• BAAM

Upplever du att könskrig har ökat

Hej! Jag upplever att det har ökat.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Upplever du att könskrig har ökat
  • Anonym (??)
    BAAM skrev 2021-08-08 15:25:37 följande:

Hej! Jag upplever att det har ökat.

Varför skapar du en omröstning med ett så pass laddat ord som "-krig"? 
    Vad är syftet med din tråd? 
  • annabellelee

Vad menar du med könskrig?

Att kvinnor börjat utbilda sig och arbeta utanför hemmet? Att kvinnorinte längre accepterar att bli tafsade på?

Mäns utnyttjande av kvinnor har pågått länge, räknas det som könskrig eller är det okej så länge kvinnorna inte protesterar?

• BAAM

Detta är en omröstning. ni får tolka det precis som ni vill, men annabe­llelee inlägg är ju lite det jag menar. kvinnor så hela tiden står på kvinnors sida och män som bara står på mäns sida och så kasta man bara kasta skit på varandra. Har detta ökat? 

• Tecum
    BAAM skrev 2021-08-08 16:28:50 följande:
    Detta är en omröstning. ni får tolka det precis som ni vill, men annabe­llelee inlägg är ju lite det jag menar. kvinnor så hela tiden står på kvinnors sida och män som bara står på mäns sida och så kasta man bara kasta skit på varandra. Har detta ökat? 
    Ökat i förhållande till vad? Jämför du med 50-talet har det naturligtvis blivit tuffare då feminism inte var utbrett bland random kvinnor. Men jag upplever att det var hårdare ton från radikalfeminister för 20-30 år sedan och att de tappat mark sen dess då de även kommit i konflikt andra kvinnor. Däremot finns en större medvetenhet om kvinnors rättigheter idag men det är inget som man ska se som en konflikt. 

Det som jag reagerar mot är att dagens "könskrig", om det finns, är så onödigt. Kvinnor har kommit väldigt långt i jämställdhet och rättigheter jämfört med andra länder och det går fortfarande åt rätt håll. Det känns som att de hårda ord som förvisso finns mer härrör från en allmän lust att bråka än en beskrivning av ett samhälleligt tillstånd. 

Ge gärna exempel på det du ser som könskrig så blir det lättare att svara.
  • BAAM
    Tecum skrev 2021-08-08 17:16:02 följande:
    Ökat i förhållande till vad? Jämför du med 50-talet har det naturligtvis blivit tuffare då feminism inte var utbrett bland random kvinnor. Men jag upplever att det var hårdare ton från radikalfeminister för 20-30 år sedan och att de tappat mark sen dess då de även kommit i konflikt andra kvinnor. Däremot finns en större medvetenhet om kvinnors rättigheter idag men det är inget som man ska se som en konflikt. 

Det som jag reagerar mot är att dagens "könskrig", om det finns, är så onödigt. Kvinnor har kommit väldigt långt i jämställdhet och rättigheter jämfört med andra länder och det går fortfarande åt rätt håll. Det känns som att de hårda ord som förvisso finns mer härrör från en allmän lust att bråka än en beskrivning av ett samhälleligt tillstånd. 

Ge gärna exempel på det du ser som könskrig så blir det lättare att svara.
    Hej Tecum.

jag är nöjd med ditt svar. Ibland när man läser trådar så känns det som det är rena kriget Skrattande
  • Postman

Jag upplever att det har blivit allt mer polariserat mellan könen. Att vi drar åt olika håll. Jag upplevde att det var mer avslappnat förr mellan könen.

Att krafter också försöker få det som kvinnor gör att framstå som det goda och det som män utför som det onda. 

• Yrla2

Jag tycker det har minskat på senare tid. Som värst var det nog i mitten på 00-talet med Gudrun Schyman, Margareta Winberg, Ireen von Wachenfeldt osv med sina talibantal och män-är-djur-intervjuer. Att uttala sig negativt, nedsättande, föraktfullt och förlöjligande om män var vanligt bland politiker, journalister och tom myndigheter på den tiden. Jag minns transgenusmotorn, som togs fram i syfte att avslöja manshat genom att byta ut judar mot män och kvinnor mot arier i svenska tidningsartiklar och publikationer på webben. Vilket liv det blev. Det var en galen tid.

• Anonym (Queen biatch)

Nej, jag upplever bara att en liten minoritet extremt oattraktiva män har blivit väldigt högljudda.

