• Sun 15 Aug 2021 01:30
    675 visningar
    2 svar
    2
    675

    Hjälp! Katt som börjat fräsa åt kattkompis

    Förra sommaren när min äldsta katt var 1 år köpte jag en kattunge. Jag introducerade dem långsamt och det gick bra. Efter ett tag kunde de ligga och sova tätt ihop och tvätta varandra.
    Men nu har den äldre börjat fräsa åt den yngre. Jag tror det började i våras efter att jag kastrerade den yngre katten, men jag upplever att det blivit värre under sommaren. Båda är kastrerade honkatter, den ena 2 år och den andra drygt 1 år.
    Båda är friska, pigga, äter bra och är kelsjuka dock inte tillsammans.
    Den äldsta katten ligger bara och gosar när vi är själva. Så fort den yngre katten hoppar upp i soffan så springer hon iväg eller fräser och morrar.
    Den äldsta katten har också blivit mer känslig för plötsliga ljud. Vet inte om hon störs av andra katten eller om hon är otrygg.
    Den yngre är helt klart lägre i rang, jättesnäll och går undan och undviker bråk när den äldre fräser åt henne. Det är enligt mig helt oprovocerat när den äldre fräser, men jag är såklart ingen expert på kattkommunikation.

    Vad kan detta bero på?
    Och har ni nåt tips på vad jag kan göra?
    Jag har läst lite om Feliway, är det nåt som kan hjälpa tror ni? Eller är det lite för stort problem för att det ska ha nån effekt?

  • Svar på tråden Hjälp! Katt som börjat fräsa åt kattkompis
  • Sun 15 Aug 2021 07:56
    #1

    Börja med att utesluta sjukdom/smärta hos veterinären vilket ofta ger förändrat beteende.. Du absolut testa Feliway.

  • Sun 15 Aug 2021 08:06
    #2

    Ja, testa feliway.

Svar på tråden Hjälp! Katt som börjat fräsa åt kattkompis