MellisWH skrev 2021-08-13 14:33:32 följande:
Gravida/föräldrar hur länge har ni tänkt att vara hemma med era barn? Hur länge får man ersättning och vilken typ av ersättning (läste något om lägsta nivå och högsta) om man har ett fast heltidsjobb på 100%? Blir inte riktigt klok när jag är inne på försäkringskassan hur allt fungerar ????
Det bästa är att ringa till försäkringskassan och prata med dom, dom är ofta väldigt bra på att förklara.
Första barnet kommer förmodligen börja på förskola strax efter 2 år. Då kommer jag fortsätta vara föräldraledig med lilla barnet. Riktigt hur länge vet jag inte, det beror mycket på barnet. Jag har eget företag och kombinerar arbete och FL så jag är ganska flexibel.
Jag tycker den här sidan är enkel att förstå.
Föräldrapenning (forsakringskassan.se)
Där står det att man får 480 dagar. 90 av dessa dagar är på lägstanivå, dvs man får 180 kr per dag oavsett vad man har för sgi. Man måsta ha tagit ut 180 "vanliga dagar" innan man kan ta av lägstadagarna. 90 dagar av de vanliga dagarna kan man inte föra över till den andra föräldern.
Första året behöver man inte ta några dagar alls för att skydda sgi, sedan måste man antingen ta 5 dagar/v eller fylla upp med jobb så att det blir totalt 100%.