• Mimosa86
    Postman skrev 2021-08-08 18:12:50 följande:

Jag upplever att det har blivit allt mer polariserat mellan könen. Att vi drar åt olika håll. Jag upplevde att det var mer avslappnat förr mellan könen.

Att krafter också försöker få det som kvinnor gör att framstå som det goda och det som män utför som det onda. 

Nu måste du väl skoja?

På min gammelmormors tid så försörjde män familjen. Kvinnor var hemmafruar och rörde i grytorna och fig hand om barnen, och fan ta den man som entrade det territoriet. Dvs rollerna var väldigt segregerade.

Idag gör kvinnor och män nästan samma saker. Delar det mesta någorlunda jämställt. Hur kan man då påstå att det är mer polariserat?

Förr sov män och kvinnor i separata sovrum och umgicks mest med personer av samma kön. Menar du att man stod närmare varandra på den tiden än man gör idag??
  • Anonym (Queen biatch)
    Mimosa86 skrev 2021-08-08 19:35:11 följande:
    Nu måste du väl skoja?

På min gammelmormors tid så försörjde män familjen. Kvinnor var hemmafruar och rörde i grytorna och fig hand om barnen, och fan ta den man som entrade det territoriet. Dvs rollerna var väldigt segregerade.

Idag gör kvinnor och män nästan samma saker. Delar det mesta någorlunda jämställt. Hur kan man då påstå att det är mer polariserat?

Förr sov män och kvinnor i separata sovrum och umgicks mest med personer av samma kön. Menar du att man stod närmare varandra på den tiden än man gör idag??
    Jag tror Postman menar att män och mansrollen ifrågasätts mycket mer idag än då, och det är ju sant.

Det är klart att det var mycket mer konfliktfritt och lättare för män när alla kvinnor höll käft och ställde upp ett helt liv trots männens otroheter och alkoholism, för att de inte hade någon egen inkomst eller något annat val, och om man blev frånskild så var det en stor skam.

Min mamma blev skild på 1970-talet och då var det fortfarande äldre grannar som slutade hälsa på henne, andra vojade sig och tyckte synd om henne. Och hon tappade det mesta av det gemensamma umgänget för man bjöd inte in singelkvinnor till parmiddagar då, det gick inte.

Svärmor blev också skild i slutet av 70-talet och fick ett mentalt sammanbrott för hon var prästdotter och kunde nästan inte leva med ett misslyckat äktenskap inför sin släkt, fast det var han som gjort en annan på smällen och lämnade henne.
  • Tecum
    BAAM skrev 2021-08-08 18:05:27 följande:
    Hej Tecum.

jag är nöjd med ditt svar. Ibland när man läser trådar så känns det som det är rena kriget Skrattande
    Ja på FL är det rena kriget ibland, jag tänkte mer på hur det är i verkligheten. Men här finns ett antal bitterfittor av bägge kön som tar ut sina tillkortakommanden på motsatt kön.
  • Anonym (X)

Om du menar här på FL är svaret ja. Jag tror att det här forumet varit förskonat från män tidigare och då kunde tanterna sitta och oja sig enhälligt över män. Nu är det en hel del män som hittar hit, många vettiga med bra och kloka svar i diskussionerna.

Det gör att saker ifrågasätts mer nu.

Om man tänker på något slags könskrig i samhället i övrigt så tror jag det är rätt lugnt på den fronten. Visst, det modeleras lite i TV tex, det ska vara rätt antal vita/svarta/kvinnor/män/tjocka/smala etc .. det känns som tv och reklam varit snabba med att balansera upp detta, så att dom gör rätt enligt konstens alla regler.

• Anonym (Nej)

Könskrig? Nej inte speciellt så.
    Upplever att människor blandas mer nu än tidigare generationer. Vi umgås mer mellan olika åldersgrupper, olika könstillhörigheter och olika intressen.

Även personer som själva inte vill följa en specifik könsnorm kan hitta sin plats, liksom sin 'grupp' i dagens samhälle.

Tycker att samhället verkar mer och mer accepterande- överlag- i många västländer.
  • Postman
    Mimosa86 skrev 2021-08-08 19:35:11 följande:
    Nu måste du väl skoja?

Ja på det sättet var det långt mer uppdelat men jag tänker mig hur man umgås med kvinnor idag, ja jag upplever det långt mer uppdelat.

