakter emellanåt. Det är viktigt.

Summan där som du hade för att investera, 300.000:- så menar jag att det är lite för lite. Du skulle behöva ha det ggr. 3, så 900.000:- så har du för regniga dagar på aktiemarknaden med. 

En del frågar mig hur livet är som det här och jag brukar nog svara kul men ansvarsbetyngande, blir man sjuk så ligger man där hemma utan sjukpening och projekten runtom kring en bara stannar vilket man upplever vara jobbigt. 

Jag säger inte Ja eller Nej angående om du borde göra det. 
    Tänk på att det ofta blir dyrare än vad du tror och jag säger nästan att man behöver eller borde odla sina egna grönsaker för att minimera ica-utgifterna. 

Det blir inte lika enkelt att spara ihop en buffert med aktie-investeringar som det annars är med vanligt förvärvsarbete där man enkelt kan spara 5000:-/mån. 

Så det finns saker att tänka på och det är inget att kasta sig in bara sådär eftersom konsekvenserna är högre som icke-anställd. 

Men rent utvecklingsmässigt för en själv så är det en svårslagen resa Ja, det är mycket som man får ta upp och lära sig och märker ofta att det går.

Så.

• AnnaSthlm

Du behöver inte begrava dig och stå ut. Vad får dig att endast se den vägen?

Jag skulle I ditt ställe utforska ditt inre för att minnas vad som tänder dig egentligen. Hitta en bra psykolog som hjälper dig att hitta mekanismen som gör att du anpassar dig efter "buren" som ditt liv blivit, och fryser till is. Från där du är nu kan du inte se möjligheterna som du kan se efteråt.

Du kan känna dig dig levande igen om du väljer att se under ytan.

• Seven Costanza
    Steven01 skrev 2021-08-15 21:28:44 följande:

Ursäkta men vem har frågat dig?

Du skrev att du hoppas att hon är bättre på ekonomi än på att skriva inlägg, så eftersom man får svara på vilka inlägg man vill så ville jag belysa att det inte nödvändigtvis var hon som skrev dåligt utan du som snarare läst slarvigt, och dessutom har du ganska tråkig ton.
  • Anonym (F)

Lägg ner det här är ett diskussionsforum. Vem som helst får skriva här. Trots din höga svansföring är du inte den enda på det här forumet som begriper investeringsstrategier och vad som krävs. Med din attityd kommer ingen vilja berätta hur de tänker. Det skapar ett bra debattklimat. Not.
  • me33
    AnnaSthlm skrev 2021-08-16 08:20:47 följande:

Du behöver inte begrava dig och stå ut. Vad får dig att endast se den vägen?

Jag skulle I ditt ställe utforska ditt inre för att minnas vad som tänder dig egentligen. Hitta en bra psykolog som hjälper dig att hitta mekanismen som gör att du anpassar dig efter "buren" som ditt liv blivit, och fryser till is. Från där du är nu kan du inte se möjligheterna som du kan se efteråt.

Du kan känna dig dig levande igen om du väljer att se under ytan.

hahaha

Ingen hjärnskrynklare kan fysiskt ta en ifrån buren.
  • Steven01
    Anonym (F) skrev 2021-08-16 10:05:46 följande:
    Lägg ner det här är ett diskussionsforum. Vem som helst får skriva här. Trots din höga svansföring är du inte den enda på det här forumet som begriper investeringsstrategier och vad som krävs. Med din attityd kommer ingen vilja berätta hur de tänker. Det skapar ett bra debattklimat. Not.
    Problemet är när man försöker tolka svar från någon annan. Vad tillför det?

"Fast om man läser med lite välvilja så skrev hon ju med det kapital vi har DÅ - dvs indikerade att hon räknar med att kapitalet kommer att växa (även om hon kunde ha förtydligat att det även skulle sättas in mer pengar). Hon kallade sig ju också Sophie33 så jag läste det som att hon var 33 år nu dvs långt kvar till 50, vilket stämde.
  • Anonym (Madde)

Är 54 år och skulle kunnat checka ut när jag var 49 men när väl den dagen kom så var jag inte alls redo.

