• Anonym (Undran)

Skaffa syskon el ej

Behöver få ventilera lite om en situation jag o min make ska ta ställning till i höst

Vi har fått ett barn via spermainsinsemination o han fyller nu 4 år i höst..

Han är en busig filur o den händer saker ibland men han är oxå en glad prick som för tillfället är i värsta utvecklingsfasen även kallad trotsåldern..

Samtidigt är han fruktansvärt mammig just nu o han vakar mig som en hök..

Då vi behöver hjälp för att skaffa syskon står vi nu inför ett val som tyvärr behöver bestämmas i höst då jag fyller 40 o inte kommer få hjälp av landstinget efter nyår då jag är för gammal enligt dem då..

Maken är kluven till att skaffa syskon då de ev kan bli en likadan o 2 st orkar han inte med säger han när det gäller att busa o hitta på saker..

Samtidigt kan det ju bli en lugn variant oxå men det där vet man ju inte

Jag själv lutar mer åt att jag vill försöka men makens ord gnager i bakhuvudet o vi kan ju tyvärr inte vänta ännu mer även om jag nig hade velat det...

Jag hoppas ju att hans trots kommer lägga sig o att han kommer bli en lugnare variant i framtiden då han blir äldre o växer o blir mer självständig men man kan ju inte se in i framtiden...

En del säger ju att om barnet utanför är livligt så märker syskonet i magen av det o anpassar sig till situationen..

• Svar på tråden Skaffa syskon el ej
  • Anonym (Lisa)

Om ni inte är säkra på att orka ett livligt barn till så är det bättre att låta bli. Jag tycker det är oändligt mycket jobbigare med flera barn än ett. Det blir liksom inte bara dubbelt med två om man säger så. Det där sista du skrev tror jag f ö inte ett ögonblick på. Låter mer som någons önsketänkande!

• Anonym (Nej)

Om ni inte ens orkar en så kommer ni absolut inte orka två! Låt bli!

• Anonym (Alice)

Jag tänker ju att barn är ju inte små och "livliga" för alltid. Tänk, om du skulle bli gravid idag skulle du ju först vara gravid i nio månader och sen är det väl ytterligare 9-12 månader innan minstingen skulle börja gå och vara "livlig". Då har äldsta hunnit bli nästan 6 år. Inte kommer han fortfarande vara i trotsåldern då, så ni kommer ju troligtvis inte ha samma nivå av "livlighet" samtidigt. 

Sen växer dom ju såklart upp. Bara om 5-10 år är ju er äldsta ganska stor och livet med honom kommer vara helt annorlunda. Så försök titta några år framöver också och inte bara om ni kommer orka med två småbarn just nu eller inte.

• Anonym (A)
    Anonym (Lisa) skrev 2021-08-09 13:26:53 följande:
    Om ni inte är säkra på att orka ett livligt barn till så är det bättre att låta bli. Jag tycker det är oändligt mycket jobbigare med flera barn än ett. Det blir liksom inte bara dubbelt med två om man säger så. Det där sista du skrev tror jag f ö inte ett ögonblick på. Låter mer som någons önsketänkande!
    Instämmer
Svar på tråden Skaffa syskon el ej