Kvinnor/män idag har olika intressen, olika utbildningsnivå, röstar olika osv. Jag upplever också att många kvinnor idag är svåra att umgås med, många är sura, arga, bitchiga, ska ständigt göra statement, de ska läxa upp andra, de ska styra och ställa osv. I media försöker man göra det feminina till det bästa och goda, medan man ska förfula det manliga och göra det till det onda och elaka. Av det jag upplever i min vardag och det jag ser på nätet så känns det som allt blir allt mer polariserat idag, att kvinnor och män sakta håller på att dras isär. Förr hade man ändå mer gemensamt när man umgicks över könsgränserna, man kanske var från samma klass med samma livsåskådning typ gråsosseklass, på nåt sätt var det ändå mer kravlöst.

• Anonym (Kvinna)

Det kommer att öka,av fullständiga andledningar.Kvinnor kommer aldrig bli män och män kommer aldrig bli kvinnor.Ordet hen är trams-ord som någon har hittat på i svenska språket.

• Mimosa86
    Anonym (Queen biatch) skrev 2021-08-08 19:43:28 följande:

Jag tror Postman menar att män och mansrollen ifrågasätts mycket mer idag än då, och det är ju sant.

Det är klart att det var mycket mer konfliktfritt och lättare för män när alla kvinnor höll käft och ställde upp ett helt liv trots männens otroheter och alkoholism, för att de inte hade någon egen inkomst eller något annat val, och om man blev frånskild så var det en stor skam.

Min mamma blev skild på 1970-talet och då var det fortfarande äldre grannar som slutade hälsa på henne, andra vojade sig och tyckte synd om henne. Och hon tappade det mesta av det gemensamma umgänget för man bjöd inte in singelkvinnor till parmiddagar då, det gick inte.

Svärmor blev också skild i slutet av 70-talet och fick ett mentalt sammanbrott för hon var prästdotter och kunde nästan inte leva med ett misslyckat äktenskap inför sin släkt, fast det var han som gjort en annan på smällen och lämnade henne.

Ja fy satan. Det var sannerligen inte bättre förr. Och precis som du säger, det var lugnt och lättuggat eftersom kvinnan inte hade makten att göra sin röst hörd.
  • Anonym (Hmm)

Mitt svar får nog bli att vi lever i en tid där polarisering rent allmänt "är på modet", se på diskussioner inför val, höger mot vänster, klimathot vs inte, vaccinering/antivaccinering, pandemi/fake news etc.

Media lägger också fram saker på ett sätt som talar till våra sämre sidor; vi skall vara upprörda, arga, ledsna men inte glada för det säljer inga lösnummer/annonser.

Att sitta ner och lyssna på varandra premieras inte längre, vi skall tolka snabbt och aggressivt och gärna strikt efter våra egna idéer och tankar. Acceptans och förståelse är inte egenskaper som verkar premieras längre.

Så ja och nej blir mitt svar. "Könskriget" har ökat, men inte på grund av något specifikt könsligt, hela debatt- och mediaklimatet samt hur vi förhåller oss till varandra har ändrats.

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Hmm) skrev 2021-08-09 08:50:09 följande:

Mitt svar får nog bli att vi lever i en tid där polarisering rent allmänt "är på modet", se på diskussioner inför val, höger mot vänster, klimathot vs inte, vaccinering/antivaccinering, pandemi/fake news etc.

Media lägger också fram saker på ett sätt som talar till våra sämre sidor; vi skall vara upprörda, arga, ledsna men inte glada för det säljer inga lösnummer/annonser.

Att sitta ner och lyssna på varandra premieras inte längre, vi skall tolka snabbt och aggressivt och gärna strikt efter våra egna idéer och tankar. Acceptans och förståelse är inte egenskaper som verkar premieras längre.

Så ja och nej blir mitt svar. "Könskriget" har ökat, men inte på grund av något specifikt könsligt, hela debatt- och mediaklimatet samt hur vi förhåller oss till varandra har ändrats.

Typ ett exempel, när var det senast ni såg i en diskussion på nätet någon som ärligt sade "Hur menar du nu?" och var villig att låta en person brodera ut sitt argument i en fråga de själva verkar stå på "motsatt sida" i, istället för att direkt gå till motattack och få den andra att gå i försvarsställning?
  • Postman
    Anonym (Hmm) skrev 2021-08-09 08:50:09 följande:

Precis, bra beskrivet. Tänkvärt.
Svar på tråden Upplever du att könskrig har ökat