Köpte min första aktie när jag var 32 år och har bara köpt investeringsbolag med utdelning. All utdelning har jag återinvesterat plus att jag köper aktier för 1800kr varje månad.

Skippa dina fonder och slipp avgifter. Lägg 10 minuter en gång i månaden på aktieköp så är du snart hemma.

• me33
    Anonym (Madde) skrev 2021-08-16 16:46:19 följande:

Är 54 år och skulle kunnat checka ut när jag var 49 men när väl den dagen kom så var jag inte alls redo.

Köpte min första aktie när jag var 32 år och har bara köpt investeringsbolag med utdelning. All utdelning har jag återinvesterat plus att jag köper aktier för 1800kr varje månad.

Skippa dina fonder och slipp avgifter. Lägg 10 minuter en gång i månaden på aktieköp så är du snart hemma.

Hur gick det i veckan med IB-bolagen då?
  • Anonym (Madde)
    me33 skrev 2021-08-21 22:03:56 följande:

Hur gick det i veckan med IB-bolagen då?

Jag tappade 120000 cirka.

Börsen går upp och börsen går ner.

Is i magen så repar det sig igen.
  • Anonym (fri tid)

Jo,min plan ser ut som så att jag säljer mitt hus om några år. Har bara några hundratusen kvar i lån och får väl ca 3 milj för huset. Sen kommer förhoppningsvis pengarna att gotta till sig på börsen i några år och med ett regelbundet sparande så hoppas jag gå i "pension" innan 55.

• Anonym (F)
    Anonym (fri tid) skrev 2021-08-22 20:23:14 följande:

Jo,min plan ser ut som så att jag säljer mitt hus om några år. Har bara några hundratusen kvar i lån och får väl ca 3 milj för huset. Sen kommer förhoppningsvis pengarna att gotta till sig på börsen i några år och med ett regelbundet sparande så hoppas jag gå i "pension" innan 55.

Var ska du bo då du sålt huset?
  • Anonym (fri tid)
    Anonym (F) skrev 2021-08-22 20:29:25 följande:
    Var ska du bo då du sålt huset?
    Lägenhet. Jag blir inte bostadslös.
  • Anonym (F)
    Anonym (fri tid) skrev 2021-08-22 20:38:27 följande:

Lägenhet. Jag blir inte bostadslös.

Nä det trodde jag inte heller :)
  • Anonym (Jobbhataren)

Nu har jag försökt styra upp lite i alla fall. Har nu bestämt att sätta av 4000 kr i löneväxling per månad. Då får jag lite drygt 5400 kr insatt för framtida pension varje månad. Glad Blir en liten slant till att röra sig med så småningom i alla fall.

• PH76

Precis som TS sår ör jag 45år och har under våren insett att jag hellre skjuter mig själv i knät än jobbar till 65.

Min förhoppning ä ratt jag ska kunna gå runt 57-58 års ålder. I dagsläge är vi upp ca 6 miljoner på huset och har 1 miljon i besparingar. Jag jobbar som egenkonsult sedan ett år tillbaka och kan jag hålla mig sysselsatt med det i 10 år till så är jag home free utan problem, annars så får vi se. Jag går ca 1 miljon+ på året just nu genom företaget och hoppas att jag ska kunna köpa ett par mindre hyresfastigheter under kommande 10 år (genom bolaget såklart).

Sen beror de också på vad min fru vill vid det läget så klart, jag vill gärna sälja huset och flytta till Spanien då, alternativt en hyreslägenhet inne i stan (eller båda).

Men man vet ju aldrig hur det kommer att se ut om 5 år, då kanske man är bankrutt och singel.

Svar på tråden Du som planerar checka ut från arbetslivet tidigare...