Anonym (Svårt) skrev 2021-08-06 13:19:00 följande:
Jag har känt i flera år att vårt äktenskap inte är bra. Jag har tappat känslorna för honom, sexet är dåligt, finns ingen romantik eller kommunikation mellan oss. Har försökt ta upp detta 2-3 gånger men alltid fastnat, inte kommit vidare. Så går det flera månader till, jag försöker igen, fastnar. Men nu har bägaren runnit över!
Typiskt nog så ska jag börja plugga i höst, ska omskola mig. Så jag tänkte att jag tar tag i skilsmässa när jag är klar med plugget om 2 år. Men jag tror inte jag kan vänta! Jag tog upp diskussionen förra veckan, men återigen fastnade vi. Kommer inte vidare till det slutgiltiga steget. Hur gör jag?
Du skriver ut eller beställer skilsmässoblankett så att det blir mer konkret för er båda. (
www.domstol.se/amnen/familj/) . Glöm inte att ni också behöver beställa personbevis från Skatteverket. Då kan du lägga dessa på bordet, skriva på själv och be partnern skriva på också. Om partnern inte vill finns en blankett där bara en partner skriver under för skilsmässa och så skickar man in den.
Ibland blir det så där, man pratar men inget sker. Kan bero på att man tycker olika, att den andra egentligen har det ganska bekvämt och inte tänker driva på saken. Ibland är det att den som vill skiljas så gärna vill att den andra ska komma fram till samma sak så att det känns mer som ett gemensamt beslut, och så går tiden.
Gör också en lista på saker: boende, hur ska ni dela upp ekonomin osv. Då har du satt igång.