• MellisWH

Föräldrarpenning?

Gravida/föräldrar hur länge har ni tänkt att vara hemma med era barn? Hur länge får man ersättning och vilken typ av ersättning (läste något om lägsta nivå och högsta) om man har ett fast heltidsjobb på 100%? Blir inte riktigt klok när jag är inne på försäkringskassan hur allt fungerar ????

• Svar på tråden Föräldrarpenning?
  • Anonym (Mamma)
    MellisWH skrev 2021-08-13 14:33:32 följande:

Gravida/föräldrar hur länge har ni tänkt att vara hemma med era barn? Hur länge får man ersättning och vilken typ av ersättning (läste något om lägsta nivå och högsta) om man har ett fast heltidsjobb på 100%? Blir inte riktigt klok när jag är inne på försäkringskassan hur allt fungerar ????

Det bästa är att ringa till försäkringskassan och prata med dom, dom är ofta väldigt bra på att förklara. 
    Första barnet kommer förmodligen börja på förskola strax efter 2 år. Då kommer jag fortsätta vara föräldraledig med lilla barnet. Riktigt hur länge vet jag inte, det beror mycket på barnet. Jag har eget företag och kombinerar arbete och FL så jag är ganska flexibel. 

Jag tycker den här sidan är enkel att förstå. Föräldrapenning (forsakringskassan.se) 
    Där står det att man får 480 dagar. 90 av dessa dagar är på lägstanivå, dvs man får 180 kr per dag oavsett vad man har för sgi. Man måsta ha tagit ut 180 "vanliga dagar" innan man kan ta av lägstadagarna. 90 dagar av de vanliga dagarna kan man inte föra över till den andra föräldern. 
    Första året behöver  man inte ta några dagar alls för att skydda sgi, sedan måste man antingen ta 5 dagar/v eller fylla upp med jobb så att det blir totalt 100%. 
  • Anonym (G)

Om ni är två föräldrar har ni gemensamt 480 dagar. 90 av dessa är lägstanivå. 90 är låsta till er personligen.

Ni har alltså gemensamt 390 dagar på sgi-nivå,

Om du arbetar heltid och gjort så i 8 månader när barnet föds så blir din sgi och föräldrapenning utifrån denna lön. Hur mycket du får ut kan du kolla i ?kassakollen?.

Hur länge ni kan vara hemma beror helt på hur mycket dagar ni plockar ut. Första året behöver ni inte ta en dag. Sgi är skyddad ändå, och isf räcket dagarna i 78 veckor efter barnets ettårsdag om ni väljer att lägga 5 dagar i veckan (som krävs för att skydda sgi)

• Anonym (G)

78 veckor är alltså räknat utan lägstanivådagarna.

• Anotherone

Du får ett fastställt antal dagar. Är ni två föräldrar är ett visst antal vikta för respektive förälder = kan inte överlåtas.
    Tar man 7 dagar per vecka (vilket man måste för att nå ca 80% av sin lön) så räcker dagarna runt ett år. 
    Vill man vara ledig längre får man dra ner på antalet dagar man tar ut alternativt att man tar semester en period, jobbar deltid eller går omlott.
    FK har ganska bra verktyg för detta på sin hemsida.

I vårt fall så tog jag ca 30 dagar första året nu när yngsta barnet kom. I övrigt levde vi på makens lön (räddningstjänst så absolut ingen höginkomsttagare). Sen från år 1 till år 2 jobbade jag 2 dagar per vecka och tog föräldrapenning 3 dagar. Inskolning vid 2 år och 3 mån, vilket passade oss bra.

• Anonym (12345)
    MellisWH skrev 2021-08-13 14:33:32 följande:

Tänk gärna på att det också är bra att ha dagar kvar att ta ut när barnet är större, om man vill jobba deltid, ta ut för stängda dagar på förskola/skola, eller för skolloven.
  • Anotherone
    Anonym (12345) skrev 2021-08-13 19:56:02 följande:
    Tänk gärna på att det också är bra att ha dagar kvar att ta ut när barnet är större, om man vill jobba deltid, ta ut för stängda dagar på förskola/skola, eller för skolloven.
    Ja det är ju också ett måste om man inte har väldigt förstående arbetsgivare som tillåter att man tar flex, semester eller tjänstledigt. Samt att det ger möjlighet att ta några dagar extra sommartid eller när barnen har jullov.
Svar på tråden Föräldrarpenning?