• Helgapelga

Måste jag tvätta om tvätten?

En jättedum fråga kanske, men om man tvättar sina sängkläder i 60 grader, måste man då tvätta om allt ifall underlakanet och örngotten ligger inuti påslakanet (inte luftigt) när maskinen är klar? Det känns ju inte som att det blivit rent om varje del inte fått virvla runt fritt i maskinen? 

Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Måste jag tvätta om tvätten?
  • Anonym
    Anonym (A) skrev 2021-08-16 22:09:10 följande:

Vad är det för bakterier som ni bara måste döda?

Visst överlever en del bakterier 60 grader men många sköljs nog ut med vattnet (som saknar ytspänning pga tvättmedlet vilket ökar chansen att de sköljs bort). Men många för nog av tempen, tänk bara på feber liksom!

Visst kan kräksjukevirus överleva, så spyor och liknande bör tvättas i 90. Men om ingen är sjuk så kan man gott nöja sig med 60.

Städgrejer kan man tvätta i 90. Det är även bra för att ta bort ev mögeltillväxt i maskinen.

En annan bra grej är att blanda 2 olika typer av tvättmedel för minska risken för mögeltillväxt i maskinen.

Aldrig blanda utan alternera.
  • Anonym (H)
    mari123 skrev 2021-08-17 13:34:16 följande:

Händer ju rätt ofta. ALDRIG tvättar jag om. Man lever bara en gång.

Man kan dock få kroniska infektioner som förstör ens livskvalitet. Det fick jag. Så ja, man lever bara en gång, och måste vara rädd om sig.
  • Anonym (A)
    Anonym skrev 2021-08-17 14:10:28 följande:

det var så jag menade.
    Anonym skrev 2021-08-17 14:10:28 följande:

Korrekt. Tack för rättelse.
  • sextiotalist
    Anonym (H) skrev 2021-08-17 14:38:26 följande:
    Man kan dock få kroniska infektioner som förstör ens livskvalitet. Det fick jag. Så ja, man lever bara en gång, och måste vara rädd om sig.
    Av att man inte tvättar kläderna till sterilt skick?
  • Anonym (H)
    sextiotalist skrev 2021-08-17 15:26:58 följande:
    Av att man inte tvättar kläderna till sterilt skick?
    Det orsakades av bakterier. Så ja. 
  • sextiotalist
    Anonym (H) skrev 2021-08-17 15:31:08 följande:
    Det orsakades av bakterier. Så ja. 
    Alla hudinfektioner orsakas av bakterier eller andra mikrober, i 95% av de har vi dessa på huden, dvs de bakterier som orsakade din infektion kom troligen inte från dina lakan/kläder (såvida du inte har extremt smutsiga lakan eller kläder) utan från din hud.
  • Anonym (Peekaboo)

Ja man bör alltid tvätta all tvätt fyra gånger, för att det ska bli rent och man bör tänka på miljön också.

• mari123

Ett bra tips kan ju vara att tvätta påslakan för sig och underlakan/örngott för sig! 

• Anonym (Jojagog)
    mari123 skrev 2021-08-18 05:09:46 följande:

Ett bra tips kan ju vara att tvätta påslakan för sig och underlakan/örngott för sig! 

Eller så får man köpa påslakan med dragkedja, finns på Jysk och är jättebra på alla sätt!

Började göra det då jag ledsnade på alla strumpor som letade sig in i påslankanen.
  • mari123
    Anonym (Jojagog) skrev 2021-08-18 05:12:07 följande:
    Eller så får man köpa påslakan med dragkedja, finns på Jysk och är jättebra på alla sätt!

Började göra det då jag ledsnade på alla strumpor som letade sig in i påslankanen.
    Funkar det om man ska mangla?
  • Anonym (Peekaboo)

Eller tvätta allt 4-5 gånger, för att vara säker på att det blir fint väder

• moaguuun
    Anonym (Peekaboo) skrev 2021-08-17 19:19:05 följande:

Ja man bör alltid tvätta all tvätt fyra gånger, för att det ska bli rent och man bör tänka på miljön också.

Har du det roligt? Brukar du komma med nedlåtande kommentarer i allmänhet också eller är det bara på internet? Genuint nyfiken.
  • Anonym (i)
    moaguuun skrev 2021-08-18 07:39:01 följande:
    Har du det roligt? Brukar du komma med nedlåtande kommentarer i allmänhet också eller är det bara på internet? Genuint nyfiken.
    Jag ser inget nedlåtande i de kommentarerna.

Lite ironi bara..
  • Anonym (XXX)

Det är även bra att alternera sängkläder, handdukar, tvättlappar, underkläder. Jag menar, så att man inte direkt bäddar med lakanen från den offentliga tvättmaskinen, eller tar på sig trosor som varit i torktumlaren där. De flesta virus och bakterier dör ju snart av brist på vätska och näring, så om de får ligga i skåpet en eller ännu hellre flera veckor innan de används nästa gång, så kan det inte finnas något levande kvar i dem.  

• sextiotalist
    Anonym (XXX) skrev 2021-08-23 11:56:32 följande:

Det är även bra att alternera sängkläder, handdukar, tvättlappar, underkläder. Jag menar, så att man inte direkt bäddar med lakanen från den offentliga tvättmaskinen, eller tar på sig trosor som varit i torktumlaren där. De flesta virus och bakterier dör ju snart av brist på vätska och näring, så om de får ligga i skåpet en eller ännu hellre flera veckor innan de används nästa gång, så kan det inte finnas något levande kvar i dem.  

Det stämmer tror jag. Tror att det är bra att skifta.

Vi har flera lakanset som cirkulerar och även handdukar. Jag har nog ett 30-tal trosor som jag skiftar mellan.

Tvivlar på att det är någon bakterietillväxt i torra, rena trosor och virus trivs nog inte heller bra bland rena kläder
  • moaguuun
    Anonym (XXX) skrev 2021-08-23 11:56:32 följande:

Med offentliga tvättmaskiner, menar du då tvättstuga? Man måste väl kunna anta att det blir rent när man tvättar i tvättstugan. Om jag har tid brukar jag ta maskinen på snabbtvätt på t.o.m. maskin innan jag börjar, men är sällan man har tid.
  • moaguuun
    moaguuun skrev 2021-08-24 10:45:05 följande:
    Med offentliga tvättmaskiner, menar du då tvättstuga? Man måste väl kunna anta att det blir rent när man tvättar i tvättstugan. Om jag har tid brukar jag ta maskinen på snabbtvätt på t.o.m. maskin innan jag börjar, men är sällan man har tid.
    *tom maskin 
  • Anonym (Jojagog)
    mari123 skrev 2021-08-18 05:19:14 följande:
    Funkar det om man ska mangla?
    Det vet jag inte då jag inte brukar mangla.  
    En "vanlig" mangel borde det klara men inte en stenmangel.
Svar på tråden Måste jag tvätta om tvätten?