Upplever du att könskrig har ökat
Hej! Jag upplever att det har ökat.
Vad menar du med könskrig?
Att kvinnor börjat utbilda sig och arbeta utanför hemmet? Att kvinnorinte längre accepterar att bli tafsade på?
Mäns utnyttjande av kvinnor har pågått länge, räknas det som könskrig eller är det okej så länge kvinnorna inte protesterar?
Definiera könskrig.
Detta är en omröstning. ni får tolka det precis som ni vill, men annabellelee inlägg är ju lite det jag menar. kvinnor så hela tiden står på kvinnors sida och män som bara står på mäns sida och så kasta man bara kasta skit på varandra. Har detta ökat?
Jag upplever att det har blivit allt mer polariserat mellan könen. Att vi drar åt olika håll. Jag upplevde att det var mer avslappnat förr mellan könen.
Att krafter också försöker få det som kvinnor gör att framstå som det goda och det som män utför som det onda.
Jag tycker det har minskat på senare tid. Som värst var det nog i mitten på 00-talet med Gudrun Schyman, Margareta Winberg, Ireen von Wachenfeldt osv med sina talibantal och män-är-djur-intervjuer. Att uttala sig negativt, nedsättande, föraktfullt och förlöjligande om män var vanligt bland politiker, journalister och tom myndigheter på den tiden. Jag minns transgenusmotorn, som togs fram i syfte att avslöja manshat genom att byta ut judar mot män och kvinnor mot arier i svenska tidningsartiklar och publikationer på webben. Vilket liv det blev. Det var en galen tid.
Nej, jag upplever bara att en liten minoritet extremt oattraktiva män har blivit väldigt högljudda.
Jag upplever att det har blivit allt mer polariserat mellan könen. Att vi drar åt olika håll. Jag upplevde att det var mer avslappnat förr mellan könen.
Att krafter också försöker få det som kvinnor gör att framstå som det goda och det som män utför som det onda.
Om du menar här på FL är svaret ja. Jag tror att det här forumet varit förskonat från män tidigare och då kunde tanterna sitta och oja sig enhälligt över män. Nu är det en hel del män som hittar hit, många vettiga med bra och kloka svar i diskussionerna.
Det gör att saker ifrågasätts mer nu.
Om man tänker på något slags könskrig i samhället i övrigt så tror jag det är rätt lugnt på den fronten. Visst, det modeleras lite i TV tex, det ska vara rätt antal vita/svarta/kvinnor/män/tjocka/smala etc .. det känns som tv och reklam varit snabba med att balansera upp detta, så att dom gör rätt enligt konstens alla regler.
Könskrig? Nej inte speciellt så.
Upplever att människor blandas mer nu än tidigare generationer. Vi umgås mer mellan olika åldersgrupper, olika könstillhörigheter och olika intressen.
Det kommer att öka,av fullständiga andledningar.Kvinnor kommer aldrig bli män och män kommer aldrig bli kvinnor.Ordet hen är trams-ord som någon har hittat på i svenska språket.
Jag tror Postman menar att män och mansrollen ifrågasätts mycket mer idag än då, och det är ju sant.
Det är klart att det var mycket mer konfliktfritt och lättare för män när alla kvinnor höll käft och ställde upp ett helt liv trots männens otroheter och alkoholism, för att de inte hade någon egen inkomst eller något annat val, och om man blev frånskild så var det en stor skam.
Min mamma blev skild på 1970-talet och då var det fortfarande äldre grannar som slutade hälsa på henne, andra vojade sig och tyckte synd om henne. Och hon tappade det mesta av det gemensamma umgänget för man bjöd inte in singelkvinnor till parmiddagar då, det gick inte.
Svärmor blev också skild i slutet av 70-talet och fick ett mentalt sammanbrott för hon var prästdotter och kunde nästan inte leva med ett misslyckat äktenskap inför sin släkt, fast det var han som gjort en annan på smällen och lämnade henne.
Mitt svar får nog bli att vi lever i en tid där polarisering rent allmänt "är på modet", se på diskussioner inför val, höger mot vänster, klimathot vs inte, vaccinering/antivaccinering, pandemi/fake news etc.
Media lägger också fram saker på ett sätt som talar till våra sämre sidor; vi skall vara upprörda, arga, ledsna men inte glada för det säljer inga lösnummer/annonser.
Att sitta ner och lyssna på varandra premieras inte längre, vi skall tolka snabbt och aggressivt och gärna strikt efter våra egna idéer och tankar. Acceptans och förståelse är inte egenskaper som verkar premieras längre.
Så ja och nej blir mitt svar. "Könskriget" har ökat, men inte på grund av något specifikt könsligt, hela debatt- och mediaklimatet samt hur vi förhåller oss till varandra har ändrats.
Mitt svar får nog bli att vi lever i en tid där polarisering rent allmänt "är på modet", se på diskussioner inför val, höger mot vänster, klimathot vs inte, vaccinering/antivaccinering, pandemi/fake news etc.
Media lägger också fram saker på ett sätt som talar till våra sämre sidor; vi skall vara upprörda, arga, ledsna men inte glada för det säljer inga lösnummer/annonser.
Att sitta ner och lyssna på varandra premieras inte längre, vi skall tolka snabbt och aggressivt och gärna strikt efter våra egna idéer och tankar. Acceptans och förståelse är inte egenskaper som verkar premieras längre.
Så ja och nej blir mitt svar. "Könskriget" har ökat, men inte på grund av något specifikt könsligt, hela debatt- och mediaklimatet samt hur vi förhåller oss till varandra har ändrats.